"Her şeyi doğrulamak üzere yola çıktık"

Kimlik, belge ve nesne doğrulama çözümleri geliştiren yerli girişim KnowYourX, yıllık 100 milyonun üzerinde doğrulama hacmine ulaşmayı hedefliyor. KnowYourX CEO’su Barbaros Özdemir: "Her şeyi doğrulamak üzere yola çıktık."
20.12.2021 16:49 GÜNCELLEME : 21.12.2021 00:08

PARA RÖPORTAJ / ÜRÜN DİRİER Bilişim Vadisi'nde kurulan, kimlik, belge ve nesne doğrulama çözümleri geliştiren yerli girişim KnowYourX, telekom operatörleri, bankalar, hastaneler, eğitim kurumları ve otellere yönelik kimlik doğrulama işlemlerini güvenli bir şekilde dijitale taşıyor. Geliştirdikleri teknolojiler ile, her ölçekten firma için zaman ve para kaybının önüne geçtiklerini ifade eden KnowYourX CEO'su Barbaros Özdemir ile, dijital doğrulama ve dijital dönüşüm üzerine konuştuk. Her şeyi doğrulamak üzere yola çıktıklarını belirten Özdemir, "Telekomünikasyon sektörü başta olmak üzere finans, e-ticaret, eğitim, sağlık, turizm ve gayrimenkul sektörlerinde yıllık 100 milyonun üzerinde doğrulama hacmine ulaşmayı hedefliyoruz" diyor.

Dijital doğrulama nedir? Kimler ne için kullanabilir?

Günümüz dünyasında artan internet kullanımıyla birlikte birçok işlemi uzaktan da yapmak mümkün hale gelmiştir. Artan bu dijital işlem sayısı, işlemi yapan kişinin kimliğinin doğrulanması ihtiyacını ortaya çıkarmıştır. Dijital doğrulama; kimlik kartının sertifikası, kişinin biyometrik verisi, belge tanıma, canlılık testi ve birkaç faktörlü eşleştirme gibi doğrulama teknolojileri kullanılarak kişinin doğrulanmasına denir. Bugün kimlik beyanı gereken tüm işlemlerde kimlik doğrulaması yapılması gerekiyor. Bu işlem, günlük hayatımızda çok geniş bir yelpazeye hitap ediyor. Bankaya işlem yapmak için gittiğinizde, bir mobil operatörden yeni bir abonelik işlemi yapmak istediğinizde, döviz almak/satmak istediğinizde ya da hastaneye muayene için gittiğinizde kimliğinizin doğrulanması gerekebileceği gibi, internet üzerinden uzaktan işlem yapmak istenilen birçok noktada hem kişiyi hem de işletmeleri korumak için bu doğrulama teknolojisine ihtiyaç duyulur.

Hangi sektörlere hizmet veriyorsunuz?

KnowYourX olarak kimlik beyanı gerektiren tüm sektörlere hitap eden doğrulamayı tasarlayan çözüm uzmanı olarak konumlandırıyoruz kendimizi. Ancak özellikle telekom operatörleri, bankacılık ve finans kurumları, enerji, eğitim, sağlık gibi sektörlerin çok hızlı bir şekilde bu teknolojilere ihtiyaç duyduğunu söyleyebiliriz. Telekomünikasyon sektörü başta olmak üzere finans, e-ticaret, eğitim, sağlık, turizm ve gayrimenkul sektörlerinde yıllık 100 milyonun üzerinde doğrulama hacmine ulaşmayı hedefliyoruz

Hangi ölçekten firmalar tercih ediyor ve neden?

Bu konuda bir firma ölçeği söz konusu değil. Hemen hemen her ölçekten işletme, bu teknolojileri kullanabilir. KnowYourX olarak sunduğumuz ürün ve servisler ile tüm firmaların ihtiyacına yönelik çözümleri sağlıyoruz. Ücra bir köşede bulunan bir döviz bürosunun kimlik doğrulama ihtiyacını çözebilecek, aynı zamanda ulusal bir bankanın uzaktan müşteri edinimi ihtiyacını da çözebilecek çözümlere sahibiz. Tüm çözümlerimiz uluslararası sertifikasyonlara uygun olarak dizayn edilmiş ve TÜBİTAK Bilgem iş birliğiyle gerçekleştirilen çözümler olduğundan, ülkemizde BTK, BDDK gibi kurumların yayınladıkları regülasyonlara tam uyumlu çözümlerdir.

Türkiye'de dijital dönüşüm dünya ortalamasına göre ne aşamada sizce?

Ülkemiz bu konuda çok geride değil, yaygın mobil cihaz kullanımı ve internet kullanımındaki artış insanlarımızdaki farkındalığı da artırıyor. Devletimizin de bu konuda yoğun çalışmaları bulunuyor. Bu konuda 'tren kaçmadan…' gibi tabirleri çok doğru bulmuyorum çünkü dijital dönüşüm, yalnızca teknolojik altyapıyla ilgili olmayıp kültür değiştiren bir süreçtir. Yaptık bitti denilebilecek bir konu olmadığı için bir an önce her alanda başlamak ve durmaksızın bu dönüşümün parçası olmak gerekiyor.

Her şirket dijital dönüşmek zorunda mı?

Böylesine derin bir dönüşümün olduğu çağımızda değişimden dönüşümden kaçmak ancak içine kapanmak ve küçülmekle sonuçlanır. Küçük, orta, büyük ölçekli tüm işletmelerin dönüşüme ihtiyacı olduğunu düşünüyorum. Başlanması gereken en önemli nokta, dijital kültür oluşturmak ve dijitalleşmeyi çalışanlara benimsetmek.

Dijital dönüşüme harcanan paranın geri dönüşü ne kadar zaman alıyor?

Dijital dönüşüme harcanan paranın geri dönüşümü sektöre ve projeye göre farklılık gösterebilir. 6 aydan kısa bir sürede tüm yatırımını geri alan projelerimiz bile oluyor. Ancak asıl sorulması gereken soru; "Dönüşmemenin geri dönüşünün olmadığının herkes farkında mı?"

BİZE ULAŞIN