Instagram’dan dünyaya satış yapma rehberi (3)

İnternetle birlikte biçim değiştiren ticaret, artık sosyal medya platformlarına taşındı. Instagram, bunların en başında geliyor. Dünyadaki 1.4 milyar Instagram kullanıcısı, ayda 130 milyon kez ‘shopping’ tuşuna basıyor. Fatura kestiğiniz müddetçe, isterseniz oturduğunuz yerden satış yapabilirsiniz. İşte işin uzmanlarından Instagram ticareti için yol haritası…(Üçüncü Bölüm)
07.06.2022 23:00 GÜNCELLEME : 08.06.2022 00:01

PARA ARAŞTIRMA/ ÜRÜN DİRİER Instagram'ın 1.4 milyar kullanıcısı bulunuyor, günlük fotoğraf ve video paylaşım sayısı 60 milyon, beğeni ve etkileşim sayısı ise 1.6 milyar civarı. Kullanıcılar bir ay içerisinde 130 milyon kez 'Instagram shopping' tuşuna basıyor. Bu da platformun e-ticaret sektörü için önemini gösteren bir rakam. Kullanıcıların ilgi alanlarının en ince detayına kadar gözlenmesi ve segmente edilmesi, Instagram üzerinde alışverişi çok cazip hale getiriyor. Instagram üzerinden ticaret yapmanın tek değil, birçok yolu var. Faturanızı kestiğiniz sürece önünüzde hiçbir engel bulunmuyor. İsterseniz dünyanın diğer ucuna bile oturduğunuz yerden satış yapabilirsiniz. (Üçüncü Bölüm)

Uzmanlar, Instagram'da satış yapmanın yollarını ve püf noktalarını Para Dergisi için anlattı.

BÜTÜN ÖDEME SİSTEMLERİYLE UYUMLU OLMALI

Bu platformda daha çok kablosuz telefon şarjları ve telefon lensleri gibi elektronik aletler, bebek taşıyıcıları gibi anne-bebek ürünleri, keçe ürünleri ve isme özel tasarımlar gibi hediyelik eşyaların satışının daha kolay olduğuna işaret eden sosyal medya uzmanı Yunus Emre Geyik, "Instagram sayfalarının ödeme altyapısı, bütün ödeme sistemleriyle uyumlu olmalıdır. Satış sayfaları için tasarlanmış çok farklı ödeme yöntemi bulunuyor. Yeni nesil ödeme hesabı türleri, satıcılar için alternatif ödeme alma imkanı tanır. Tüm bankaların sanal POS altyapısının yanında finans teknoloji şirketlerinin sunduğu dijital ödeme altyapıları da yaygınlaşmakta. Kredi kartı, banka kartı, havale, EFT ve kapıda ödeme, en sık kullanılan ödeme yöntemleri arasında yer almaktadır. Finans teknoloji firmalarının sağladığı online ödeme sistemleri de alternatif ödeme seçenekleri arasındadır. Online ödeme yöntemleri, üçüncü taraf pazarlardan ya da müşterilerden gelen ödemeleri beklemeden işletme hesabına aktarabilir. Bu özellik, geleneksel banka hesaplarındaki blokajların dezavantajlarını ortadan kaldırır" diyor.

Instagram üzerinden başka ülkelere de satış yapmanın mümkün olduğunu ifade eden Geyik, "Bunun için; satış yapacağınız ülkeyi tanıyın. Satış yaptığınız hesabı İngilizce destekleyin. Satış yapacağınız ülkenin gümrük vergisi oranlarını araştırın. Türkiye'deki gelir vergisi güncel oranını araştırın ve fatura kesmeyi unutmayın. İade hakkı yoktur, gibi yazılar yazmayın. Potansiyel müşterileriniz için pazar araştırması yaparak rakiplerinizi tanıyın. Vergi yükümlülüklerini dikkate aldığınız zaman Instagram'dan yurt dışına satış yapmak için işletme hesabı açmanıza gerek yok. Kişisel hesabınız üzerinden ürünlerinizin görsel tanıtımını yaparak ve potansiyel müşterilerinize güven veren çekimlerle ürünlerinizi satabilirsiniz" diye konuşuyor.

BUNLARI YAPMAYIN!

Instagram'dan satış ve tanıtım pazarlama aşamasında en sık yapılan hatalara değinen Geyik, şu bilgileri aktarıyor:

"Düşük Fotoğraf Kalitesi: Instagram'da ürün satışı yapanların paylaştığı gönderilerin büyük çoğunluğu profesyonel çekimden, potansiyel müşterilerin beğeneceği türden uzak. Görsellerin kalitesi ve sunuş biçimi etkileyici olmadığı için satış yapamayan çok sayıda Instagram sayfası bulunuyor. Instagram ürün çekimi yaparken sade bir arka fon kullanılmalı. Birkaç dekor objesi ile zenginleştirilebilir. Ürünün yakın ve uzak plan çekimleri yapılmalı. Gönderi paylaşırken ürünü en iyi yansıtan fotoğraflar tercih edilmeli.

Yetersiz Ürün Açıklaması: Instagram'da satılan ürünlerin bazılarında yazım yanlışları, eksik ve yetersiz ifadeler bulunuyor. Bu da potansiyel müşterilerde güven sorununu beraberinde getiriyor. Müşteriler satın almayı düşündükleri ürün ile ilgili ilk görsellere bakıyor, sonra da açıklama metnini okuyor

DM'leri geç cevaplamak: Instagram'dan ürün satın almak isteyenlerin en çok kullandığı iletişim şekli DM'den satıcılara ulaşmak oluyor. DM gönderen potansiyel müşteriler, en kısa sürede cevap almak istiyor. Hızlı ve doğru bir şekilde gelen mesajları yanıtlamak, müşterilerin güvenini kazanmak ve satışları artırmada etkili.

Özensiz paketleme: Instagram'da satış yapanlar arasında ürün paketlemeye ciddi önem verenler olduğu gibi, bu işi yeterince önemsemeden yapanlar da mevcut. Satılan ürün ne olursa olsun kargoda zarar görmeyecek şekilde paketlenmeli."

İŞLETME HESABI AÇARAK BAŞLAYABİLİRSİNİZ

Instagram'da satış yapmak isteyen firmaların ilk olarak yapması gereken, bir işletme hesabı açmaktır. Küçük, orta ve büyük ölçekli firmalar tarafından en çok kullanılan hesap türü olan işletme hesabı, Instagram hesabınızın kişisel hesaplardan ayrılmasını sağlayan bir hesap türüdür. İşletme hesabının markalara sağladığı birçok önemli avantaj bulunur. Müşterilerinizin markanıza olan güvenirliğini artırması, markaların istatiksel verilere ulaşmasını ve raporlama yapma sürelerini de kısaltması gibi… Paylaştığınız gönderiler üzerine ürünlerinizi etiketlemenize ve Instagram'dan satış yaparken e-ticaret sitenize müşterileri yönlendirmenize de olanak sağlar.

YASAL MEVZUATLAR

ŞİRKET KURULUMU: İnternetten ürün satan firmalar, satış yapılan platform fark etmeksizin sattıkları ürünler için fatura kesmek zorundadır. Bu nedenle firmaların vergi mükellefi olması için bir şirket çerçevesi içerisinde internetten satış yapması gerekmektedir. Instagram'dan satış yapacak kişilerin en çok kurduğu şirket türü, şahıs şirketleridir.

FATURALANDIRMA: Sattığınız her ürün için fatura kesmeniz oldukça önemlidir. Satılan ürünlerde fatura kesilmediği takdirde ürün satın alan kişilerin vergi dairesine şikayet hakkına sahip olduğu unutulmamalıdır. Bir müşteriniz faturalandırma yüzünden sizleri şikayet ettiği takdirde vergi memurları tarafından yasal işlem başlatılacak ve firmanıza cezai işlem uygulanacaktır.

VERGİ ÖDEMELERİ: Instagram'dan ürün satışı yapan firmaların kestikleri ürün faturaları üzerinden aylık ödeyecekleri KDV bulunmaktadır. Bu KDV değeri, ürün alış ve satış fiyatınızdaki KDV'nin devlete ödenmesine yönelik bir vergi türüdür. Bununla beraber firmanız adına kestiğiniz faturalar üzerinden gelir vergisi de ödemeniz gerekmektedir.

VERGİ MUAFİYETİ: İnternetten veya Instagram'dan satış yapacak kişilerin bilmesi gereken önemli bir yasal mevzuat ise vergi muafiyetidir. 1 Ocak 2021 tarihinden itibaren vergi levhalarında e-ticaret yaptığı görünen firmalar, gelir vergisi muafiyeti ile yüzde 2 ve yüzde 4 oranında vergi ödemeye başlamıştır. Sizler de şirket kurulumu esnasında e-ticaret kodunu vergi levhanıza işletebilir ve vergi muafiyetinden yararlanabilirsiniz.

INFLUENCER VERGİ DÜZENLEMESİ: 16 Şubat 2021 tarihinde Resmi Gazete'de yayımlanan düzenleme ile 'influencer marketing' çalışmalarında 10/3 oranında KDV Tevkifatı ödenmeye başladı. 1 Mart tarihinde yürürlüğe giren bu düzenleme, 'influencer marketing' çalışmaları yapacak olan firmaları yakından ilgilendirmekte. Sizler de bu konu hakkında 'inluencer marketing' çalışmaları yapacağınız ajansınız ile görüşmeli ve bilgi almaya özen göstermelisiniz.

INSTAGRAM SHOPPING NEDİR?

'Instagram Shopping' özelliği, Instagram'ın yakın zamanda hayata geçirdiği bir özelliktir. Bu özelliği kullanan kişiler, satışını yaptıkları ürünleri gönderilerde ve hikayelerde daha kolay bir şekilde ön plana çıkarabilmekte. Bir kişi ilgili gönderiyi gördüğünde ürünün üzerine tıklayarak kolay bir şekilde satış yapılan internet sitesinin ürünle ilgili sayfasına gidebilmekte ve bu sayfa üzerinden ürünleri kolay bir şekilde satın alabilmekte. Müşteriler için hızlı alışveriş seçeneği sunan bu özelliğin e-ticaret firmaları açısından da oldukça önemli avantajları bulunuyor. Instagram'ın Türkiye'de de aktif hale getirdiği 'Instagram Alışveriş' özelliği sayesinde satışınızı yaptığınız ürünleri hikayelerinizde ve gönderilerinizde hızlı bir şekilde öne çıkarabiliyorsunuz. Instagram Alışveriş kataloğu özelliği sayesinde Instagram üzerinden sizi takip eden kişiler ürünlerinizi beğenebiliyor ve ilgili ürün hakkında daha fazla bilgi almak için sitenizi ziyaret edebiliyor. Bu sayede sosyal medya platformları üzerinden web sitenize gelen trafik artıyor. 'Instagram Shopping' özelliği sayesinde web sitenize gelen trafik artacağı için bu sizin Google görünürlüğünüzü de olumlu yönde etkileyecektir. Bu sayede Google SEO sıralamalarınız da artacaktır. Özelliğin dezavantajları da var. Öncelikle bu özellik şu an yalnızca izin verilen firmalar için aktif hale getiriliyor, küçük işletmelerin bu özelliği kullanma süreci biraz zaman alacaktır. Bu özellik ile müşteriler aynı ürünü satan farklı satıcılara da kolay bir şekilde erişebilmektedir. Bu da Instagram üzerinden satış yapan kişilerin büyük bir rekabet ortamına girmesine neden oluyor.

NASIL AKTİF EDİLİR?

Alışveriş özelliğini aktif etmek için Instagram sayfasının işletme ve domain'i temsil etmesi zorunludur. Bunun için doğrudan internet siteniz üzerinden satış yapabileceğiniz gibi, alışverişi Facebook'ta veya Instagram'da tamamlama özelliği olan ürünleriniz bulunmalıdır. Firmanız Instagram'ın desteklediği pazar yerlerinden birinde olmalıdır. Türkiye, Instagram'ın desteklediği pazar yerleri içerisinde yer alan bir ülke olduğu için gerekli yükümlülükleri karşıladığınız sürece Instagram alışveriş özelliğini kolay bir şekilde aktif hale getirebilirsiniz. 'Instagram Shopping' özelliğini açmak için Instagram'ın size güvenmesi oldukça önemlidir. Bunun yükümlülüğünü karşılamak için Instagram ve Facebook sayfalarınızda belirli bir takipçi kitlesine ulaşmış olmanız beklenmektedir. Instagram'ın bu özelliği aktif etmesi için firmanızın doğru bilgiler sunması ve en iyi uygulamaları izlemesi de oldukça önemlidir. Bunun için ürün bilgileri, stok durumu ve fiyatlarıyla ilgili ürünlerinizin net bilgiler içerdiğine oldukça dikkat etmelisiniz. Bu, Instagram alışveriş özelliğini aktif hale getirmenizde oldukça etkili olacaktır. Ayrıca firmanızın ürün ve para iadesi ilkelerini açık bir şekilde göstermesi de oldukça önemli bir konudur. 'Instagram Alışveriş' özelliğini kurmak isteyen bir firmaysanız eğer 'Facebook Business' üzerinden hesabınızı aktif hale getirebilirsiniz. 'Facebook Business'i ziyaret ettikten sonra ilgili sorulara doğru cevaplar vermeli ve Instagram özelliğiniz için bir katalog bağlantısı kurmanız gerekecektir. Bunu yapmak için, öncelikle Instagram hesabınızın işletme hesabı olduğuna dikkat etmeli ve Facebook sayfanız ile bunları birleştirmelisiniz. Instagram alışveriş özelliğini kurma işlemini yapmak için 'Katalog Yöneticisi'ni kullanabilir veya bir 'Facebook ortağı' bularak kataloğunuzu kurdurabilirsiniz. Katalog kurma işleminizi tamamladıktan sonra kataloğunuzu, hesabınız ile bağlamanız gerekecektir. Diğer yapmanız gereken işlem de Instagram profilinizin ayarlarına gitmeli ve 'İşletme' bölümüne tıklamalısınız. İlgili adımları tamamladıktan sonra "Instagram'da Alışveriş" seçeneğine dokunmanız gerekecektir. Burada gerekli ayarlamaları yaptıktan sonra hesabınızın alışveriş özelliğinin açılması için; Instagram, gerekli incelemeleri yapmak için başvurunuzu kontrol etmek adına hemen işleme almayacaktır. 'Instagram Alışveriş' özelliği için yaptığınız başvurunuz, bir-iki gün içerisinde incelenecektir. 'Instagram Shopping' özelliğiniz aktif hale getirildikten sonra sizler de ürünlerinizi hızlı bir şekilde Instagram hikayeleri ve gönderilerinde öne çıkarabilirsiniz.

BİZE ULAŞIN