Milli hızlı trende son viraj alınıyor

“Raylı sistemler milli davamızdır” diye yola çıkan ARUS kümelenmesi üyeleri, raylı sistemlerde dokuz yılda 10 marka çıkardı. E5000 Milli Elektrikli Anahat Lokomotifi ve Milli Hızlı Tren’in testlerinin yıl sonuna kadar tamamlanması hedefleniyor.
11.11.2021 12:51 GÜNCELLEME : 11.11.2021 12:52

PARA ÖZEL/ HÜLYA GENÇ SERTKAYA "Raylı sistemler milli davamızdır" diye yola çıkan ARUS kümelenmesi üyeleri, raylı sistemlerde dokuz yılda 10 marka çıkardı. E5000 Milli Elektrikli Anahat Lokomotifi ve Milli Hızlı Tren'in testlerinin yıl sonuna kadar tamamlanması hedefleniyor. Yıllık 1 milyar dolar ihracat hedefliyor. 2023'te ise tüm rayları yüzde 80 yerli katkı ve milli markalarla donatmayı planlıyorlar.

"İş Birliği, Güç Birliği ve Milli Markalar" hedefiyle 2012'de kurulan Anadolu Raylı Ulaşım Sistemleri (ARUS) Kümelenmesi, Türk raylı sistemler sektörünün önde gelen kuruluşlarını bir araya getirerek sektörde "milli markalar" üretme görevini üstlendi. Dokuz yıl önce "Raylı sistemler milli davamızdır" diyerek yola çıkan ARUS kümelenmesi, şimdiden tramvay, LRT (hafif raylı sistem), metro, elektrikli ve dizel lokomotif, hızlı tren ve vagon üretiminde 10 milli markaya imza atmış durumda. Türkiye'nin tüm altyapı, elektrifikasyon ve sinyalizasyon işlerine milli çözümler getiren ARUS üyeleri, 25 ülkeye raylı sistem ihracatı yapıyor. 1 milyar dolar ihracat hedefine kilitlenen ARUS Kümelenmesi, 11'inci Kalkınma Planı 2023 hedefi doğrultusunda yüzde 80 yerli katkı ve milli markalarla tüm rayları donatmayı hedefliyor.

Para Dergisi'nin sorularını yanıtlayan ARUS Koordinatörü Dr. İlhami Pektaş, 2035 yılına kadar 7 bin adet metro, LRT ve tramvay, 2 bin adetin üzerinde yüksek hızlı tren (YHT), hızlı tren (HT), DMU (dizel tren seti), EMU (elektrikli çoklu birim) trenleri, 30 bin adetin üzerinde yük vagonu olmak üzere altyapısı ile birlikte toplam bedeli yaklaşık 70 milyar euro'yu bulan "raylı sistem kamu alımlarında" artık ithalata dur diyerek, ülkenin tüm raylı sistem ihtiyaçlarını yerli ve milli olarak üretmeyi hedeflediklerini söyledi. Türkiye'nin ihtiyacı olan tüm raylı sistemleri yerli sanayinin üretebilme kapasitesine ve yeteneğine sahip olduğunu vurgulayan Pektaş, "Bu ihtiyaçlarımızı ürettiğimizde ve yıllık 1 milyar dolarlık ihracat hedefimizi gerçekleştirdiğimizde hem yatırımlarımızı hem de istihdamı artırarak cari açığın büyük bir kısmını önleyeceğiz" dedi.

ARUS Koordinatörü Dr. İlhami Pektaş

Hedef dünya markası olmak

ARUS, Ankara sanayisinin öncü sanayi bölgelerinden OSTİM Sanayi Bölgesi'nin kümelenmelerinden. Türkiye'nin ilk bölgesel olmayan ve tüm Anadolu'yu kapsayan kümelenmesi ARUS'un, Anadolu'nun 23 ilinden 175 üyesi bulunuyor. Türkiye'de raylı ulaşım sistemlerine yönelik üretim yapan sanayiciler, destekleyici kurum ve kuruluşlar tarafından dokuz yıl önce kuruldu. ARUS, tasarımdan nihai ürüne kadar yerli ve milli marka raylı ulaşım sistemleri üreterek, bunları birer dünya markası haline getirme ana hedefine odaklanıyor. ARUS Koordinatörü Pektaş, kurulduğu günden bu yana ARUS üyelerinin ithal edilen 3 bin 461 adet raylı sistem araçlarından bin 293 adetine yüzde 51 üzerinde yerli katkı sağladığını, bunun yanı sıra tramvay, LRT, metro, elektrikli ve dizel lokomotif, hızlı tren ve vagon üretiminde 10 adet milli markaya imza atarak 221 adet milli aracı İstanbul, Bursa, Kayseri, Kocaeli ve Samsun'da hizmete sunduğunu belirtti. Pektaş, "Üyelerimiz yakın zamanda Antalya'da 15 adet tramvay, İzmir'de 26 adet tramvay, Gebze-Darıca'da sürücüsüz 28 adet metro aracı, Gaziantep'te 32 adet elektrikli tren ihalelerini kazanarak başarılarına yenilerini ekledi" dedi.

Milli hızlı trende son viraj

Pektaş, ARUS kümelenmesinin yarattığı sinerji, ortak üretim ve ihracattaki başarılarına da değindi. Raylı sistemlerde bugün itibarıyla yerlilik oranının yüzde 70 seviyesine çıktığını dile getiren Pektaş, "Panorama, İstanbul, Talas, İpekböceği, Green City, HSL 700 Hibrit Lokomotifi, E1000 Elektrikli Manevra lokomotifi, DE10000 Dizel elektrikli Manevra lokomotifi, yeni nesil yük vagonları gibi milli markalı raylı sistem araç ve yük vagonlarımız gerek yurt içinde ve gerekse yurt dışında büyük talep görmeye başladı. E5000 Milli Elektrikli Anahat Lokomotifinin ve Milli Hızlı Tren'in yıl sonuna kadar testlerinin tamamlanması hedefleniyor" dedi.

Pektaş, ARUS'un yerli üretimi artırmak üzere üye firmalarını tedarikçi firmalar ile bir araya getirerek tedarikçi günleri, TCDD ve bağlı kuruluşları, Siemens, Hyundai Eurotem, Durmazlar, Bozankaya, Aselsan ile Tedarikçi Çalıştayları, Raylı Sistemler Sanayi Teknik Komitesi (Ray-Tek) Çalışma Grupları, Test Sertifikasyon ve Uygunluk Çalıştayları, SİP Çalıştayları, TÜRSİD-Raylı Sistem İşletmecileri (Ankara, İstanbul, Bursa, Kayseri, İzmir, Eskişehir, Samsun, Adana, Antalya, Konya, Gaziantep ve Kocaeli Büyükşehir Belediyeleri) ile "yerlileştirme iş birliği toplantıları" düzenleyerek yerlileştirme çalışmalarına destek verdiğini kaydetti.

BİZE ULAŞIN