Demokratikleştirme, endüstri için ne ifade ediyor?

Pandemi öncesine uzanan bir geçmişle sayısal ortam araçlarında görülen demokratikleştirme çabalarının her gün farklı örnekleriyle karşılaşıyoruz. Ürünler ucuzluyor, tasarım araçları hızlanıyor, kitleler daha kolay bu ürünleri ve araçları öğrenebiliyor. Peki bu durum, endüstri için ne ifade ediyor? Twitter üzerinden yaşanan tartışmalar ışığında, oyun ve e-spor endüstrisindeki yansımalara bakıyoruz.
15.11.2022 13:46 GÜNCELLEME : 17.11.2022 00:01

PARA OYUN/ ALİ EFE İRALI Geçen haftalarda Twitter'ın yeni patronu Elon Musk tarafından yapılan duyuruyla herkesin "mavi onay rozeti" olarak tanımlanan orijinallik simgesini aylık sekiz dolarlık ödemeyle temin edebileceğini belirtmişti. Bununla birlikte büyük nitelikteki özel şirketler ile kamu kuruluşlarına da ayrı bir betimleme ile özel nitelik kazandırılacağı aktarılmıştı. Ancak bu durumu farklı biçimde yorumlayarak suiistimal edenlerin yavaş yavaş ortaya çıktıkları da görülüyor. Her değişimin ardından gelen geçiş süreci gerginliğinin Twitter bağlamında oyun sektörüne de yansıması olduğu anlaşılıyor. Başlangıç olarak Rockstar Games, Valve Corp. ve Nintendo'nun bundan en çok ağzı yananlar olduğunu söyleyebiliriz.

SAHTE HESAPLAR, DEVLERİN PEŞİNDE

Mavi onay rozetinin kamuya açılması ardından türeyen sahte hesaplar, dev isimleri de hedef tahtasına aldı. Arka arkaya dev oyun stüdyolarının sahte hesapları açılmaya başlayarak mavi onay rozetine başvuru süreçleri gerçekleştirildi. Üç büyük firmanın ağzından yazılıyormuş gibi pazarı manipüle etme girişiminde bulunan fırsatçılar, gayriahlaki paylaşımlarla da binlerce kişiye ulaştı. İsimlerinde bir farklılık olmamasına rağmen, adres uzantısına bakıldığında sahte hesap olduklarının anlaşılıyor olması önemli. Bankacılık faaliyetlerinde sıklıkla dile getirilen oltalama ve aynalama tehlikelerinin aynısına burada da rastlanabileceği söylenebilir. Rockstar Games'i taklit eden hesabın "RockstarGamse" ve Valve'i taklid eden hesabın da "valvesotfware" gibi sadece birer harfi yer değiştirerek kullandıkları görünüyor. İkisi de çeşitli bağlantılarla yeni duyuru yapıldığına yönelik paylaşımlar gerçekleştirmişler. Nintendo'da ise tamamen farklı bir hesap açılarak, hiç resmi paylaşımın yapmayacağı türden bir paylaşım yapılmış. Twitter yönetimi derhal aksiyon alarak hesapları kapatmış. Bununla birlikte, ilerleyen zamanlarda farklı türlerin çıkarak yeni bağlantı türlerinde, bire bir anlamda ilgili sitelere yönlendirmeyen adresleri barındırabileceği unutulmamalı ve Twitter yönetimi yeni bir önlem alıncaya dek, teyakkuzda kalınmalı gibi görünüyor. Demokratikleşme anlamını biraz daha özelleştirerek kullanma niyetine yöneldiği anlaşılan Twitter'ın, aslında daha kısıtlı bir kitlenin onaylanmasından daha geniş kitlelere ulaşma amacı güttüğü düşünülebilir. Ama oyun sektörünün bu noktada yine olumsuz bir etki zincirine tabii tutulduğu da söylenmesi gereken diğer bir gerçek. Oyun sektörünün bu anlamda kitlesel olarak etkilendiği ilk durum bu değil tabii ki. Valve'in, Steam isimli sanal perakende platformunda daha önceden kullanıcı oylarıyla belirlediği yeni çıkacak oyun listelerini Steam Direct ile değiştirmesi de demokratikleştirme anlamında çok önemli bir adımdı. Her oyun geliştiricisinin çok kısıtlı şartları ve belirli ödeme kriterlerini yerine getirmeleri halinde sektöre girişinin önü açılmıştı. Daha sonra pek çok anlamda birbirinin aynı, kimi zaman da telif haklarını göz ardı ederek sistemi suiistimal eden oyun ile karşılaşılmıştı. Ancak Valve bu geliştiricileri sistemin dışına atmayı başardı. Denetimler sıklaştırıldı. Aynı zamanda, yine aynı tarihlerde e-spor organizasyonlarında da yükseliş başlamış; hem oyun oynama verileri hem de geliştirme süreçlerinde çok benzer artışlar yakalanmıştı. Üzerinden çok geçmeden gelen pandemi ile birlikte de yeni zirvenin aşılması ile karşılaşmıştık. Geliştirici araçlarındaki maliyet düşüşleri, yayın platformlarının sundukları imkânlar gibi gerekçelerle bir araya gelmeye başlayan çok daha girift bir sürecin inşasının bizi karşıladığını şimdi çok daha rahat söyleyebiliyoruz. Biz bunu derslerimizde de yöndeşme ve entegrasyon bağlamında anlatmaya devam ediyoruz.

NEDEN ÖNEMLİ?

Bloomberg'ten Takashi Mochizuki'nin haberine göre Nintendo, bu yılki hedeflerinde iki milyon daha az Switch konsolu satmayı hesaplıyormuş. Ancak yine de yendeki değer kaybı ve Splatoon 3 isimli oyun üzerinden satışlarda bir artış yakalamışlar. Şirketin piyasa değeri yaklaşık 47 milyar dolara yakınsıyor. Ve oyunları, bir otomobil gibi, bir cep telefonu gibi kendi perakende yapısına sahip bir pazarda mücadele ediyor. Kendi konsolları var. Ve çok sayıda istihdam sağlıyor. Böylesine yapılara dair sahte içerik üretip yayınlama derdine düşenleri görmek çok acı. Sadece Nintendo üzerinden, belki kimilerine komik gelebilecek ama sanıldığının aksine çok büyük tehlikeler oluşturabilecek şeylere sebep olma ihtimali olduğu unutulmamalı.

BİZE ULAŞIN