PARA OYUN/ ALİ EFE İRALI İki büyük firma arasındaki soruna dair oluşan algılar; Microsoft'un pazarı domine edecek şekilde bir monopol oluşturacağı temeline dayanıyor. Bundan kaçınılması gibi bir sürece yönelmeleri gerektiği şeklinde pek çok yönden Activision'ın Microsoft tarafından satın alınmasına dair eleştiriler geliyordu. Ancak Microsoft, her defasında bunda endişe edilecek bir şeyin olmadığını, gerekli tüm çevrelere duyurular şeklinde anlatmaya çalışıyor. Sanıyorum ki, iş geride bırakıyor olduğumuz hafta itibarıyla bambaşka bir boyuta doğru ilerliyor. Sony'nin üst düzey bir yetkilisinden gelen ültimatom, konuya başka bir boyut seçildiğini gösterir nitelikte duruyor.
ACTIVION ALINIRSA, PS6 BİLGİLERİ PAYLAŞILMAYABİLİR
Her konsol firması, pazara çıkmadan önce, tahmin edebileceğiniz gibi bazı temel teknik bilgileri ve bazen de test donanımlarını büyük geliştiricilere iletirler. Bunun aynısını donanım sektörü anlamında işlemci ve ekran kaydı süreçlerinde de görürüz. Çok doğal bir şey. Tutundurmayı eş zamanlı yönetebilmek adına pek çok firma ortak yol yürüyebilecekleri gibi; sektörün bir sonraki adımını da birlikte tasarlamak isteyebiliyorlar. Sadece bu gerekçeyle mi paylaşılıyor? Hayır, tabii ki başka geliştirme süreçleri kapsamında da yine reklam ve pazarlamanın farklı süreçlerinde konu kendisini gösterebiliyor. Activision anlaşması da buna benzer bir duruma sahne oluyor şu anda. Olası satın alımın gerçekleşmesi halinde Sony'nin Play Station 6'ya dönük olarak Microsoft ile artık bilgi paylaşmama noktasına geldiği anlaşılıyor. The Wrap'ten Robert Carnevale'in haberine göre Sony, Play Station 6 Sony Interactive Entertainment'ın CEO'su Jim Ryan, eğer anlaşma sağlanırsa yakın gelecekte çıkması planlanan yeni konsola ait bazı teknik bilgilerin paylaşımının durdurulacağını belirten bir açıklama yapmış. Bu yıl içinde kesinleşmesi gözüyle bakılan satın alıma yönelik mahkeme kararları ışığında bakıldığında, oldukça sert geçecek bir rekabetin bizleri beklediği anlaşılıyor. Yani buradan yola çıkarak Activision'ın neden sadece 68.7 milyar dolar büyüklüğünde bir bedele konu olduğu daha iyi anlaşılabilir. Aslında, arka planda çok daha büyük bir çarpan etkisini beraberinde getireceğe benziyor. Hem mevcut hem de planlanan oyunlar anlamında bu çarpan etkisinin tarafları avantajlı-dezavantajlı konumlar arasında çok sık biçimde etkileyeceğini öngörmemek imkânsız. Sony'nin karşı durmasının sebeplerinden biri de diyebiliriz. Haberde yer alan diğer bir konu da Activision Blizzard'ın pazara karşı olan tutumu. Pazarda herhangi bir konsola değil, merkeziyetsiz anlamda tüm konsollara harika oyunlar üreten bir firma olduğunu; ancak satın alım sonrasında Microsoft'a yönelik daha yüksek oranlı optimizasyonların yapılabileceğini ve bunun da bir dezavantaj oluşturacağını vurgulayan açıklamalar yapmış. Son birkaç ay içinde netleşeceği düşünüldüğünde, bu rekabetten oyuncuların olumlu puan toplamasını dileyelim.
UBISOFT'UN OYUNLARI, UBISOFT'A ÖZEL
Sanal perakende sürecinde de benzer anlamda yüksek rekabetin yaşandığına şahitlik ediyoruz. Özellikle masaüstü anlamında bu rekabetin çok daha çetin geçtiğini söylemek yanlış olmayacak. Şimdi de bu rekabette Ubisoft'u görüyoruz. Star Wars markasına ait yeni çıkacak olan oyunlarını, sadece Ubisoft'un kendi platformu olan Ubisoft Connect'te yayınlayacaklarını duyurmuşlar. XFire'dan Darryl Lara'nın haberine göre oyun Steam ve Epic Games gibi platformlarda da satışa sunulmayacağı öngörüsü olduğunu paylaşıyor. Yalnız diğer yandan, bir soruyu daha sorarak aslında rekabetin bazı noktalardaki boşluklarını da işaret ediyor. Biliyorsunuz ki bu köşeden daha önce bahsettiğimiz gibi Valve firmasının Steam platformu bağlamında pazara sürdüğü bir taşınabilir konsolu var Steam Deck isminde. Peki platforma gelmese de acaba bu araca eklemlenebilecek mi diye düşünülebilir. Darryl Lara, bunun da pek mümkün olmadığını paylaşmış. Ne diyelim, oyun dünyası için rekabetin tüm cephelerde daha da yoğunlaştığı bir yıl olmaya devam ediyor.