Oyunda sular durulmuyor...

Oyun motorlarının strateji değişiklikleri sonrasında karşılaştığımız pazar refleksi, farklı boyutlara taşınmaya başladı. Sektördeki karmaşa farklı yönleriyle olsa da kendine farklı yayılım sahaları buluyor. Simülasyon evrenine giden kesişim kümesi, bu hafta çok daha derinleşmişe benziyor…
12.10.2023 16:24 GÜNCELLEME : 13.10.2023 12:53

PARA OYUN/ ALİ EFE İRALI Geçen haftalarda Unity Technologies ve Epic Games üzerinden örneklendirdiğimiz çarpıcı açıklamalar, çok net bir şeyi gösteriyor. Bundan yıllar evvel söylemiş olduğum, simülasyon evrenine yöneliş ve oyun teknolojisinin farklı sektörleri kalkındırma hamlesi, yaşadığımız ilginç günlerin aslî kaynağı. Unity Technologies'in çok kısa bir süre önce markayı tazeleyerek strateji değişikliğine gitmesi ve artık daha geniş bir endüstriyi hedeflerine alacak olmaları, başlangıçta çoğu kişiye kolay gelmişti. Ancak görüldüğü kadarıyla alışkanlıklar ve pazarı değiştirmek o kadar kolay değil. Zirvedeki isimlerin bu tür süreçlerde alacakları yollarda doğal olarak bazı kopmalar meydana gelebiliyor. İşten çıkarmalar anlamında Epic Games için de bunu örneklendirmiştik. Ancak süreç bu denli keskin bir yol ayrımını işaret ettiğinde, üst düzey yönetici ayrılıkları da beraberinde gelen doğal bir sonuç oluyor. Vizyon uymayınca herkes kendine yeni bir yol çiziyor…

EPIC GAMES'TE ÜST DÜZEY İSTİFA

Epic Games'in yayın stratejilerinin başında yer alan ve pek çok kişinin Steam istatistiklerinin belirli üyelik ve abonelik seçimleriyle dışa açık veriler üzerinden listelendiği Steam Spy platformunun geliştiricisi Sergiy Galyonkin, 2 Ekim'de X üzerinden paylaştığı gönderisiyle istifa ettiğini açıkladı. Açıklamada Epic Games'in, 5.0 platformu bağlamında yeni bir stratejik iş modeli üzerinde çalıştığını ve bu yöndeki vizyonun kendi planlarına tam anlamıyla uymadığını dile getirmiş görünüyor. Buradaki açıklamanın devamındaki vurgu çok önemli. Oyun sektöründe devam etmek istediğini vurgulaması, akıllara Unreal Engine bağlamında ve bayraktarlığında nasıl bir mecraya yelken açılacağı sorularını da akıllara getirmiyor değil. Aslına bakarsanız hem sinema hem de diğer simülasyon teknolojilerine odaklanmış sektörlerle zaten eş doğrultuda ilerleyen bir şirket imajı mevcuttu. Sanıyorum ki bunu daha bir yekpare hale getirme planları mevcut. Tıpkı bahsettiğimiz gibi Unity Technologies'te görülen dönüşüm sürecinin bir benzeri olarak yorumlayabiliriz. Zaten geçtiğimiz haftalarda gelen daha sağlam büyüme hedefine yönelik açıklamaların alt metninde de bunlar yatıyordu sanıyorum. Daha yekpare ve çok yönlü bir araç sunuşu gibi bir süreçle karşılaşılacağa benziyor.

Sergiy Galyonkin

Öte yandan, Dusk isimli meşhur oyunun geliştiricisi David Szymanski'nin de X üzerinden ilgili istifayı alıntılayarak eleştirel bir gönderme yapması gündeme geldi. Szymanski de aynı şekilde açıklamanın 5.0 kısmına odaklanmış bir şekilde bir eleştirel göndermede bulunmuş. Diğer bir önemli husus da Unreal Engine'in kullanımına yönelik gelen duyuruda gizli. The Verge'ten Mia Sato'nun haberine göre Unreal Engine için yapılan duyuruda farklı sektörlere farklı fiyatlandırma stratejisine gidiliyormuş. Ayrım için oyun, film ve otomotiv sektörü ayrı ayrı değerlendirmeye alınmışa benziyor. Unreal Engine'in normal oyun motoru biçiminde kullanımında, daha önceki stabil anlamda elde edilen gelir üzerinden pay sistemi devam edecekken; sinema ve otomotiv sektörlerinde Adobe'nin Photoshop yazılımına benzer şekilde kullanıcı başına abonelik fiyatlaması sunulacakmış. Yani bir anlamda, platform sürecine giden yolun taşlarının örülüşüne şahitlik ediyoruz görünüyor. Bu süreçte merak ettiğim konu bu platformların çok büyük ihtimalle kullanacakları blokzincir ve bulut teknolojilerinden faydalanma hedefleriyle kullanıcılara, etkin biçimde yansıyacak bir yönleri olup olmamaları aslına bakarsanız. Yani evet, bir dönüşüm sürecinin içine girme telaşı var. Özellikle Microsoft'un Mesh'i ile karşılaştığımız hafta bunların arka arkaya su üstüne çıkması ne yönde bir kesişimle karşılaşacağız acaba sorusunu sorduruyor. Önümüzdeki hafta bu anlamda hem Meta'nın ilgili alandaki reflekslerine hem de Microsoft'un Mesh'ine odaklanmayı sürdüreceğiz.

IPHONE 15 PRO İLE KONSOLA EŞ TECRÜBE Mİ?

Vadim Yuryev (@VadimYuryev) isimli bir X kullanıcısı, iPhone 15 Pro'nun USB-C adaptörü desteğini konsol anlamında güçlendirerek kullandığını anlatan bir paylaşım yaptı. Aslında tek bir kablo üzerinden pek çok bağlantıyı sağlayan Apple'ın USB-C port adaptörüne, telefon soğutucusu, projeksiyon (HDMI) ve Xbox kontrolörü bağlayarak konsol performansında oyun oynanabildiğini dile getiriyor. Bu noktada mobil cihazlar için üretilen kontrolörlere de bilahare değinmemiz gerektiğinin artık vaktinin geldiğini anlıyorum…

BİZE ULAŞIN