Çin’de neler oluyor?

Geçtiğimiz yıllarda pandemi ile birlikte girilen süreçte Çin Halk Cumhuriyeti, dijital oyunun genelinde bir yaptırım ve izleme politikasına gitmişti. Görünen o ki, yeni düzenlemeler sonrasında piyasa sürece olumlu yaklaşmadı ve önemli bir görevden alım yaşandı...
10.01.2024 14:57 GÜNCELLEME : 12.01.2024 00:01

PARA OYUN/ ALİ EFE İRALI Çin Halk Cumhuriyeti için geçtiğimiz haftalarda yine gündeme gelen oyun düzenlemeleri çok yeni değil. Uzun bir süredir evdeki oyun oynama süresine varıncaya kadar pek çok noktada önemli denetim mekanizmaları kurulacağı söyleniyordu. Hatta bu noktada çeşitli adımlar atılmış ve genelgeler yayınlanmıştı. The New York Times'tan John Liu'nun yılbaşı öncesinde, 27 Aralık'ta yaptığı bir haberde bunun yansımalarını görüyoruz. Hükümetin yeni bir yasa tasarısıyla oyun sürecindeki denetim mekanizmasını sıkılaştıracağına yönelik bir haber, tüm pazara yayılıyor. Resmi karar alıcılardan gelen bazı sinyallerin bu yönü işaret etmesi sonrasındaysa, Çin'in iki büyük devinin hisselerinde bazı dalgalanmalar yaşanmış. Bu iki devi Tencent ve Netease olarak işaret ediyorlar. Karar alıcılar da olağanca hızda bir müdahaleyle yatırımcıları rahatlatıcı, teskin edici bir süreç yürütmeye başlıyorlar.

GÖREVDEN ALMA KRİZİ

Sürecin arkasında yatan ana gerekçe olarak, Çin Ulusal Basın ve Yayıncılık İdaresi'nin oyun oynama süreçlerine dair yapacak olduğu bir teklif yer alıyor. Bu idare, aslında hangi oyunun yayınlanıp yayınlanmayacağına, lisanslanıp lisanslanmayacağına karar veren idare. Dolayısıyla ilerleyen zamanlarda hangi oyunların nasıl bir süreçle karşı karşıya kalacağına dair ikilim oluşmuş. Teklifte, vatandaşların oyun oynamak için harcadıkları süreyi düşürmeye yönelik bazı tedbir-önlem paketleri yer alıyormuş. Hal böyle olunca da milyarlarca dolarlık yatırımın yer aldığı sektör, John Liu'nun da belirttiği gibi birden paniğe kapılıyor. Bunun önünü almak için de karar alıcılar hemen oyun sektörünün gelişmesi ve tutundurulması-sağlığı için böylesine bir adım attıkları yönünde açıklamalarda bulunuyorlar. Burada da toplam 140 oyuna bir lisanslama yaparak sektörün yanında olunduğu mesajı verildiği paylaşılıyor. Hal böyleyken, dünyada önemli bir pazar payına sahip olan Çin menşeli firmaları teskin etmek de kolay olmuyor. Buradan da bu haftaya geliyoruz ki, yeni yılda Çin sürecin etkilerini tamamen bertaraf etmeye çalışıyor gibi görünüyor. Reuters'ten Josh Ye'nin paylaştığı habere göre, konuyla ilişkili olarak bir üst düzey yetkili görevden alınıyor. Basın ve yayıncılık denetimine bağlı olan, Komünist Parti'nin iletişim biriminin tepesindeki isim Feng Shixin. Bu birim de Ulusal Basın ve Yayın İdaresi'ni denetleyen bir yapıya sahipmiş. Henüz daha resmi bir açıklama yapılmamış olsa da Reuters, beş farklı kaynaktan teyit edildiği bilgisini geçiyor. Bahse konu teklifin dalgalanma oluşturduğu pazar değerinin ise toplamda 80 milyar dolar olduğu belirtiliyor ki bu, tek başına, toplam oyun endüstrisi büyüklüğünün neredeyse üçte biri. Josh Ye'nin aktardığına göre, analistler, karar alıcıların bu konu devamında çeşitli ek aksiyonlar alarak yatırımcıları rahatlatacaklarını gördüklerini belirtiyorlarmış. Bu da aslında, pazarı bazı önemli oyun türlerinde domine eden Çin'in büyüme sürecinde olumlu bir puan yazacaktır diyebiliriz. Endüstrinin her ne kadar çok içe kapanık bir yapıda olmadığını varsaysak dahi, pek çok anlamda Çin'in kendi içinde daha önce de söylediğimiz gibi dikey entegre bir yapıda olduğunu da unutmamak gerekiyor. Sadece denetleme mekanizmaları anlamında değil, üretip oynayan olma konumunda da yerli üretime ağırlık veren bir süreci bizlere sunması bakımından oldukça özel bir konuma sahip. Aynı etkiyi daha liberal olarak tanımlanan ekonomilerde görmüyoruz. Örneğin Avrupa'da çok dikey bir hareketlilik yok. Daha ziyade, Avrupalı oyun stüdyosu kimliğinin daha baskın anlamda ön plana çıktığını görebiliyoruz. Bakalım bu görevden alma süreci, pazarın diğer yatırımcılarını ya da aynı sektörde bölgede büyümeye çalışan firmaları ne denli kararlar almaya yönlendirecek. Yine Çin büyüklüğünden bir şey kaybetmese de oyun endüstrisini önemsediğini gösterir kararlar alması da dikkat çekici oluyor pek tabii…

TÜRKİYE ŞAMPİYON

Aralık ayının takviminde belirttiğimiz Riot Games tarafından İspanya'da düzenlenen Valorant Spike Nations turnuvasında, Milli Takımımız İngiltere'yi 2-0 yenerek yenilgi yüzü görmeksizin şampiyon oldu. TESFED'ten yapılan açıklamada namağlup şampiyonlarımız tebrik edildi. Büyüyen endüstride daha nice başarılar görmeyi diliyorum. Oyun endüstrisinin en önemli tutundurma kanalında, bu tür başarıların, görünürlüğümüz ve genel anlamda Türkiyemizin marka değeri için ne kadar önemli olduğunu tahmin edersiniz. Daha nice başarılara…

BİZE ULAŞIN