İnternet sahtekarlarına karşı eczane portalı kurdu

Eczacı Elçin Tuncer tarafından kurulan 'Eczaneden' platformu, en yakın eczanelerden internet siparişi verebilmeyi sağlayan bir portal. İnternetten temin edilen her 10 ilaçtan 8’inin sahte olduğunu ifade eden Tuncer, "Hedefimiz, internette satın alınan gıda takviyeleri, dermokozmetik ve kişisel bakım kategorisindeki ürünlerin güvenilir bir kanaldan alınmasını sağlamak" diyor.
21.04.2022 14:39 GÜNCELLEME : 22.04.2022 00:00

PARA RÖPORTAJ/ ÜRÜN DİRİER Eczacı Elçin Tuncer tarafından kurulan Eczaneden.com, en yakın eczanelerden sipariş verebilmeyi sağlayan bir portal. İnternetten temin edilen her 10 ilaçtan 8'inin sahte olduğunu ifade eden Tuncer, "Hedefimiz, internette satın alınan gıda takviyeleri, dermokozmetik ve kişisel bakım kategorisindeki ürünlerin güvenilir bir kanaldan alınmasını sağlamak" diyor. Tüketicinin, internette sağlık alanında alışveriş için güvenilir bir platforma ihtiyacı var ve bu ürünlerin satış sahibinin, internette de yine eczacılar olması gerektiğini ifade eden Tuncer, "Sağlığın indirimi olmaz. İndirimli olarak internette satışa çıkarılan gıda takviyeleri ve dermokozmetik ürünlerin çoğu sahte" diye konuşuyor.

Sizi girişimciliğe getiren yolu özetle anlatır mısınız? Şimdiye dek neler yaptınız?

Deneyimini bir ürünün üretiminden son kullanıcıya ulaşmasına kadar, tüm iş süreçleri ve teknoloji kullanımını içeren geniş bir alanda geliştirmiş, ilaç ve sağlık sektöründe uzun yıllardır çalışan bir iş insanıyım. İstanbul Üniversitesi Eczacılık Fakültesi'ni bitirdikten sonra, Boğaziçi Üniversitesi'nde İşletme lisansını tamamladım. Mezun olduktan sonra ilk olarak ilaç sektöründe Ürün Yöneticisi olarak başladığım kariyerime, farklı pozisyonlarda üst düzey yöneticilik yaparak devam ettim. 2012 yılında PortalGrup'a katıldım ve PortalGrup Healthcare'ı kurarak Türkiye ilaç sektöründe pazarlama teknolojileri (MarTech) alanındaki ilk girişime öncülük ettim. Son 12 yılım teknoloji ve dijital alanlarda uzmanlaşarak geçti.Bayer, NovoNordisk, Abbvie, Takeda, Daichii, GSK, Sanofi, Eczacıbaşı gibi ulusal ve uluslararası birçok lider ilaç firmasının projelerinin hayata geçirilmesine liderlik ederek Türkiye ilaç sektörünün dijitalleşme sürecine önemli katkılar sağladım. İlaç, pazarlama ve teknoloji deneyimi ile hibrit bir kariyer yolculuğuna sahip olmam, bana daha inovatif ve cesur adımlar atmam konusunda büyük katkı sağladı. Türkiye'de tüketici sağlığını korumak ve geliştirmek amacıyla yola çıkan Eczaneden.com'u kurmamda önemli bir vesile oldu.

Eczaneden.com'un başlangıç hikayesini anlatabilir misiniz? Yola nasıl çıkıldı, hedef neydi?

Eczaneden.com, dijital sağlık alanında tüketiciyi bilinçlendirmek ve internette satın alınan gıda takviyeleri, dermokozmetik ve kişisel bakım kategorisindeki ürünleri güvenilir bir kanaldan alınmasını sağlamak amacıyla kuruldu. Tüketicinin, internette sağlık alanında alışveriş için güvenilir bir platforma ihtiyacı var ve bu ürünlerin satış sahibinin, internette de yine eczacılar olması gerektiğini düşünüyorum. Bu nedenle tüketicilerin ihtiyaçlarını en yakınındaki eczanelerden temin etmesine ve aynı gün içerisinde teslim almasına olanak sağlıyoruz. Tüketici sağlığı, bizim en çok önem verdiğimiz konular arasında yer alıyor. Tüketicilerin ilaç dışı gıda takviyesi ve dermokozmetik ürünlere güvenilir kaynaklardan ulaşamadığını fark ederek bu yola çıktık. Eczaneden.com'u kurarak tüketici sağlığını korumayı ve Türkiye'de çok düşük olan sağlık okur yazarlık oranının artmasına katkı sağlamayı hedefliyoruz.

Türkiye'de sahte ilaç pazarının çok büyük bir pazar olduğu söyleniyor. Bu konuda bilgi verebilir misiniz?

Dünya geneli sahte ilaç pazarı, 200 milyar dolar. Türkiye'de sahte ilaç pazarı 2 milyar TL ve internetten temin edilen her 10 ilaçtan 8'i sahte. Sağlık sektöründe dönüşüme duyulan ihtiyaç, daha önce hiç bu kadar belirgin olmamıştı. Günümüzün dijital teknolojilerini bu değişimin merkezine konumlandırmak ise, sürecin en ümit verici kısmı.

İnternette, eczacılık ürünlerinin satış ve danışmanlığını, yine eczacının kendisi yapıyor olmalı. Biz, bu güvenli ortamı sağlamak ve ihtiyaç duyulan ürünleri kullanıcılara güvenli şekilde temin etmek adına çalışmalarımızı sürdürüyoruz. Bu alanda dünyada online eczacılık ürünlerinin pazar oranı %7. Türkiye'de bu alan henüz çok daha düşük oranlarda seyrediyor.

Regülasyonlar yeterli mi?

Dijital sağlık alanında eczacının ve eczanelerin görev ve sorumlulukları ile ilgili regülasyonların düzenlenmeye ve güncellenmeye ihtiyacı bulunmaktadır. Her alanda dijitalleşme gerçekleşirken, Eczacılık sektöründe dijitalleşmenin gerçekleşmemesini beklemek gerçekçi olmayacaktır. Bu alan, tüketicinin sağlık ürünlerine internette de güvenilir kaynaklardan ulaşabilmesi açısından çok önemlidir. İnternette sağlık ürünleri kesinlikle eczacı kontrolünde satılmalı, web sitesi, mobil uygulamalar ve ilgili tüm platformlara, bu kapsamda yeni uygulamalar ve akreditasyon kriterleri getirilmelidir.

Avrupa ve Amerika'da, tüketiciler akredite olan web sitelerinden alışveriş yapabilmekte ve böylelikle eczacıların her an kontrolünde olan bir ekosistemin içerisinde yer almaktadır. Türkiye'de de bu düzenlemelerin yapılabilmesi için görüşmeler yapıyoruz ve resmi kurumlarla bu alandaki geliştirmeler için her türlü iş birliğine hazırız. Devletin sağlık alanındaki teknoloji yatırımlarına verdiği önemi biliyoruz. Eczacılık alanında da güncel ve çağdaş dijitalleşme için gerekli düzenlemelerin yapılacağına inanıyoruz. Türkiye birçok alanda olduğu gibi, bu alanda da dünyaya örnek olabilecek potansiyele sahiptir. Milli ve yerel kaynaklarımız eczacılık sektörünün dijitalleşmesi ve gelişerek dünyaya örnek olması için fazlası ile yeterlidir.

Eczaneden'in hedefi nedir? Sistem nasıl işliyor? Ne kadarlık bir kapsama alanına ulaştınız?

Teknolojik gelişmelerin, eczanelerin çalışma yöntemlerine eksiksiz uygulanması gerektiğine inanıyoruz. Hedefimiz, bu işin dijital dönüşüm ayağının öncüsü olmak. Bir diğer önceliğimiz ise, tüm Türkiye'de hizmet vererek dijital sağlık alanında entegre dijital sağlık servisleri teslimatında yeni teknolojilerle birlikte lider HealthTech firması olmak. Birinci basamak tedavi hizmetlerinde bireylerin kişisel sağlık yönetim bilincini arttırarak sağlık harcamalarındaki tasarrufa katkı sağlamayı hedefliyoruz. Online sağlık pazarı, tüm dünyada hızla büyüyen bir pazar. Türkiye'nin en temel sorunu, gençlerin bu alanda yeterli teknoloji eğitimine sahip olmaması. Genç nüfusun teknoloji ve sağlık teknolojileri konularına teşvik edilmesi gerekmektedir. Üniversiteler ve Eczacılık Fakülteleri ile yakın çalışarak dijital sağlık uygulamalarının günlük pratiğe daha hızlı adapte edilebilmesi için projeler geliştirmekteyiz. Tedavi, tanı ve teşhis alanlarında sağlık teknolojilerinin büyük bir gelişim gösterdiğini söylemek mümkün. Bu konuda özellikle gençleri teşvik etmenin çok önemli olduğunu düşünüyorum. Devletin sağlık alanındaki yatırımları da oldukça hızlı. Türkiye'de bu alanın ciddi bir potansiyel ile ilerleyeceğine inanıyorum. Biz de, hizmet kalitemizi arttıracak dijital servisler kurmak ve tüketici sağlığına fayda sağlayacak entegre bir sağlık sistemi kurmayı amaçlıyoruz.

İnternetten gıda takviyesi, vitamin gibi ürünler alırken nelere dikkat etmeli?

Tüketicilerin internet alışverişlerinde birincil önceliği, ürünü uygun fiyata almaktır. Bu nedenle kampanyalar, indirimler her zaman ilgi çekmektedir. Ancak sağlık alışverişlerinde durum farklıdır. Sağlığın İndirimi Olmaz. Bu nedenle internette gıda takviyeleri, vitaminler gibi sağlığınızla ilgili ürünleri satın alırken fiyatlandırma birincil önceliğiniz olmamalıdır. Bu ürünler her zaman masum olmayabilir; sağlık profesyonelleri kontrolünde alınmaz ya da doğru kullanılmazsa, çok ciddi sağlık sorunlarına yol açabilir. Tüketiciler, çoğu zaman aldığı ürünün sahte olup olmadığını, son kullanım tarihi, ve saklama koşulları gibi ürünün etkisinde rol oynayan faktörleri ya da kullanmakta olduğu bir ürünle alacağı vitaminin etkileşime girip girmeyeceğini bilmiyor. Bu nedenle, bu ürünleri almadan önce, mutlaka bir eczacıya ya da sağlık profesyoneline danışmak gereklidir. İnternette ne yazık ki kaynağı belirsiz birçok firma yer alıyor. Sağlık ürünlerini eczanelerden ve firmaların orijinal sitelerinden satın almalısınız.

Portal Grup ne ölçekte bir firma, neler yapıyor? Global operasyonları var mıdır?

Eczaneden.com'un tüm teknolojik uygulamaları ve strateji yönetimi 15 yıldır iş dünyasına yazılım ve dijital pazarlama teknolojileri konusunda hizmet veren PortalGrup ve healthcare ekibi tarafından yapılmaktadır. 500 sanayi şirketi arasında yer alan birçok kurumsal ve uluslararası lider firmaların sayısız projesini yürüten ve 18 ülkede hizmet sunan PortalGrup, strateji ve teknolojiyi veri analitiği ile eşleştirerek kurumsal dijital dönüşüm danışmanlığından, yazılım ve mobil uygulama geliştirme, e-ticaret yazılım ve yönetimi, müşteri deneyim yönetimi (CX), omnichannel pazarlama, pazarlama otomasyon sistemleri, iş hedefi odaklı sosyal medya ile SEO/SEM hizmetleri, performans ve optimizasyon yönetimi, detaylı analizler sonucu oluşturulan kullanıcı deneyimi, ara yüz tasarımı (UX/UI) gibi alanlarda uluslararası iş modeliyle faaliyetlerini sürdürüyor. PortalGrup, her yıl gelişerek büyümeye devam etmektedir. Yüzde yüz üzeri büyüme rakamları ile teknoloji alanında hızlı bir ivme yakalayan PortalGrup, son 5 yıl ortalama %60 büyüme oranı ile pazarın üzerinde gelişimini sürdürmektedir. Çalışan sayısı şu an 110'dur. Amacımız, özellikle genç mezunları yetiştirip bu alanda istihdam yaratmaktır. Şu anda hızlı bir büyüme sürecindeyiz. Hedefimiz, bu yıl içerisinde istihdamımızı %47 arttırmaktır.

Portal Grup ne tür teknolojiler geliştiriyor ve hangi sektörlerde ne tür firmalar tarafından kullanılıyor?

PortalGrup öncelikle yenilikleri gerçek zamanlı sağlayan bir teknoloji firmasıdır. Birincil önceliğimiz, son güncel teknolojileri kullanarak iş hedeflerine müşterilerimizi ulaştırabilmektir. Bu nedenle sadece yazılımcılarımız ya da teknik uzmanlarımız değil, tüm kadrolarımız müşteri ilişki yönetiminden, proje yönetimine, pazarlama teknolojilerinden sosyal medya yönetimine kadar tüm alanlarda teknoloji tabanlı bir bilgi yönetimine sahiptir. Uluslararası işbirliklerimiz ile anlık ve güncel sahip olduğumuz teknoloji know-how'ımızla şu anda alanında lider 17 global teknoloji firmasının Türkiye partneriyiz. Bu teknoloji firmalarının aynı zamanda en büyük özelliği, iş dünyası için gerekli olan kurumsal ve pazarlama alanındaki teknolojileri sunan MarTech firmaları olmalarıdır. Bu nedenle PortalGrup olarak, şu anda aynı zamanda Türkiye'nin en fazla işbirliğine sahip pazarlama teknolojileri (MarTech) firmasıyız. Yazılımdan dijital pazarlama teknolojilerine kadar medya satin alma da dahil tüm süreçlerimizi inhouse olarak gerçekleştirdiğimiz için, KPI odaklı veri yönetimi yapabilmekteyiz. 2022 yılı itibarıyla, 500 sanayi şirketi arasında yer alan yeni müşterilerimiz ile birlikte özellikle mobil teknolojilerde fark yaratan çözümlere odaklandık. E-ticaret alanındaki faaliyetlerimizi de bu alandaki kadrolarımızı arttırarak geliştireceğiz. PortalGrup Healthcare ekibi tamamen ilaç ve sağlık alanında uzmanlaşmış olup bu alanda çok geniş bir hizmet portföyüne sahiptir.

BİZE ULAŞIN