ÖZLEM KAPAR BAYBURS/ 10. Yeni Nesil Girişimcilik Zirvesi kapsamında düzenlenen "Yapay Zeka İş Yapış Modellerini Nasıl Değiştirecek? konulu panelin moderatörlüğünü Para Dergisi Yazarı ve Vatut Teknoloji Kurucu Ortağı, Doç. Dr. Ali Efe İralı yaptı. Teknoloji alanında ülkemizin önde gelen şirketlerinin temsilcilerinin konuşmacı olarak katıldığı panelde, yapay zeka kullanımının iş süreçlerine etkileri masaya yatırıldı.
Panelin ilk konuşmacısı dünya çapında yapay zeka ve analitik şirketi SAS Türkiye'nin Kurumsal Satıştan Sorumlu Genel Müdür Yardımcısı Emre Ultav, şirketin ülkemizdeki 27 yıla ulaşan varlığı ve çalışmalarını anlatarak başladığı konuşmasında teknoloji kullanımının geçirdiği evrelere değindi. Yapay zekanın dünyada aslında 1930'lardan bu yana konuşulduğunu ifade eden Ultav, alt teknolojilerin gelişip zemin hazırlamasıyla yapay zekanın günümüzde ana gündeme oturduğunu kaydetti.
ERİŞİM ÖZGÜRLÜĞÜ DÖNÜM NOKTASI
Son 30 seneye baktığımızda, öncelikle internet çağı, sonrasında ise mobil dönüşüm ve şimdi de yapay zeka dönemine girildiğini kaydeden Ultav, internetle birlikte veriye erişim özgürlüğünün sağlanmasının bu gelişimin dönüm noktası olduğunu kaydetti. 2000'li yıllardan itibaren veriyi işleme düşüncesinin tartışılmasıyla yapay zekanın devreye girdiğini söyleyen Ultav, "Ne zaman ki yapay zeka tüketiciye döndü, işte o zaman şirketler harekete geçti" dedi. Dünyada 50 senedir bu işi yapan SAS'ın işte o zaman çok daha yükselişe geçtiğini kaydeden Ultav, günümüz şirketlerinde inovasyon heyecanına kapıldığını ancak zamanla bunların filtrelenerek eleneceğini savundu.
Ultav, "SAS Türkiye olarak sadece teknoloji boyutunda değiliz. Organizasyon, iletişim, insan kaynağı desteği konularında da kurumlarla neler yapabiliriz, nasıl projeler üretebiliriz? düşüncesiyle hareket ediyoruz. Derneklerle nasıl çalışabiliriz? diye kafa yoruyoruz" diye konuştu.
GÖRÜNTÜ İŞLEME
Arvis Teknoloji Kurucu Ortak & CEO Gülhan Ertürk Akgül de, ileri görüntü işleme, veri analizi, biyometrik ve kimlik doğrulama, uygulamaları için yapay zeka ve görme teknolojilerine odaklandıklarını söyledi. Görüntü işlemenin yapay zekanın en önemli konularından biri olduğunu dile getiren Akgül, yapay zekanın özellikle finans sektöründe etkin olarak kullanıldığını, BDDK'nın düzenlemeleri ile daha da etkin hale geldiğini vurguladı. Akgül, modüler, ölçeklenebilir ve güvenilir kurumsal ürünler geliştirerek yapay görü teknolojilerinde Arvis'in öncü bir konumda yer aldığının altını çizdi.
AFETLERİN YAPAY ZEKA İLE YÖNETİMİ
Cerebrum Tech Kurucusu ve Yönetim Kurulu Başkanı Dr. Erdem Erkul ise, üç yıl önce çıkış noktalarının orman yangınlarının yol açtığı zararı en aza indirmek için yapay zeka kullanımı olduğunu kaydetti. Erkul, yapay zekanın afet yönetiminde tehlike tespiti ve kurtarma alanlarında önemli bir rol oynadığını belirtti. Erkul, şunları söyledi:
"Üç boyutlu avatarla, kişisel ve kurumsal versiyonları bulunan yapay zeka uygulaması Cere'yi geliştirdik. Peşi sıra yapay zeka alanında inovatif çözümü olan Cere Insight'ı çıkardık. Çoklu dosya desteği ile yüklenen uzun belgeleri özetleyebilen, büyük veri setlerinden iç görüler oluşturabilen Cere Insight, kodlama bilgisi gerektirmeksizin gelişmiş LLM teknolojisi ve sorunsuz web entegrasyonuyla özelleştirilebilir chatbot oluşturma imkanı sunmasıyla fark yaratıyor."
Kullanıcılarının yüzde 30'unun Bangladeş'ten olduğunu söyleyen Erkul, dünya çapında 1 milyon kullanıcıya ulaştıklarını da ekledi.
SANAYİ 4.0
Mitsubishi Electric Türkiye Fabrika Otomasyon Sistemleri SCADA & HMI ve Veri Bilimi Ürün Yöneticisi Burcu Çöpür ise, Sanayi 4.0 ve yapay zeka kullanımını ele aldı. Yapay zekanın endüstriyel otomasyonda başrolde olduğunu dile getiren Çöpür, dijital dönüşümün başlangıçta bir maliyet oluşturduğunu ama uzun vadede bunu fazlasıyla telafi ettiğini aktardı. Günümüzün rekabetçi ortamında gelişen teknolojilerin hızını yakalamak zorunda olduğumuzu ifade eden Çöpür, Mitsubishi Electric'in ileri teknoloji çözümü olan MAPS Scada sisteminin üretim takibi, enerji yönetimi, performans yönetimi gibi analizler de yapabildiğini belirtti. Çöpür, "İş gücünde ve zamanda tasarruf sağladığı gibi arızaları en aza indiriyor" diye konuştu.
"SAATLERLE YARIŞIYORUZ"
SmartMessage CPO'su Ayşe Karakaya, dünyada ve Türkiye'de büyük markalara müşterileri ile iletişimlerine yönelik özel çözümler sunduklarını söyledi. Omnichannel pazarlama çözümleriyle iletişim ve müşteri bağlılığında başarıyı hedefleyen dijital pazarlama liderlerini ve işletme sahiplerini desteklediklerini ifade eden Karakaya, doğru zamanda, doğru kişiye ve doğru şekilde ulaşmanın önemine dikkat çekti. Karakaya, "Müşteri hedef kitlelerin davranışları hızlıca değişebiliyor, platformumuz da bu duruma hızlıca adapte olabilecek bir yapıya sahip" dedi. Yapay zekayla birlikte değişimin artık günler değil saatlerle gerçekleştiğini kaydeden Karakaya, "Yaratıcı içerik üretme kısmını platformun her yerinde kullanıyoruz. En son Whatsapp, Chatbot gibi pek çok kanala entegre olduk" ifadelerini kullandı.
KARBON EMİSYONUNA YAPAY ZEKA ETKİSİ
Stratejist Bağımsız Yönetim Kurulu Üyesi Ender Çolak, yapay zekanın iklim krizi ile mücadeledeki rolüne değindi. Hayatımızı kolaylaştıran yapay zeka teknolojisini birçok şirketin iklim krizinin önüne geçmek için de kullandığını kaydeden Çolak, üretim, dağıtım ve satış modellerine yapay zekâyı entegre eden kurumların, sebep oldukları karbon emisyonlarında azalma sağladığının altını çizdi. Karbon emisyonunun en çok tedarik zincirinde arttığını vurgulayan Çolak, firmalara düşen görevlerden de bahsetti.