Yapay zeka çağında girişimci olmak…

Yeni Nesil Girişimcilik Zirvesi’nin son paneli, ‘Yapay Zeka Çağında Girişimci Olmak’ başlığıyla gerçekleşti. Yapay zeka girişimcileri, şirketlere ve son kullanıcıya yapay zeka aracılığıyla sundukları fayda ve hizmetleri aktardı.
08.03.2024 11:32 GÜNCELLEME : 08.03.2024 11:32

ÜRÜN DİRİER/ Yeni Nesil Girişimcilik Zirvesi'nin son paneli, 'Yapay Zeka Çağında Girişimci Olmak' başlığıyla gerçekleşti. Moderatörlüğünü Para Dergisi Yazarı Ürün Dirier'in yaptığı panelde, Evercopy Kurucu Ortağı Deniz Özgür, B2Metric Kurucu Ortak ve CEO'su Murat Hacıoğlu, Pardon Kurucu ve CEO'su Gökhan Çam, Optiyol Kurucu Ortağı Tuba Gözbaşı, Bosphorus ISS Kurucusu Bekir İçli ve Novus Kurucu Ortağı Vorga Can, girişimlerinde yapay zekayı nasıl kullandıklarını anlattılar.

LLM ÇALIŞMALARINDA DEVLET DESTEĞİ ÖNEMLİ

Novus olarak banka ve sigorta gibi kurumlara yönelik AI ajanlar geliştirdikleri bilgisini veren Novus Kurucu Ortağı Vorga Can, "Böylece verinin hassas olduğu sektörlerde bu ajanların birbiriyle çalışmasını sağlayarak operasyonel verimliliği artırıyoruz. Şu an Türkiye'de çok büyük şirketlerle çalışıyoruz, Avrupa'da da bazı bankalarla görüşmelerimiz sürüyor" dedi. Türkçe ulusal dil modeli inşa etme konusunda hangi aşamada olduğumuza ilişkin de görüşlerini paylaşan Can, "Aselsan ve T3 Vakfı gibi kurumlar startupları bir araya getirecek konsorsiyumlar oluşturuyor Türkçe çalışmalar için ama LLM (büyük dil modelleri) çalışmaları bütün dünyada şu anda İngilizce odaklı. Çünkü İngilizce hem dünya dili hem de bu dilde üretilmiş çok data var. Türkçenin dil yapısıyla ilgili mutlaka çalışmalar yapılması gerekiyor. Sondan eklektik bir dil olduğu için daha farklı çalışmalar yapılması gerekiyor. Aslında sıfırdan çalışmalar yapılması lazım. Bu anlamda LLM çalışmalarında devlet desteği ve özel sektör birlikteliği önemli" dedi.

ROTA OPTİMİZASYON TEKNOLOJİLERİNİN ÖNEMİ E-TİCARET İLE ARTTI

Bir rota optimizasyon şirketi olan Optiyol'un Kurucu Ortağı Tuba Gözbaşı da şirketi 2014 yılında kurdukları zaman bir danışmanlık projesi olarak kurulduklarını ifade ederek, "Rota optimizasyonuna odaklanacağımız belli değildi. Yol bizi buraya getirdi. Alandaki ihtiyaçları görerek hem danışmanlık vermeye hem de 2015'ten itibaren algoritmayı geliştirmeye başladık. SaaS hizmeti vermeye ise 2019 yılında başladık" dedi. Rota optimizasyonu temelli bir lojistik teknolojisi şirketi olduklarının altını çizen Gözbaşı, "Kaç araç var, hangi araç hangi noktalara hangi sırayla gidecek bunu optimize ediyoruz yapay zeka ile. Maalesef bu işi hala manuel olarak yapan şirketler olsa da e-ticaret operasyonlarının artışı, bu optimizasyonun algoritmalar ile yapılması gerektiğinin altını iyice çizdi, önemini artırdı. Optimizasyon dışında, teslimat yönetim platformu olarak ayın sonunda şirketlere veri analizi de sunuyoruz" diye konuştu.

FİKİR RESTORANDA DOĞDU

Pardon Kurucu CEO'su Gökhan Çam ise, masada bir sipariş verebilmek için 20 dakika beklediğimiz çağda 'pardon'lar havada uçuşurken bu girişimi kurmaya karar verdiklerini ifade ederek girişim fikrinin restoranda otururken ortaya çıktığını aktardı. "Bugün restoranlarda ve otellerde Pardon'u bilmeyen işletme sahibi yoktur sanırım. Hem son kullanıcıya kişiselleştirilmiş bir deneyim sunuyoruz hem de işletmeye yapay zeka temelli menü revize tavsiyeleri sunuyoruz" diyen Çam, 2023 yılında Avrupa çapında rekor kırdıklarını belirterek, 3 milyon tekil kullanıcıya ulaştıkları bilgisini verdi. Bu yıl itibariyle ABD'ye de açılacaklarının altını çizen Çam, "Pandemiyle alıştığımız QR kodlu dijital menüler pandemi bitse de artarak hayatımızda yer almaya devam ediyor. Pardon da, hizmet sektöründe faaliyet gösteren yapay zeka tabanlı bir data girişimi olmasına rağmen aslında son kullanıcının karşısına dijital menüleriyle çıkıyor. Bu noktada dijital menüleri akıllı menülere dönüştürüp kullanıcılar için kişiselleştirilmiş hale getiriyor ve yapay zeka algoritmamız ile müşteri davranışlarını anlamlandırarak partner işletmelerimize fiyatlamadan, gelir optimizasyonuna stratejik öneriler sağlıyoruz" dedi. Çam, Pardon'a dair şu detayları aktardı:

"Mekana gelen her müşteri aynı QR Kodu okutuyor fakat aynı menüyü görmüyor. Son kullanıcı için kişiselleştirilmiş deneyimden kastettiğim bu. İşletmelere ise yapay zeka modeli ile menüde çeşitli değişiklikler tavsiye ediyoruz. Örneğin makarna menüsünün sıralamasını şu şekilde değiştirir, şu ürünün fiyatını düşürür, şu ürünün fiyatını artırır, şu ürüne kampanya yapar ya da ürün sıralamasını şu şekilde revize edersen her ay şu kadar kar artışı sağlarsın diye tavsiyeler sunuyor yapay zeka işletmeye. Bunu müşteri davranış analitiği ile yapıyor. Göz gezdirme ve tıklama verileri gibi çok sayıda parametreden faydalanıyor revize önerisini sunabilmek için. Çeşitli parametreleri harmanlayıp anomalileri tespit ediyor da diyebiliriz."

Bekir İÇLİ / Bosphorus ISS Kurucusu

"Endüstri 4.0 için en temel olan, verinin dijital olması ve toplanması"

Endüstri 4.0'dan bahsediyoruz, fabrikaların akıllı fabrikalara dönüşmesinden bahsediyoruz fakat burada en temel olan şey verinin dijital olması. Öncelikle veri dijitalleştirilmeli ve bir yerde toplanmalı. Yapay zeka ancak bunun üzerine anlamlı bir çıktı üretebilir. Sanayi sektörü, üretim sektörü maalesef ki dönüşüme en yavaş yaklaşan sektörlerden biri. Bu nedenle biz üreticilerde önce zihinsel dönüşümün gerçekleşmesini sağlamaya çalışıyoruz. Korkutmadan ve ürkütmeden dijitalleşme puzzle'ının parçalarını toplamaya, depodan dahaya bir döngü oluşturmaya uğraşıyoruz. Çünkü ancak toplanan veri ile, biriken veri ile yapay zeka optimizasyon sağlayabilir. Öyle ki, exel'de bile toplasalar veriyi ondan bile mutlu oluyoruz. Veriyi biriktirmeden yapay zekanın üreticiler ve fabrikalar için yapabileceği hiçbir şey olamaz. Sonucunda da şirketin bu veriden elde edilen çıktı neticesinde yeni pazarlar edinmesini, yeni ürün ve hizmetler geliştirebilmesini sağlamaya çalışıyoruz. Her şey bir hayalle başlar diyoruz ve üretilen ürün üzerinden, üretim süreci üzerinden bir hikaye yaratarak, işletmeleri ürkütmeden dijitalleşme yolunda motive ediyoruz.

Deniz ÖZGÜR / Evercopy Kurucu Ortağı

"Tek kişilik bir şirketin kendi pazarlamasını yapabileceği iddiasındayız"

Evercopy çok yeni bir girişim. Henüz bir yıl oldu. Yapay zeka altyapısı üzerinden markaların çok hızlı bir şekilde kişiselleştirilmiş pazarlama içerikleri oluşturmasına imkan tanıyor. Bugün hemen her sektör için en iyi market Amerika. Biz de bu nedenle şirketi Amerika'da kurduk. Amerika iş geliştirme anlamında çok fazla fırsat sunuyor girişimcilere, ayrıca Türkiye'de şirket kurmakla Amerika'da kurmak arasında artık çok fark yok. Daha erişilebilir durumda. Evercopy bir pazarlama otomasyon aracı. Sam Altman, tek kişilik milyar dolarlık şirketler kurma çağında olduğumuzu söylemişti. Biz de bu çağa yönelik bir girişim olarak kurduk Evercopy'yi. İddiamız, tek kişilik bir şirketin bile, pazarlama birimine, pazarlama profesyonellerine ihtiyaç duymadan kendi pazarlamasını yapabileceği ve kendini büyütebileceği. Bunu ispatlamak için buradayız. Herhangi bir şirket güncellemesini, mesela 'yeni bir ürün çıkarıyorum ve kampanya yapmak istiyorum' gibi bir güncellemeyi bir pazarlama stratejisine, bir kampanya planına çevirebiliyor Evercopy. Tüm kanallar için bir plan oluşturarak önerilen aktiviteleri gerçekleştiren bir yapay zeka ajanı. Pazarlama dendiğinde akla genellikle yaratıcılıkla ilgili kısım gelse de pazarlamanın yüzde 90'ı teknikle ve regülasyonlarla ilgili. Biz puzzle'ın parçalarını birleştirerek yaratıcılığı ve tekniği bir araya getiren bir araç sunuyoruz ve şirketlerin verimini artırmayı amaçlıyoruz.

Murat HACIOĞLU / B2Metric Kurucu Ortak ve CEO

"Veriyi anlamlandırmak kişiselleştirilmiş hizmet için çok kritik"

Bugün en küçük bir startup şirketinden tutun da 100 yıllık dev kurumlara kadar tüm şirketlerde müşteri veri akışı var. Bu veriyi anlamlandırmak, müşteriye kişiselleştirilmiş hizmet ve ürünler sunabilmek açısından kritik. Biz de otomatik makine öğrenmesi platformumuz ile, şirketlerin kullanıcı davranış analitiği yapabilmesini sağlıyoruz. Yapay zekayı kullanarak, mesela müşteri acaba bir rakibe gidebilir mi, sizin hizmetlerinizi kullanmayı bırakabilir mi, indirim ya da fiyat hassasiyetleri var mı, kampanya ister mi gibi müşteriyi öngören, mikro segmentlerle kullanıcı davranışlarını anlamlandırmayı sağlayacak hizmetler sunuyoruz. Şirketlerin datayı doğru yorumlamasını ve geleceğe yönelik başarılı tahminler yapmasını sağlayan yapay zeka temelli bir analitik çözüm sunan B2Metric'i 2018'de kurduk. Müşteri kaybını önlemek şirketlerin en önemli sorunlarından biri ve bu alana büyük kaynak aktarılıyor. Yapay zeka bu noktada şirketlere birçok fırsat sunuyor. B2Metric de bu anlamda şirketlere fırsatlar göstermeyi hedefliyor.