Pandemi kahveye olan ilgiyi artırdı

İstegelsin Kurucu CEO'su Sedat Yıldırım: "Pandemi kahveye olan ilgiyi artırdı. İnsanların uzun süre kafelere gidememesi onları yeni arayışlara yöneltmiş olabilir."
17.09.2021 16:08 GÜNCELLEME : 17.09.2021 16:09

PARA RÖPORTAJ/ Popüler market uygulamalarından İstegelsin, pandemide yeni üye sayısı bakımından yüzde 136 büyüme yakaladı. Pandeminin tüketici alışkanlıklarını değiştirdiğini aktaran İstegelsin Kurucu CEO'su Sedat Yıldırım ile sektördeki değişim ve gelecek öngörülerini konuştuk.

Pandemi sizi nasıl etkiledi? Ne kadar büyüdünüz?

Pandemiyle birlikte online alışverişin artmasıyla gelen yoğun talebi karşılamak için dağıtım ekibimizi büyüttük. İstanbul ve Kocaeli'nin yanı sıra Ankara, Bodrum, Eskişehir, İzmir ve Manisa'nın bazı bölgelerinde hizmet vermeye başladık. 2019 ile kıyasladığımızda 2020'de müşteri sayımız yüzde 136 oranında bir artış gösterdi. İstegelsin sepet büyüklüğü olarak piyasadaki oyuncuların çoğunun üzerinde bir sepet tutarına ulaşıyor çünkü evde ihtiyaç duyabileceğiniz hızlı tüketim ürünlerinin yüzde 92'lik kısmını karşılıyoruz. Bu geniş seçki sayesinde sepetteki ürün adetlerimiz sektöre göre yüksek oluyor ve sepet büyüklüğümüz 170 TL civarında seyrediyor. Diğer oranlara bakacak olursak sipariş sayısı yüzde 387, frekans yüzde 105, sepet oranı yüzde 67, ürün sayısı yüzde 629, yeni üye sayısı yüzde 128 ve yeni müşteri sayısı ise yüzde 111 artış gösterdi. istegelsin kuruluşundan bu yana yani 2019'dan beri 2.4 milyon siparişe ulaştı. Şu anda istegelsin'in 5 milyonun üzerinde indirilme sayısı ve aylık 400 binin üzerinde aktif kullanıcısı bulunuyor.

Pandemi tüketici davranışlarını ne yönde etkiledi?

Artık hijyenimize biraz daha dikkat ediyoruz. Hijyen malzemelerinde kolonyada, antiseptik mendillerde ve benzeri ürünlerde kalıcı bir artış oldu. Sağlığımız için daha dikkatli davranmaya başladık. Özellikle bağışıklığı güçlendirici ürünler olan C vitamini yönünden zengin ürünlerde ve D vitaminlerinde oldukça göze batan bir artış oldu. Bunların dışında donuk ürünlere ilgi giderek artıyor. Pandemiyle birlikte eski alışkanlıklarını devam ettirmek isteyen insanların donuk ürünlere ilgisi arttı. Evde de sıcak simit yapabileceğini keşfeden müşteri istegelsin'deki donuk simit, kolay hazırlanan pizza gibi ürünlere ilgi göstermeye başladı. Bu dönemde kullanıcılar bu kolaylığı keşfetti. Aynı şekilde pandemi, müşterinin her zaman ilgi duyduğu kahveye olan ilgiyi de artırdı. İnsanların uzun süre kafelere gidememesi yeni arayışlara, kahvelerini kendilerinin nasıl hazırlayabileceklerine yöneltmiş olabilir.

Sedat Yıldırım

Peki pandeminin sektöre etkileri ne oldu?

Gıdanın online alışverişi pandeminin ilk aylarından başlayarak hem dünyada hem de ülkemizde beklenenin üzerinde bir artış gösterdi. Tüketici online alışverişe yöneldi. Bu yönelim ilerleyen aylarda da devam etti. Ticaret Bakanlığı'nın açıkladığı verilere göre, 2020 yılı itibarıyla Türkiye'de e-ticaret hacmi 2019 yılına göre yüzde 66 artış göstererek 136 milyar liradan 226,2 milyar liraya yükseldi. E-ticarette en fazla artışı gösteren sektör yüzde 200'ün üzerinde bir artışla gıda-süpermarket oldu. Bu büyümeyle sektöre yeni oyuncular da girdi. Online market alışveriş deneyimi sunan girişimler artış gösterdi. Zincir marketler de harekete geçti. Bazıları kendi uygulamalarını geliştirdi, bazıları internet siteleri üzerinden de satışa başladı.

Sektör ile ilgili gelecek tahminleriniz neler?

Gıdanın e-ticareti hem dünyada hem de Türkiye'de yükselen bir sektör. Bu yükselişin önümüzdeki yıllarda da artarak devam edeceği öngörülüyor. Son endüstri hesaplamalarına göre, Türkiye'nin 2020 ile 2024 arasında yıllık bileşik büyüme oranı 20.2 ile perakende e-ticaret gelişimi açısından Çin, Hindistan, İspanya gibi ülkeleri geride bırakarak ilk sırada yer alacağı tahmin ediliyor. Ticaret Bakanlığı'nın açıklamasına göre önümüzdeki üç sene içinde de bu yükselişin daha da ivmeleneceği ve mevcut seviyeye göre yüzde 50 gibi bir artışla 6,5 trilyon dolara kadar çıkabileceği öngörülüyor. Dünyanın çeşitli ülkelerinde pandemi sonrası rakamlar güncellendi. Güncellenen rakamlara göre, Güney Kore'de, Japonya'da, Çin'de marketlerin dijitalleşme oranı yüzde 25'i aştı. ABD'de, İngiltere'de yüzde 20'ye ulaştı. Türkiye'de henüz marketlerin dijitalleşme oranı yüzde 1'de. Ortalama Avrupa standardına yani yüzde 10'a gelebilmemiz için 10 kat büyümemiz gerekiyor. Önümüzdeki üç yıl içerisinde 15-20 kat büyümemiz gerektiğini düşünüyorum.

İstegelsin'in diğer uygulamalardan farkı nedir?

İstegelsin'in diğer uygulamalardan farkı Türkiye'nin ilk ve tek online süpermarketi olması. 7 binin üzerinde çeşit ürün bulunuyor. Süpermarketlerde bulunan ürünlere hatta bulunmayanlara bile anında ulaşabiliyorsunuz. 32 çeşit yoğurda, 8 çeşit domatese, 18 farklı marka kahveye tek bir tıkla ulaşılabiliyor. İstediğiniz özelliklere göre arama yapabiliyorsunuz. Örneğin, sadece laktozsuz yoğurt istiyorsunuz. Filtreleme yaparak sadece bu yoğurtları görebilirsiniz. Fiziksel süpermarketlerde ise böyle bir şansınız yoktur. Bu teknolojinin sağladığı bir özellik. Biz daha kişisel bir deneyim sunabilmek için ciddi teknoloji yatırımları yapıyoruz. Bu alanda da optimizasyon alanında da ciddi bir teknoloji geliştiriyoruz.

Yola nasıl başladınız?

Uzun yıllardır online perakende ile uğraşıyorum. 1999'da profesyonel bir merak olarak başlamıştı. Son 10 yıldır birçok web işini ve sonrada akıllı telefon uygulamalarının hayatımıza girmesiyle birlikte uygulamalar üzerinden hizmet veren birçok e-ticaret platformunun kuruluşunda çalıştım. Ardından gıda sektörü ile tanıştım ve Türkiye'deki gıda perakendeciliğinin çok ciddi bir fırsat alanı barındırdığını gördüm ve burada bir fırsat alanı olduğunu düşündüm. Yıldız Holding Yönetim Kurulu Üyesi Yahya Ülker ile konuştuk ve Yahya Ülker'in yönetimindeki Yıldız Ventures bir yatırım kararı aldı. Böylece istegelsin hayata geçti. 15 Mayıs 2019'dan itibaren tüm İstanbul'a hizmet vermeye başladık. istegelsin olarak sadece süpermarket hizmeti veriyoruz.

BİZE ULAŞIN