ÖZBEY MEN/ Girişimcilikte dünyada üstümüze yok. Dünyanın hemen her yerinde, öyle ki adı sanı bilinmeyen ada ülkelerinde bile mutlaka bir Türk iş insanının üretim yapıp, istihdam sağladığına meslek hayatımızda çok rastladık. Dergi olarak da bu türden birçok başarı hikayesine yer verdik. Ancak kurulan şirketlerin ömrü söz konusu olduğunda ne yazık ki aynı başarıyı gösteremiyoruz. Ömrü yüzyılı geçen şirketlerimizin sayısı maalesef pek fazla değil. Durukan Şekerleme henüz yüzyılı değil ama yarım asrı geride bırakmak üzere. 1976 yılında Ankara'da kurulan firmada bayrağı üçüncü nesil devraldı. Vizyoner ve eğitimli bu kuşaktan Ertuğrul Durukan, bir yıldır şirketin Yönetim Kurulu Başkanı. Önüne büyük hedefler koyan Durukan, işe İngiltere, Galler ve ABD'de yeni şirketler kurarak başladı. Bu ülkelerde üretim yapmayı da kafasına koymuş durumda. Genç patron, geçen Eylül ayında hisselerinin yüzde 32.07'si halka açılan Durukan Şekerleme'yi global ölçekte tanınan, inovatif ve sürdürülebilir ürünler geliştiren lider bir gıda şirketine dönüştürmek istediğini söylüyor. Ertuğrul Durukan ile şirketin geçmişini ve yeni projelerini konuştuk…
Eğitiminiz hakkında bilgi verir misiniz?
Bilkent Üniversitesi İşletme Fakültesi mezunuyum. Mezuniyetimin ardından Koç Üniversitesi'nin düzenlediği Turquality Yönetici Geliştirme Programı'na katıldım. Eğitim hayatım boyunca edindiğim teorik bilgiler ile iş hayatındaki pratik deneyimlerimi harmanlamaya özen gösterdim. İş dünyasına olan ilgim çok küçük yaşlarda başladı. Aile şirketimizin içinde büyümek bana çok erken yaşta önemli deneyimler kazandırdı.
Şirketinizde işe ne zaman ve hangi görevde başladınız?
Yaklaşık 14 yıldır Durukan Şekerleme bünyesindeyim. Resmi olarak ise kariyerime Assistant Brand Manager olarak başladım. Ardından sırasıyla Pazarlama Müdürü, Bölge Satış Müdürü, Yeni İş Geliştirme Direktörü ve Genel Müdür Yardımcılığı gibi görevlerde bulundum. Şu anda Durukan Şekerleme Yönetim Kurulu Başkanıyım. Şirketimizin vizyonunu sadece şekerleme ile sınırlı tutmuyoruz; sağlıklı ve yenilikçi gıda kategorilerine yönelerek markamızı daha güçlü bir gıda şirketi haline getirmeyi hedefliyoruz. Fonksiyonel ürünler, "better for you" kategorisinde çözümler ve eğlenceli tüketim deneyimi sunan ürünler geliştirmek üzerine yoğunlaşıyoruz. Ayrıca, ABD ve Avrupa başta olmak üzere uluslararası pazarlarda büyümemizi sürdürüyoruz.
Öncesinde başka bir şirkette çalıştınız mı?
Hayır, kariyerimin tamamını aile şirketimizde geçirdim. Bu benim bilinçli bir tercihimdi. İşin her aşamasında aktif olarak yer almak, markalarımızın gelişiminde doğrudan rol oynamak ve şirketin global büyümesine katkı sağlamak benim için büyük bir motivasyon kaynağı oldu.
Durukan Şekerleme hakkında kısaca bilgi verir misiniz? Ürün gamınızda hangi ürünler var? Cironuz ne kadar?
Durukan Şekerleme'nin temelleri, 1976 yılında, büyükannemiz Mübiye Durukan ve dedemiz Mehmet Durukan tarafından atıldı. Onlardan babalarımız Mahmut Nedim Durukan ve Uğur Durukan'a geçen bayrağı daha da ileri taşımak için üçüncü nesil olarak Elif Durukan Küçükali ve Nehir Durukan Bayırlı ile birlikte devraldık. Ankara'da modern teknolojiyle donatılmış, 31 bin metrekare kapalı alana sahip fabrikamızda, 360 çalışanımızla üretime devam ediyoruz. Gıda ve şekerleme sektöründe sert şekerleme (top lolipop, yassı lolipop, bonbon, toz banmalı lolipop), yumuşak şeker (draje, şerit şeker, toffee), sıvı şekerleme, çikolata kategorilerini içeren ürün gruplarının üretimi ve satışını gerçekleştiriyoruz. Ürünlerimizi Durukan, Jox, MOM, Pixipops, Pretty Up, Super Duper, Sweet Route, U ve Warning ve Toscani markalarımızla piyasaya sunuyoruz. Başarılı bir şekilde tamamladığımız 2024 yılının ardından 2025 yılına da hızlı bir başlangıç yaptık. 2025 ilk çeyrekte, 202 milyon 446 bin TL ciroya ulaştık.
Yıllık ihracatınız ne kadar? Hedefinizde yeni pazarlar var mı?
2025 yılının ilk çeyreğinde satış gelirlerimizin yüzde 57'si yurt içi, yüzde 43'ü ise ihracat kaynaklı gerçekleşti. Ortadoğu, Balkanlar, Avrupa, Amerika & Güney Amerika, Asya, Afrika, Rusya ve Türk Cumhuriyetleri dahil olmak üzere 28 ülkeye olan ihracatımız ile her geçen gün yurt dışı pazarlarda gücümüze güç katıyoruz. İngiltere, Galler ve Amerika'da kurduğumuz şirketler vasıtasıyla bu pazarlardaki ihracatımızı artırmayı hedefliyoruz.
Yeni bir yatırım planınız var mı?
Yakın zamanda şirketimizin global pazarlardaki büyüme stratejisi kapsamında yeni yatırımlar gerçekleştirdik. İngiltere ve Galler'de, "A2Z CONFECTIONERY LTD" unvanlı, Amerika Birleşik Devletleri'nde ise "MAGICAL CONFECTIONS LLC" unvanlı iki şirket kurduk. Böylece İngiltere, Avrupa ve Amerika pazarlarında daha etkin bir yapı kurmayı, lojistik ve dağıtım süreçlerini optimize etmeyi ve yurtdışı satışları artırmayı hedefliyoruz. Butik çikolata üretim tesisi yatırımımızı tamamladık ve faaliyete geçirdik. Aynı zamanda, araştırma ve geliştirme faaliyetleri kapsamında 4 ayrı proje üzerinde ise çalışmalarımız devam ediyor. Vegan çiğnenebilir yumuşak ürün ve prosesinin geliştirilmesi başta olmak üzere global tüketici alışkanlıklarıyla uyumlu ve yeni nesil teknolojilerle harmanlanmış yenilikçi ürünlerimizi tüketiciler ile buluşturmayı hedefliyoruz. Diğer yandan, hem global pazarda hem de yurtiçinde daha rekabetçi bir pozisyon elde etmek için yenilikçi ve katma değerli ürünler üzerine odaklandık. Gelecek dönemde de sürdürülebilir büyüme hedefimiz yolunda yatırımlarımıza aralıksız devam edeceğiz. Şirketimizin faaliyetlerinin ve satışlarının artırılarak sürdürülebilirliği açısından üretilecek yeni ürünler için ihtiyaç duyulacak makine, otomasyon cihazları ve ekipmanlarının temini büyük önem taşıyor. Bu bağlamda yurtdışı menşeili bir firmadan yüksek katma değerli ve inovatif bir ürün üretmek amacıyla 357 bin 975 euro tutarında bir hat sipariş ettik. Devreye alınacak yeni hatlar ile birlikte üretim ve ihracat kapasitemiz de aynı oranda artacaktır.
İngiltere, Galler ve Amerika'da üretim yapmayı da planlıyor musunuz?
İngiltere ve Galler'de yeni bir şirket kurmamız, şirketimizin global pazarlardaki büyüme stratejisi kapsamında gerçekleştirdiği yeni bir yatırım niteliğinde. 31 Mart 2025 tarihinde tescili tamamlanan şirketimiz vasıtasıyla, özellikle İngiltere ve Avrupa pazarlarında daha etkin bir yapı kurulması, lojistik ve dağıtım süreçlerinin optimize edilmesi, yurtdışı satışların artırılması hedefleniyor. Bu yatırımın ardından yine küresel büyüme stratejimiz kapsamında ABD pazarında kurduğumuz şirketin yerel makamlarca tescili 19 Mayıs 2025 tarihinde tamamlandı. Bu yatırım hamlesi ile yurt dışı satışlarımızı artırmayı ve ABD pazarında daha etkin bir yapı kurmayı hedefliyoruz.
Hedefleriniz nelerdir? Şirketinizin geleceğini nasıl görüyorsunuz?
Hedefimiz, Durukan Şekerleme'yi global ölçekte tanınan, inovatif ve sürdürülebilir ürünler geliştiren lider bir gıda şirketine dönüştürmek. Eylül 2024 tarihinde şirketimizin halka arzını başarılı bir şekilde gerçekleştirdik. Şirketimizin şu anda yüzde 32.07'si halka açık. Halka arz sürecimizin tamamlanmasıyla birlikte elde ettiğimiz güç ve kaynak, bu vizyonumuzu daha da ileriye taşımamıza olanak sağladı. Yurtdışındaki hedef pazarlarda lokalleşme stratejileriyle büyümeyi, Ar-Ge yatırımlarımızı artırarak global pazarda kalıcı ve güçlü markalar yaratmayı amaçlıyoruz.
Türkiye ekonomisinin geleceğine yönelik öngörüleriniz nelerdir?
Türkiye, genç nüfusu ve girişimcilik potansiyeli ile önemli fırsatlar barındırıyor. Ancak sürdürülebilir büyüme için finansal istikrar, üretime dayalı ekonomi modeli ve katma değerli ihracatın desteklenmesi şart. Gıda sektörü özelinde ise dünya trendlerini takip eden ve inovasyonla farklılaşan firmaların ciddi avantajlar elde edeceğine inanıyorum.
Genç girişimciliği destekleyen projelerde mentorluk yapıyor
Gıda sektöründeki çeşitli sektörel derneklerde de görev yapan Ertuğrul Durukan, sektörün gelişimine katkıda bulunmak amacıyla bu derneklerde ve ihracatçı birliklerinde halen görevler üstleniyor. Ayrıca genç girişimciliği destekleyen projelere mentorluk yapmaya da önem verdiğini belirtiyor. Yoğun iş temposu içinde fırsat buldukça seyahat eden Durukan, yeni mutfaklara da çok meraklı. Sanatla, özellikle seramikle uğraşan eşi … Durukan sayesinde bu alana da ilgi duymaya başladığını belirtiyor.