ÖZBEY MEN/ Organize perakende sektörü için alışveriş merkezi kavramı Galleria ile başladı. 1988 yılında İstanbul Ataköy'de açılan bu AVM'den sonra bu alanda büyük yatırımlar yapıldı. Şu anda Türkiye genelinde 412 AVM var. Kuşkusuz perakende sektörünün nabzı bu merkezlerde atıyor ancak caddelerin cazibesi perakendeciler için bir başka. Şehirlerin en işlek caddesinde ışıl ışıl parlayan bir mağaza sadece perakendeciler için değil, caddede yer alan diğer mekanlar için de önemlidir. Çünkü zincir bir mağaza, bulunduğu caddenin değerine de değer katar.
Son dönemde perakendecilerin caddelere daha fazla yöneldiklerini gözlemliyoruz. Nitekim sektör temsilcileri de cadde mağazacılığının öneminin artışta olduğunu söylüyorlar. Bunun birkaç nedeni var. Bazı AVM'lerde kira ve ortak alan giderlerindeki artış, cadde mağazalarının popülaritesini artıran faktörlerden biri. Ayrıca açık hava alışverişine olan eğilimin yükselmesi de perakendecileri caddelere yöneltiyor. Cadde mağazalarının markanın bilinirliğinin artmasında etkili oluşu da bu trendi artırıyor. Bunun yanında firmaların etkinlik düzenleyip yerel pazarlama faaliyetleri yürütmeleri için de caddeler çok elverişli. Öte yandan her şehirde AVM'nin olmaması da caddelere rağbeti artırıyor.
Cadde deyince akla hemen Bağdat Caddesi, İstiklal Caddesi, Abdi İpekçi gibi İstanbul'un gözde yerleri gelse de perakendeciler açısından Anadolu'da da çok değerli lokasyonlar var. Nereleri mi? Adana Öğretmenler Bulvarı ve Ziyapaşa Caddesi, İzmir Konak Alsancak Caddesi, Ordu Sırrı Paşa Caddesi, Van Mustafa Çohaz Bulvarı ilk akla gelenler. Perakendeciler özellikle Anadolu şehirlerinde cadde mağazacılığının öneminin artacağını belirtiyorlar. Biz de buradan yola çıkarak, perakende zincirlerinin caddelere ilgilerini araştırdık…
"CİROLARI DAHA İSTİKRARLI"
Damat Tween ve D'S Damat markalarının sahibi Orka Holding, toplam 250 mağazaya sahip. Bunlardan 186'sı AVM'lerde yer alıyor. Damat Tween ilk AVM mağazasını 2001 yılında Akmerkez'de, D'S damat ise 2005 yılında Olivium'da açmıştı. Bu yılın son üç ayı baz alındığında Damat Tween'in en çok satış yaptığı üç mağaza İstanbul Viaport, Ankara KentPark ve Antalya Migros AVM. D'S damat da yine en çok ciroyu Viaport'ta elde ediyor. Onu Ankara Ankamall ve İzmit 41 Burda AVM'leri izliyor. Bunun en önemli nedeni elbette ziyaretçi sayısının çokluğu ama bunun yanında ulaşım rahatlığı, doğru marka karması, kafe, çocuk oyun alanları gibi açık alan seçeneklerinin olması da bu AVM'leri öne çıkartıyor. Orka Holding Yönetim Kurulu Başkanı Süleyman Orakçıoğlu, en yüksek ciroyu AVM mağazalarından elde ettiklerini vurgulayarak, "Pek çok AVM mağazaları için ziyaretçi sayısı ile ciro performansı doğru orantılı. Ayrıca AVM lokasyonu ile ziyaretçi profili arasındaki ilişkinin de önemi var" diyor.
Son iki yılda performansını beğenmedikleri 5 AVM'den çıktıklarını belirten Orakçıoğlu, cadde mağazalarının performansının ise AVM'lerde yaşanan satış zirveleri veya düşüşlerine kıyasla daha stabil olduğunun altını çiziyor. Bazı AVM'lerdeki kira ve ortak alan giderlerindeki artışlar nedeniyle cadde mağazalarının popülaritesinin artmaya başladığını vurgulayan Orakçıoğlu, buna rağmen doğru lokasyon ve doğru bir AVM yöneticiliği olması halinde AVM mağazalarında büyüme planları yaptıklarının altını çiziyor.
DOĞRU LOKASYONLARDA SÜRDÜRÜLEBİLİR BÜYÜME
İlk mağazasını 2009 yılında Ankara Armada AVM'de açarak tüketicileriyle buluşan Altınyıldız Classics'in ise Türkiye'de 172 mağazası bulunuyor. Bunların 162'si AVM'lerde, 10'u ise turistlerin yoğun olduğu bölgelerdeki caddelerde hizmet veriyor. Altınyıldız Classics Satış Direktörü Yusuf Köse, AVM'lerdeki mağazaların ziyaretçi girişlerinin, genel olarak alışveriş merkezlerinin toplam giriş sayılarına paralellik gösterdiğini belirtiyor. Her AVM'de aynı performansın gösterilemeyeceğini ifade eden Köse, "Zaman zaman ziyaretçi trafiğinin düşük olması, hedef müşteri kitlesiyle örtüşmemesi ya da pandemi gibi dış faktörler nedeniyle beklentimizin altında sonuçlar alabildiğimiz noktalar oluyor. Bu gibi durumlarda markamız için en doğru kararı verip mağazayı kapatabiliyoruz. Bizim için önemli olan, stratejilerimizi hızlı bir şekilde güncelleyip doğru lokasyonlarda varlığımızı güçlendirmek" açıklamasını yapıyor. Cadde mağazalarının performansının ise bulundukları lokasyonun dinamiklerine göre şekillendiğini söyleyen Köse, sözlerini şöyle sürdürüyor:
"Özellikle turistik bölgelerdeki cadde mağazalarımız, bilinirliğimizi artırmada da önemli bir rol oynuyor. Hem turistlere Türkiye'deki marka deneyimini yaşatma hem de yerli müşterilerimizle daha yakın bir ilişki kurma açısından bu mağazaları stratejik bir kanal olarak görüyoruz. Dolayısıyla öne çıkan mağazalarımız genellikle yüksek turist sirkülasyonu olan bölgelerde ya da şehirlerin merkez noktalarında yer alıyor. Cadde mağazalarının öneminde şu an için belirgin bir artış gözlemlemiyoruz. Bunun en önemli nedeni ise mevcut kur politikası ve enflasyon. Bizim için öncelik, büyümeyi doğru lokasyonlarda ve sürdürülebilir bir şekilde gerçekleştirmek. AVM'lerin sunduğu güçlü marka karması, düzenli ziyaretçi trafiği ve erişim kolaylığı, büyüme stratejimizi destekleyen en önemli unsurlar arasında yer alıyor."
"SON BİRKAÇ YILDA ÖNEMİ ARTTI"
Bir diğer erkek giyim markası Giovane Gentile ilk mağazasını 2005 yılında İstanbul Galleria AVM'de açtı. Türkiye genelinde şu anda 23 mağazası bulunuyor. Bu mağazaların büyük çoğunluğu AVM'lerde. Firmanın ziyaretçi yoğunluğunun en fazla olduğu mağazası Ankara Kentpark ve Mall of İstanbul. Giovane Gentile Genel Müdürü Zaur Samedov, bunu lokasyon avantajına, AVM'nin genel çekiciliğine ve sundukları müşteri deneyimine bağlıyor. Bu başarıda mağaza içi satış ekibinin performansı, doğru ürün yönetimi, sadık müşteri kitlesi ve mağaza atmosferinin de etkili olduğunu belirten Samedov, "Bazı AVM'lerde müşteri kitlesiyle uyumsuzluk, düşük trafik ya da yönetimsel sorunlar nedeniyle hedeflerimizin altında kaldık. Bu yüzden zaman içinde bazı AVM'lerden çıktık. Verimlilik bizim için her zaman öncelikli" diye konuşuyor. Cadde mağazalarının ise AVM'lere kıyasla daha butik bir anlayışla çalıştığını hatırlatan Samedov, bu mağazaların doğru lokasyonda açıldığında çok güçlü performans gösterebildiklerinin altını çiziyor. Samedov, buna örnek olarak şehir merkezindeki Adana ve Batman mağazalarını gösteriyor. Özellikle son birkaç yılda cadde mağazalarının öneminin belirgin şekilde arttığını vurgulayan Samedov, şöyle devam ediyor:
"Bunun temel nedeni, açık hava alışverişine olan eğilimin yükselmesi ve markaların bireysel duruşlarını daha rahat sergileyebilmeleri. Cadde mağazası demek; özgürlük, fark yaratma ve daha kişisel bir deneyim demek. Ancak yeni mağaza planlarımızda AVM'ler hâlâ ön planda, çünkü AVM'ler düzenli trafik ve güvenli bir altyapı sağlıyor. Ancak belirli şehirlerde cadde mağazalarıyla seçici bir büyüme stratejisi de uyguluyoruz. Büyümeyi dengeli bir şekilde, her iki kanaldan da sürdürmeyi hedefliyoruz."
"CADDE ANADOLU'DA GÜÇLÜ KONUMA SAHİP"
Gürmen Group ise Türkiye'deki ilk AVM mağazasını 2005 yılında İstanbul Cevahir AVM'de, Ramsey markasıyla açtı. Şu anda Türkiye genelinde 110 mağazası var. Bunların 76'sı Gürmen Group bünyesinde, 20'si franchise, 14'ü ise ortak işletme modeli ile faaliyet gösteriyor. Yıl sonuna kadar yurt içinde 5 mağaza daha açmayı planladıklarını belirten Gürmen Group CSO'su Erkmen Onbulak, mevcut mağazaların yüzde 90'ının AVM'lerde yer aldığını söylüyor. Yurt dışında da 23 mağazayla faaliyet gösterdiklerini hatırlatan Onbulak, dış pazarlarda da yine 5 mağaza açmak için çalışmaların devam ettiğini kaydediyor. Özellikle, güçlü bir yeme-içme alanına, sosyal yaşamı destekleyen kafelere ve doğru seçilmiş marka karmasına sahip AVM'lerdeki mağazalarına ilginin daha yüksek olduğunu ifade eden Onbulak, "Sezonluk dinamikler de müşteri davranışlarını etkiliyor. Örneğin, yazın açık hava konseptli AVM'lerde mağaza girişlerinde belirgin bir artış gözlemliyoruz. Ancak yüksek ciroyu sadece ziyaretçi sayısına bağlamak yanlış. Asıl belirleyici unsur, ziyaretçi profilinin niteliği. Erkek giyimde alışveriş davranışı daha hedef odaklı. Bu nedenle, müşterinin hızlıca ulaşabileceği, aradığı ürünü kısa sürede bulabileceği AVM'ler öne çıkıyor. Erkek tüketiciler daha sakin ama kaliteli bir alışveriş ortamı sunan lokasyonları tercih ediyor" diyor.
Cadde mağazaların performansının, genel olarak AVM mağazalarıyla benzer olduğunu dile getiren Onbulak, caddelerde tek katlı, girişten itibaren kolay erişim sağlayan ve alışveriş deneyimini sadeleştiren mağaza tasarımlarını tercih ettiklerini belirtiyor. Son yıllarda cadde mağazalarının öneminin giderek arttığına dikkat çeken Onbulak, şu açıklamalarda bulunuyor: "Özellikle Anadolu'daki pek çok il ve ilçede, uygun lokasyona sahip bir AVM bulmak oldukça zor. Bu bölgelerde tüketim alışkanlıklarının daha geleneksel olması, cadde mağazalarını çok daha güçlü bir konuma taşıyor. Büyük şehirlerde ise durum farklı. Bu nedenle büyüme modelimizi oluştururken her şehir ve bölge için özel bir değerlendirme yapıyor; cadde mağazalarının potansiyelini göz ardı etmiyoruz."
ZİYARETÇİSİ EGE VE AKDENİZ'DE DAHA FAZLA
İlk mağazasını 2000 yılında İzmir Egepark AVM'de açan Jimmy Key'in Türkiye'de şu anda 74 mağazası var. Bunların 58'i AVM'de, 16'sı ise cadde mağazası. Yurt dışında da 16 mağazası bulunuyor. Jimmy Key Yönetim Kurulu Başkanı Elvan Ünlütürk, Ege ve Akdeniz Bölgesi ile İstanbul, İzmir, Ankara ve Adana gibi büyük şehirlerdeki mağazaların ziyaretçi girişlerinin oldukça yüksek olduğunu belirtiyor. Bu durumu, Jimmy Key'in marka kimliğinin bu bölgelerdeki kadın müşterilerle güçlü bir bağ kurmasına bağlıyor. Bu bölgelerdeki mağazaların ciro seviyesinin ortalamanın üzerinde olduğunu belirten Ünlütürk, "O bölgedeki müşterilerin marka DNA'sına uygunluğu ve tüketicilerin satın alma gücü de ciroya doğrudan etki ediyor. Özellikle Akdenizli kadınların enerjik, samimi ve özgür ruhu, markamızın kimliğiyle birebir örtüşüyor. Kullandığımız doğal kumaşlar, ferah kesimler ve zamansız çizgiler, yaşam tarzlarına doğrudan hitap ediyor. Markamızın kadın kimliği, özellikle bu bölgelerde daha fazla karşılık buluyor ve mağazalarımıza olan ilgiyi artırıyor" diyor.
Birçok cadde mağazalarının bulunduğunu ifade eden Ünlütürk, bunların performansından memnun olduklarını söylüyor. Ünlütürk, şöyle devam ediyor: "Bunlardan bazı örnekler vermek gerekirse; İstanbul'da Bağdat Caddesi, İstiklal Caddesi, Nişantaşı Valikonağı Caddesi; Adana'da ise Ziyapaşa Caddesi öne çıkan noktalar arasında. Müşteri için önemli olan, farklı ihtiyaçlarını hızlı ve kolay bir şekilde birbirine yakın noktalardan karşılayabilmek. Bu açıdan, bu kriterlere uygun olarak oluşan perakende alanları ister AVM ister cadde olsun, perakendeci için değerli ve önemlidir. Büyüme stratejilerimize uygun olan lokasyonlarda; AVM ya da cadde fark etmeksizin, marka kimliğimizle uyumlu, potansiyel müşterimize yakın ve ileriye dönük satış tahminlerinde ön plana çıkan noktaları değerlendiriyoruz."
"PERFORMANSLARI AVM'LERİN ÜZERİNDE"
İpekyol Group'un Akmerkez'de açtığı ilk mağazasının üzerinden 32 yıl geçti. İpekyol, Twist ve Machka markalarıyla şu anda Türkiye genelinde 273 mağazası var. Bunların 248'i AVM'lerde yer alıyor. İpekyol Group CEO'su Uğur Ayaydın, ziyaretçi sayısı ile ciro arasında birebir bir korelasyonun her zaman görülmeyebileceğini belirtiyor. Ayaydın, "Şehirdeki alışveriş alışkanlıkları çok belirleyici. Bölgenin alım gücü ve giyim kategorisindeki harcama düzeyleri de performans üzerinde doğrudan etkili" açıklamasını yapıyor.
Cadde mağazalarının genel performansının, çoğu zaman AVM mağazalarının ortalamasının üzerinde seyrettiğinin altını çizen Ayaydın, şu bilgileri aktarıyor: "En yüksek ciroya sahip mağazalarımız her zaman caddelerde yer almasa da cadde lokasyonlarında istikrarsız ya da başarısız diyebileceğimiz neredeyse hiçbir mağazamız yok. Özellikle Rumeli Caddesi Nişantaşı ve Bağdat Caddesi gibi İstanbul'un prestijli alışveriş caddelerinin yanı sıra, Karadeniz ve Adana bölgelerindeki cadde mağazalarımız da güçlü performanslarıyla öne çıkıyor. Cadde mağazaları, etkinlik gerçekleştirme ve yerel pazarlama faaliyetleri açısından güçlü bir mecra. Bu yönüyle marka görünürlüğü ve müşteri etkileşimi açısından önemli fırsatlar barındırıyor. Ancak bizim özelimizde, cadde ve AVM mağazacılığı arasında performans açısından belirgin bir fark bulunmuyor. Her iki kanal da kendi dinamikleri içinde güçlü sonuçlar üretmeye devam ediyor."
Her zaman hedefledikleri performansı yakalayamadıkları alışveriş merkezlerinin olduğunu hatırlatan Ayaydın, buna rağmen AVM'lerin stratejik olarak öncelikli alanlar arasında yer aldığını belirtiyor. Ayaydın, "Cadde mağazacılığında ise doğru lokasyon ve koşullar oluştuğunda fırsatları değerlendirmeye açık bir yaklaşım benimsiyoruz. Türkiye'nin dinamik perakende yapısı içinde, AVM'lerin yatırım açısından daha hızlı geri dönüş sağlayan yapılar sunduğunu söylemek mümkün" diyor.
"DAHA GENİŞ ALANA SAHİPLER"
Hızlı bir büyüme grafiği gösteren e-bebek, ilk mağazasını 2009 yılında Forum İstanbul AVM'de açtı. Temmuz sonu itibariyle 281 mağazaya ulaşmış durumda. Bunların 265'i geleneksel, 16'sı ise mini formatta. Bu mağazalardan 177'si AVM'lerde, 104'ü ise caddelerde hizmet veriyor. Ebebek Bölge Operasyon Direktörleri Erkan Kızılkaya ve Sami Bakkaloğlu, 2025 yılı itibarıyla ziyaretçi girişlerinde öne çıkan mağazalar arasında Forum İstanbul, Gebze Center, Konya Kulesite, Kahramanmaraş Piazza ve Mall of İstanbul'un yer aldığını belirtiyorlar. Kızılkaya ve Bakkaloğlu yaptıkları açıklamada şu bilgileri paylaşıyorlar:
"Cadde mağazalarının önemi son dönemde yeniden yükselişe geçti. Bunun birkaç temel nedeni var. Öncelikle ulaşım kolaylığı, bebeveynlerin bu mağazalara günün farklı saatlerinde rahatça erişebilmesini sağlıyor. Cirosu en yüksek mağazalarımıza baktığımızda ilk beş sırada Adana Öğretmenler Bulvarı, Beylikdüzü, Forum İstanbul, Bostancı ve Mall of İstanbul mağazalarımız öne çıkıyor. Görüldüğü gibi bu listede sadece iki AVM mağazamız var, diğerleri cadde mağazası. Daha geniş metrekareye sahip olmaları ve ürün çeşitliliğinin daha fazla olması da tercih edilmelerinde etken. Otopark imkanları, dönemsel etkinlikler ve ailelerin rahatça vakit geçirebileceği oyun alanları da bu mağazalara ilgiyi artırıyor. Cadde mağazalarının doğru lokasyonlarda konumlanması ve farklı müşteri beklentilerine hitap eden çözümler sunması, bu alanın taşıdığı stratejik değeri de ortaya koyuyor. Bizim için önemli olan, mağazalarımızı bulunduğu lokasyonda uzun vadeli olarak konumlandırmak. Performansın beklentilerin altında kaldığı yerlerde gerekli stratejik adımları atıyoruz. Önümüzdeki dönemde yatırımlarımızı hem AVM'lerde hem de cadde mağazalarında sürdüreceğiz."
Filiz BAYRAK / Boyner Büyük Mağazacılık Kurumsal Gelişim ve Yatırımlar Genel Müdür Yardımcısı
"Yerel kimliği yansıtan, sosyalleşme alanlarını seçiyoruz"
1981 yılında başlayan yolculuğumuzda ilk AVM mağazamızı 1993 yılında Capitol AVM'de hizmete sunduk. Bugün 44 ilde toplam 126 mağazamız bulunuyor. Online kanallarımız boyner.com.tr, Boyner uygulaması ve Boyner Now aracılığıyla da Türkiye'nin dört bir yanına ulaşıyoruz. 2024 yılında eklenen pazaryeri özelliğiyle daha da büyüyen Boyner Online, yaşam tarzı odaklı e-ticaret platformu olarak 27 yeni kategoride, 1000'den fazla marka ve 130'un üzerinde ürün yelpazesini aynı çatı altında bir araya getiriyor. Mağazalarımızı sadece alışveriş yapılan alanlar değil, sanatla, tasarımla, teknolojiyle ve sosyalleşmeyle bütünleşen yaşam merkezleri olarak kurguluyoruz. Mağazalarımızın performansında; doğru lokasyon seçimi, güçlü marka karmamız, etkili görsel düzenleme, deneyim odaklı mağazacılık yaklaşımımız ve bölge müşteri profilini iyi tanımamız da belirleyici faktörler arasında yer alıyor. Cadde mağazalarımız, özellikle yerel kimliği ve sosyalleşme alanıyla öne çıkan bölgelerde. İstanbul Bağdat Caddesi'nin ikonik binalarından biri olan Boyner Cadde, Ordu'nun uğrak alışveriş lokasyonlarından Sırrı Paşa Caddesi'nde yer alan Boyner Ordu, Iğdır Karabağ Caddesi'nde yer alan ve keyifli atmosferiyle sosyal bir ortam da sunan Boyner Iğdır öne çıkan cadde mağazalarımız arasında. Bununla beraber geçtiğimiz aylarda yenilediğimiz Boyner Van, modern iç tasarımı ve güncellenmiş konseptiyle cadde mağazacılığı deneyimini güçlü bir şekilde yansıtıyor. Yaz turizminin önemli lokasyonlarında yer alan Boyner Fethiye, Boyner Kemer ve Boyner Alanya da cadde mağazacılığımızın güçlü örneklerini oluşturuyor.
Pelin ERKIRALP / Kiğılı Pazarlama Direktörü
"Marka ile daha samimi bir temas noktası yaratıyor"
Türkiye genelinde markamızın vitrini olan 180'den fazla mağazamız bulunuyor. Bunların önemli bir bölümü AVM'lerde. Türkiye'nin ilk AVM'si Galleria'da mağaza açan markalardan biri olarak, perakendenin AVM'lerle dönüşmeye başladığı dönemde biz de yatırımlarımıza hız verdik. Ziyaretçi trafiği açısından özellikle İstanbul'daki ana lokasyonlarda yer alan mağazalarımız öne çıkıyor. Bu başarının arkasında yalnızca AVM'lerin genel yoğunluğu değil, bizim o AVM'lerdeki lokasyon seçimimiz, mağaza düzenimiz ve müşteriye sunduğumuz deneyimin kalitesi de var. Ziyaretçi yoğunluğu ile ciro arasında güçlü bir ilişki var ancak bu tek başına yeterli değil. Ciroyu etkileyen başka unsurlar da bulunuyor: Mağazanın metrekaresi, lokasyona özel ürün karması, kampanya etkinliği, müşteri profiline hitap eden hizmet anlayışı... Örneğin bazı mağazalarımız, daha az ziyaretçi almasına rağmen yüksek sepet ortalamasıyla öne çıkabiliyor. Cadde mağazalarımızın sayısı AVM'lere göre az olsa da, özellikle İstanbul gibi metropollerde ciddi bir marka görünürlüğü sağlıyor. Bu mağazalar, sadece satış değil, müşteriyle bire bir temas kurduğumuz, deneyim odaklı alanlar olarak da büyük değer taşıyor. Cadde mağazacılığında son yıllarda ciddi bir ivme var. Pandemi sonrası birçok müşterimiz daha açık, daha kolay ulaşılabilir alanları tercih etmeye başladı. Özellikle yaşadığı semtte alışveriş yapmak isteyen bir kitle oluştu. Bu da cadde mağazalarının tekrar cazibe merkezi haline gelmesine yol açtı. Cadde mağazaları marka ile daha samimi bir temas noktası yaratıyor. Bu da sadakat üzerinde olumlu bir etki yapıyor. Cadde mağazaları marka kimliğimizin sokaktaki yansıması olarak stratejik önemde.
Mete AKAR / Elle Shoes CEO'su
"Çıkmak istediğimiz AVM'ler var"
Türkiye'de şu anda 49 mağazamız var. Bunların 46'sı AVM, 3'ü de cadde mağazası. İlk AVM mağazamızı 1988 yılında Galleria'da açmıştık. Son dönemde Ankara Ankamall ve İzmir Karşıyaka Hilltown mağazalarımızın ziyaretçi girişi oldukça yüksek. Ankara'da ziyaretçi sayılarındaki artışı deprem sonrası yaşanan göçe bağlıyoruz.
Cirosu en yüksek mağazalarımız arasında Maltepe Hilltown, Forum İstanbul ve Marmarapark da üst sıralarda yer alıyor. Ciro artışlarının ziyaretçi sayısı ile ilgisi tabii var ancak müşteri kitlesi de önemli bir faktör. Ziyaretçi sayısı çok olup satışların beklenen performansta olmadığı zamanlar da olabiliyor. Turizmdeki düşüşle birlikte, turist odaklı AVM'lerde beklediğimiz performansı şu anda alamıyoruz. Bu durum ciroları da ciddi biçimde etkiledi. Bu nedenle çıktığımız bir AVM olmadı ama yıl sonuna kadar çıkmayı düşündüğümüz AVM'ler var. Yönetimleriyle görüşme aşamasındayız. Yine aynı şekilde turist sayısındaki büyük düşüş cadde mağazalarımızın da performansını oldukça etkiledi. Laleli mağazamız gibi. Nişantaşı cadde mağazamız 48 yıllık, Elle'nin ilk mağazası. Kemikleşmiş bir müşteri kitlesi var. Cirosu oldukça iyi. Adana cadde mağazamız da ortalamalarda. En iyi işler AVM'lerdeki mağazalarımızda yapılıyor. Cadde mağazalarının öneminin arttığını düşünmüyorum. Mağaza yatırımlarında yine AVM'leri tercih ediyoruz. Mağaza maliyetlerindeki ve kiralardaki yüksek artış nedeniyle yatırımlarımızı çok dikkatli ve nokta atışı yapmaya çalışıyoruz.
Ömer ARISOY / Nivo Ticaret Direktörü
"Büyüme stratejimizin odağında cadde mağazaları yer alıyor"
Toplam 13 mağazamız bulunuyor. Bunların 8'i AVM'lerde, 5'i ise cadde lokasyonlarında. Eylül ayında Ankara'da açılacak 365 AVM mağazamızla birlikte bu sayı 14'e ulaşacak. Yolculuğumuz, döngüsel modayı herkes için ulaşılabilir kılma, yeni norm yapma amacıyla Ağustos 2022'de Akasya AVM'de açtığımız ilk mağazamızla başladı. Ziyaretçi girişinin en yüksek olduğu mağazamız, İstanbul'daki Maltepe Park AVM'de yer alıyor. Akasya AVM mağazamız ise hem popüler lokasyonu hem de Nivo'nun ilk mağazası olması nedeniyle ziyaretçi sayısında önemli bir paya sahip. Bunun yanında İzmir Mavibahçe AVM ve Point Bornova mağazalarımız da yoğun ziyaretçi trafiğine sahip. En yüksek ciroyu genellikle cadde mağazalarımızda elde ediyoruz. Çünkü bu mağazalarımız, alan olarak en büyük ve müşterilerimizin daha uzun süre vakit geçirip, daha kapsamlı bir alışveriş deneyimi yaşadığı yerler. Özellikle Antalya Altınova ve Bodrum mağazalarımızda içeriye giren bir misafir, neredeyse tüm ailesinin moda gereksinimlerini, uygun bir bütçeyle karşılayabiliyor. Bu durum, sadece ziyaretçi sayısından ziyade, alışveriş hacmini artıran temel bir faktör olarak öne çıkıyor. Yine ilk cadde mağazalarımızdan İstanbul Kartal ve Antalya Şarampol, açıldıkları günden bu yana sadık nivo kullanıcı gruplarını oluşturmuş durumda. Cadde mağazalarının önemi kesinlikle artıyor. Alışveriş merkezlerinde metrekare kısıtlamaları nedeniyle bu deneyimi tam anlamıyla sunmak her zaman mümkün olmayabiliyor. Büyüme stratejimizin odağında, geniş, deneyimsel ve erişilebilir cadde mağazaları yer alıyor.