Haftanın kulisleri…

Birçok yeni markayla görüşüyor… Teknolojinin dolar şampiyonları… Evmoda’yı satın alarak İstanbul’a geldi… Toybox ve Nazar’a son ek süre…
12.09.2025 11:06 GÜNCELLEME : 12.09.2025 11:06

İDRİZ ÇOKAL/ Birçok yeni markayla görüşüyor… Teknolojinin dolar şampiyonları… Evmoda'yı satın alarak İstanbul'a geldi… Toybox ve Nazar'a son ek süre…

Birçok yeni markayla görüşüyor

Türkiye, iç giyim üretiminde dünyada önemli bir tedarikçi konumunda. Gerek kaliteli işçilik, gerekse güçlü tedarik zinciri sayesinde global markalar için cazip bir üretim üssü. Türkiye'nin yıllık iç giyim ihracatı 1 milyar dolara yaklaşmış durumda.

2005 yılında İzmir'de kurulan Narkonteks, iç giyim, termal giyim, spor giyim, ev giyim ve plaj giyim kategorilerinde sektörün önde gelen firmalarından biri. Yılda 15 milyon adet ürün üretme kapasitesine sahip olan firma, bunun yüzde 35'ini kendi markası Blackspade'e ayırıyor. Geri kalan üretimi ise dünyaca ünlü markalara yapıyor. 1200 kişinin üzerinde istihdamı olan şirketin İzmir 'de 25 bin, Van'da ise 24 bin metrekare kapalı alanı olan iki fabrikası var. Yılda 2000'den fazla model geliştiren Narkonteks, teknik tekstil ve termal kıyafetler ile ilgili olarak çeşitli uluslararası devlet ihalelerine de katılıyor. Hollanda, Almanya, İspanya, İngiltere ve İskandinav ülkeleri, hizmet verdiği başlıca pazarlar. İç giyim ürünlerinin özellikle teknik bilgi, kalıp hassasiyeti ve özel üretim teknikleri gerektirdiği için yüksek katma değerli ürün grubuna girdiğini belirten Narkonteks Yönetim Kurulu Başkan Yardımcısı Tolga Narbay, tüketicinin iç giyimde kalite ve konfora çok önem verdiğini, bu nedenle markaların bu alana daha fazla yatırım yapma eğiliminde olduklarını vurguluyor. Narbay'ın dikkat çektiği asıl konu ise Trump'ın birçok ülkeye getirdiği ek gümrük vergileriyle ilgili. ABD'nin Çin başta olmak üzere bazı Asya ülkelerine getirdiği ek gümrük vergilerinin tedarik zincirlerinde yön değişikliğine neden olduğuna işaret eden Narbay, bu durumun, alternatif üretim ülkeleri arasında Türkiye'nin daha fazla öne çıkmasını sağladığını vurguluyor. Narbay, Türkiye'nin bu süreçten güçlenerek çıkacağına dair güçlü sinyaller aldıklarını ifade ediyor. Nitekim son dönemde birçok yeni marka üretim yaptırmak için kendileriyle temasa geçmiş. Narbay, şu bilgileri paylaşıyor:

"İç giyim ürünleri tüketicinin temel ihtiyaç grubu içerisinde yer alıyor ve sezonluk modadan görece daha az etkileniyor. Bu anlamda iç giyim üreticileri diğer alanlara kıyasla daha istikrarlı bir seyir izliyor. Ancak mevcut ekonomik konjonktür içerisinde, Türkiye'de üretim yapmanın maliyetleri, rakip üretim ülkelerine göre oldukça yüksek kaldığı için stratejik işbirliği yaptığımız markalarda fiyat tutturmakta zorlanıyoruz. Bu da hazır giyim sektöründe olduğu gibi zaman zaman sipariş kayıplarına veya düşük marjlar ile üretim yapma gibi sonuçlara yol açıyor."

Teknolojinin dolar şampiyonları

Türkiye bilişim sektörünün nabzını tutan "Bilişim 500 – İlk Beş yüz Bilişim Şirketi Araştırması" geçen hafta açıklandı. 2024 yılında sıralamaya giren şirketlerin toplam geliri, bir önceki yıla göre yüzde 56 oranında artarak 1,1 trilyon TL'ye ulaştı, dolar bazında yüzde 13'lük bir büyüme gerçekleşti.

Liste bu yıl "Bakış Açını Değiştir" mottosu ile hazırlanan etkinlikte açıklandı. Listeyi inceleyen arkadaşımız Kerem Köfteoğlu'nun gelirlerini dolar bazında biri yüzde 373, diğeri yüzde 225 artıran iki şirket dikkatini çekti.

"Keşfet, geliştir, uygula" sloganı ile 2009'da Ankara'dan yola çıkan İntron Bilişim 18.840 dolar olan gelirini yüzde 373 arttırarak 70.473 dolara çıkardığı gibi, Bilişim 500 listesinde de 373 arttırarak, 53'üncü basamağa yükselmeyi başarmış. Şirket, altyapı, eğitim, teknik, proje ve danışmanlık hizmetlerini veriyormuş.

Bursa merkezli Bilet Basım ve Dağıtım AŞ'nin Biletinial.com şirketi ise gelirini dolar bazında yüzde 225 artırmış. Şirket yönetimi bir önceki dönem 25.359 dolar olan gelirlerini 57.243 dolara çıkarmış. Bu arada kulağımıza gelen bilgilere bakılırsa, eğlence ve spor alanındaki tüm etkinliklerin tek platformdan ulaşılabilmesi için sahip olduğu teknolojiyi yapay zekâ algoritmaları ile geliştirilen Biletinial, dünya şirketi olma yolunda adımlarını hızlandırıyormuş. Online biletleme konusunda yurtdışına açılan ilk Türk şirketi olan Biletinial'ın 2023 yıl sonu hedefi; Türkiye ile Balkanlarda 9, Avrupa'da 5 ve Brezilya olmak üzere 16 ülkede faaliyet göstermek şeklinde belirlemiş.

Evmoda'yı satın alarak İstanbul'a geldi

Faaliyetine 1988 yılında başlayan Taşpınar A. Ş., dayanıklı tüketim malları perakendeciliğinde hizmet veriyor. Ankara, Kırıkkale, Çorum ve Ordu'da 50'nin üzerinde mağazası, 800'ün üzerinde de çalışanı bulunuyor. Mağazalarında elektronik, beyaz eşya, küçük ev aletleri, mobilya, züccaciye, ev tekstili ve yatak grubu gibi geniş bir ürün yelpazesi var. Senetsiz elden taksit ve kredi kartsız alışveriş imkanı gibi ödeme kolaylıkları sağlayan zincirlerden biri. 1.5 milyondan fazla kayıtlı müşteriye sahip.

Ankara merkezli Taşpınar, büyümesini başkentte sağlamış. Ardından çevre illere açılmış. Anadolu'da büyümesini sürdüren Taşpınar, şimdi rotayı ticaretin başkenti İstanbul'a çevirmiş durumda. İstanbul piyasasına ise 12 şubeli Evmoda'yı satın alarak giriyor. Ramazan Üşenmez kaptanlığında büyüme stratejileri yapan Taşpınar, İstanbul'da da yeni mağaza açılışları yapacakmış. Bu satın almayı sosyal medya hesabından duyuran Üşenmez, "İstanbul'da 26 yıldır faaliyet gösteren Evmoda Mobilya mağazalarını 01.08.2025 tarihi itibarıyla Taşpınar Mağazacılık olarak resmen satın aldığımızı paylaşmaktan mutluluk duyuyoruz. Bu satın alma ile birlikte, Ankara'da edindiğimiz 42 yıllık perakende deneyimimizi, Türkiye'nin en büyük ve en dinamik pazarı olan İstanbul'da yeniden konumlandırıyoruz. 2025'in son çeyreği itibarıyla, İstanbul'un 12 farklı lokasyonunda faaliyet gösterecek yeni yapımızla, markamızı ulusal ölçekte görünür kılacak yeni bir dönemi başlatmış olacağız" diyor.

İstanbul'da aynı sektörde faaliyet gösteren Evkur gibi güçlü zincirler var. Bakalım Taşpınar, başkentteki başarısını ticaretin ve ekonominin başkentinde de gösterebilecek mi? Fakat sektöre hareketlilik getireceği kesin…

Toybox ve Nazar'a son ek süre

Saadet Gıda ismini sektörün dışındakiler bilmez. Ama Toybox dediğimizde hemen herkes hatırlayacaktır. Sürpriz sihirli oyuncaklı sakız olarak bilinen Toybox, 30 yıla yakındır sektörün lideri konumunda. Toybox markalı sakızları çocukluğunda çiğnemeyen yoktur. Özellikle çocukların eğlencesi bir şekerli sakız markasıydı.

Çiçek Ailesi'ne ait olan Saadet Gıda ve Toybox Gıda sadece sakız üretmiyor. Şirketin fabrikalarında Jelly, Licorice, marshmallow, oyuncaklı sakız ve

metre sakız, lollipop ve figürlü çikolata üretimi de yapılıyor. Nazar markalı sakızların da Saadet Gıda tarafından üretildiğini belirtelim. Şirketin toplam üretim kapasitesi 15 bin ton. Şekerleme sektörünün gizli devlerinden desek abartmış olmayız. Saadet Gıda Yönetim Kurulu Başkanı Subet Çiçek, uzun yıllar İstanbul Hububat Bakliyat ve Yağlı Tohumlar İhracatçıları Birliği yönetim kurullarında görev aldı. En son birlik başkanlığı için de aday olmuştu. Gıda sektörünün yakından tanıdığı başarılı genç iş insanı Subet Çiçek (45), 30 Ekim 2020 tarihinde korona (Covid-19) nedeniyle vefat etti. Şirketin yönetim kurulu başkanlığını Mehmet Suat Çiçek üstlendi. Bir süredir piyasada Saadet Gıda ve Toybox Gıda'nın mali sıkıntıları konuşuluyordu.

Geçen yılki kulis haberimizde şirketin Bakırköy 2. Asliye Ticaret Mahkemesi'ne müracaat ederek konkordato talebinde bulunduğunu yazmıştık. Mahkeme heyeti bu müracaatı değerlendirerek şirket için geçici mühlet kararı vermişti. Şirketin mahkeme süreci devam ediyordu. Hatta bu süreçte şirket ortaklarının konkordato talepleri kaldırıldı. Şirketlerin mahkeme süreçleri bir yıldan bu yana devam ediyordu. Süreçte artık sona gelinmiş. Mahkeme heyeti bir yıllık kesin mühlet kararını iki ay daha uzatmış. Şirketlerle ilgili karar iki ay sonra verilecekmiş…

BİZE ULAŞIN