HÜLYA GENÇ SERTKAYA / Rototip, Avrupa ve Kuzey Amerika'daki Ar-Ge ve mühendislik firmalarını kendi geliştirdiği yapay zeka tabanlı fiyatlama algoritmaları, imalat teknolojisi eşleştirme ve dijital kalite kontrol süreçleriyle Türkiye'nin güçlü imalat atölyeleriyle buluşturan çevrimiçi bir imalat pazaryeri platformu. Avrupa ve Kuzey Amerika için daha güvenilir bir "yakın üretim" modeli geliştiren Rototip, 19 ülkeye prototipten seri üretime kadar her aşamada ihtiyaç duyulan kritik önemde "mekanik parçaları" tedarik ediyor. Müşterileri arasında uzay, havacılık ve otomotiv sektörlerinde faaliyet gösteren global şirketlerin de yer aldığı Rototip, Avrupa merkezli büyük mühendislik şirketlerinin kritik parçalarının üretimine de imza atıyor. Müşterilerinin siparişi üzerine Türkiye'deki geniş üretici ağına ürettirdiği ürünleri, merkezileştirdiği kalite kontrolünden geçirerek ihraç ediyor. Kurulduğu ilk yıl birkaç üretici ve müşteriyle işe koyulan Rototip, bugün Türkiye genelinde 60'tan fazla üretici ağına ve 19 ülkeye ihracat yapan bir müşteri portföyüne sahip. Avrupa ve Kuzey Amerika'da pazar payını artırma, özellikle büyüyen sektörlerde yeni işbirlikleri kurma hedefine kilitlenen Rototip, üretici ağını daha da büyütmeyi hedefliyor. Öyle ki, 2025 itibarıyla Doğu Avrupa'da üretim partnerleriyle pilot çalışmalar yapıyor. Ankara'daki "üretim metroloji merkezinde" ürünlerin kalite denetimini gerçekleştiren Rototip, Hollanda'daki merkezi ile ise Avrupa, Kanada ve ABD'deki müşterilerine yakınlaşıyor. Rototip'in kurucu ortağı ve CEO'su Galip Okan Öztürk, Avrupa ve Kuzey Amerika'da şirketlerin, Çin'e olan bağımlılıklarını azaltmak ve tedarik zincirlerini çeşitlendirmek istediğini vurgulayarak, Rototip'in "yakın üretim" modeliyle bu noktada güvenilir, hızlı ve kaliteli bir alternatif olduğunu söyledi. Türkiye'nin üretim kapasitesini, Avrupa'daki müşteri ilişkileri ve kendi kalite kontrol ekibiyle birleştirdiklerini belirten Öztürk, bunun da yalnızca maliyet avantajı değil, aynı zamanda güvenilir ve hızlı iletişim avantajı da sağladığını dile getirdi. PARA Dergisi'ne verdiği röportajda Öztürk, 2026'da Seri A yatırım turuna çıkmayı planladıklarını açıkladı.
HER ŞEY BASİT BİR SORU İLE BAŞLADI
Galip Okan Öztürk, Rototip'in kuruluş hikayesinin çok basit bir soruyla başladığını söyledi. "Eğer bugün bir müşteri özel mekanik parçaya ihtiyaç duysaydı, bunu nerede ve nasıl ürettirirdik?" sorusunun ardından şirketin kurucu ortaklarından kardeşi Onur Öztürk'ün sahaya çıktığını söyleyen Öztürk, "Onur, atölyeleri gezdi, üreticilerle görüştü. Kısa sürede fark ettik ki bu sorunun cevabı düşündüğümüzden çok daha karmaşıktı. O dönemde birçok girişim, Çin'deki üreticiler ile batılı şirketleri buluşturan dijital pazaryerleri kuruyordu. Ancak biz, 9 bin km ötedeki üretime bağımlı olmanın büyük bir risk olduğunu görüyorduk. Henüz kimse bu boşluğu sahiplenmemişken, biz Avrupa ve Amerika için daha güvenilir bir 'yakın üretim' (nearshoring) modeli kurmaya karar verdik. Pandemi, savaş, gümrük tarifelerindeki değişiklikler ve küresel tedarik zinciri krizleri de bu kararın doğruluğunu kanıtladı. Uzay, havacılık ve otomotiv sektörlerinde global şirketlerle çalışıyoruz. Gizlilik gereği isim paylaşamasak da, Avrupa merkezli büyük mühendislik şirketlerinin kritik parçalarının üretiminde Rototip imzası var. Küçük işletmeler için en kritik konu güvenilir tedarikçiye ulaşmak ve hızlı teklif alabilmek. Rototip, bu süreci basitleştiriyor: mühendisler onlarca atölyeyle ayrı ayrı görüşmek yerine yazılımı Rototip'e ait olan bir platform üzerinden doğru teklife ulaşıyor" dedi.
"SÜRDÜRÜLEBİLİR "YAKIN ÜRETİM" SEÇENEĞİ SUNDUK"
Rototip'in 2021 yılında Ankara'da kurulduğunu belirten Öztürk, o dönemde dünyada "decentralised manufacturing" olarak adlandırılan, aslında dağınık ve kontrolsüz işleyen bir sistemin öne çıktığına işaret etti. Rototip'in ise bunun tam tersine, merkezi kalite kontrol ile yönetilen, güvenilir ve ölçeklenebilir bir üretim ağı kurduğunu söyleyen Öztürk, "Böylece hem sürdürülebilir bir nearshoring seçeneği sunduk hem de şirketlerin dağınık tedarik kaynaklarıyla yaşadığı sorunları ortadan kaldırdık. Başlangıçta 20 bin euro sermaye ayırmayı planlamıştık. Sermayeden çok doğru planlama, yaklaşım ve müşteri portföyünün önemini gördük. 5 bin euro ile yola çıkmamız yeterli oldu. Nitekim kuruluşumuzdan sonraki 150 gün içinde 100 bin euro'nun üzerinde sipariş aldık. Karlı satış, doğru ödeme planlaması ve uzun vadeli müşteri ilişkileriyle kısa sürede büyümenin önünü açtık" diye konuştu.
TAM KAPSAMLI BİR ÜRETİM HİZMETİ VERİYOR
Galip Okan Öztürk, Rototip'in iş modelini de anlattı. Rototip'in şirketler için tam kapsamlı bir üretim hizmeti sunduğunun altını çizen Öztürk, bir parçanın hayata geçmesi için gereken tüm süreçlerin; malzeme tedariği, üretim, yüzey işlemleri, montaj, kalite kontrol, lojistik ve müşteri ilişkilerinin Rototip tarafından uçtan uca yönetildiğini kaydetti. Öztürk, "Rototip sadece bir imalat merkezi değil, aynı zamanda üretim sürecinde zaman alan ve takip gerektiren işleri üstlenen bir çözüm ortağı. Bizi rakiplerimizden ayıran en önemli unsur ise yalnızca bir pazar yeri olmakla kalmayıp, aynı zamanda aktif proje yönetimi, merkezi kalite kontrol ve operasyonel sürdürülebilirliği üstlenmemiz. Rototip, bu yaklaşımıyla hem teknolojik hem de operasyonel açıdan tam hizmet veren, ölçeklenebilir bir imalat altyapısı sunuyor. Üretim, partnerlerimizin atölyelerinde ve fabrikalarında gerçekleşiyor; ancak her ürün, müşteriye ulaşmadan önce Rototip'in kendi kalite mühendisleri tarafından detaylı testlerden geçiriliyor. İlk yılda sadece birkaç üretici ve müşteriyle başlamışken, bugün Türkiye genelinde 60'tan fazla üreticiden oluşan geniş bir üretici ağına ve 19 ülkeye ihracat yapan bir müşteri portföyüne ulaştık. Hedefimiz, Avrupa ve Kuzey Amerika'da şirketlerin 'ilk tercih ettiği üretim çözümü' haline gelmek" diye konuştu.
MÜŞTERİ İHTİYAÇLARINA EN UYGUN CEVAP
Rototip, müşterilerinin ihtiyaçlarına yönelik; talaşlı imalattan eklemeli imalata ve sac metal işlemeye uzanan geniş bir yelpazede, ileri teknolojiler kullanarak yüksek kaliteli bileşenler ve komple montajlı sistemler üretiyor. Üretim sonrası yüzey işlemleri, kaplama ve boyama gibi ek işlem adımları da sunuyor. Ürün yelpazelerinin tekil parça bazında 10 binlerce çeşitliliğe ulaştığındı söyleyen Öztürk, siparişleri email veya Rototip Web App üzerinden aldıklarını kaydetti. Öztürk, Türkiye'nin üretim kapasitesi ve stratejik coğrafi avantajı sayesinde, Avrupa'daki rakiplerinin çoğundan çok daha hızlı teslimat yapabildiklerini ifade eden Öztürk, tekrar sipariş oranlarının oldukça yüksek olduğunu vurguladı.
Rototip'in Türkiye iç pazarında satış operasyonu yürütmediğinin altını çizen Öztürk, "Tüm odak noktamız ihracat. Büyük ölçüde Avrupa ve Kuzey Amerika'daki firmalara hizmet veriyoruz" dedi.
2026'DA YATIRIM TURUNA ÇIKACAK
Öztürk, Rototip'in aldığı yatırımlara da değindi. Öztürk'ün açıklamalarına göre; Rototip 2024 başında ACT Venture Partners, Heartfelt Capital ve Ostim GSYF'yi yöneten APY Ventures'dan toplamda 1 milyon euro yatırım aldı. Öztürk, "Bu yatırımı ekibimizi büyütmek ve yazılım ürünümüzü geliştirmek için kullandık. ACT Venture Partners, derin teknoloji girişimlerine yaptığı yatırımlarla biliniyor ve Rototip için stratejik bir güç sağlıyor. Heartfelt Capital ise Almanya merkezli, Porsche destekli bir fon. APY Ventures'ın ise Ostim GSYF ile birlikte Türkiye'deki 6 bin 200'den fazla üreticiye ev sahipliği yapan bir sanayi bölgesiyle bağlantılı olması, bize sektörel kaynak anlamında ciddi katkı sunuyor. 2026 yılında Seri A yatırım turuna çıkmayı planlıyoruz. Hedefimiz, Avrupa'daki büyümeyi hızlandırmak, ekibimizi stratejik alanlarda genişletmek ve yapay zeka ile güçlendirdiğimiz Rototip Web Uygulaması'nı daha da ileriye taşımak" dedi.
Öztürk, üretici ağlarını genişletmek, mevcut üretim portföyünü zenginleştirmek ve kalite standartlarını aynı seviyede tutmanın da büyüme hedefleri arasında yer aldığını kaydetti.
Üretim ağını ilk Ostim'de kurdu
Rototip, üretim ağını ilk olarak OSTİM'deki atölyelerle kurdu. Galip Okan Öztürk, burada güvenilir partnerler edindiklerini ve modellerini daha sonra Ankara'nın farklı sanayi bölgelerine, ardından da Türkiye'nin diğer illerine yaydıklarını söyledi. Türkiye genelinde 60'dan fazla üretici partnerleri olduğunun altını çizdi. 2025 yılı itibarıyla Doğu Avrupa'daki üretim partnerleriyle pilot çalışmalar yaptıklarını dile getiren Öztürk, "İlk denemelerimiz talaşlı imalat üzerine gerçekleştirdik. Bu süreçler bize uluslararası üretici ağını genişletme konusunda önemli deneyimler kazandırdı. Üretim partnerlerimiz farklı olsa da kalite standardı daima aynı: Rototip standardı. Tedarik ağımız büyüse bile müşteri daima tek ve güvenilir bir kalite standardına ulaşıyor" dedi.
Farklı disiplinlerden gelen güçlü bir ekibi var
Rototip'in çekirdeğini imalat sektörü dışında farklı disiplinlerden gelen güçlü bir ekip oluşturuyor. Rototip CEO'su Galip Okan Öztürk, ODTÜ mühendislik mezunu. Öztürk Tilburg Üniversitesi'nde MBA yaptı, INSEAD'de liderlik eğitimleri aldı. Toyota'da uluslararası operasyonlarda görev aldıktan sonra Avrupa'da imalat teknolojileri odaklı startuplarda çalıştı. Rototip'in kurucu ortaklarından Onur Öztürk, şirketin tedarik zinciri operasyonlarını yönetiyor. Bilkent Üniversitesi mezunu Onur Öztürk, Türkiye ve Afrika'da kurumsal şirketlerde çalıştı, ardından uzun süre Güney Amerika'da yaşadı. Daha önce Coca-Cola ve Lactalis'te görev aldı. Rototip'in kurucu ortakları arasında Utku Gürtunca, Samet Zeydan ve Bart Nowak bulunuyor. Hacettepe Üniversitesi mezunu Utku Gürtunca, savunma sanayinde edindiği deneyimle Rototip'in finans, lojistik ve strateji süreçlerini yönetiyor. Gürtunca, daha önce PM Group ve Roketsan'da çalıştı. Samet Zeydan, ODTÜ mezunu. Ikea'da edindiği tasarım ve operasyon deneyimiyle Rototip'in ürün geliştirme ve süreç tasarımını yönetiyor. Bart Nowak, teknoloji ekibinin lideri. Daha önce JP Morgan ve Nike'in yazılım altyapılarında çalıştı. Rototip'te yazılım geliştirme süreçlerini ve teknolojik altyapıyı yönetiyor.
Bu arada Rototip bugün 30 kişilik bir ekibe sahip. Başlangıçta çekirdek bir kadro ile yola çıktıklarını söyleyen Öztürk, "Ancak aldığımız yatırımlar ve büyüme planlarıyla birlikte hızla genişledik. Hedefimiz, Avrupa'daki büyümemizle birlikte ekibimizi 2-3 katına çıkarmak" ifadelerini kullandı.