Dünya mutfaklarının gizli devi

Manisa merkezli İpek Gıda, dünyanın önde gelen mutfak ve ev aletleri şirketlerinin Türkiye distribütörü. Bünyesinde birçok marka var. İpek Gıda ve Dexart Yönetici Ortağı Mustafa Taylan Akdağ, bu yılki ciro hedeflerinin 1 milyar TL’yi aşmak olduğunu söylüyor…
02.12.2025 11:59 GÜNCELLEME : 02.12.2025 11:59

GÜZİDE YÜLEK/ Türkiye'de öyle şirketler var ki, isimleri kamuoyunda pek bilinmese de kendi piyasalarında dev bir büyüklüğe sahipler. İpek Gıda bu tür şirketler için en iyi örneklerden biri. 1999'da Manisa'da temelleri atılan İpek Gıda, bugün mutfak ve ev aletleri sektöründe global markalarla rekabet eden güçlü bir oyuncu. Tefal ve Sony mağazalarıyla başlayan ticari başarıları, KitchenAid distribütörlüğüyle ivme kazanmış. Bugün hem perakendede hem Horeca kanalında çok daha hızlı büyüyor.

İpek Gıda ve Dexart Yönetici Ortağı Mustafa Taylan Akdağ, ikinci kuşak yöneticisi. Aile şirketinde görev almadan önce yine bu sektörde farklı şirketlerde çalışıp, deneyim kazanmış. Şimdi bu birikimleriyle İpek Gıda'yı uluslararası pazarlara taşımaya odaklanmış durumda. Mustafa Taylan Akdağ ile gizli dev İpek Gıda'nın geçmişini ve yeni hedeflerini konuştuk…

İpek Gıda'nın kuruluş ve bugüne geliş süreci hakkında bilgi verir misiniz?

İpek Gıda DTM olarak mutfak ve banyo gereçleri ile ev aletleri alanında uzmanlaşmış, sektörde önemli bir konuma sahip bir Türk şirketiyiz. 1999 yılında Manisa'da kurulan şirketimiz, faaliyetlerine ilk olarak Tefal, Sony ve Ta-Ze gibi dünyaca ünlü markaların franchise mağazalarını işleterek başladı. 2017'ye kadar devam eden bu süreçte sektörde önemli bir deneyim kazandık.

2017'de mutfak aletleri sektöründe küresel bir marka olan KitchenAid'in perakende sektöründeki münhasır dağıtım haklarını alarak önemli bir dönüşüm sürecine girdik. Bu başarının ardından, 2018'de KitchenAid'in yalnızca perakende değil, Horeca kanalı ile profesyonel ve satış sonrası hizmetleri alanlarında da faaliyet göstermeye başladık.

Büyümeniz nasıl oldu?

Sektörümüzün en kritik konularından biri tüketicinin markanın hakkını verecek yetkili servise ulaşamaması durumuydu. Satış sonrası hizmeti tamamen müşteri memnuniyeti yatırımı olarak görüyoruz. Buna verdiğimiz özen sayesinde 2 sene KitchenAid tarafından bölgemizdeki en iyi servis ödülü olan "Excellence" ödülünü aldık. EMEA bölgesindeki bütün distribütörler arasında bir numarada yer alıyoruz. 2017'den bu yana toplam ciromuzu döviz bazında 20 kat artırdık. Almanya, İngiltere, Fransa ve İtalya KitchenAid tarafından direkt pazar olarak görülüyor. Onun dışındaki tüm bölge distribütörler pazarı ve biz de bu alanda ilk sırada yer alıyoruz. Zaman içinde, KitchenAid Avrupa tarafından "En İyi Mağaza Uygulaması", "Fırıncılığın Ötesinde Büyüme" ve "Stratejik Kategori Büyümesi" gibi prestijli ödüller kazandık.

Ürün gamınızda bahseder misiniz?

KitchenAid olarak ürünlerimizin yüzde 70'i ev ürünleri, yüzde 30'u ise otel-restoran ürünleri olarak ikiye ayrılmış durumda. Diğer markalarımıza da işin içine dahil ettiğimizde bu oran yüzde 85'e kadar çıkıyor. Yani son tüketiciye daha çok hitap ediyoruz. 200'e yakın yere dağıtım yapıyoruz. Bunun 75-80 kadarı İstanbul'da. Bununla beraber kimi şehirlerde oldukça başarılıyız mesela evde yeme kültürünün çok gelişmiş olduğu Konya gibi…

Bünyenizde başka hangi markalar var?

KitchenAid'in yanı sıra Big Green Egg, Joseph Joseph, Emile Henry, Kenmore, Kilner, Mason Cash, Nordicware, LocknLock, Vacu Vin gibi kendi alanlarında lider markaların Türkiye distribütörlüğünü üstlendik. Bu yıl ise kendi markamız olan Dexart'ı piyasaya sürdük.

Müşteri memnuniyetini en üst seviyeye çıkarmayı hedefleyen İpek Gıda DTM olarak tüm markalarımızı tek bir perakende çatısı altında birleştirerek 2022'de Chef&Co adıyla amiral mağazalarımızı hayata geçirdik. Mall Of İstanbul ve Akmerkez mağazalarımız var. Kent Park ve Zorlu AVM'de store-in-store alanlarımız mevcut. Bugün şirketimiz, 250'den fazla satış noktası (POS), amiral mağazaları, Horeca kanalı ve bünyesindeki satış sonrası hizmet departmanı ile büyümeye devam ediyor. Şu an şirketimizde 65 kişi çalışıyor. Bütün bayilerimize bir ekosistem olarak baktığımızda yarattığımız dolaylı istihdam binleri buluyor.

Bu noktaya gelmenizde hangi dönüm noktaları öne çıkıyor?

Distribütörlüğe döndüğümüz dönemi İpek 1.0 olarak adlandırabiliriz. Benim şirkete gelişim İpek 2.0'ı temsil ediyor. 2025 itibariyle kendi markamızı çıkarmamızla da İpek 3.0'a ulaştık. Bu yıl bir yenilik daha yaptık ve evin dışına çıktık. Bugüne kadar hep mutfakta kullanılan ürünlerimiz olmuştu. Bu sene ise barbekü pazarına girerek mutfağın dışına açık havaya geçmiş olduk.

Bugün global mutfak markalarının Türkiye temsilciliğine uzanan yolculukta neleri değiştirdiniz?

2018'den bu yana KitchenAid'i döviz bazında yedi yılda 15 kat büyüttük. Yani ciddi bir pazar payına ulaşmış bir marka haline getirdik. Aynı şekilde Joseph Joseph markamız da yaklaşık 20 kat büyüdü. Aldığımız bütün markalarda böyle hikayelerimiz var. Bu süre zarfında şirketin yapısı, çalışan sayısı, dağıtım ağı da çok büyüdü ve tamamen kabuk değiştirdik. Perakendecilikte mağazacılığa ve distribütörlüğe kadar ciddi bir değişim yaşadık.

2025 yılı küçük ev aletleri sektörü açısından nasıl geçti?

Sektörümüz uzun süredir istikrarlı bir büyüme trendi içerisinde. 2024'te sektör çift haneli büyüme yaşarken 2025'in ilk 9 ayına geldiğimizde ise bu büyümenin yavaşladığını görüyoruz. Bununla beraber sektör özelinde baktığımızda senelik cironun yüzde 45'ini yılın son 3 ayında yapıyoruz. Sektörümüz şu anda pazar büyüklüğünü korumaya odaklanmış durumda. Bizim buradaki en büyük avantajımız, üst segmente hitap ediyor olmamız; kendi segmentimizde herhangi bir daralma görmüyoruz.

Sektörde öne çıkan trendler neler?

Tüketicilerin mutfakta daha az yer kaplayan ama çok işlevli ürünlere yönelmesiyle "hepsi bir arada" konsepti ciddi bir ivme kazandı. Kullanıcılar artık sadece doğrama ya da pişirme değil; buharda pişirme, yoğurma, kızartma gibi çok sayıda fonksiyonu tek bir cihazla gerçekleştirmek istiyor. Sağlıklı ve sürdürülebilir ürünlere eğilim artıyor. Ayrıca multifonksiyonel ürünlere olan talep de yükseliyor.

Şu anda hangi markaların distribütörlüğünü yürütüyorsunuz?

KitchenAid, Dexart Joseph Joseph, Emile Henry, VacuVin, Kilner, Mason Cash, Lock&Lock, Big Green Egg, Kenmore gibi kendi alanlarında lider markaların Türkiye distribütörlüğünü üstleniyoruz.

Şehir olarak baktığımızda markalarınıza nasıl bir ilgi var?

İlk sırada İstanbul, Ankara bulunuyor. Anadolu'da ise Adana, Bursa, İzmir önemli ama Konya ve Gaziantep bizim için çok ayrı bir yerde duruyor. Çünkü bu şehirlerde evde yemek yapma kültürü çok gelişmiş durumda. Barbekü tarafında ise genellikle yazlık bölgelere odaklanıyoruz.

Markalarınızın pazar paylarından bahsedebilir miyiz?

Almanya, İngiltere, Fransa, Benelux ve İtalya KitchenAid tarafından direkt pazar olarak görülüyor. Biz ise Türkiye olarak EMEA bölgesindeki bütün distribütörler arasında son 3 senedir bir numarada yer alıyoruz. 2018'de ilk 10'da dahi değildi. Joseph Joseph'de ise dünyada üçüncü sıradayız. Her marka için değişmekle birlikte pazar payımız yüzde 15-20'yi buluyor.

2025 planlarınız dahilinde lansmanını gerçekleştirdiğiniz Dexart markasını tanıyabilir miyiz?

Dexart farklı özellikleri bir arada sunarak benzersiz ürünler yaratmaya odaklanan, sade ve zarif tasarımları kaliteli odaklı yaklaşımla hayata geçiren bir marka. Dexart'la hedefimiz yalnızca yeni bir ürün sunmak değil, Türkiye'de küçük ev aletlerinde "fonksiyonel tasarım + ulaşılabilir lüks" anlayışını temsil eden de bir marka yaratmak. Türkiye pazarında henüz bulunmayan ürün ve özellikleri sunmayı hedefliyoruz.

Ürünlerimizin işlevselliğini merkeze alarak, sektörde ayrıştırıcı, fark yaratan özellikleri ürünlere ekleyip bu özellikleri tek bir üründe birleştirmek üzere yola çıktık. Dexart ürünlerimizi de kalite ve güvenilirlik ön planda tutarak, dayanıklı malzemelerle tasarladık. Yapılan bir araştırmaya göre ülkemizdeki tüketiciler ürün seçiminde fiyattan çok işlevselliğe önem veriyor. Bu noktada ürünlerimizin, tüketicilerin beklentilerini karşılayabileceğini rahatlıkla söyleyebiliriz. Dexart lansmanımızın ürün gamı şu anda küçük elektrikli ev aletleri kategorisi pişirme (ızgara ve ızgara tost makinesi), sıcak içecek (çay ve kahve makineleri) ve hazırlık (katı meyve sıkacağı, doğrayıcı) gruplarından oluşuyor.

2025 yılında Dexart dışında başka yatırımlarınız oldu mu?

Bu sene Dexart markamızın yanı sıra üç farklı markayla barbekü sektörüne girdik. Dünyada hızla büyüyen barbekü pazarı artık yalnızca bir pişirme yöntemi değil, bir yaşam tarzı, bir outdoor gastronomi kültürü haline gelmiş durumda. Türkiye'de ise geleneksel mangal alışkanlığı bu dönüşümün henüz başında. Bu noktada biz, pazarın lider markalarıyla birlikte Türkiye'de barbekü kültürünü yeniden tanımlamak için çalışıyoruz.

*Big Green Egg ile yalnızca bir barbekü değil; fırın, tütsüleme, ızgara ve mühürleme özelliklerini bir araya getiren özel seramik yapısı ile sadece bir ürün değil bir pişirme deneyimi bir yaşam tarzı sunuyoruz. İlk senede Big Green Egg ile 10 satış noktası hedefliyoruz. Bunlara ulaşmış durumdayız.

*Kenmore Gazlı Barbekü modellerimizle daha kompakt, erişilebilir ama güçlü performansa sahip çözümlerle geniş tüketici kitlesine ulaşmayı hedefliyoruz.

*Çok yakında lanse edeceğimiz Traeger markası ise, paletli sistem ile Amerikan stili tütsülenmiş et ve sebze pişirme deneyimini Türk tüketicisine tanıtarak premium barbekü segmentinde yepyeni bir sayfa açacak. Odun pellet sistemiyle çalışan Traeger barbeküler, düşük ısıda yavaş pişirme ve tütsüleme teknikleriyle globalde segmentinde lider ve prestijli bir marka konumunda.

Türkiye pazarına yönelik hedeflerinizden bahsedebilir misiniz?

Türkiye pazarında hakim olan çok yüksek fiyatlı A+ ürünler ve birbirine benzer özellikte alt segment ürünler dünyasına yeni bir soluk getirmek istiyoruz. Aynı zamanda kaliteli ve teknik özellikli ürünlerimizi daha erişilebilir fiyatlarla tüketicilerimizin hizmetine sunmak da hedeflerimizin arasında bulunuyor. Tüm bunların yanı sıra çok fonksiyonlu, kaliteli ürün anlayışımızı ve sürdürülebilir büyüme ile marka bütünlüğümüzü korumayı da hedefliyoruz.

Dexart, en üst fiyat segmenti ile orta segment arasında konumlanarak Türk tüketicisini en yeni teknoloji ve inovasyonla buluşturmaya devam ediyor. Bazen yeni kategorileri ekleyerek bazen de mevcut kategorilerimizde ürün gamını genişleterek bunu sağlayacağız.

2025 yılı ciro, yurt dışı satış ve 2026 büyüme hedeflerinizden söz eder misiniz?

2024'te 2023'e göre 2 kat büyüdük. 2024 ciromuz 700 milyon TL civarında gerçekleşti. Bu yıl sonu itibariyle bir hane ekleyip 1 milyar TL'yi aşmayı hedefliyoruz. Yeni kategoriler ve yeni markaları da Türk tüketicisiyle buluşturarak istikrarla şirketimizi büyütmeye devam ediyoruz. Hızlı büyümemizin temelinde yeni kategorilere giriş, marka yatırımları ve tüketici deneyimini merkeze alan stratejilerimiz yer alıyor.

Farklı iş alanlarına girmeyi planlıyor musunuz?

Bizim ilgi alanımız mutfak üzerine… Evde yemek yapılır, bahçede yapılır. Yemeği kadın da yapabilir erkek de yapabilir. Bu saydığım şeyler değişiyor olsa da yemeği giderek daha fazla severek yapan bir kitleden bahsediyoruz. Biz İpek Gıda olarak bu kitlemizi seviyor ve bildiğimiz işi yapıyoruz. Bildiğimiz işi yapmaya da devam etmek istiyoruz.

Sürdürülebilirlik odaklı yatırımlarınız neler olacak?

Bizim için bu noktada kritik olan "uzun ömürlü" olmaları… Markalarımızdan biri olan KitchenAid'in stand mikseri her hafta 3 veya daha fazla kullanılıyor. Buna rağmen ortalama 20 yılda bir servis çağrısı alıyor. KitchenAid'in mikser ve tam otomatik kahve makineleri zamana karşı dayanıklı ürünler olarak LONGTIME® tarafından sertifikalandırıldı. Aynı şekilde Big Green Egg markamızın da ömür boyu kullanım garantisi bulunuyor.

İş dünyasında başarıyı nasıl tanımlıyorsunuz?

İş dünyasında başarı için çalışkanlık, dürüstlük ve dünyayı tanımak çok önemli bence. Yani global olmak ve iyi bir ekip yaratmak ve o ekibi de bu saydığın değerler etrafında birleştirmek başarıyı beraberinde getiriyor. Başarı tesadüfen olmuyor yani... Başarılı olduğumuzu hissettiğimiz zaman da açıkçası hem birlikte iş yaptığımız çalışanlarımızdan ve iş ortaklarımızdan aldığımız feed-back'ler de çok önemli. Tabii ki bizimle iş yapmaktan mutlu olan iş ortaklarımızın var olması bizi de çok mutlu ediyor.

İş dışında kendinize yatırım anlamında neler yapıyorsunuz?

Aklımızda sürekli "ne yapabiliriz" sorusunun kalması gerekiyor. Bunun için de bence bir kere dünyayı gezmek ve gelişmeleri takip etmek lazım. Bazı markalar için dünyayı takip etmek çok önemli. Ben de hem kendimi geliştirmek hem de işimin gereği yüzünden bol bol seyahat ediyorum. İkinci olarak kitap okumak büyük önem taşıyor.

Tavsiye edecek kitaplarınız var mı?

Whole Foods, Costco ve Wegmans gibi pazar liderlerinin iş felsefelerini ele aldığı "Bilinçli Kapitalizm" çok beğendiğim bir kitaptır.

BİZE ULAŞIN