10 adımda mikro ihracat yol haritası

Adım adım mikro ihracat yol haritası. Nasıl yapılır? Avantajları nelerdir? Mikro ihracat hakkında bilinmesi gereken her şey.
07.05.2021 16:41 GÜNCELLEME : 07.05.2021 16:41

PARA ÖZEL/ TOBB E-ticaret Meclisi Üyesi, Ticimax E-ticaret Sistemleri Kurucusu Cenk Çiğdemli, mikro ihracat hakkında bilinmesi gerekenleri anlattı. 2020'nin sonuna doğru Resmi Gazete'de yayınlanan "Bazı alacakların yeniden yapılandırılması ile bazı kanunlarda değişiklik yapılması hakkında kanun" ile, internet üzerinden yurtdışına satış yapan "mikro ihracatçıya" yüzde 50 vergi muafiyeti getirilmişti. Peki mikro ihracat nedir nasıl yapılır? Ticimax E-ticaret Sistemleri Kurucusu Cenk Çiğdemli 10 soruda tüm detayları anlattı.

*Mikro ihracat nedir? Kimlere mikro ihracatçı denir?

-İnternet üzerinden yurtdışına yapılan bir satışta (e-ihracat), KDV hariç fatura tutarı 15 bin Euro'dan az ve satışa konu olan malların ağırlığı 300 kilogramdan hafif ise, bu e-ihracat türüne mikro ihracat diyoruz. Yani mikro ihracat (bir diğer adıyla hızlı kargo yoluyla ihracat), bildiğimiz şirketler arası toptan ihracattan farklı olarak aslında son tüketiciye yapılan satışları kapsar. İster KOBİ düzeyinde bir üretici olarak, isterseniz bireysel satıcı olarak, yani şahıs şirketi kurarak internet üzerinden mikro ihracat yapabilirsiniz. Dünyada 196 ülke var. Gerek web siteniz üzerinden, gerek Amazon, Alibaba, Rakuten, Etsy, eBay gibi global pazaryerleri üzerinden istediğiniz ülkeye satış gerçekleştirebilirsiniz. Kendi fabrikada veya atölyede ürettiğiniz ürünleri de satabilirsiniz, evde ürettiğiniz ürünleri de satabilirsiniz, al-sat da yapabilirsiniz. Mesela bir KOBİ'nin ürettiği tencereyi internet üzerinden Almanya'da bir ev hanımına satması da mikro ihracata girer, bir esnafın toptancıdan aldığı bir yedek parçayı Japonya'daki bir müşteriye satması da mikro ihracata girer, evde yaptığınız bir bez bebeği Kanada'da bir müşteriye satmanız da mikro ihracata girer.

*Mikro ihracatın amacı nedir? Neden ihtiyaç duyulmuştur?

-Mikro ihracat yükte ve pahada hafif ürün ticareti yapan sektörlerin ihracat potansiyelini artırmak amacını taşıyor. Böylece uzun süren prosedürler kısaltılmış oluyor. Dünya artık teknolojiyle beraber çok hızlandı. Ticaretin de buna ayak uydurması kaçınılmaz. İnsanlar artık dünyanın bir ucundan bir başka ucuna internetten sipariş verip, kargosunu hemen teslim almak istiyor. Mikro ihracat bu nedenle var. Özellikle de KOBİ'ler için kur farkını hızla avantaja çevirmenin bir yolu mikro ihracat. Örneğin burada e-ticaret sitenizde 100 liraya satacağınız bir elbiseyi, Amerika'da bir müşteriye 100 dolara satabilirsiniz. Devletin teşvikleri de çok fazla. Devlet KOBİ'lerin mikro ihracatı, yani firmadan direkt tüketiciye yapılan online ihracatı benimsemesini kolaylaştırmak adına birçok teşvik sunuyor.

*Klasik ihracattan farkı nedir?

-Klasik ihracattan farklı olarak prosedürlerden arındırılmış bir sistem var. ETGB sistemi üzerinde tüm prosedürler yetkili kargo firmaları aracılığıyla gerçekleştiriliyor. ETGB sistemi ile yapılan mikro ihracat işlemleri sonrasında KDV iadesi de alınabiliyor. Alibaba, Amazon, Etsy ve Rakuten gibi küresel pazar yerlerinde satış yapmak isteyenlerin üyelik bedelleri de devlet tarafından karşılanıyor. İnternet üzerinden yurtdışında verilen reklam giderlerinin de yüzde 60'a kadarını devlet karşılıyor. Mikro ihracatta düzenlenen bir gümrük beyannamesi olmaması da ayrı bir avantaj. Gümrük beyannamesi yerine online ortamda Elektronik Ticaret Gümrük Beyanı (ETGB) düzenleniyor ve klasik ihracatta olduğu gibi gümrük müşavirine ihtiyaç da olmuyor. Gümrükleme masrafları ve gümrükleme hızı düşünüldüğünde bu sistemin özellikle KOBİ'ler açısından sunduğu avantajlar çok çok önemli. Bireysel müşterinize direkt satış yaptığınız için, müşterinizin ülkesindeki gümrükleme vergi muafiyetlerinden de faydalanabiliyorsunuz. Klasik ihracattaki gibi banka teminatlarına gerek yok. Ödeme almak için e-ticaret altyapı firmanızın yönlendireceği ödeme kuruluşlarıyla anlaşmak yeterli. Çok sayıda ve yüksek adetli ürün gönderilmediği için risk oranı da yok denecek kadar düşük. Ticimax olarak mikro ihracat yapmak isteyen firmalar için BÜDOTEK Boğaziçi Üniversitesi Teknoparkı'nda Ar-Ge merkezimizde geliştirdiğimiz çok sayıda e-ihracat modülüyle birçok çözüm sunuyoruz. E-ihracat modülleri ile doğru ülkeye doğru ürünün satılabilmesi, dil ve ödeme seçenekleri farklılığından kaynaklı sorunların çözülebilmesini sağlıyoruz.

*Bir işletmenin mikro ihracat yapabilmek için nasıl bir yol izlemesi gerekir? Nereye başvurmalı? Hangi koşullara sahip olmalı? Mikro ihracatçı olmak için belli bir sektör ayrımı var mı? Mikro ihracat için gereken evraklar neler?

-Mikro ihracat yapmak için gerekli olan ETGB beyanını, yukarıda da isimlerini saymış olduğumuz yetkilendirilmiş hızlı kargo operatörleri yapmaktadır. Yani başvuru için yetkili kargo şirketiyle irtibat kurmak yeterli. E-ticaretin vitrini web sitesi olduğu için profesyonel bir web siteniz olması çok önemlidir. Ticari web sitenizde firmanız ve ürünleriniz hakkında detaylı tanıtım, görsel ve iletişim bilgileriniz yer almalı. Web siteniz mutlaka mobil uyumlu olmalı. Çünkü Google aramalarının yarıdan fazlası artık akıllı telefonlar üzerinden yapılıyor. Herhangi bir sektör ayrımı olmamakla beraber, tekstil, deri, aksesuar, hediyelik eşya gibi yükte ve pahada hafif ürünler olması gerekiyor. Alibaba, Etsy, Rakuten, Amazon, E-bay gibi global pazaryerlerinde sosyal medya hesabı açar gibi kolaylıkla hesap açarak ürünlerinizi buralara da koyabilirsiniz. Veya sitenize müşterileri direkt olarak çekebilmek için ilgili ülkeyi hedefleyen Google, Facebook, Instagram reklamları da verebilirsiniz. İhraç edeceğiniz ürünün Gtip (Gümrük Tarife İstatistik Pozisyonu) numarasını da öğrenmeniz gerekmektedir. Bu, dış ticaret işlemlerinde ürünlere verilen bir numaradır. Tuik.gov.tr sitesinden de öğrenebilirsiniz.

*Mikro ihracatçı olmanın bir maliyeti var mı?

-E-ticaret sitesi açmak, internet reklamı vermek gibi e-ticaret yapmak için gerekli olan standartlar dışında artı herhangi bir maliyeti yok.

*Mikro ihracatın avantajları neler?

-En önemli avantajı vergi muafiyeti avantajı. Kasım 2020'de Resmi Gazete'de yer alan "Bazı alacakların yeniden yapılandırılması ile bazı kanunlarda değişiklik yapılması hakkında kanun" ile, internet üzerinden yurtdışına satış yapan mikro ihracatçıya yüzde 50 vergi muafiyeti getirildi. Buna göre, hızlı kargo taşımacılığı şirketleri tarafından düzenlenen Elektronik Ticaret Gümrük Beyannamesi (ETGB) ile mikro ihracat işlemlerinde gerçekleşen mal ihracatından elde edilen kazancın yüzde 50'si gelir vergisinden muaf tutulacak. Tam mükellef gerçek kişilerin 4458 sayılı Gümrük Kanunu'nun 225'nci maddesi kapsamında, dolaylı temsilci olarak yetkili kılınan Posta İdaresi ya da hızlı kargo taşımacılığı yapan şirketler tarafından düzenlenen Elektronik Ticaret Gümrük Beyannamesi'yle (ETGB) gerçekleştirdikleri mal ihracatı kapsamında elde ettikleri kazancın yüzde 50'si, beyannamede bildirilen kazanç üzerinden indirilebilecek.

*Devletin mikro ihracatçıya sağladığı ne gibi desteler bulunuyor? Tek tek maddeler halinde, kapsamları ile birlikte anlaşılır bir dille kısaca açıklar mısınız?

-Yüzde 50 vergi muafiyeti dışında, Amazon, Alibaba gibi global pazaryerlerinde üyelik açanların, yani bu platformlardan mikro ihracat yapanların üyelik bedellerinin yüzde 50-70 arası devlet tarafından karşılanıyor. Üyelik ücreti talep eden e-ticaret sitelerinin üyelik masraflarıyla ilgili olarak Ekonomi Bakanlığı'nın destek programı sayesinde üyelik ücretini geri alabilirsiniz. Yurtdışına yönelik yapılan internet reklamlarının da yüzde 60'ına kadarını devlet ödüyor. Ticaret Bakanlığı tarafından verilen teşvikler için Ticaret Bakanlığı'na veya İhracatçı Birliklerine başvuru yapılabilir.

*Bu vergi avantajından kimler yararlanabilir?

- Söz konusu indirimden faydalanılabilmesi için;

-İhracattan kaynaklanan hasılatları toplamı yıllık 400.000 Türk lirasına kadar olanların, ilgili yılda kendilerinin sigortalı olması,

-İhracattan kaynaklanan hasılatları toplamı yıllık 800.000 Türk lirasına kadar olanların, ilgili yılda kendilerinin sigortalı olması ve en az ortalama bir tam zamanlı ya da eş değer kısmi zamanlı işçi çalıştırması,

-İhracattan kaynaklanan hasılatları toplamı yıllık 1.600.000 Türk lirasına kadar olanların, ilgili yılda kendilerinin sigortalı olması ve en az ortalama iki tam zamanlı ya da eş değer kısmi zamanlı işçi çalıştırması,

-İhracattan kaynaklanan hasılatları toplamı yıllık 2.400.000 Türk lirasına kadar olanların, ilgili yılda kendilerinin sigortalı olması ve en az ortalama üç tam zamanlı ya da eş değer kısmi zamanlı işçi çalıştırması gerekmektedir.

-İhracat kapsamına, ağırlık ve tutar itibarıyla Posta İdaresi ya da hızlı kargo taşımacılığı yapan şirketler tarafından düzenlenen elektronik ticaret gümrük beyannamesiyle gerçekleştirilen mal ihracatları girmektedir.

*Mikro ihracatçının sadece e-ihracat mı yapması gerekiyor? Böyle bir şart var mı?

-Evet, mikro ihracat sadece online ihracatı kapsamaktadır. E-ihracata başlamak için öncelikle profesyonel bir altyapı firmasıyla görüşerek e-ihracata uygun bir web sitesi açılması gerekiyor. Daha sonra ETGB yetkisi olan bir kargo firmasıyla iletişime geçmek gerekiyor. PTT ve UPS başta olmak üzere pek çok kurum elektronik ticaret gümrük beyannamesi düzenleme yetkisine sahiptir. Ürünlerinizi Türkçe faturanın orijinali ve İngilizce kopyası ile birlikte yetkilendirilmiş olan kargo şirketlerine teslim etmeniz yeterlidir. Elektronik ticaret gümrük beyannamesi sistemi ile yapılan mikro ihracat işlemlerinden KDV iadesi almanız içinse, size verilmiş olan elektronik ticaret gümrük beyannamesi sorgu numarasını kullanabilir ve böylece kolayca KDV iadenizi de alabilirsiniz.

*Bu işi yapmanın maliyeti nedir? Mikro ihraçatçının e-ihracat yapabilmesi için nasıl bir yol izlemesi gerekir?

-E-ihracat sitesi açmak için gereken maliyet değişmekle beraber yıllık ortalama 8 bin TL'dir. Ticari web sitenizde firmanız ve ürünleriniz hakkında detaylı tanıtım, görsel ve iletişim bilgileriniz yer almalıdır. Dünyanın herhangi bir yerinde firmanızın adı aratıldığında arama motorlarında görünür olmanız, güven vermek açısından önemli. Bunun için gerekli SEO çalışmaları yaptırılmalı. Ne kadar iyi bir siteniz olursanız olun, bulunduğunuz ülkenin dışında bir ülkede görünür olmak zordur. Çünkü Google sizi kendi ülkeniz dışındaki aramalarda üst sıralara çıkarmaz. Biz bu sorunu farklı sunucular kullanarak aşıyoruz. Yaptığımız iş birlikleri ile birlikte 100 ayrı ülkede sunucularımız var. Bu şekilde tüm ülkelerdeki Google aramalarında site üst sıralara kolaylıkla yükselebiliyor. Google ve Facebook gibi reklam mecralarına ülke bazlı küçük reklamlar vermek de satışlarınızı hızlandıracaktır. Sitenizin çoklu dil ve lokasyon seçeneğine, her ülkenin kendi para birimiyle mal alımı yapabilmesine olanak sağlayacak bir altyapıya sahip olması gerekir. Özellikle hedeflediğiniz bir ülke var ise, o ülkenin kültürel kodlarına uygun bir web sitesi tasarlanması da önemlidir. Bunun için site arayüzü ülkelere göre ayarlanabilecek bir altyapı gerekir. Her ülkeye yönelik satış ve pazarlama stratejisi de geliştirmeniz gerekebilir. Doğru ülkeye doğru malı doğru fiyat seçenekleriyle satmak, e-ihracat için öncelikli konulardan biri.

BİZE ULAŞIN