Çin’den rekabet sesleri yükseliyor

Liberal ekonomi anlayışının en temel direniş noktası olan rekabet, oyun sektörünün de benzer anlamda önemli bir belirleyicisi konumunda. ABD’nin sektörel anlamdaki liderliğini borçlu olduğu rekabetçi pazar, Çin’de de kendini göstermeye başlıyor. Tencent Holdings artık yalnız değil,ama onu geçmek de hiç kolay değil.
28.07.2022 20:58 GÜNCELLEME : 29.07.2022 00:00

PARA OYUN/ ALİ EFE İRALI Çin'in hem mobil hem de masaüstü platformlara yönelik oyunlar açısından en büyük isimlerinden Tencent Holdings, varlığını pek çok farklı alanda sürdürüyor. Bir yandan Epic Games'te yüzde 40'lık hisse sahibi olarak oyun sektörünün en önemli iki oyun motorundan biri olan Unreal Engine ile birlikte anılıyor. Bu da elini epeyce kuvvetlendiriyor. Diğer yandan da kendi araştırma ve geliştirme departmanları üzerinden oyun üretim süreçlerine yönelik pek çok satın alma ile birlikte anılıyor. Özellikle e-spor turnuvaları ve büyük organizasyonlar denildiğinde akla gelen ilk isimlerden biri oluyor. Bunlardan geçmiş yazılarımızda epeyce bahsetmiştik. Tencent'ın genel anlamdaki pazar büyüklüğü 400 milyar doların üzerinde seyrediyor. Ve bu gelirin elde edilmesinde, oyunlar önemli bir kalemi oluşturuyor. Pandeminin en yoğun olduğu dönemde, Tencent Games (Tencent Interactive Entertainment'a bağlı olan birim), BBC'nin haberine göre 20.5 milyar dolarlık ciro bildirmiş. Çin'deki oyunlara yönelik yaptırımlarla yavaşlamaya giren büyüme, bugün ilgili yaptırımların, özellikle yeni oyunların lansmanlarına yönelik kısıtların kaldırılmasıyla tekrar eski hızına kavuşacak mı, göreceğiz. Yalnız bu sırada farklı bir şirketin de pazarda yer almaya başlaması, rekabetin doruğa ulaşmasına sebep oluyor denebilir.

TIKTOK'UN SAHİBİ OYUN SEKTÖRÜNDE

ByteDance, Çin merkezli bir şirket ve Tencent Holdings'in pazarda kurduğu hakimiyet alanına ortak olmayı istiyor. Şirketin bu anlamda pek çok satın alımı mevcut. TikTok'un sahibi konumundaki firma, yine TikTok gibi ama bu sefer oyunlar özelinde ortaya çıkan üretimlere yoğunlaşıyor. Mart ayından Mayıs sonuna kadar her haber noktasında yatırımlarının ses getirmeye devam ettiği firmanın hedefinin, Tencent'ın sahip olduğu paya rakip konumlanmak olduğu düşünülüyor. Lulu Yilun Chen, Coco Liu, ve Zheping Huang'ın Bloomberg'teki 2021 Mart tarihli ortak kaleme aldıkları haberde, şirketin 250 milyar dolarlık değerlemeye sahip olduğundan bahsedilmiş. Ancak daha güçlü bir ilerleme hedefledikleri anlaşılıyor. Çünkü Nikkei Asya'dan Cissy Zhou'nun haberine göre, geçtiğimiz ay 101 Studio isimli oyun geliştirme stüdyosunu kapatıldığı duyurulmuş. Beklenen atılımı gösterebilecek bir karşılık alınamadığı iddia ediliyor. 300'den fazla çalışana sahip olduğu ve bu çalışanların bir bölümünün Pico Interactive isimli sanal gerçeklik teknoloji firmasına geçişlerinin yapılacağı ifade edilmiş. Anlaşılacağı üzere, rekabetin çok daha sertleşiyor olması, zaman gerektiren girişimlere yönelik sabrın çok daha hızlı biçimde tükenebildiği yepyeni bir dönemi işaret ediyor. Mobil oyunlar da bu rekabetin en net göstergelerinden biri konumunda bizleri karşılıyor.

MOBİL OYUNUN BUGÜNÜ

Yahoo Finans'ta da yer verilen Prescient & Strategic Intelligence araştırma şirketi verilerine göre 2022 yılında mobil oyun pazarının 100 milyar doları geçeceği söyleniyor. Kaldı ki, yıllardır söylediğimiz şekilde mobil oyun sektörünün doğrusal satışlar dışındaki ekonomik süreçleri (oyun içi satın almalar, üyelikler, reklamlar gibi) dolayısıyla diğer paydaşlarının yaklaşık üç katı büyüklüğe sahip. Konsol ve masaüstü artık mobilden sonra geliyor. Yalnız bir farkla. Masaüstü oyunlardaki gelir kalemi doğrudan satış süreçlerine yönelik gerçekleştirilen eylemleri kapsıyor. Yani yerinde ciro elde edilebiliyor. Ancak mobil oyunların bir kısmı için bu durum yine geçerli olsa da çok büyük bir bölümü reklam ve oyun içerisindeki harcamalara odaklı olarak gerçekleşecek nakit akışlarına dayanıyor. Yani bir mobil oyunun geleceğini, pazara çıktıktan sonraki kullanıcı refleksine göre tayin edebiliyorsunuz. Masaüstü ve konsol için durum biraz daha zor. Yüksek grafik vaadiyle çıkılan yolda eğer neticede başarılı bir ürün sunulamıyorsa, ilgili alanda yeni tüketiciyi kazanabilmek oldukça zorlayıcı olabiliyor. Her ne kadar güncelleme süreçleriyle devamlılık sağlanmaya çalışılsa da reklam verenlerin ilk odaklandıkları konunun dışına çıkılıyor. Bundan farklı olarak, gündelik bakımdan çok daha hızlı erişilebilir olma özelliğiyle mobil oyunların reklam verenler tarafından da cazip kılındığı bir nokta karşımıza çıkıyor. Statista'nın Zenith yatırım şirketiyle ortak hazırladığı rapora göre, 2022 sonunda mobil cihazlara yönelik olarak yapılan reklam harcamalarının 327 milyar doları geçeceği belirtiliyor. Tüm bunlardan elde edilebilecek sonucun, mobil anlamında reklam verenlerin oyunla entegre çözümler bulma çabası olduğu söylenebilir. Ama bu yapılırken masaüstü ve çevrimiçi anlamında yüksek performans gerektiren oyunlara olan yatırımların göz ardı edilmemesi gerekiyor.

BİZE ULAŞIN