İki aylık indirim dönemi için online satış tüyoları -2-

Kasım ve Aralık, e-ticaret sektörünün ciro ve adet rekorları kırdığı aylar. 11 Kasım’da Bekarlar Günü ile başlayan kampanyalı alışveriş dönemi, Black Friday, Cyber Monday ve yeni yıl kampanyalarıyla devam edecek. Online alışverişin zirve yaptığı bu dönemde sektörün bu yılki toplam ciro beklentisi 500 milyar TL. (İkinci Bölüm)
09.11.2022 19:18 GÜNCELLEME : 15.11.2022 00:00

PARA E-TİCARET/ ÜRÜN DİRİER Kasım ve Aralık, e-ticaret satışlarının zirve yaptığı aylar. 11 Kasım'da Bekarlar Günü ile başlayan indirim furyası, 25 Kasım'da Black Friday, 28 Kasım'da Cyber Monday ve Aralık boyunca devam eden yeni yıl kampanyaları ile devam ediyor. E-ticaret siteleri ve pazaryerleri, bu dönemleri fırsat bilerek indirim kampanyaları ve alışveriş festivalleri düzenleniyor. Online alışverişin zirve yaptığı bu dönemde e-ticaret firmaları, tüm yıl boyunca yaptıkları cironun aşağı yukarı dörtte birini gerçekleştiriyor. E-ticaret siteleri arasında yoğun bir rekabete sahne olan bu dönemde başarılı olmak ve ciroları katlamak için dikkat edilmesi gereken pek çok detay bulunuyor.

SATIŞLAR NASIL ARTIRILIR?

Kampanya dönemlerinin satıcılar için hem önemli hem de riskli bir süreç olduğuna işaret eden IdeaSoft CEO'su ve TOBB E-ticaret Meclis Üyesi Seyhun Özkara, "Bu süreçte elindeki ürünlerin en ideal şekilde satışını gerçekleştirmeli hem tüketiciye hem de kendisine fayda sağlayacak kampanyalar yapmalıdır. Örneğin satıcılar sattığı ürünleri başka ürünler ile eşleyerek kampanyalar yapabilir. Bu sayede satıcılar hem tüketicinin daha uygun fiyatla birden fazla ihtiyacını karşılamış hem de çapraz satış yaparak kendi stoklarını verimli bir şekilde değerlendirmiş olur. Fiyat rekabetinin yanında bu gibi kampanyalar yapmak, satıcıları rakiplerinden ayırarak öne çıkmasını sağlayacaktır" diyor.

KÂRLILIK PROBLEMLERİ YARATABİLİR

Kampanya dönemlerinde en çok gözden kaçan konulardan birinin, satıcının yeteri kadar planlamadan tüm ürünlerde indirime gitmesi olduğunu ifade eden Özkara, şu bilgileri aktarıyor: "Tüm ürünlere benzer oranda veya eşit oranda indirim yapmak her ne kadar çok fazla satış getiriyor olsa da her ürünün maliyetlerinin farklı olması sebebiyle karlılık problemleri yaratabilir. Bu süreçte satıcılar çok daha fazla sipariş almasına rağmen ürünlerinin karlılıklarının farklı olması sebebiyle süreç sonunda zarar dahi edebiliyorlar. Satıcılar, hem işletme hem operasyon hem de yeni ürünler için gereken maliyetleri de hesaplayarak indirim oranlarını belirlemeleri gerekiyor. Rekabetçi olmak için fiyatlarını piyasa altına düşüren birçok işletme, kampanya dönemlerinde az önce bahsettiğim sebepler yüzünden zarar edebiliyorlar.

KENDİ SİTENİZ OLSUN

Satıcıların kendi e-ticaret sitelerinin olmasının böyle dönemlerde daha avantajlı olduğuna değinen Özkara, "Pazar yerlerine ürün başına ödeyecekleri komisyon olmadığı için süreçlerini daha karlı hale getirebilirler. Ayrıca kendi kampanyalarını pazar yerinin gerekliliklerinden bağımsız bir şekilde oluşturabilirler. Bunun yanında pazar yerlerinde rekabet ettikleri firma sayısı oldukça fazla. Onları diğer firmalardan öne çıkartacak şekilde kendi markalarını e-ticaret siteleri sayesinde oluşturabilirler. Bu avantajlar sayesinde satıcılar daha karlı ve marka odaklı reklamlar vererek aynı sektörde yer alan firmalardan farklılaşabilirler" diyor.

BU YILIN KONSEPTİ: UCUZLUK

Türkiye'de tüketicilerde ve markalarda çok ciddi bir Black Friday bilinci oluştuğunu aktaran Digital Exchange CEO'su Emrah Pamuk, özellikle elektronik eşya kategorisinde bilgisayar, telefon, tablet, kulaklık gibi ürünlerin Black Friday kampanyalarının itici gücü olduğuna değiniyor. Black Friday gibi küresel çaptaki indirim günlerinden en büyük faydayı sağlamak için e-ticaret altyapısının ulusal ve küresel yönergelere uyumlu olmasının önemine işaret eden Pamuk, şunları paylaşıyor: "Ayrıca e-ihracat yapanların da hedeflenen yabancı pazarlar özelinde iyi bir strateji ve planlama yapmaları şart. 2022 yılında, dövize bağlı olarak birçok ürünün fiyatının yukarı yönlü seyretmesi nedeniyle bu yılın konseptinin de ucuzluk teması olduğunu söyleyebiliriz. Ama günümüzde sadece ucuz hatta en ucuz algısını yaratmak, markalara itibar ve ticari başarıyı tam olarak getiremeyebiliyor. Bunun nedeni de Black Friday gibi ünlerde sahte ve olmayan ürünlerin satışını yapmak isteyen fırsatçıların devreye girmesinden kaynaklanıyor. Tüketici, e-ticaretten alışveriş yaparken kampanya takibi, ürünlerin kullanıcı yorumlarını okuma ve görsellerini videosunu izleme noktasında ciddi bir tecrübe kazandı. Markalar, Black Friday için yapılan kampanyalarında eğer bu noktaları ön plana koyar, doğru Influencer ile çalışırsa, hedef kitlelerine daha kolay ulaşıyorlar. İşin profesyonelleri olarak markalara önerilerimiz arasında tüketiciyi ürün ve hizmete dönük bilgilendiren kampanyaların yanında alışveriş bilincini oluşturacak şekilde de kampanya yapmalarına dönük oluyor. Bilinçlendirici kampanyaya imza atmak, o markaya büyük itibar aynı zamanda da müşteri kazandırıyor."

"YOĞUNLUĞU BİR HAFTAYA DAĞITIN"

Güçlü KAYRAL/ Avantajix Kurucu Ortağı

Küresel kampanyaların Türkiye'ye uyarlanmasıyla Kasım ve Aralık, online alışveriş aylarına dönüştü. Son birkaç yılda 30 milyona yakın kişi, bu aylarda online alışveriş yapar oldu. Bu da doğal olarak, e-ticaret ekosistemindeki aktörlerin sınırlarını zorladı. Geçmişte, alışveriş portallarının çöktüğü, kargoların müşteriye ulaşmasının haftalar aldığı olumsuzluklar yaşandı. Özellikle pandeminin hayatımızı en fazla etkilediği, fiziki mağazaların kapandığı 2020'de bu olumsuzluklar zirve yaptı. E-ticaret platformları, geçmiş tecrübelerden ders alarak geçen yıl altyapılarını oldukça geliştirdiler. Kargo ve kurye şirketleri artık normal zamanlarda gün içinde, yoğunluğun arttığı kampanya dönemlerinde ise birkaç günde ürün teslimi yapacak konuma geldi. Şirketlere tavsiyemiz 11.11, Şahane Cuma, Siber Pazartesi, Yılbaşı kampanyalarını, yoğunluğu dağıtmak üzere en az bir haftaya yaymalılar."

TRENDYOL'UN HEDEFİ 70 MİLYON ADET ÜRÜN SATIŞI

Trendyol, yoğun ilgi gördüğü kampanya zamanlarında siparişlerin müşterilere zamanında ulaşması için dönemsel hazırlıklar yapıyor. Kampanya dönemleri öncesinde iş ortağı kargo şirketleri ile kapasiteleri artıracak şekilde anlaşmalar yapan Trendyol, dağıtım operasyonlarını, müşterilerine siparişlerinin çok daha hızlı iletilmesi için Trendyol Express ile destekliyor. Bununla birlikte, adrese teslim kargo hizmetine ek yeni bir teslimat modeli olarak 2020'nin son çeyreğinde hayata geçirilen Trendyol Gel-Al Noktaları ile müşteriler paketlerini mahalle esnafı, kargo şubeleri ve zincir mağazalar gibi noktalar ve kargo otomatlarından alabiliyor. Son bir yılda Gel-Al noktalarını kullanan müşteri sayısı 4.2 milyona ulaştı. Trendyol Gel-Al Noktalarının sayısı ise 16 bini aştı. Haziran ayından itibaren Dolap satıcıları da siparişlerini Gel-Al Noktalarına bırakabilme imkanına kavuştu. Evde bulunmayan ya da evde kargo beklemek istemeyen müşterilerin tercihi olan Trendyol Gel-Al Noktaları, esnafın da ek gelir kazanmasını sağlıyor. Müşteriler siparişlerini anlaşmalı esnaflardan ve kargo şubelerinden veya kargo otomatlarından kolayca teslim alabiliyor. Trendyol, geçen Kasım ayında kampanyaya katılan 112 bin farklı satıcısının 63 milyon ürününü milyonlarca müşterisi ile buluşturdu. Bu dönemde kampanyalı ürünlerin satışlarını normal günlere göre altı kat artıran Trendyol, bu yıl da 70 milyonun üzerinde ürün satışı ve 20 milyar görüntüleme hedefliyor.

"29 DAKİKADA MAĞAZADAN TESLİM"

Hulusi ACAR / MediaMarkt Türkiye Operasyondan Sorumlu İcra Kurulu Üyesi (COO)

Alışveriş yoğunluğu anlamında yılın en hareketli dönemlerinden birine giriyoruz ve MediaMarkt'ta biz fırsatlarımızı, Şahane Kasım adıyla tüm ay geneline yayıyoruz. Bu dönemde hem ciro hem de adet bazında çok önemli artışlar bekliyoruz. Buna paralel tüketiciye en iyi deneyimi sunma vizyonumuz doğrultusunda siparişleri tüketiciye zamanında, herhangi bir aksama yaşatmadan ve doğru fiyatla ulaştırabilmek için de tüm hazırlıklarımızı tamamladık. En büyük güvencemiz ise bu alana yıllar öncesinden yatırım yaptığımız çok kanallı uygulamalarımız. Örneğin artan online siparişleri karşılamak için "Mağazadan Sevkiyat" uygulamamızı devreye almıştık. Bu sayede mediamarkt sitesinden yapılan alışverişleri yeri geldiğinde tüketiciye en yakın mağazamızdan kargolayabiliyoruz. Böylece stok sorunu yaşamadan tüketiciye en kısa sürede alışverişini ulaştırabiliyoruz. Aynı şekilde çok kanallı yapımız sayesinde "Mağazadan Teslim Al" hizmetimiz ile müşterilerimizin siteden satın aldıkları ürünleri sadece 29 dakikada mağazamızdan teslim alabilmelerini sağlıyoruz. Kargo süreci beklemek istemeyen tüketicilerimiz, bu sayede hem stok sorunu yaşamadan hem de kampanya sürecinde oluşabilecek yoğunluğa girmeden kısa bir süre içerisinde satın aldıkları ürünleri teslim alabiliyorlar.

"ÇAPRAZ ANLAŞMALAR YAPILIYOR"

Yüksel EMİNOĞLU / E-Ticaret Altyapı Sağlayıcıları Derneği (EDER) Sözcüsü, Projesoft CEO'su

Bu kampanya döneminde en önemli sorun, zamanında teslimat yapamayan kargo şirketlerinde yaşanıyor. Pandemi başlangıcında firmalar için pek kargo seçeneği yoktu. Fakat günümüzde tüm Türkiye'deki ticaretin neredeyse yüzde 20'den fazlası e-ticaret üstünden gerçekleşiyor ve kargo seçenekleri çok daha fazla. Ayrıca sadece belli şehirlerde çalışan kargo firmaları ile anlaşma yapmak, süreci daha da hızlandırabiliyor. Kasım ayında firmalar, kısa zamanda çok fazla sipariş alabilecekleri için belli grup ürünlerin depolama, paketleme ve kargolama işlemlerini bu konuda uzmanlaşmış lojistik depolara vermeyi tercih ediyorlar. Bu özellikle büyük kampanyaların olduğu kasım, aralık ve şubat aylarında birçok büyük firma tarafından tercih edilen bir yöntem. Farklı sektördeki firmalar ile çapraz anlaşmalar yapılıyor. Bu sayede firma, ürün satarken kendisine rakip olmayan firma ile yapılan anlaşmayla hem onların müşterilerine ulaşabiliyor hem de kendi kargolarının yanına koydukları küçük sürpriz hediyelerle daha önce ulaşamadıkları bir kesime ulaşabilme şansına sahip oluyorlar.

"AKILLI DEPO İLE GÜNDE 250 BİN SİPARİŞİ YÖNETEBİLİYORUZ"

Birol ZENGİN/ Horoz Lojistik Dağıtım Operasyon ve Müşteri İlişkileri Direktörü

Tamamen Horoz Lojistik'e ait bir yapı olarak geliştirilen akıllı depo hizmeti, günde 250 bin siparişi verimli şekilde yönetecek dev bir kapasiteye sahip. Bu kapasite sayesinde kalite kontrol hizmetleri, ürün stoku takibi, izlenebilirlik ve alternatif kargo seçenekleri gibi e-ticaret aktivitelerini kolaylaştıran pek çok çözüm devreye alınmış durumda. Depoda verimliliği artıran ve sipariş hazırlama hızını dört katına çıkaran bu akıllı sistem, hem markalara hem de müşterilerimize daha kaliteli bir e-ticaret hizmeti verilmesini sağlıyor. Buna göre; partiler halinde toplanan siparişler otomatik paketleme makineleri, boş kasa hatları ve otomatik barkodlama sistemleri sayesinde e-ticaret firmalarının tümüne tek bir elden yanıt verebiliyor ve bütün sürecin "minimum insan, maksimum hız" mantığıyla ilerletilmesini mümkün kılıyor. Tekli ürün siparişlerinde günlük kapasitesi 250 bine ulaşan akıllı e-depo sistemi; anneler günü, efsane cuma, sevgililer günü ve yılbaşı gibi ölçek artışı gözlenen dönemlerde markalar için en iyi çözümlerden biri haline geldi.

BİZE ULAŞIN