“Üniversitelerde zaman mekân kavramı kırılmak zorunda”

Yeni eğitim sisteminin merkezinde yapay zekanın yer aldığını ifade eden Nişantaşı Eğitim Vakfı (NEV) Başkanı Dr. Levent Uysal, “Üniversiteler, eğitimin kişileştirildiği, zaman mekân kavramının kırıldığı, her şeyi en baştan kurgulayacak birtakım pratiklerle çalışmak zorunda” diyor.
20.03.2023 13:04 GÜNCELLEME : 20.03.2023 22:05

Yapay zekâ perakendeden sağlık sektörüne, eğitimden finansal piyasalara pek çok sektörü dönüştürüyor. Dünya üzerinde neredeyse herkesin hayatını etkileyen eğitim alanı için ise özel bir pencere açmak ihtiyacı bulunduğunu ifade eden Nişantaşı Eğitim Vakfı (NEV) Başkanı Dr. Levent Uysal, "Yeni sistemin merkezinde mutlaka yapay zeka yer alacak. Kişiselleştirilmiş bir eğitim alan öğrencinin, öğrenme süreci kolaylaşacak, motivasyonu yükselecek, dolayısıyla başarı oranları artacak" dedi. Yaptığı açıklamalara, deprem bölgesinde aldıkları aksiyonlarla başlayan Uysal şunları aktardı:

"6 Şubat Pazartesi günü meydana gelen ve başta Kahramanmaraş, Gaziantep, Hatay ve Adıyaman olmak üzere bölgedeki 10 ilimizde büyük hasara yol açan 7,7 ve 7,6 büyüklüğündeki depremlerde hayatlarını kaybeden vatandaşlarımıza Allah'tan rahmet, yakınlarına başsağlığı ve sabırlar, yaralılarımıza acil şifalar diliyorum.

Büyük afet yaşandıktan hemen sonra aksiyon almaya başladık. Milletimizin içinde bulunduğu bu zorlu şartlar altında Nişantaşı Eğitim Vakfı ve İstanbul Nişantaşı Üniversitesi olarak AFAD ve KIZILAY öncülüğünde yürütülen seferberliğe tüm imkanlarımızla destek olduk ve olmaya da devam ediyoruz.

Ara tatil olmasına rağmen 200'ü aşkın gönüllü öğrencimizle birlikte bölgeden gelen taleplere göre oluşturulan ihtiyaç listesinde bulunan malzemeleri topladık. Her bir üründen 10 biner adet olmak üzere kolileme işlemlerini hızlandırarak tırlarımızı afet bölgesine gönderdik. Ayrıca öğrenci ve personelimizden oluşan 45 kişilik gönüllü ekibimizde afet bölgesinde bulunan depremzedelerimize yardımcı olmak üzere bölgelere gittiler. Ülke ve millet olarak birlik ve beraberlik içinde bu zorlu günleri de geride bırakacağız.

Büyük afet eğitim konusunu da yeniden gündeme getirdi. YÖK kararıyla, başta deprem bölgesindeki üniversiteler olmak üzere tüm yurt genelinde üniversitelerin 2022-2023 Bahar Yarıyılı'na uzaktan eğitimle devam edilmesine karar verildi. Bu durumda üniversite olarak öncelikle pandemide bu süreci nasıl yürüttüğümüzü ve yeni alınan karar doğrultusunda bir kez daha önemini anladığımız yapay zeka ile teknolojik alt yapının gerekliliklerini Para Dergisi'ne anlattık.

Biz İstanbul Nişantaşı Üniversitesi olarak pandemide eğitim için bazı temel kavramları merkeze aldık. Bunlar birer ilke: Hız, Dijitalleşme, Direnç, Esnek Akıl ve Etkileşim.

Bu kapsamda; 5.0 modelini temel alarak Eğitim 5.0, Toplum 5.0, İnsan 5.0; teknolojik gücü doğru yönetecek akıllı toplum felsefesine ulaşmanın anahtarlarıdır dedik. Geleceğin toplumunu oluşturmanın temeli, kişiselleştirilmiş eğitim, öğrenim esnekliği, sürekli gelişim, eleştirel düşünme ve problem çözme, veri yorumlama, öğrenci katılımlı müfredat, proje bazlı öğrenme ve en önemlisi de teknoloji ve eğitim birlikteliği dinamiklerine dayanan geleceğin eğitim modelidir dedik. Sınıf ortamında kullanılabilecek, tüm toplum odaklı insansız teknolojiler, yani yapay zekâ temelli tüm uygulamalar, Eğitim 5.0'ı destekler diyerek, bunları geliştirdik. Öğrenmenin seviyeleri olacak ve öğrenciler öğrenim gerçekleştirdikçe bu seviyelerde ilerleyebilecek diyerek, özel pedagojiler geliştirdik.

Yapay zekâ sayesinde öğrencilerin kendi araçlarını seçmesi için özgürlükleri artık var. Ders sayısını salgına rağmen artırdık. Öğrencilerin kendi kişiselleşmiş öğrenme süreçleri için gerekli olan araç-gereçleri keşfetmesi ve kullanabilmesini sağladık. Onların öğrenmeyi de öğrenmesi ve öğrenmenin keyfine de varabilmesi esas alındı. Amacımız kendi öğrenme modellerini oluşturmalarıydı ve "Harmanlanmış Eğitim Modeli" (Online ve offline bir arada, "BYOD (Bring Your Own Device)" (Kendi Eğitim Ekipmanını Kur" ve "Flipped Classrooms" gibi unsurlar sisteme dahil edildi. Yapay zekâyı merkeze koyarak yakın gelecekte savunma sanayi, otomotiv sektörü, biyoteknoloji, bilişim teknolojileri gibi alanlarda büyük değişimleri İstanbul Nişantaşı Üniversitesi olarak yakalamak istedik. Blockchain yatırımları yapıyoruz. Daha Tıp Fakültesi ve Diş Hekimliği Fakültemiz kurulmadan Sağlık alanındaki teknolojileri ve nano teknolojileri geliştirmeye başladık. Salgın esnasında geliştirdiği inovasyonlarla üniversitemiz önemli adımlar attı."

YAPAY ZEKA PEK ÇOK SEKTÖRÜ DÖNÜŞTÜRÜYOR

Yapay zekâ perakendeden sağlık sektörüne, eğitimden finansal piyasalara pek çok sektörü dönüştürüyor. Dünya üzerinde neredeyse herkesin hayatını etkileyen eğitim alanı için ise özel bir pencere açmak ihtiyacı bulunuyor. Nişantaşı Eğitim Vakfı (NEV) Başkanı Dr. Levent Uysal, eğitim ve toplum kavramlarının çok boyutlu ve kapsamlı bir analizini paylaşırken, yapay zekâ odağındaki gelişmeleri de özellikle vurguluyor.

''YENİ SİSTEMİN MERKEZİNDE MUTLAKA YAPAY ZEKA YER ALACAK ''

Yapay zekâ ve ona eklemlenen algoritmalar, robotikler ve sensör teknolojileri gibi kavramların büyük bir ekosistem dönüşümü yaratacağını ve yapay zekanın yeni sistemin merkezine oturacağını vurgulayan Dr. Levent Uysal, eğitimin geleceğine dair şunları ekliyor:

"Büyük veri analizleri ve yapay zekâ kullanımı ile eğitimin doğasındaki pek çok zorluk ortadan kalkıyor. Örneğin her öğrenci kişiselleştirilmiş bir eğitim deneyimine kavuşabilecek. Üstelik kişiselleştirilmiş bir eğitim alan öğrencinin, öğrenme süreci kolaylaşacak, motivasyonu yükselecek, dolayısıyla başarı oranları artacaktır. Dünyanın çeşitli üniversitelerinde öğrencilerin sorularına cevap vermesi için sohbet botları kullandıklarını görüyoruz. Bu uygulama hem kurumların işini kolaylaştırıyor, hem de öğrenci memnuniyeti artırıyor. Araştırmalar, soruların yüzde 91'den fazlasının doğru cevaplandığını ve bot kullanımına dair öğrenci talebinin de artığını söylüyor. Bu sonuçlar da gösteriyor ki, dönüşüm hızla başlamalı. Üniversiteler, eğitimin kişileştirildiği, zaman mekân kavramının kırıldığı, her şeyi en baştan kurgulayacak birtakım pratiklerle çalışmak zorunda.''

"YAPAY ZEKÂ EĞİTİMDEKİ TEKRARA DAYANAN, RUTİN GÖREVLERİ AZALTACAK"

"Öğrencilerin omuzlarındaki tekrarlayan, rutine dönüşen görevleri yapay zekâ devralacak. Böylece hem eğitmenler hem de öğrenciler, yaratıcı, bilişsel ve duygusal zekâ becerilerini daha fazla eğilebilecekler. Büyük veri analizleriyle, üniversiteler öğrencilerine kariyer yolculuklarında ihtiyaçları olacak bilgi, beceri ve yetenekler konusunda daha doğru yönlendirmeler yapabilecekler. Bu alanın tüm dünyada bir dönüşüme ihtiyacı var, neden bunu tetikleyen unsur yapay zekâ olmasın?"

"Yapay zekâ sayesinde öğrencilerin kendi araçlarını seçmesi için özgürlükleri de olacak. Öğrenciler, kendi kişiselleşmiş öğrenme süreçleri için gerekli olan araç-gereçleri keşfedecek ve kullanabilecekler. Bu süreç boyunca, öğrenmeyi öğrenecek ve öğrenmenin keyfine varabilecekler. İlgilerini çekmeyen, tekdüze bir öğrenme sistemi yerine, kendi öğrenme modellerini yaratabilecekler. Bu uluslararası alanda, "blended learning", "BYOD (Bring Your Own Device)" ve "flipped classrooms" gibi projelerle birlikte kullanılan bir yöntem. Yapay zekâ bunların hepsini mümkün kılacak."

"EĞİTİMİ YENİLİKLERLE ENTEGRE HALE GETİRMELİYİZ"

Kendisi de eğitim girişimcisi olan Dr. Levent Uysal; geleceğe eğitim felsefesi üzerinden bir bakış açısı sunuyor:

''Biz istesek de istemesek de değişim geliyor, gelmek zorunda onun getirdiği fırsatlarla çalışmak gerekiyor. Eğitimi yeniliklerle entegre hale getirmeli ve öğrenme deneyimini geliştirmeliyiz. Öğrenmeyi eğlenceli ve ilgi çekici hale getirerek, farklılaştırabilmeli, oyunlaştırma yöntemini kullanabilmeli, ölçme ve değerlendirmeyi de ezberden ziyade gerçek öğrenmeyi ölçecek şekilde evirmeliyiz. Bunun için de yapay zekâ en büyük yardımcı olacaktır. Eğitim 5.0, Toplum 5.0'a yani, teknolojik gücü doğru yönetecek akıllı toplum felsefesine ulaşmanın anahtarıdır.''

BİZE ULAŞIN