Motosiklete talep çığ gibi büyüyor

Motosiklet bir tutkunun ötesinde artık ihtiyaç haline dönüştü. Şehir hayatının kalabalığında trafik derdi çekmek istemeyenler, yeni nesil motorların peşine düştü. Özellikle elektrikli araçların sayısı her geçen gün artıyor. Bu piyasa aynı zamanda bayilik almak isteyen girişimcilere de fırsat kapısı…
13.04.2024 13:28 GÜNCELLEME : 15.04.2024 00:01

PARA OTOMOTİV/ AYŞEGÜL KÜÇÜKKURT ZOR Şehir hayatının karmaşıklığı, giderek çoğalan otomobil sayısı, trafikte geçen uzun saatler… Artık metropol yaşamının en büyük sorunlarından biri de zaman kavramı oldu. Bir noktadan diğer bir noktaya gitmek adeta çileye dönmüş durumda. Çarpık kentleşme nedeniyle okul, hastane, kamu kurumları ya da alışveriş mekenları arasında geçen zaman uzarken, motorize taşımacılığa ve diğer otomobil odaklı mobilite seçeneklerine ilgi artmaya başladı.Talep artışıyla birlikte son dönemde motosiklet fiyatlarından da hareketlilik yaşanıyor. Ancak hem ekonomik hem masrafsız hem de zamandan tasarruf sağlaması nedeniyle motosiklet piyasası giderek canlanıyor. Piyasada her kesime ve her bütçeye hitap eden modeller bulmak mümkün. Özellikle elektrikli olanların sayısı her geçen gün artıyor. Evde dahi şarj edilebilen bu araçlar, kullanıcısı için kolay ve son derece pratik. Motosiklet piyasasında fiyatlar 35 bin liradan başlayarak 3 milyon 500 bin liralara kadar çıkıyor.

BEBEK'TE İLK MAĞAZA AÇILACAK

Yüzde 100 yerli bir marka olarak 2022 yılında Denizli Merkezefendi'de faaliyetlerine başlayan Jura Store, Jura Grup çatısı altında hizmet veriyor Lampago modellerini Türkiye pazarında kullanıcılar ile ilk defa buluşturan firma, yüzde 100 elektrikli modellere sahip. Kendi marka tescili olan firmanın ürettiği araçların, 70 kilometre menzili bulunuyor. Yüzde 100 elektrikli ve 25 km'lik bir hıza sahip. U1-U2 ehliyetleriyle kullanılabilen araçların pek çok renkte seçeneği mevcut. Fiyatı ise 249 bin liradan satışa sunulmuş. Jura Store Teknik ve Kalite Geliştirme Süreçleri Yöneticisi Fatih Çetin; "81 ilde teknik servisimiz bulunuyor. Araçlarımızı Türkiye pazarında kullanıcılar ile bu sene tanıştırdık. Ürünler Lampago Dubai Store'da bir yılı aşkın süredir yer alıyor. İstanbul'da Bebek'te bir mağazanın açılması planlanıyor. Bayi ve toplu satışlara açığız. Özellikle oteller bizim müşterimiz oldu. İzmir'de birkaç otele satış gerçekleştirdik. Sahil bölgelerini tümüyle hedefliyoruz" diyor ve bayilik sistemine sıcak baktıklarını söylüyor.

İKİNCİ FABRİKA YATIRIMINA BAŞLADI

Adana'da 62 bin metrekare alan üzerine kurulu fabrikasıyla üretim yapan Arora Motosiklet, bu yıl içerisinde başladığı ve mevcut fabrikanın yanına ekleyeceği 40 bin metrekarelik kapalı alan ile üretimini artırmayı planlıyor Elektrikli bisikletlerden, scooter'lara, Atv'lerden gezi motosikletlerine kadar ürün segmentinde pek çok çeşit barındıran firma, bu yıl yüzde 25'e yakın büyüme hedefliyor. Arora Motosiklet Satış ve Pazarlama Müdürü Kemal Özcan, özellikle artan kredi faiz oranlarına ve yıl içerisinde yaptıkları yüzde 50'ye varan zamlara dikkat çekerken, artık alıcıların bütçelerini düşürdüklerini ve daha orta segment motosikletlere yöneldiklerini söylüyor. "Yeni modeller devamlı bünyemize katılıyor. Ar-ge çalışmalarımız devam ediyor. Hem benzinlide hem elektriklide piyasanın istediği, kabul edebileceği ürünleri üretmeye devam edeceğiz. Yıl içerisinde kur nedeniyle ürünlerimizde zam artışı yaşandı. Biz elimizden geldiği kadar minimuma düşürmeye çalıştık ama dayanabildiğimiz kadar dayanıyoruz" diyen Özcan, ikinci el motosiklet piyasasının da canlandığını ifade ediyor. Ayrıca yeni yapacakları fabrika yatırımıyla Türkiye'nin en büyük motosiklet fabrikasına sahip olacaklarının altını çizen Özcan, ürettikleri ürünlerin kalitesine de dikkat çekiyor. Firmanın şu anda 350'ye yakın bayisi bulunurken, yaklaşık 100'e yakın da bayilik talebini değerlendiriyor.

HARLEY TEKNOLOJİYLE GELİYOR

Motosiklet denilince akla gelen ilk markalardan olan Harley Davidson, teknolojiye yaptığı yatırımlarla piyasaya yeni modellerini sunmaya devam ediyor. Özellikle 2024 yılı için köklü değişikliklere giden marka, ürünlerde büyük ekranlar, teknoloji ağırlıklı parçalar ile teknolojiye uygun motorlar üretmeye başladı. Bundan sonra da bu yolda ilerleyeceklerini söyleyen Harley Davidson Türkiye Satış Müdürü Gürcan Levent, görüntünün klasikte kalacağını ancak teknolojik yatırımlara odaklanacaklarını söylüyor. Markanın İstanbul'da sadece iki bayisi bulunuyor. Bunlar Anadolu Yakası'nda Ataşehir, Avrupa Yakası'nda ise Levent. Çok fazla bayilik verme planı ise yok. Antalya, Ankara ve İzmir'de de bayilikleri mevcut. Harley'in motosiklet dışında bir de elektrikli bisikletleri bulunuyor. Şu anda maliyet nedeniyle her ne kadar piyasada çok fazla bulunmasa da yakın zamanda görücüye çıkacak. Levent; "Harley bir tutku. Bu nedenle asıl kullanıcılar teknolojiye pek fazla sıcak bakmıyor. O motor hırıltısını duymak istiyorlar. Bu nedenle elektrikli modeller konusunda biraz ağırdan alınıyor" diyor ve motosiklet pazarını şu sözlerle değerlendiriyor: "Bu seneden beklenti çok yüksek olacak. Türkiye'de motosiklet sektörü hızlı bir tırmanışa geçti. Büyük şehirlerin otopark sorunları ve bunun yanı sıra otomotiv sektöründe arabaların yükselen fiyatları da insanlar çözüm olarak motosiklete yöneltti. Harley Davidson bizim için hobi grubu bir motosiklet olduğu için biraz buna tutkulu, hayatı buna uyan insanlar olacak. Bundan dolayı memnunuz.Önemli olan motosiklet kültürünün yayılması. Bu da Türkiye'de ilerlemeye başladı."

BEŞ FİRMANIN DAHA DİSTRİBÜTÖRLÜĞÜNÜ ALDI

Elektrikli motosiklet piyasası kızışırken firmalar farklı modellerde ürünler sunmaya devam ediyor. Bunlardan biri de Çakır Grup altında Türkiye'de satışa sunulan Davinci markalı motosikletler. Tasarımını tamamen ünlü Ressam Leonardo Da Vinci'den alan ürün, tümüyle elektrikli. Çakır Grup bünyesinde çalışan İbrahim Talha Çakır; "Şirketin geçmişi 45 yıla dayanıyor. Biz otomotiv alanında köklü bir yapıya sahipken bu yıl beş farklı elektrikli motosiklet markasının distribütörlüğünü daha aldık. Bunlar Uzak Doğu ve Avrupa menşeli markalar. Bunlardan ilki Davinci oldu. Orta ve premium pazarda yerini alacak" diye belirtirken, ürün tasarımında da yine ünlü ressamın elmas tablosu ve altın oranından esinlenildiğini söylüyor. Tasarımın dışında teknolojik yapısıyla da ilgi gören motor, robotlar tarafından insan eli değmeden üretiliyor. Çakır; "Davinci'de motosiklet agresifliğini ve dopomin etkisini 2070 yılında yaşadığımızı hayal ederek bunu kullanıcılara 2024'te yaşatmak istedik. Şu anda iki farklı seçeneği mevcut ve fiyatları 47 bin dolar ile 57 bin dolar olarak belirlendi. Türkiye'den çok fazla talep var. Özellikle Davinci günleri yapmayı planlıyoruz. 136 beygire sahip olan bu ürünün menzili 400 km. Yarım saatte hızlı şarj oluyor. Normal şarjda ise bu süre 6-7 saat. Servisi ve yakıt maliyetleri çok düşük. Bu nedenle gençler tarafından ilgi görüyor" diyerek satış sonrası hizmetlerinin güçlü olduğunun altını çiziyor.

İKİNCİ ELDE DE REKABET YOĞUN

Uğur Motorlu Araçlar (UMA) bünyesinde Motovento, CFMOTO, Mondial ve TVS gibi farklı çeşitlerde pek çok motosiklet bulunuyor. Her bütçeye uygun modellerin bulunduğu firmada elektrikli motosikletlerde oldukça rağbet görüyor. Uğur Motorlu Araçlar (CFMOTO, Mondial, TVS) - Oktay Motor Bayi Temsilcisi Oktay Demir, CFMOTOR'da 125 CC'den 800 CC'ye kadar, Mondial motorda ise 500 CC'den 250 CC'ye kadar ürünlerin olduğunu söylüyor. Şu anda Türkiye'de 250 bayilerinin olduğunu belirten Demir, dolar kuru dalgalanmasından dolayı bu yılın Mart ayına kadar üç kez zam yapıldığına vurgu yapıyor. "Kredi kartlarına taksit imkânı çoğaldı. Vade farksız olduğundan dolayı da satışlar oldukça arttı. Motor alımında kredi kullanılabiliyor. Her banka motosiklet için kredi vermiyor. Bireysel olarak kredi çekilebiliyor. Bankalardan çekeceğiniz kredide, vade farkı uygulamadan kredi kartına vade farksız 12 taksit seçeneğine kadar alternatifler var" diyen Demir, ikinci el motosiklet piyasasında da rekabetin yoğun olduğunu söylüyor ve ekliyor; "Fakat bu sene firmalar üretimi arttırdılar. Piyasaya daha fazla motor sundular. Karaborsa illaki bazı ürünlerde olacaktır ama geçtiğimiz seneler gibi değil." Firmada motosikletlerin fiyatları 35 bin liradan başlıyor, 1 milyon 700 bin liraya kadar çıkıyor.

Yasin KEKLİK / Necat Motor Avrupa Bölge Bayisi, Kawasaki Satış ve Servis Temsilcisi

"Kadınlar da motosiklet tercih ediyor"

Motosiklet piyasası hızlı ilerliyor. Herkes motosikleti İstanbul gibi büyükşehirlerin trafiğinden dolayı bir alternatif olarak kullanmaya başladı. Kawasaki, Japonya menşeli bir marka. Yıl içerisinde tabii ki motor fiyatlarımız kurlardan etkileniyor. Kawasaki zam yapmasa bile bayiler kazanmak için yıl içinde yine de 3-4 kez zam yapıyor. Tüketiciler en çok Kawasaki'nin ZX-10 modellerini tercih ediyor. Kadınlar da artık motoru sıkça kullanmaya başladılar. Şehir hayatının verdiği trafikten dolayı kadınları yollarda artık daha sık görüyoruz. Şu anda herkes parasına göre motor alıyor. En düşük model 500 bin liradan başlıyor, 3 milyon 500 bin liraya kadar çıkıyor.

İftihar Feridun İLYAR / Zlin Motors Tesis Yöneticisi

"Sadece toptan satışımız var"

2023 yılında Panda Motors çatısı altında Denizli Merkezefendi bölgesinde üretime başlayan Zlin Motors, sadece elektrikli araçların üretimini yapıyor. İki ve üç tekerlekli motosikletlerin şu anda perakende satışı yok. Şu anda 30'dan fazla bayi ağı var. Ürünlerimizin tümü yerli değil. Bir kısım parçaları Çin'den tedarik ediyoruz. Yeni bir firma olduğumuz için girişimcilerden bayilik ücreti almayacağız.

Motorunuzu saklayın

Moto kabin, motosikletin ve beraberinde alet, ekipman, kask, mont gibi eşyaların tamamının bir arada güvenli bir şekilde durması için tasarlanmış bir garaj sistemi. İçindeki elektrik prizi sayesinde aküyü şarj ederek, gönül rahatlığı ile kullanılabiliyor. Kabin, motoru kedi ve köpek gibi sokak hayvanlarından korurken, çalınmaya ve çarpmaya karşı da güvence sağlamış oluyor. Moto kabin her boyutta motosikletin sığabileceği şekilde tasarlanarak üretilmiş. Fiyatı ise motorun boyutuna göre değişiyor.

Güvenli sürüş için dikkat!

* Olası bir kaza durumunda motorunuzun parçalarında herhangi bir hasara sebebiyet vermemek için sürüş öncesi kontrolünü mutlaka yapın.

* Motorunuzu kullanmak için ehliyetiniz olması gerekmekte. Bunun yanında trafiğe çıkmadan önce yeterli deneyime sahip olmanız şart.

* Diğer araç sürücülerinin sebebiyet verebileceği olası bir kazayı önlemek için sürüş esnasında parlak ve acık renk kıyafetler giyin.

* Trafik kurallarına tam anlamıyla uyun. Hızınızı trafik kurallarına ve yol durumuna göre ayarlayın. Trafikteki diğer sürücüleri uyarmak amacıyla dönerken veya şerit değiştirirken sinyal verin. Aynı zamanda yağmurlu havalarda zeminin kaygan olması nedeniyle daha yavaş ve dikkatli kullanın.

* Sürüş esnasında iki eliniz elciklerde ve iki ayağınız da ayaklıklarda olmalı. Yolcu da iki eliyle sürücüye tutunmalı ve iki ayağını da yolcu ayaklıklarına koymalı.

* Sürüş esnasında kask, eldiven ve gözlük gibi koruyucu kıyafetler giymelisiniz. Aynı zamanda yolcu da kask giymelidir. Tekerlekler, ayaklıklar ve elciklere takılabilecek uzun ve sarkan kıyafetler giyilmemelidir.

Motosiklet ehliyeti almak için gerekli evraklar

* İlk kez motosiklet ehliyeti alacak sürücü adayları MEB'e bağlı özel sürücü kurslarına başvuru yaparken aşağıda yer alan evrakları eksiksiz olarak sunmaları gerekiyor. Bu evraklar ise şöyle;

* Kimlik fotokopisi(nüfus cüzdanı, avukatlık kartı veya pasaport)

* Mezuniyet diploması veya öğrenim belgesi fotokopisi(aslıyla birlikte)

* Adli sicil kaydı ( en fazla ehliyet almasına engel teşkil etmeyen suçları içermiş olmalı)

* Pratisyen veya uzman hekim tarafından verilen sağlık raporu(Aile hekimi raporu da olabilir)

* Herhangi bir sürücü belgesi varsa fotokopisi

* Son altı ay içerisinde çektirilmiş iki adet biyometrik fotoğraf

* Sınav ücretini kursiyerin kendisi veya sürücü kursu aracılığıyla yatırması ve makbuzu kendi dosyasına ekletmesi

* 18 yaşını doldurmamış olanlardan veli veya vasi muvafakatnamesi

BİZE ULAŞIN