PARA TEKSTİL/ ÖZBEY MEN Esnek çalışma sisteminin yaygınlaşması, giyim alışkanlıklarını da değiştirmeye başladı. Çünkü evde artık daha fazla zaman geçiriyoruz. Buna bir de insanların rahatlık ve konfora her zamankinden daha fazla önem vermesi eklenince, ev giyimi, özellikle de pijama, iç giyim firmalarının vitrinlerine kadar yükseldi. Daha önceleri birkaç modelle geçiştirilen pijama ürünleri, artık başlı başına bir kategori haline gelmiş durumda. Onlarca renk ve tasarımı bulunan pijama koleksiyonları, sadece iç giyim firmalarının değil, birçok dış giyim üreticisinin de ürün gamı içinde önemli bir yer tutuyor. Üstelik satışları sürekli artan bu ürünlerin, hazır giyim koleksiyonları içinde daha fazla yer bulması bekleniyor.
İZMİR VE VAN'DA FABRİKASI VAR
Ürün gamı içinde pijamanın payını artıran firmalardan biri Narkonteks. 2005 yılında İzmir'de kurulan Narkonteks'in bu şehrin yanı sıra Van'da da üretim tesisi var. İki fabrikada yaklaşık bin 200 kişiye istihdam sağlayan firmanın ürün gamında iç giyim, sütyen, aktif giyim, termal içlikler, kurumsal iş kıyafetleri, medikal tekstiller, ev giyim, gecelik ve pijama gruplarıyla mayo bulunuyor. Firma bu ürün kategorilerinin tümünü kadın, erkek ve çocuk için kendi markası Blackspade ile tüketicilerle buluşturuyor. Şirket ayrıca birçok uluslar arası markaya da bu ürün kategorilerinde üretim yapıyor. Firmanın en önemli özelliklerinden biri de hem tek beden ve tek renk olarak verilen siparişleri, hem de acil olan veya planlı sezonluk siparişleri üretme kabiliyetinde olması.
Narkonteks Blackspade markasıyla ilk olarak 2007 yılında piyasaya iç giyim ürünleri sundu. Ev giyim ve pijama koleksiyonuna ise ilk kez 2010 yılında yer verdi. Bugün itibariyle pijama kategorisinde ilkbahar/yaz ve sonbahar/kış olmak üzere yılda iki kez koleksiyon hazırlıyor. Bu kategoride piyasaya her sezon geniş bir koleksiyon sunuyor. Blackspade markasıyla İstanbul, İzmir, Ankara, Bursa ve Trabzon'da 15, KKTC'de ise iki mağazası bulunan firma, ürünlerini ayrıca Boyner ve Özdilek mağazalarının yanı sıra 650 satış noktasında da tüketicilerle buluşturuyor.
DOĞAL KALİTE ÖN PLANA ÇIKTI
Narkonteks Yönetim Kurulu Başkan Yardımcısı Tolga Narbay, pandemi sonrasında özellikle ev giyim tercihlerinin arttığını, bu nedenle hem evde, hem de dışarıda giyilebilecek loungewear grubunu genişlettiklerini belirtiyor. Son dönemde rahatlık ve fonksiyonellik sağlayan çok amaçlı giysilerin ön palana çıktığını ifade eden Narbay, firma olarak from bed to street ve from bed to beach koleksiyonlarıyla tüketicilere kullanımı son derece kolay olan ürünler sunduklarını vurguluyor. Pijama grubunun üretiminde rahatlığın ön planda tutulduğu, özellikle nefes alan ve sürdürülebilir doğal elyaflardan oluşan kumaşların tercih edildiğine dikkat çeken Narbay, "Bunlar klasik, modern ve genç gruplardan oluşuyor. Her sezon mutlaka orta yaş klasik tarz müşteri tercihlerine, modern gruplarda yeni sezon renk ve desen trendlerini kullandığımız modern kadın ve erkek tercihlerine hitap eden ürünlere yer veriyoruz. Ayrıca daha eğlenceli ve canlı renk tercihleri ile genç ve çocuklara da hitap ediyoruz" diyor.
Ev giysisi olarak bilinen grupların rahatlığı nedeniyle artık dışarıda da giyilebildiğini kaydeden Narbay, sözlerini şöyle sürdürüyor: "Doğal kalitelerin daha fazla ön plana çıktığı ve talep gördüğü bir dönemdeyiz. Müşterilerimiz artık bu konuda çok bilinçli tercihler yapıyor. Önümüzdeki dönemde de rahatlık ve konforun ön planda olduğu sürdürülebilirlik odaklı ev giyim ve pijama koleksiyonlarına talep artacak. Ev giyimi özelinde son yıllarda özellikle Birleşik Arap Emirlikleri, Kazakistan ve Rusya'da artışı net olarak gözlemliyoruz. Bu ülkeler haricinde tüm ürün grubumuzla İspanya, İngiltere, Yunanistan, Çekya, Özbekistan, Irak, Azerbaycan ve Lübnan'a ihracatımız devam ediyor."
YILDA 300 MODEL TASARLIYOR
2003 yılında piyasaya giren Suwen, farklı yaş gruplarındaki kadınlara alternatifli modeller sunuyor. İç giyim, ev giyim, plaj, korse, çorap & tayt kategorilerinde her yıl yenilenen koleksiyonlarıyla tüketicilerin karşısına çıkan firma, sektörün önde gelen oyuncuları arasında yer alıyor. Firmanın en çok tercih edilen ürünü sütyen. Bu ürün grubunda geniş bir koleksiyona sahip. Bunun yayında ev giyim ve plaj kategorilerinde de iddialı olan firmanın ürün portföyünün yüzde 49.3'ünü iç giyim, yüzde 37'sini ev giyim, yüzde 9.5'ini ise plaj giyim ürünleri oluşturuyor. Suwen Genel Müdürü Ali Bolluk, evden çalışma sisteminin yaygınlaşmasının, kadınları salon giyimi modellerine yönlendirdiğini belirtiyor. Bolluk, "Uyku giyimi dışında salon giyimi olarak adlandırdığımız ürün gruplarımızla kadınlar, kendilerini hem şık hem de rahat hissettikleri için bu kategorideki ürünlerimizi daha fazla tercih ettiler. Aynı zamanda iç giyim kategorimizde şık ve dantelli ürünlerimiz de tercih edilen ürün gruplarımız arasında yer aldı" diyor.
Son dönemde en çok tercih edilen ürün gruplarının, kadınların her yaş ve ihtiyacına uygun olarak ürettikleri pijama, gecelik, sabahlık gibi ev giyim kategorisi olduğunu vurgulayan Bolluk, bu dönemde hamile kategorisindeki ürün satışlarının da yüzde 25 arttığını ifade ediyor. Bolluk, sözlerini şöyle sürdürüyor: "Farklı tasarım ve mevsimsel renklerdeki ev giyim koleksiyonumuz, şık, feminen, zarif, spor, klasik geniş beden aralıklarındaki model alternatifleri ve özenle seçilmiş kumaş türleriyle ev modasında yerini alıyor. Suwen, özellikle büyük bedenli kadınların da güncel tasarımlarda model alternatifleri bulabileceği bir marka. Kendi tasarım ve Ar-Ge ekibimize sahip olmamızın verdiği çevik tasarım ve üretim kabiliyetimiz, farklı ihtiyaçlara hitap eden model ve desenleri üretmemizi sağlıyor. Ev giyim koleksiyonumuzdaki tüm desenlerimiz birebir tasarımcılarımızın elinden çıkıyor. Şüphesiz koleksiyonlarımızı yaratırken mutlaka Suwen kadınlarının tarzlarını ve tercihlerini radarımızda önceliğimiz olarak tutuyoruz. Her yıl ilkbahar&yaz, sonbahar&kış olmak üzere en az 300 farklı opsiyonlu ev giyim koleksiyonları hazırlıyoruz."
Bugün itibariyle Türkiye'nin 49 ilinde 175 perakende mağazası bulunan Suwen, 2022 yılında yurtdışına da açıldı. Şu anda 9'u bayi olmak üzere Kıbrıs'ta 2, Romanya'da ise 7 mağazası var. Çok kanallı bir satış stratejisi ile sürdürülebilir bir büyüme hedeflediklerini dile getiren Bolluk, bir yandan mağaza ağını genişletirken, diğer yandan e-ticaret kanalına da yatırım yaptıklarını söylüyor.
"ABD'DEN DE TALEP ALMAYA BAŞLADIK"
Yeni İnci'nin ürün gamında kadın, erkek, çocuk ve hamile pijaması, çeyize uygun kadın setleri, büyük bedenlere ve ev giyime uygun rahat takımlar yer alıyor. Büyük beden pijama ve çeyiz için tercih edilen setlerde hem model, hem de fiyat uygunluğu dikkat çekiyor. Pijama ürünlerinin toplam üretimlerinin yüzde 30'unu oluşturduğunu belirten Yeni İnci Yönetim Kurulu Başkanı Furkan Atakan, bu ürünlere 15 yıldır ürün portföyü içinde yer verdiklerini söylüyor. Her yeni pijama sezonunda en az 100 farklı model hazırladıklarını ifade eden Atakan, bu modellerin kumaş olarak da farklılıklar gösterdiğini kaydediyor. Atakan, sözlerine şöyle devam ediyor: "Baskılı viskon, baskılı pamuklu, baskısız pamuklu, çok renkli, pastel renkli, 2 iplikli kumaşlarla geniş yaş grubuna hitap etmeye çalışan çeşitli modeller üretiyoruz. Pandemi sonrası pijamanın yanında ev giyimi de çok fazla ön plana çıktı. İnsanlar genelde evde hem rahat oturabileceği hem de üzerindeki kıyafeti düşünmeden kapı çaldığında kapıyı açabildiği giysileri tercih eder oldu. Pijama satışımız genel satışımızın yüzde 30'u kadar. Gelişen günümüz koşullarına uygun olarak pijama koleksiyonumuzu hem inovatif hem de fonksiyonel olarak çeşitlendirip genişlettik. Tüketici tercihleri eski yıllara nazaran değişti. Eskiden çok renkli ve baskılı, nakışlı ürünler tercih edilirken, artık daha soft renkler ve basic modeller tercih ediliyor. Her geçen gün ürün gamına yenilerini ekledikçe model sayılarımız da artmış oldu. İlk zamanlarda sadece klasik pijama yaparken, zamanla hamile, büyük beden, çeyiz setleri ve ev giyim ile çok fazla model eklemiş olduk. Sağlıklı kumaşlarla üretilmiş, modası hızlı geçmeyen basic modellerde üretilmiş ev giysilerine talebin artacağını düşünüyorum."
Yeni İnci'nin kendisine ait 5 mağazasının bulunduğunu belirten Atakan, ürünlerinin Türkiye genelinde 3 bin noktada ve 50 farklı ülkede satıldığını vurguluyor. Atakan, "Kendi markamızla ihracat yapıyoruz. Orta Doğu'da birçok ülkede tanınan bilinen bir markayız. İran, Suudi Arabistan, Mısır, Azerbaycan, Kanada, Almanya, İngiltere başlıca en çok talep eden ülkeler arasında. Son yıllarda e-ticaretin gelişmesiyle birlikte Avrupa ve Amerika'dan da talep almaya başladık" diye konuşuyor.
TOPLAM ÜRETİMİN YARISINA ULAŞTI
1980 yılında İstanbul, Yeşildirek'te küçük bir konfeksiyon atölyesiyle yola çıkan Anıl İç Giyim; bugün İstanbul Avcılar, Konya Karapınar ve Yalova Kocadere'de olmak üzere toplam 10 bin metrekare kapalı alana sahip üç fabrikasında üretim yapıyor. Günlük üretim kapasitesi 15 bin parça olan Anıl İç Giyim'in üretiminin yüzde 80'i kadın, yüzde 20'si ise erkek ve çocuk ürünlerinden oluşuyor. Anıl markasının yanı sıra yine kendisine ait Goldenbay, Gallipoli ve Lady Eleni alt markalarıyla da piyasada yer alan firma, ayrıca tanınmış Avrupa markalarına da üretim yapıyor.
Firmanın ürün gamında kadın ve erkek iç çamaşırı, minimizer sütyen çeşitleri, sütyen/külot takımları ve pijama grubu öne çıkıyor. Anıl İç Giyim Yönetim Kurulu Başkanı Bahri Özdinç, pijama ve ev giyim kategorisine 10 yıl önce yer verdiklerini belirterek, bu ürün grubunun son yıllarda toplam üretimin neredeyse yarısını oluşturmaya başladığını vurguluyor. Pijama grubunda yılda iki koleksiyon hazırladıklarını ifade eden Özdinç, piyasaya her sezon yaklaşık 60 model sunduklarını kaydediyor. Bunların arasında uyumalık pijamaların yanı sıra ev içinde de rahatça giyilebilecek modellerin olduğunu dile getiren Özdinç, şu açıklamalarda bulunuyor: "Evden çalışma yaygınlaştıktan sonra bize gelen talepler doğrultusunda biz de koleksiyonumuza daha fazla ev giyimi ürünü ekledik. Ev giyimi ürünlerinin satışı pijama koleksiyonumuzun içinde büyük bir artış gösterdi. Son yıllarda daha gösterişli, parlak baskılı modellere ilgi azaldı. Daha sade, şık modellere ilgi arttı. Önceleri bir desen ile bir model yaparken, şimdi aynı desen ile üçlü, dörtlü kombin yapıyoruz. Örneğin aynı desen ile büstiyerli sabahlık, pijama takımı ve şortlu takım üretiyoruz. Pandemiden sonra evde daha fazla zaman geçirmeye başladığımız için evde daha rahat ama şık kıyafetlerle dolaşmak istiyoruz. O sebeple pamuk ya da viskon gibi doğal elyaflardan örülmüş kumaşların kullanıldığı, ancak dikiş tekniği ile dış giyimi andıran pijama modellerine talebin daha da artacağını düşünüyorum."
Yurtdışında franchise modeliyle açılan üç mağazası bulunan Anıl İç Giyim'in Türkiye'de ise kendi mağazası yok. Ürünlerinin tüm Türkiye'ye yayılmış olan toplam 300 noktada satıldığını ifade eden Özdinç, 30 yıldır ihracat yaptıklarının altını çiziyor. Bu süreçte 50'nin üzerinde ülkeye ihracat gerçekleştirdiklerini dile getiren Özdinç, "Son zamanlarda en fazla pijama ihracatımızın olduğu ülkeler Avrupa'da Almanya, Yunanistan; Orta Doğu'da Irak, Ürdün, Lübnan; Afrika'da Cezayir, Fas, Tunus; Asya'da ise Azerbaycan ve Pakistan" diye konuşuyor.
Derya TURAN / Fiba Perakende Ürün Grup Müdürü
"Renk ve model skalasını genişlettik"
Kadın, erkek ve çocuk pijamaları Marks&Spencer'ın kurulduğu günden bu yana ürün gamında yer alıyor. Kadın pijamalarda pijama takımları, alt üst seçenekler, gecelik ve sabahlıklar gibi pijama kategorisine dahil tüm çeşitten ürünlerimiz bulunuyor. Pijama takımları ve gecelikler tüm ürün gamları içerisinde en çok öne çıkan gruplar diyebiliriz.Çocuk ürünlerinde hem lisanslı, hem de lisanssız fakat renkli baskılı ürünlerimiz var. Erkek pijama grubumuzda ise alt üst seçenekler ve sabahlıklar bulunuyor. Her kişiye ve yaş grubuna yönelik olacak şekilde her modelden ürüne yer veriyoruz. Modal ve pamuk kumaşların yanı sıra viskoz, ipek karışımlı ve saten ürünler de koleksiyonumuzda bulunuyor. Terletmeyen, hava alan, kışın sıcak tutan fleece kumaşlar gibi mevsime ve kullanıma yönelik farklı kumaş teknolojilerini de ürünlerimizde bulunduruyoruz. Ayrıca pijamalarımız için kullanılan pamuğun tamamı sürdürülebilir kaynaklardan elde edilmiştir. Pandemi ile beraber yaygınlaşan rahat giyinme akımı pijama satışını ve günlük hayatta kullanımını olumlu yönde etkiledi. Bugünlerde ürün satışlarımızda kadın ve erkek giyimden sonra en çok sattığımız ürünler pijamalarımızdan oluşuyor. Koleksiyonumuzu gerek renk gerekse model skalasında genişlettik. Pijama ürün grubunda günümüz modasına daha yakın model ve kesimler her zaman daha revaçta. M&S ürünleri şu an için Türkiye pazarında 51'i fiziksel, 1'i ise online olmak üzere 52 satış noktasında müşterilerimiz ile buluşuyor.