ÖZBEY MEN/ Hazır giyimde marka olmak, bilinirliğini artırıp, yüzlerce mağaza açmakla olmuyor artık. Müşterisine kendisiyle özdeş hissedebileceği bir yaşam tarzı sunmak, sadık kitlesinin kendini o markaya ait görmesini sağlamak bu işin belki de püf noktası. Bunun da en önemli unsurlarından biri, mağazaya giren müşteriye ihtiyaç duyabileceği her şeyi sunabilmek.
Tüketicilerin taleplerine de kulak verip, ürün yelpazelerini sürekli genişleten perakende zinciri sahibi hazır giyim firmalarının mağazalarında en dikkat çeken kalemlerden biri de deri ürünleri olmaya başladı. Bu işe takım elbise veya pantolonla birlikte kemer satışıyla adım atan hazır giyimciler, deri ürün grubuna zaman içinde cüzdan, kartvizitlik, bileklik, şapka, eldiven, el ve sırt çantası, valiz hatta deri ceket ve gömleği de eklediler. Öyle ki deri ürünlerinin payı, cirosunun yüzde 10'una ulaşan firmalar var. Deri ürünlerinde artan bu çeşitliliğin devam edeceğini söyleyen hazır giyimciler, değişen moda ve alışkanlıklarla birlikte ürün gamlarını sürekli güncellediklerinin altını çiviyor.
SATIŞLARININ YÜZDE 7'Sİ
Deri ürünleri Kiğılı'nın da koleksiyonlarının önemli bir parçası. Deri materyali ayakkabı, kartlık, cüzdan, kemer ve çanta gibi ürün gruplarında müşterileriyle buluşturan firma, koleksiyonlarının tamamlayıcı unsurları arasında yer alan bu ürünlerle, zarif ve dayanıklı seçenekler sunmayı amaçlıyor. Kiğılı Pazarlama Direktörü Pelin Erkıralp, deri ürünlerinin, toplam satışların yaklaşık yüzde 7'sini oluşturduğunu belirtiyor. Bu grupta en çok tercih edilen ürünler arasında ayakkabı, kemer ve cüzdanın öne çıktığını söyleyen Erkıralp, "Seyahat çantası ve valiz kategorisindeki satışlarımız da iyi gidiyor. Müşterilerimizin farklı model ve formatlara olan ilgisi doğrultusunda, koleksiyonumuzu fonksiyonellik ve dayanıklılığı ön planda tutarak şekillendiriyoruz. Deri materyalinin yanı sıra, su itici tekstil ürünlerinden tasarlanmış modeller ve alüminyum bavullar da koleksiyonumuza dahil edilecek yenilikler arasında. Önümüzdeki sezon, bu yenilikleri daha da çeşitlendirerek müşterilerimize geniş bir ürün yelpazesi sunmayı hedefliyoruz" diyor.
Firmanın tasarım ekibinin müşteri talepleri ve trendler doğrultusunda yeni modeller üzerinde çalıştığını ifade eden Erkıralp, önümüzdeki dönemde, deri grubuna yeni ürünlerin eklenebileceğinin sinyalini veriyor. Erkıralp, sözlerini şöyle sürdürüyor: "Bunun yanı sıra, sneaker koleksiyonumuz da genişlemeye devam ediyor. Hem deri hem de tekstil materyallerle üretilen sneaker grupları, konfor ve şıklığı bir arada sunarak koleksiyonlarımızda kendine daha fazla yer bulacaktır. Markamızın müşteri taleplerini ve global moda trendlerini göz önünde bulundurarak, hem deri hem de tekstil bazlı ürün gruplarını dengeli bir şekilde geliştirmeyi sürdüreceğiz. Önümüzdeki sezonda yenilikçi materyaller, fonksiyonel tasarımlar ve tamamlayıcı aksesuarlar ile koleksiyonlarımızı zenginleştirmeye devam edeceğiz."
CÜZDAN VE ÇANTALARA İLGİ DAHA FAZLA
Altınyıldız Classics de kemer, cüzdan, çanta, gamboç, bileklik ve deri ceket gibi farklı deri ürün gruplarına kuruluşundan bu yana yer veriyor. Firma her yıl değişen trendler ve gelişen teknolojiye göre sürekli güncellediği bu ürün grupları için özel tasarım ve Ar-Ge çalışmaları yürütüyor. Deri ürünleri firmanın toplam cirosunun yaklaşık yüzde 10'unu oluşturuyor. Bu grupta en çok talep gören ürünler arasında kemer, cüzdan ve çantalar öne çıkıyor. Valiz ve seyahat çantası koleksiyonu da firmanın her yıl üzerine ekleyerek geliştirdiği ve kalite standartlarını sürekli yükselttiği kategorilerden biri. Altınyıldız Classics Tasarım ve Satınalma Direktörü Bülent gül, "Valizlerimiz, kırılmaz özel PP (polipropilen) malzemeden üretilerek dayanıklılığıyla fark yaratıyor. Farklı renk ve boyut seçenekleriyle müşterilerimizin öncelikli tercihlerinden biri haline geldik. Çanta grubumuzda ise Travel Serisi, çok amaçlı kullanımı ve dayanıklılığıyla dikkat çekiyor. Deri çantalarımız ise günlük iş hayatına ve farklı kullanım alanlarına uygun olarak tasarlanıyor. Değişen moda ve alışkanlıklarla birlikte ürün gamımızı sürekli güncelliyoruz. Özellikle deri ceket ve ayakkabı kategorisinde yoğun Ar-Ge çalışmaları yürütüyoruz ve koleksiyonumuzu bu doğrultuda genişletmeyi hedefliyoruz" diyor.
Koleksiyonlarında birçok farklı erkek aksesuarı ve tamamlayıcı ürün bulunduğunu belirten Gül, "Klasik erkek giyim koleksiyonunun yanı sıra, müşterilerimize ihtiyaçlarını karşılayan 30'dan fazla aksesuar grubu sunuyoruz. Tekstil koleksiyonlarımızı ise inovasyon ve değişen moda trendleri doğrultusunda sürekli yeniliyoruz. Teknolojik kumaşlar, sezonlara özel premium seriler, yenilikçi kalıplar ve çok fonksiyonlu tasarımlarla koleksiyonlarımızı oluşturuyoruz" diye konuşuyor.
HER SEZON YENİ ÜRÜNLER EKLİYOR
Ramsey ve Kip markalarının sahibi Gürmen Grup da deri ürünlerine uzun yıllardan bu yana mağazalarında yer veriyor. Bu ürünlerin, markanın yüksek kalite anlayışıyla uyumlu olduğunu belirten Gürmen Grup Tedarik ve Satınalma Kıdemli Müdürü Serkan Uluer, yalnızca deri aksesuar ürünleri dikkate alındığında deri ürünlerinin tüm ürün grupları içinde cirodaki payının yüzde 2 olduğunu belirtiyor. Bu oranın deri aksesuarlarına olan ilgiyi ve pazardaki talebin arttığını net bir şekilde gösterdiğini ifade eden Uluer, özellikle çanta, kemer ve cüzdanın, deri aksesuar kategorisinde en çok satan ürünler arasında bulunduğu vurguluyor. Bunun yanında seyahat çantası ve valiz ürün grubunun da satışlarda önemli bir potansiyele sahip olduğunu kaydeden Uluer, deri grubuna markanın kalite standartlarına uygun olarak farklı ürünleri sürekli eklediklerine işaret ediyor. Deri ürünleri dışında, her sezon farklı hammaddelerden üretilen yeni ürünlere de mağazalarda yer verdiklerine dikkat çeken Uluer, şu bilgileri veriyor: "Çok değerli markaların özgün tasarımlarına da aksesuar koleksiyonlarımızda yer veriyoruz. Örneğin, Ramsey markamızda, İtalya'nın ünlü özel mücevher ve aksesuar firması Mon Art Internazionale ile iş birliği yaparak özel kol düğmesi koleksiyonumuzu oluşturduk. KİP markamızda ise, tasarımlarını ve kalitesini oldukça değerli bulduğumuz Looklight markasıyla iş birliği yaparak güneş gözlüğü koleksiyonumuzu güçlendiriyoruz. Bu tür iş birlikleriyle, markalarımıza katma değer katmaya ve tüketicilerimize farklı, özgün ve kaliteli aksesuar seçenekleri sunmaya devam ediyoruz."
HEM HAFİF, HEM DAYANIKLI
Avva, 2000 yılından bu yana mağazalarında deri aksesuar ürünlerini müşterilerine sunuyor. Firmanın koleksiyonunda bileklik, kemer, cüzdan ve kartvizitlik gibi klasik deri aksesuarların yanı sıra valiz, çanta, şapka ve eldiven gibi ürünler de yer alıyor. Avva Yönetim Kurulu Üyesi Dilan Atik Batmaz, derinin dayanıklı ve uzun ömürlü bir malzeme olması ve aynı zamanda zamansız bir şıklık sunması nedeniyle tüketiciler tarafından büyük ilgi gördüğünü söylüyor. Deri ürünlerinin ciroya katkısının sezona göre değişkenlik gösterdiğini belirten Batmaz, kemer, cüzdan ve kartvizitlik gibi sezon bağımsız ürünlerin, diğer deri ürün gruplarına kıyasla daha yüksek satış rakamlarına ulaştığını vurguluyor. Batmaz, sözlerini şöyle sürdürüyor:
"Özellikle günlük kullanıma yönelik el çantalarımız, sırt çantalarımız ve seyahat konforunu artıran fonksiyonel valizlerimiz yoğun ilgi görüyor. Çok bölmeli iç tasarıma, dayanıklı malzemelere ve geniş depolama kapasitesine sahip modellerimiz, kullanıcıların ihtiyaçlarına maksimum düzeyde yanıt veriyor. Hafif ama dayanıklı yapıları sayesinde hem iş seyahatlerinde hem de günlük kullanımda büyük bir avantaj sağlıyor. Deri ürün grubumuzu genişletme yönündeki çalışmalarımız, kalite ve şıklığı ön planda tutarak, koleksiyonumuzu daha da zenginleştirmek adına hızla devam ediyor. Güçlü ve zamansız duruşuyla dikkat çeken deri mont ve modern çizgilere sahip deri gömlek gibi parçaları koleksiyonumuza eklemeyi planlıyoruz."
Koleksiyonlarını sadece giyimle sınırlı tutmayıp, modern yaşamın gerekliliklerine uyum sağlayan yenilikçi ürünlerle genişlettiklerini ifade eden Batmaz, "Kendini sürekli yenileyen ve geliştiren bir marka olarak, erkeklerin değişen ihtiyaçlarını yakından takip ediyor ve kullanım alanlarına uygun yeni ürünler eklemeye devam ediyoruz. Son dönemde ürün yelpazemize masaj gözlüğü ve masaj eldiveni gibi farklı kategorilerde ürünler ekleyerek müşterilerimize daha kapsamlı bir alışveriş deneyimi sunuyoruz" diyor.
BU GRUP İÇİN YENİ MARKA ÇIKARDI
İpekyol, bu segmentteki ürünlere mağazalarında ilk olarak 2019 yılında kapsül bir çanta koleksiyonu ile yer verdi. Bu grup şu anda çanta, ceket, eldiven, kemer, ayakkabı ve seyahat ürünleri gibi çok geniş bir yelpazeden oluşuyor. İpekyol Group CEO'su Uğur Ayaydın, moda dünyasında değişen tüketici talepleri ile birlikte kalite ve şıklığı bir arada arayan müşteri kitlesinin artmasının, farklı ürün kategorilerine yönelmelerine yol açtığını vurguluyor. Bu gruptaki ürünlerin toplam ciro içindeki payının giderek arttığını belirten Ayaydın, özellikle çantaların, koleksiyonlarındaki en çok satan ürünler arasında yer aldığına işaret ediyor. Ayaydın, "Seyahat çantası ve valiz satışlarımız, özellikle tatil sezonlarında ve yılbaşı dönemi gibi tatil dönemlerinde oldukça yüksek bir talep görüyor. Bu ürün grubu, hem şıklığı hem de fonksiyonelliğiyle dikkat çekiyor. Ipekyol Monogram Serisi zarif tasarımları ve kaliteli malzeme kullanımıyla, seyahat çantası ve valizlerimizi tercih edenlerin sayısını artırıyor" diyor. İpekyol olarak tüm aksesuar koleksiyonunu İpekyol &Co markası altında topladıklarını ifade eden Ayaydın, şu bilgileri veriyor: "Ayakkabıdan çantaya, parfümden takıya kadar geniş yelpazede ürün çeşitlerimiz bulunuyor. Bu yıl kozmetik koleksiyonumuzda 5 farklı kokusuyla İpekyol Parfümü çıkardık. Kozmetik tarafında da çalışmalarımız devam ediyor. Ürün kategorilerimizi de zamanla genişletmeyi düşünüyoruz. Özellikle ev giyimi, spor giyim gibi alanlarda da koleksiyonlarımızı güçlendirmeyi hedefliyoruz. Bu yeni ürün gruplarını, belirli trendler ve müşteri geri bildirimleri doğrultusunda mağazalarımıza eklemeyi planlıyoruz. Yeni koleksiyonlarla ilgili ürünler, önümüzdeki yıl içinde mağazalarımızda yer alacak."
Onur ORAKÇIOĞLU / Orka Holding Yönetim Kurulu Üyesi
"Bu ürün grubunu daha da genişleteceğiz"
Damat Tween ve D'S damat markalarımız için bir erkeğin gardırobunda olması gereken her ürüne yer veriyoruz. Bu nedenle deri ürünleri de uzun yıllardır koleksiyonlarımızda yer alıyor. Deri ürünlerin ciro içindeki payı yüzde 10 civarında bulunuyor. Deri grubunda cüzdan, kemer ve deri mont başta olmak üzere her kategoride satışlarımız oldukça iyi ilerliyor. Çeşitlilik olarak oldukça öne çıktığımız bir kategori olan seyahat çantası ve valiz grubunda özellikle tatil dönemlerinde satışlarımız çok hızlanıyor. Diğer deri aksesuar gruplarında ise satışlarımız Yılbaşı, Sevgililer Günü, Babalar Günü ve dini bayramlar gibi özel günlerde daha çok artıyor. Deri grubunda ayakkabıdan çantaya, kemerden cüzdana, ceketten monta pek çok ürün çeşidimiz var. Gelecek sonbahar/kış sezonunda ise daha fazla yer vereceğimiz deri ürün gruplarının daha fazla talep göreceğine inanıyoruz.
Hatice GÖKÇE / Moda Tasarımcısı
"Marka kimliğini güçlendiren bir unsur"
Çanta, cüzdan ve benzeri deri ürünleri hazır giyim koleksiyonlarını tamamlayan önemli aksesuarlar. Orijinal materyallerden üretildiğinde ise daha değerli oluyorlar çünkü hem uzun soluklu kullanılabiliyorlar, hem de kar marjı oldukça yüksek ürünler oluyor. Giyim ürünlerinden daha fazla adette satılıyor. Marka, aksesuarlar aracılığıyla daha çok müşteriye ulaşma şansı yakalayıp, sadık bir kitle yaratma amacını da hayata geçiriyor. Bu tür ürünlerin koleksiyonlara eklenmesinin ticari yönü elbette var ama marka kimliğini güçlendiren bir yönü de mevcut. Bir yaşam tarzını kabul ettirme yoluyla sadık bir müşteri kitlesi yaratılmış oluyor. Orijinal materyallerin verdiği güven hissi müşteride o marka hakkındaki algıyı olumlu yönde yükseltiyor. Belki de en önemli konu alışverişe ayrılan zamandan tasarruf. Müşterinin mağaza içinde daha çok zaman geçirmesini sağlamak için bir strateji olduğunu da ekleyebiliriz. Bunun yanında en önemli sebep bana kalırsa tüketicinin alım gücünün düşmesi ve daha dayanıklı ürünlere yönelmesi. Markalar geçmişte ürettikleri adetlerde üretim yapmıyor ve artık neredeyse ürün stoklamıyorlar. Gözlükler, takılar, parfümler, kozmetik ürünleri, teknoloji ürünleri ve aksesuarlar mağazalarda daha çok göreceğimiz ürünler olacak. Moda bu konuda yeni öneriler sunmayı seviyor ve sunduğunu moda yapmayı da biliyor. Kendi koleksiyonlarımda ayakkabı, deri kemer, el işçiliği ile yapılan iğne oyaları gibi yaka aksesuarları, yaka iğneleri, şapka gibi aksesuarları az sayıda olsa da üretiyorum ve özellikle koleksiyon sunumlarımda kullanıyorum. İlgi gördüğü için de yeni farklı türde tasarımlar üretmeye devam ediyorum.
Doç. Dr. Başak Boğday SAYGILI / Moda Tasarımı Öğretim Üyesi, Girişimci
"Müşteri her şeyi mağazada bulmak istiyor"
Günümüzde hazır giyim markalarının amacı sadece tek ürüne değil, yaşam tarzına odaklanmak olduğu için daha fazla ürün çeşidi görüyoruz. Artık müşteri bir mağazaya girdiğinde yaşamını kolaylaştırmak amacıyla ihtiyacı olan ne kadar çok seçenek bulabilirse o markayı daha çok tercih ediyor. Yani buradaki amaç "Daha fazla ürün satalım değil, müşterimizi daha çok memnun edelim"dir. Aslında bu, markalar için durumu zorlaştıran bir süreç. Çünkü tedarik zincirlerini büyütmeleri ve sürekli kontrol etmeleri gerekiyor. Şu anda kadın ve erkek giyim mağazalarında giysi ve aksesuarların yanında parfümü de mutlaka görüyoruz. Gelecekte makyaj malzemelerinin de bu markaların mağazalarında yaygınlaşmasını bekliyoruz. Pek çok marka, özel düzeltmeler için terzilerle çalışıyor, ancak bu daha da yaygınlaşacak hatta direkt mağazanın içinde yer alacak. Giyside özelleştirme yapan terziler, ayakkabıda özelleştirme yapan kunduracılar ve tabii giysinin uyumu hakkında daha profesyonel bilgi veren satış danışmanlarının da bu hizmetlerin içinde olmasını bekliyoruz. Hızla gelişen teknoloji çağında hizmette sınır tanımayan, müşterinin alım sınırlarını zorlayan markalar, tasarımdan satış aşamasına kadar her alanda yapay zekayı kullanacak.