Deniz taşımacılığında sigortanın önemi arttı

GİRİŞ TARİHİ: 24.09.2025 GİRİŞ TARİHİ: 13:39 SON GÜNCELLEME: 24.09.2025 13:39
Son zamanlarda Kızıldeniz ve Karadeniz gibi önemli sulardaki artan jeopolitik gerginlikler, denizcilik alanında güvenlik endişelerini ön plana çıkardı.

ÖZBEY MEN/ Ticari gemilere olan tehditler ve güzergah değişiklikleri, taşımacılık maliyetlerini artırarak sigorta gerekliliğini de daha önemli bir duruma getiriyor. Örneğin; güvenlik tehdidi bulunan alanlardan geçen bir geminin maruz kalabileceği zararlar, doğru oluşturulmuş bir savaş sigortası ile güvence altına alınabilir.

Bu aşamada, savaş sigortaları armatörler ve yük sahipleri için risk yönetiminde en temel araçlardan biri olarak karşımıza çıkıyor. Ayrıca, savaş sigortalarının kapsamı yalnızca fiziksel hasarlarla sınırlı değildir. Gemilerin alıkonulması, mürettebatın güvenliği, limanlara erişimdeki kısıtlamalar ve operasyonel gecikmeler gibi dolaylı tehlikeler de bu sigorta poliçeleri ile güvence altına alınabilmektedir. Bu durum, deniz taşımacılığına yönelik çeşitli tehditlere karşı daha kapsamlı bir güvenlik anlayışı sağlıyor.

Kızıldeniz, Hürmüz Boğazı, Karadeniz gibi stratejik bölgelerde rotası geçen gemilerin savaş sigortası prim maliyetleri önemli ölçüde arttı, örnek vermek gerekirse Kızıldeniz'deki Houthi saldırıları sonrası, bu hattaki sigorta primleri gemi değerinin, 0.3% ten 0.7%'ye hatta bazı durumlarda 1%'e kadar yükseldi. Hürmüz Boğazında ise fiyatlar çatışma riskinin artması ile 0.1-0.2 %'lerden 0.5 % seviyesine çıkmış durumda. Gemi tipi, rotası, bayrağı, yük türü gibi faktörler primin özel şartlarını belirliyor. Yüksek risk altındaki bölgelerde geçiş yapan dökme yük, tanker veya gaz taşımacılığı yapan gemilerde, hem tehlike hem de olası zarar büyüklüğü nedeniyle primler daha yüksek aralıkta oluyor.

Teknik süreler açısından da değişiklikler görülüyor: Eskiden savaş riski sigortası teklifleri (war risk quotation) genellikle 7 gün geçerliliği olan zonlar için verilirken, bugün özellikle yüksek riskli bölgelerde bu süre 24 saate kadar düşüyor.

Marsh Türkiye Yönetim Kurulu Üyesi ve Sigorta Reasürans Brokerliği Derneği Yönetim Kurulu Üyesi Cem Çolak konu ile ilgili şu açıklamalarda bulundu: "Her bir müşterimizin operasyonel yapısını ve sefer özelliklerini inceleyerek, en uygun sigorta yapısını meydana getirmeyi amaçlıyoruz. Bu şekilde, sadece zararları telafi etmeyi değil, aynı zamanda krizleri önlemek için proaktif bir yaklaşım sergilemeye de önem veriyoruz.

Sigorta Brokerleri olarak denizcilik sektöründeki şirketlere, askeri ve politik risklere karşı özelleştirilmiş çözümler sunarak ticaretin kesintisiz sürdürülmesine katkı sağlıyoruz. Denizcilik savaş sigortası, günümüzde operasyonel devamlılığım vazgeçilmez bir unsuru olarak kabul ediliyor Küresel sigorta ağımız ve yerel pazar bilgimizle, Türk denizcilik sektörüne özel stratejiler geliştiriyor; riskleri minimize ederek operasyonel güvenliği güçlendiriyoruz."

X
Sitelerimizde reklam ve pazarlama faaliyetlerinin yürütülmesi amaçları ile çerezler kullanılmaktadır.

Bu çerezler, kullanıcıların tarayıcı ve cihazlarını tanımlayarak çalışır.

İnternet sitemizin düzgün çalışması, kişiselleştirilmiş reklam deneyimi, internet sitemizi optimize edebilmemiz, ziyaret tercihlerinizi hatırlayabilmemiz için veri politikasındaki amaçlarla sınırlı ve mevzuata uygun şekilde çerez konumlandırmaktayız.

Bu çerezlere izin vermeniz halinde sizlere özel kişiselleştirilmiş reklamlar sunabilir, sayfalarımızda sizlere daha iyi reklam deneyimi yaşatabiliriz. Bunu yaparken amacımızın size daha iyi reklam bir deneyimi sunmak olduğunu ve sizlere en iyi içerikleri sunabilmek adına elimizden gelen çabayı gösterdiğimizi ve bu noktada, reklamların maliyetlerimizi karşılamak noktasında tek gelir kalemimiz olduğunu sizlere hatırlatmak isteriz.