AYŞEGÜL KÜÇÜKKURT ZOR / Küresel ve ulusal ekonomideki dalgalanmalara rağmen, mücevher ve takı sektörü değerini koruyan, hatta artıran bir yatırım alanı olarak öne çıkıyor. Sektöre girmek isteyen girişimciler için franchise (bayilik) modeli, hazır marka tanınırlığı ve anahtar teslim iş güvencesi sunarak riski minimuma indiriyor. Günümüzde pazar lideri konumundaki zincir markaların büyük çoğunluğu, yatırımcıyı teşvik etmek amacıyla isim hakkı (franchise) bedeli talep etmeme stratejisini benimsiyor. Bunun yerine, yatırımcıdan teminat mektubu, yüksek başlangıç stoku alımı veya uzun süreli sözleşme güvencesi bekleniyor. Bu model, özellikle uluslararası pazarlara açılmayı hedefleyen markalar için devlet destekleriyle birleştiğinde, yurtdışında yatırım yapmayı da cazip hale getiriyor.
Yatırım fırsatlarının yanı sıra, sektörün geleceği 2025 mücevher trendleriyle şekilleniyor. Pırlanta pazarında, klasik yuvarlak kesimlerin yanı sıra oval, damla ve kalp gibi daha modern ve kişisel kesimler büyük talep görüyor. Hikayesi olan mücevherler ve kişiselleştirilebilen tasarımlar tüketici eğilimlerinin merkezinde yer alıyor. Renkli değerli taşlar ise (zümrüt, yakut, safir vb.) pırlantayla zenginleştirilmiş kombinlerle güçlü bir geri dönüş yapıyor. Altın takılarda ise minimalist formlar ve iddialı, ifade gücü yüksek büyük tasarımlar aynı anda yükselişte; katmanlı zincirler, choker'lar ve mistik semboller de çok gözde. Bu trendler, yatırımcının stok yönetiminde doğru ürün grubuna odaklanması gerektiğini net bir şekilde gösteriyor.
PARA Dergisi olarak, bu cazip yatırım koşullarını sunan firmaların detaylı bayilik şartlarını ve 2025 mücevher pazarına yön verecek en güncel trendleri mercek altına aldık.
ATASAY
Franchise bedeli yok
Mücevher zincir markalarından biri olan Atasay'ın sekizi yurtdışında olmak üzere toplamda 160 mağazası bulunuyor. 2026 yıl sonuna kadar altı yeni şube daha açmayı hedefleyen firmada herhangi bir franchise bedeli bulunmuyor. Girişimcilerden en az 7 kg altın ve 200 bin dolarlık pırlanta ürün alımı yapılması isteniyor. Buna ek olarak 1 kg has dekor ödemesi de bulunuyor. Şube açılırken belirli bir sermaye oluşumu ve yatırımcının işin başında yer alması talep ediliyor. Marka, Tasarım ekibiyle, günümüzün değişen moda akımlarını, estetik anlayışını ve global trendleri yakından takip ederek, her sezon özgün ürünler geliştiriyor. Bu doğrultuda sadece yıllık büyük projeler değil, aynı zamanda üç ayda bir moda odaklı yeni koleksiyonları ile tüketicilerle buluşuyor.
www.atasay.com
STORKS DIAMOND
Yılsonuna kadar iki yeni şube açacak
Mücevherat markası Storks'un Türkiye genelinde 30 şubesi ve 140 satış noktası bulunuyor. Almanya'da da bir mağazasıyla faaliyet gösteren markanın yurtdışında 150 satış noktası mevcut. Ayrıca yılsonuna kadar iki yeni şube daha açmayı planlıyor. Storks'ta franchise alacak yatırımcılar için temel şart standartların, kalite ve hizmetin aynı şekilde uyarlanması. Yeni bir şube açılışında öncelikleri, mevcut franchise noktalarının olumsuz etkilenmemesi ve seçilecek lokasyonun makul, sürdürülebilir ve kârlı bir yatırım potansiyeli taşıması. Yurtdışındaki yatırımlarında ise Turquality programında olmalarının sağladığı avantajlar doğrultusunda franchise sahiplerine kira, dekorasyon ve reklam kalemlerinde yüzde 50 oranında önemli destekler sunuyorlar. Sektörde deneyimi olsun ya da olmasın, Türkiye'nin veya dünyanın herhangi bir noktasında yatırım yapmak isteyen girişimcilere; ürün gruplarının belirlenmesinden satış eğitimlerine, renk ve ışık tasarımından mağaza yerleşimine kadar tüm detayları kapsayan anahtar teslim mağaza modeli mevcut. 2026 yılı için hedefleri ise, ağırlıklı olarak yurtdışı pazarlarda olmak üzere beş yeni mağaza açarak global büyümeyi sürdürmek.
www.storks.com.tr
ARİŞ PIRLANTA
Dubai ve Amerika planları var
Farklı koleksiyonlarıyla dikkat çeken ve ürünlerinin yüzde 15-20'si altın olan Ariş Pırlanta'nın yurtiçinde 25 mağazası, franchise olarak ise sekiz şubesi faaliyet gösteriyor. Yurtdışında ise Berlin ve Irak olmak üzere iki mağaza mevcut. Önümüzdeki yıl yurtiçinde en az üç farklı lokasyonda daha olmayı planlıyor. Hollanda, Avusturya, Dubai ve Amerika'da mağaza ve franchise oluşturma planları yapan firmanın, dijitalleşme konusunda da çalışmaları devam ediyor. Ariş Pırlanta yatırımcılarından franchise bedeli talep etmiyor. Bunun yerine yıllık satış hedeflerine ve kotalarına uyulmasını talep ediyor. Mağaza açma şartları arasında AVM'de ise; AVM giriş katı veya müşteri trafiğinin yoğun olduğu bölümler tercih ediliyor. Cadde mağazalarında da yine yaya trafiğinin yoğun olduğu lokasyonlar isteniyor. Yatırımcılardan minimum 6 m cepheye sahip, minimum 50-60 metrekare – maksimum 100 metrekare büyüklükte şubeler isteniyor.
www.arispirlanta.com
ZEN PIRLANTA
En büyük mücevher fabrikasına sahip
Mücevher sektöründe faaliyet gösteren Zen Pırlanta, yurtiçi ve yurtdışındaki birçok mağazasıyla Türkiye'nin en büyük pırlanta perakendecisi konumunda. Marka aynı zamanda Avrupa'nın ve Orta Doğu'nun da en büyük mücevher fabrikasına sahip. Bu güçle farklı bütçelere ve beğenilere seslenen geniş bir model seçeneği sunuyor. New York, Düsseldorf ve Dubai'de bulunan ofisleri ve katıldığı uluslararası fuarlar ile tüm dünyaya mücevher ihracatı gerçekleştiriyor. Firma franchise bedeli talep etmiyor. Franchisee önceliğini satın alma noktalarına veriyor. Yatırımcılarla çalışma koşullarının ve prensiplerinin belirli olduğu franchise sözleşmesi bulunuyor. Bayiler ile en az beş yıllık sözleşme imzalanıyor. Bayilerden marka isim hakkı olarak tanımlanan lisans bedeli talebi olmuyor. Banka teminat mektubu ile çalışılıyor. Tüm Zen mağazaları metrekare, renk, mobilya ve görsel olarak genel standartlara uygun şekilde dekore ediliyor. Maliyetler mağaza metrekaresine ve bulunduğu bölgeye göre değişebiliyor.
www.zenpirlanta.com
KOÇAK GOLD
Hem altın, hem pırlanta
2008 yılında açtığı ilk Koçak konsept perakende mağazasıyla sektöre adım atan Koçak Gold, o günden bu yana hem yurtiçi hem de yurtdışında faaliyetlerini geliştirmeyi sürdürüyor. Alışveriş merkezleri ve cadde mağazalarıyla şube sayısını daha da artırmayı hedefleyen markanın satış noktaları ve konsept mağazaları oldukça fazla. Firmanın perakende mağazalarında sadece 14 ayar ve 22 ayar değil, pırlanta satışı da yapılıyor. Mağazalarda, geçmişten gelen kültürel değerlere ve geleneksel karakterlere bağlılığın korunması amaçlanırken bayilik alacaklardan; müşterilerin mağazalardan içeri girdikleri saniyeden itibaren onlara Koçak Gold'un kurumsallığını hissettirmek ve her mağazada bu kurumsal bütünlüğü korunması isteniyor.
www.kocak.com.tr
ELİZİ KUYUMCULUK
Müşterilerine özel hasır eğitimi
25 yıldır Elizi Kuyumculuk olarak Trabzon hasırı üretimi gerçekleştiren firma, bünyesinde çalıştırdığı örücü kadınların oluşturdukları altın kumaşı, farklı tasarımlarla kadınların beğenisine sunuyor. Elizi tarafından yapılan farklı tasarımlar ve renkler sayesinde günlük kullanımda da en çok tercih edilen takılar arasında yerini alan Trabzon işi hasır örgüler, yapımı alıcılar tarafından merak edilince firma, farklı bir konsept geliştirmiş. Konseptin adı ise; "Yaşayan Efsane'ne Kendi Elizini Bırak". İstanbul Cağaloğlu'nda açtıkları atölye cafe ile hizmet veren Elizi Kuyumculuk, alıcılara örgü konusunda kısa bir eğitim veriyor. Gümüş ile üretilen demo örgülerle verilen bu eğitimler randevu sistemiyle hizmet veriyor. Firma, müşteri memnuniyeti ve kaliteyi düşürmemek adına önümüzdeki iki yıl içerisinde bu konsept şubeleri kısıtlı sayıda arttırmayı hedefliyor.
Atasay KAMER / Atasay CEO'su
"2025 altın trendlerinin merkezinde yer alıyor"
Mücevher dünyasında bu yıl hem minimal hem de iddialı formlar aynı anda yükselişte. Pırlanta tarafında ince yüzükler, zarif kolyeler, sembollü takılar ve özellikle oval, damla ve kalp gibi farklı kesimlerdeki tektaş yüzükler dikkat çekiyor. Rose ve beyaz altının bir arada kullanıldığı modern yorumlar ile vintage-romantik formlar bu sezonun en güçlü pırlanta eğilimleri arasında. Altında ise daha iddialı ve ifade gücü yüksek tasarımlar öne çıkıyor. Büyük boy küpeler, mistik sembol ve koruyucu tılsım temalı kolye uçları, farklı tasarım choker'lar ve farklı uzunluklardaki zincirlerin üst üste kullanıldığı katmanlı stil, 2025 altın trendlerinin merkezinde yer alıyor. Bu trendler hem günlük stile uyum sağlıyor hem de modern yorumlarıyla geniş bir kitleye hitap ediyor. Aynı zamanda su yollarının baget-inci gibi farklı katmanlı tasarımları, zincir formunda tasarlanmış sarmal tubogas bilezikler ve modernize edilmiş madalyon modelleri de öne çıkıyor. Mocha Mousse gibi yumuşak nötr tonların canlı sarı, pembe ve maviyle buluşması da koleksiyonlara hem zarif hem de enerjik bir renk hikâyesi katıyor.
Kerim GÜZELİŞ / Ariş Pırlanta Yönetim Kurulu Başkanı
"Tektaşta farklı kesimler öne çıkmaya başladı"
2000'li yılların başından beri pırlanta pazarı ülkemizde çok büyüdü. Dünyadaki eğilimlerin, yanı sıra pırlantaya yüklenen sevgi, aşk, sonsuzluk kavramlarının taşıdığı manevi anlamın da etkisiyle evlilik ürünleri; özellikle tektaş yüzük başta olmak üzere tüm ürün grupları arasında oldukça talep görmeye başladı. Evlilik teklifinin vazgeçilmezi pırlanta tektaş yüzük, alyanslar en çok tercih edilen ürünler arasında. Tektaş yüzüklerde klasik yuvarlağın yanı sıra oval başta olmak üzere diğer farklı kesimlerde öne çıkmaya başladı. Bunun yanında hikayesi olan mücevherler, kişiselleştirilebilen takılar ilgi görüyor. Ayrıca zümrüt, safir, yakut, sitrin ve topazlara kadar tüm renkli değerli taşlar son yıllarda yine trend oldu. Pırlantanın zümrüt gibi yakut ve safir gibi renkli değerli taşlarla olan kombinleri tercih ediliyor.