Konsol tek başına yetmiyor ama onsuz da olmuyor…

Tutundurma anlamında oyun endüstrisinin pek çok alanla olan iş birliği, oyun firmaları içinde de farklı yorumlanıyor. Sadece oyun satışları ya da oyunu ulaştıracak aracın satışı tek başına yeterli değil. Temel stratejide çok yönlü doğrudan pazarlama hamleleri yer alıyor…
01.05.2024 13:21 GÜNCELLEME : 03.05.2024 00:01

PARA OYUN/ ALİ EFE İRALI Oyun sektörünün pazarlama yöntemlerini omnidirect olarak tanımlayabileceğimiz bir süreç var. Bu kavram çok yönlü, her yönü aydınlatan ışıklar için de kullanılır. Pazarlamada da oyunlar için öyle demekte bir mahsur görmüyorum. Her yöne ulaşabilecek bir dağıtım ağı, oyun firmalarının özellikle küresel ekonomik daralma bağlamında ele alındığında kurtarıcı olma görevi üstleniyor. Devlere baktığımızda, tek bir odak noktası dışında, yayılabilen tüm alanlara yayılma eğilimi görüldüğünü söylemek mümkün. Bunu tıpkı butik işletmelerin öncelikle sadece kahve satacağız hayaliyle çıkıp; çok farklı yemek tariflerini menülerine eklemeye başlamalarıyla benzer bir çerçeve sunuyor gibi gelebilir. Ancak, birbirini destekler ve konsepti bozmayacak hamleler belirli bir mantığa oturtulabiliyor. En azından metodoloji anlamında, iş yaparken modeli çok fazla değiştirmeyecek hamlelerin daha akılcı olabileceğini söyleyebiliriz. Bu noktada, çok farklı girişimleri yapmaktansa, birbirini destekleyecek unsurları pazara sürerek, hem ürüne ulaşımı demokratikleştirme hem de yaygın etkiyi sağlamak anlamlı olabiliyor. Geçtiğimiz hafta değindiğimiz erişilebilirlik standartlarına uyum sağlamak da bu anlamda önemini bir kez daha gösteriyor.

DEVLER ARAYIŞTA

Erişilebilirlikten bahsederken, geçtiğimiz haftaya dair küçük bir düzeltmeyle başlayayım. Yazımı tekrar okuduğumda, ilk cümlede Starfield'ın çok yüksek erişilebilirlik özellikleriyle çıkmış olması gibi bir anlam çıkıyor olabilir gibi geldi. Bunu düzeltelim. Oyunda, bir pazar yoklaması oluyor anlamında oldukça az hatta sadece metinsel bir erişilebilirlik aracı üzerinden sürecin ilerletildiğini söylemiş olalım. Hatta erişilebilirlik araçlarının tanıtımının da aynı kaynaklarda son derece geç duyurulduğunun belirtilmiş olmasının da altını çizelim. Şimdi erişilebilirlik araçları bize aslında donanım ve yazılım bağlamında birbirini tamamlayan süreçleri de sunuyor. Tıpkı altyazıların bir genel kabul halini alması gibi, donanım sektöründe olanlar yazılımla, yazılımda olanlar donanımla bir iş birliği kurmaya çalışıyor. Bir de iki tarafı kendi çatısında toplayan devler var. Microsoft, pazarlama hamlelerini demokratikleştirme adına bu işi çok farklı boyutlarda başarıyla yürüten devlerden bir tanesi. GameIndustry.biz'den James Batchelor'un haberinden öğrendiğimiz kadarıyla Microsoft Activision Blizzard'dan istediğini elde etmişe benziyor. Diablo ve Call of Duty gibi önemli ürünlerden elde edilen gelirin çok yüksek olduğu fakat bununla birlikte XBox satışlarında bir düşüş gözlemlendiğini aktarıyor. Gerçekten de ilgili konuyla derin bir arama süreci gerçekleştirdiğimde, benzer konuya değinen pek çok haberin olduğunu gördüm. Belki bir noktada satışları düşüyor olabilir ancak ona sağlanan ürünler anlamında bir artış olması, kullanıcı dönüşümü oranları anlamında önemli çıktılar sağlayacaktır. Yani bir nevi, sürekli bahsettiğimiz tutundurma faaliyetinin bir noktada kendi zeminine kavuşacağını söylemek gayet mümkün görünüyor. XBox'ın donanımsal anlamdaki satışlarının %31'lik bir düşüşe sahip olduğu buna karşın, ilk çeyrek verilerine göre Microsoft'un toplam gelirinin 61.9 milyar doları bulduğu belirtiliyor. Microsoft Cloud'un bu gelirdeki en önemli pasta payına sahip olduğu da yine Microsoft tarafından paylaşılmış. Xbox ya da benzer araçların donanımsal anlamda satışlarının azalıyor oluşunu tek bir noktaya bağlamak mümkün değil. Çünkü, "şu alandaki çalışmalar dolayısıyla" şeklinde başlayan sözlerle kuracak olduğumuz cümlelerin öznesinde, o alanın içlerinde bir şekilde Microsoft yer alıyor olacak. Dolayısıyla, iniş çıkışlar gözlemlenebilir ancak yine de birbirini destekler ürünlerinin ne denli önemli olduğunu hatırlatması açısından daha da kritik.

SAMSUNG GAMING HUB

Sayısal veriler anlamında değil ama strateji anlamında bir diğer benzerini yakın zaman içinde Samsung ile de örneklendirebiliriz. Tüketici elektroniğine (telefondan, televizyona kadar) kendi oyun mağazasını kurarak Samsung Gaming Hub ile oldukça kritik bir adım atan firma, bir de kontrolör çıkartarak tam anlamıyla bulut teknolojilerini ve kendi ürünlerini yekpare çatı altına aldı diyebiliriz. Hem donanımsal anlamda kendi elektroniğini hem de mobil oyunun daha modern ve ulaşılabilir halini önemli bir deneyimle sunmaya devam ediyor. Anlayacağımız üzere tutundurmanın çok yönü, köprü kurulabildiği takdirde bir noktada başarılı bir geçiş güzergahı sunabiliyor bizlere.

BİZE ULAŞIN