Üç boyutlu üretimde yapay zekâ entegrasyonu güçleniyor…

Hayatın her noktasını domine etmeye başlayan yapay zekânın, üç boyutlu üretim sürecinde uygulama deneyimi nihayet başlıyor. Dev şirketler ve akademisyenler el ele vererek üçüncü boyutu ulaşılabilir kılmaya çalışıyor.
17.06.2025 13:56 GÜNCELLEME : 20.06.2025 00:01

ALİ EFE İRALI/ Daha önceki pek çok yazımızda özellikle Google ve Tencent'in üç boyutlu simülasyon evrenlerine dair prosedürel üretim süreçlerinden bahsetmiştik. Bununla birlikte Mesh AI gibi çok sayıda platformun da varlığını aktarmış; üç boyutlu üretimde bir kırılma beklendiğinin sinyalini vermiştik. En nihayetinde, son kullanıcıya açılan önemli örneklerini daha yaygın biçimde görmeye başlıyoruz. Bir yanda dünyaca ünlü oyun ve simülasyon motoru geliştiricisi Unity, diğer yanda TikTok'un sahibi ByteDance var…

SON KULLANICIYA ÖNEMLİ FIRSAT

Geliştirme süreçlerinde günümüz girişimlerinin sundukları en önemli hususlardan biri de dışarıya çıkmadan, yapılabilecek her şeyi uygulama içinde yaptırmak. Unity bu anlamda one stop solution, yani Türkçe olarak ifade etmek gerekirse tek noktada çözüm sunuyor olması bakımından oldukça geniş kitlelere hitap eder hale geldi. Şimdi de sıraya dışarıya çıkmadan yapay zekâ destekli içerik üretimini aldılar. Uzun süredir bunun denemeleri yapılıyordu. Ama 404-Gen isimli İsviçre menşeli firmayla yaptıkları işbirliği bunu bir sonraki noktaya taşımış diyebiliriz. BlockchainGamer.biz'den Jenny Jordan'ın haberine göre, Nisan ayında Unity ile el sıkışan 404-Gen isimli firma, metinden üç boyutlu nesne üretimini mümkün hale getiren bir süreç geliştirmiş. Buradan daha önce de geleceğe giden en önemli aşamalardan biri olarak tanımladığımız Gaussian Splatting'i kullanarak gerçekçi modeller oluşturulması sağlanıyormuş. Nesnelerin oluşturulma sürecindeyse, Bittensor isimli blok zincir protokolü kullanılıyormuş. Yani bu protokole bağlı makinelerin üzerinden oluşturulması sağlanıyormuş modellerin. Şu an Unity'nin dijital mağazasında da ücretsiz eklenti olarak sunuluyor. Ama ticari kullanım için arkaplanda çalışan teknoloji gereği standart olmayan son kullanıcı sözleşmesini dijital tokalaşma olarak tanımladıkları süreçle kabul etmiş oluyorsunuz. Çok ilginçtir ki, yine aynı mağaza sayfasında, altını özellikle çizdiğimiz "Unity'i terk etmeden içeride istenilen üç boyutlu nesne ya da karakteri üretebilirsiniz" anlamında bir cümleleri de var. Hem modelin öğrenme sürecini daha kaliteli hale getirmek hem de sürecin yaygınlaşmasını sağlamak için ücretsiz olarak dağıtıldığını anlıyoruz. Konuyla ilgili olarak daha sonra GamesBeat'in tecrübeli ismi Dean Takahashi'nin de detaylı bir haberine rastladım ki teknik anlamda ilgisini çekenlerin mutlaka okumasını öneriyorum. Tabii bu noktada daha yüksek isabetli işlerin pek yakında bizleri karşılayacağını da söylemek çok mümkün ki, bunlardan bir diğeri de aralarında ByteDance çalışanlarının da yer aldığı makalede bizleri karşılıyor.

BYTEDANCE'TEN ATAK

Gaussian Splatting'i genellikle üç boyutlu tarama teknolojileriyle birlikte duyuyoruz. Yekpare bir model ortaya çıkarabilmek için biçilmez kaftan. Çok önemli bir teknik. Ama bir de bunun sanayiye yansımasını da ele almak lazım. Yani üç boyutlu ürünü siz parçalı anlamda ürettirebilmeye başladığınız anda sadece oyunu değil, çok sayıda farklı sektörü de etki sahanıza almış olursunuz. Nitekim, Peking University, ByteDance ve Carnegie Mellon University'den araştırmacıların yer aldığı ekip PartCrafter isimli ürünleriyle bunu yapmış. Kullandıkları tekniğin adıysa diffusion transformer olarak geçiyor. X'te yapay zekâyla ilgili konulara odaklanan popüler isimlerden Min Choi'nin gönderisiyle haberdar oldum. Yuchen Lin, Chenguo Lin, Panwang Pan, Honglei Yan, Yiqiang Feng, Yadong Mu, Katerina Fragkiadaki isimlerinin imzasını taşıyan makaleyle de duyurulduğu şekilde, iki boyutlu görselden, parçalı biçimde üç boyutlu nesne üretimi başarıyla gerçekleştirilebiliyor. Küçük bir oyuncağın fotoğrafını verdiğinizde, size üretime konu olan parçaları anlamında en küçükten en büyüğe kadar ayrılmış formatta çıktı verebiliyor. Bunun oyun endüstrisi için önemi tabii ki çok büyük. Ancak, gelin şimdi bunu makine ya da metal sanayisindeki üreticiye soralım. Şimdilik ölçüler anlamında nihai sürüme çıkmaya belki elverişli olmayabilir. Ancak 5 yıl içerisinde alabileceği yolu tahmin etmek çok zor değil…

BİZE ULAŞIN