Küçük ev aletlerinin yükselen yıldızı
GÜZİDE YÜLEK/ Evlerde kullandığımız geleneksel buharlı ütünün tahtı sarsılıyor. Küçük ev aletleri pazarında özellikle son iki yıldır satış grafiği artan buharlı kırışık gidericiler hem küresel hem de Türkiye'de yerini sağlamlaştırdı. Ütüyle uğraşmak istemeyen, küçük evlerde yaşayan, sık seyahat eden ya da ofis temposunda daha hızlı ve pratik çözüm arayan tüketiciler için buharlı kırışık gidericiler sadece bir ev eşyası değil, aynı zamanda zaman yönetiminin de sembolü olarak öne çıkıyor.
PAZAR BÜYÜKLÜĞÜ 3 MİLYAR DOLARI GEÇTİ
Küresel buharlı kırışık giderici pazarı, 2023 yılında 3,01 milyar dolar seviyesine ulaşmış. Araştırma şirketi Grand View Research'e göre önümüzdeki 5 yıl içinde bu rakamın 4,46 milyar dolara ulaşması bekleniyor. Yıllık ortalama büyüme oranı 5,8. Başka bir projeksiyon ise 2032'ye kadar pazarın 4 milyar doları aşacağı ve büyümenin 6,4 seviyelerinde seyredeceğine dikkat çekiyor.
Bu segmentte, tüketici davranışlarındaki değişim, cihazların kullanım kolaylığı ve e-ticaret kanallarının yükselmesi büyümede öne çıkan faktörlerden. The Guardian'a göre özellikle İngiltere'de gençlerin üçte biri artık ütü almıyor ya da hiç kullanmıyor. Kırışığın 'kusur' olmaktan çok krinkıl gibi kumaşların moda olmasıyla estetik kabul edildiği, ütü ihtiyacının 'mükemmelik'ten 'yeterince iyi' çözümüne kaydığı gözlemleniyor. Buharlı kırışık gidericiler işte tam da bu noktada tüketiciyi kendine çekiyor.
TÜRKİYE TRENDLERİ SIKI TAKİP EDİYOR
Durumu Türkiye açısından özetlersek tablo, küresel pazar ile aynı eğilimi gösteriyor. Ticaret Bakanlığı verilerine göre 2023 yılında e-ticaret hacmi 1,85 trilyon TL'ye ulaşmış. Bu rakamda en büyük kategori beyaz eşya ve küçük ev aletlerine ait. 2024 itibariyle e-ticaretin GSYH içindeki payı ise yüzde 6.5, toplam ticaret içindeki payı ise yüzde 19.1 seviyelerinde. Buradaki rakamlardan da görüleceği üzere buharlı kırışık gidericilerin büyümesi için en verimli kanal dijital raflar. Trendyol, Hepsiburada, Amazon Türkiye gibi platformlarda dikey ütü kategorisinde hızlı bir yükseliş var.
Elbette Türk tüketicisinin alışveriş eğilimleri de burada önemli bir gösterge. Çünkü marka çeşitliliğinde hem küresel oyuncuların hem de yerli markaların bir arada olması ve seçim alternatifi sunması işleri kolaylaştırıyor. Aynı rafta rekabet eden yerli ve yabancı markalar arasında Türk tüketicisi daha çok giriş ve orta seviyedeki cihazlara ilgi gösteriyor. Farklı e-ticaret platformlarında 690 TL ile 12.420 TL arasında birçok dikeyli kırışık giderici bulunuyor. Neutron ve Kiwi markaları en uygun fiyatlı modelleriyle öne çıkarken Tefal özelliklerinden dolayı en yüksek rakamlı modeliyle pazarda lüks olarak yer alıyor.
TEKNOLOJİYLE GELEN KONFOR
Pazarda yer alan ve farklı fiyat skalasıyla kafa karıştıran bu segmentte seçimi, ürünlerin teknik özellikleri belirliyor. El tipi taşınabilir buharlı kırışık giderici modeller 20-40 saniye gibi kısa bir sürede ısınarak ortalama 7-10 dakika kesintisiz buhar sunabiliyor.
Son yıllarda popüler olan bu ürünün çalışma prensibi, kumaşın liflerini gevşeterek kırışıklığı açmaya dayanıyor. Hassas kumaşlarda ütüde yaşanabilen yanık izi riski de bu sayede neredeyse ortadan kalkıyor. Ütü masası gerektirmeyip, askıda ütülenebilmesi de cazip gelen bir diğer özellik. Ancak pek çok üretici artık cihazlarını yalnızca kırışık açan değil aynı zamanda koku azaltan ve bakterileri yok eden hijyenik ürünler olarak da konumlandırıyor ve bu özellikleri seçim yapacağı modelde talep ediyor.
Yanı sıra bu özelliklere ek olarak su sızdırmayan, damlama yapmayan, buhar debisi yüksek, kirece dayanıklı cihazlar tercih ediyor. Bu özellikleri barındırmayan modeller nedeniyle tüketici memnun kalmayabiliyor. Şikayet sitelerinde en çok yakınma bu konularda geliyor.
OFİSE DÖNÜŞ SATIŞLARI ARTIRDI
Hem dünyada hem de Türkiye'de pandemi ve sonrasında daha çok evden çalışılması hem geleneksel ütünün hem de buharlı kırışık gidericilerin kullanımını neredeyse yok düzeyine getirdiyse, hibrit çalışma ve ofise dönüşün gerçekleşmesiyle bir o kadar hızlı ivme kazandı. Bu nedenle büyümenin küresel artması hatta Türkiye'de güçlü e-ticaret altyapısı sayesinde adet bazında çift haneli satışları görmek mümkün olabilir.
Peki pazarın riski yok mu? Elbette var. Özellikle moda endüstrisinin kırışığı normalleştiren trendleri, ütü kategorisinin tahtını sarsabilir. Yanı sıra enerji maliyetleri, ürün için gerekli olan malzeme ve döviz baskısı fiyatları yukarı çekebilir. Yine de zaman tasarrufu ve pratiklik ihtiyacının daha ağır bastığı günümüz yaşam tarzında askıda buharın ekonomisinin güçlenerek yoluna devam etmesi kaçınılmaz görünüyor.
Tefal DT8230E1: Şok buharlı ve dikey buharlı özelliğine sahip, gücü 2000 W, su haznesi kapasitesi 190 ml, maksimum buhar gücü 90 gr/dk, kablo uzunluğu 2.6 m. Fiyatı: 12.420 TL.
CVS: 1,8 lt ayarlanabilir sürahi kapasitesi, su seviyesi göstergesi, otomatik kapanma, aşırı ısınma koruması, susuz çalışmayı önleme koruması, 1500-1800 W gücü var. Fiyatı: 690 TL.
Grundig St 6150 L: Hızlı ısınan seramik kaplama yüzey, dakikada 25 g/dk buhar performansı ile zorlu kırışıklıkları açma, 1600 W ve normal-eco olmak üzere 2 kademeli ekran, dikey ve yatay kullanım, 230 ml su tankı kapasitesine sahip. Fiyatı: 849 TL.
Kiwi KSI-6450: Dikey buhar püskürtme, 1200 W güç, 260 ml su haznesi kapasitesi, 18 gr/dk buhar gücü, 27 sn ısınma süresine sahip. Fiyatı: 900 TL.
Electrolux E6HS12EG: 1200 W güç, çelik taban, 100 ml su haznesi kapasitesi, 3 m kablo uzunluğu, 31.9 cm yükseklik, 11.4 cm genişlik, 0.8 kg ağırlığa sahip. Fiyatı: 1.345 TL.
Tenfowee: Şok buhar özelliği 33 W gücü, inox tabanı, 1.4 m tam bakır akım kablosu, 400 gram ağırlığı, su sızıntısını önleyen elektronik pomba sistemi var. Fiyatı: 1.311,37 TL.
Createtech: 1500 W güç, 20 sn ısınma, çıkarılabilir su tankı ve fırçasına sahip. Fiyatı: 2.484,46 TL.
Sinbo SSI-6626: Damlama önleyici, kireç önleyici, otomatik kapanma, 1500 W güç, 350 ml su haznesi kapasitesi, 25 gr/dk buhar güçü, 1.8 m kablo uzunluğu, çelik tabanı var. Fiyatı: 999 TL.
Philips GC810/20: Dikey buhar püskürtme, 1600 W güç, 230 ml su haznesi kapasitesi, 32 gr/dk buhar güçü, 1 dk ısınma süresi, 3 m kablo boyu var. Fiyatı: 4.799 TL.
Altus AL 685: 1400W güç, 110 ml su haznesi kapasitesi, 14 gr/dk buhar gücü var. Fiyatı: 1.099 TL.
Arçelik K 4259: 1000 W güç, 200 ml su haznesi kapasitesi, 20 gr/dk buhar gücü, 2 m hortum uzunluğu, 0,73 kg ağırlığı var. Fiyatı: 4.444 TL.
Russell Hobbs Steam 28370-56: Otomatik kapanma, entegre kireç çözücü sistem, 7 dakika sabit buhar, 1.328 gr ağırlık, 1700 W güç, 150 ml su tankı, 60 sn ısınma, 4 adet aksesuarı var. Fiyat: 2797 TL.
*Fiyatlar akakçe, hepsiburada ve Teknosa'dan alınmıştır. Farklı platformlara ve modele göre fiyat farkı olabilir.
Cenk YENGİER / Teknosa Kategori Yönetimi ve Tedarik Zinciri Genel Müdür Yardımcısı
"Büyüme devam edecek"
Son yıllarda tüketicilerin yaşam tarzındaki değişim ve hız ihtiyacı, küçük ev aletleri pazarını da şekillendiriyor. Bu kapsamda taşınabilir dikey buharlı ütüler, ülkemizde de son 3 yılda büyüme ivmesini artırdı. Geleneksel tabanlı ütüler pazarın hala yaklaşık yüzde 60'ını oluşturmaya devam ederken, dikey buharlı modellerin payı ve penetrasyonu 2023-2024 döneminde %92 adetsel büyüme gösterdi. Ürünlerin geleneksel ütülere kıyasla kullanım kolaylığı sunması, zamandan tasarruf sağlaması ve taşınabilir olması tüketici ilgisini canlı tutan faktörlerin başında geliyor.
Tüketici tercihlerinde güçlü buhar performansına sahip, hızlı ısınan ve kompakt tasarımlı ürünler öne çıkıyor. Marka tercihinde fiyat-performans dengesi, satış sonrası hizmetler ve marka bilinirliği de belirleyici oluyor. Pazarda en çok Philips, Tefal ve Kiwi markalarının ön plana çıktığını söyleyebiliriz. Türkiye pazarı Avrupa'ya kıyasla hala gelişme potansiyeline sahip. Dolayısıyla bu ürün grubunda büyümenin devam edeceğini öngörüyoruz.
Mert UYGUR / Arzum Kıdemli Pazarlama Direktörü
"Hedefimiz uzun vadede pazar payını artırmak"
Dikey buharlı ütü kategorisi Türkiye'de henüz olgunlaşma sürecinde olsa da çok hızlı büyüyor. Özellikle yoğun yaşam temposu içinde pratik çözümler arayan tüketiciler bu kategoriye ilgi gösteriyor. Bu kategoride bizim hedefimiz ise uzun vadede pazar payımızı kayda değer şekilde artırmak, bunu yaparken de segmenti büyüten, kullanıcıyı bu ürünlerle tanıştıran marka olmak. Arzum'un en güçlü taraflarından biri, yerel pazar dinamiklerini iyi anlaması ve bunu tasarıma yansıtması. Ürünlerimizde hafiflik, kolay taşınabilirlik, yüksek buhar gücü ve hızlı ısınma gibi fonksiyonlar ön planda. Ürün tasarımında yalnızca görünüş değil, kullanıcı deneyimi de ön planda yer alıyor. Örneğin, Steam Rush Eco Buharlı Düzleştirici modelimiz kompakt ve hafif, katlanabilir tutma sapı sayesinde bavullarda kolayca taşınabilir. Sadece 30 saniyede ısınarak kullanıma hazır hale geliyor. Sürekli buhar çıkışı, paslanmaz çelik tabanı, çıkarılabilir su tankı ve kıl fırça başlığı gibi detaylar, tasarımı işlevsellikle birleştiriyor. Kıl fırça başlık saten gibi hassas kumaşlarda yüksek performans sunuyor, su doldurma kabı ise kullanım pratikliği sağlıyor. Ayrıca kumaş dostu teknolojiler, otomatik kapanma güvenlik sistemi ve ergonomik sap tasarımı gibi özelliklerle kullanım deneyimini iyileştiriyoruz. Tasarım tarafında ise modern çizgiler, kompakt gövde ve fonksiyonel aksesuarlarla hem göze hem de işe hitap eden ürünler sunuyoruz. Dikey buharlı ütü kategorisinin önümüzdeki 3 yıl boyunca çift haneli büyüme trendini koruyacağını öngörüyoruz. Bu büyümeden daha büyük bir pay almak için ürün çeşitliliğimizi artırıyor, özellikle online satış kanallarında güçlü kampanyalarla konumumuzu pekiştiriyoruz."
Özge Kılıç GÜLER / GUP Generation CEO'su
"Türkiye pazarında yabancı markalar üst segmentte güçlü"
Değişen kumaş teknolojileri ve giyim trendleriyle beraber, daha pratik, ütü masası ihtiyacı olmadan kısa sürede ve zahmetsizce ütü işlemi yapmamızı sağlayan yardımcılara olan ihtiyaç artıyor. Russell Hobbs, bu ihtiyacı görerek dikey kullanılan buharlı kırışık düzeltici ürünlerin kategorisinde ürün gamını geliştiriyor. Russell Hobbs, taşınabilecek boyutlarda, seyahat dostu ürünlerden tutun da hem yatay hem dikey kullanıma uygun, gerektiğinde koltuklar ve yatakların temizliğinde de kullanabileceğimiz, 60 saniyeden daha kısa sürede ütülemeye hazır olan modellerle, kullanıcıların bu kategoriden alabilecekleri maksimum deneyimi sunuyor. Geçtiğimiz yılda yaklaşık yüzde 4 büyüme gerçekleştiren küçük ev aletleri sektörünün içerisinde ütüler yüzde 15 seviyesinde bir pazar payına sahip. Dünyada bu oran yüzde 8 seviyesinde olduğundan Türkiye pazarında ütünün diğer ülke ortalamalarına göre daha önemli bir konumda olduğunu görüyoruz. Türkiye pazarında yabancı markalar üst segmentte güçlüyken, orta ve alt segmentte ise yerli markalar devreye giriyor. Dikey formdaki kırışık giderici ütülerin pazarda yaygınlaşması ve evlere ikinci cihaz olarak girmesiyle önümüzdeki dönemde pazar hacminin olumlu yönde etkilenmesini bekleyebiliriz."
Sinem Kınran PARLAK / Singer Türkiye Genel Müdürü
"Seyahat edenler ve ofis çalışanları için büyük kolaylık"
Türkiye'de portatif dikey buharlı kırışıklık gidericiler, pratiklik ve hız arayan kullanıcıların tercihiyle son yıllarda hızla büyüyen bir segment haline geldi. Singer olarak bu kategoriyi, dikiş makinelerimizin doğal tamamlayıcısı olarak görüyor ve kalite anlayışımızdan ödün vermeden ürünlerimizi kullanıcılarla buluşturuyoruz. Kompakt tasarımları, güçlü buhar performansı ve kolay taşınabilirliği sayesinde ürünlerimiz; sağlıyor. Rekabetin yoğun olduğu pazarda en büyük gücümüz, Singer markasının köklü geçmişi, güvenilirliği ve yıllardır süregelen müşteri memnuniyetidir.
Buharlı düzleştirici ürünlerimizde en son teknolojiyi kullanıyoruz. Ürünlerimiz, farklı kumaş türlerinde güvenle kullanılabilmesiyle öne çıkıyor ve hassas giysilerde dahi etkili sonuçlar sunuyor. Örneğin Singer Steamworks Pro 2.0 Buharlı Düzleştirici'miz; 2,5 litre hazneli su deposu, 1.800 watt gücü ve dakikada maksimum 41 gram sürekli buhar çıkışıyla profesyonel düzeyde sonuçlar elde etmenizi sağlıyor. Ultra hızlı ısınma süresi ile 45 saniye içinde kullanıma hazır hale gelen bu modelimizde, buharlama ihtiyaçlarınızı karşılamak için buhar çıkışı miktarını kolayca kontrol edebileceğiniz dört buhar çıkışı ayarı da bulunuyor. Profesyonel kullanım için geliştirdiğimiz ürünlerin yanı sıra evlerde günlük ihtiyaçlara cevap veren mini el tipi buharlı düzleştiricimiz de var. Bununla birlikte Türkiye'deki tüketici eğilimlerini yakından takip ederek, daha kompakt, enerji verimli ve kullanıcı dostu çözümler geliştirmeye devam ediyoruz.