Evden e-ticaret nasıl yapılır?

Birçok kişi evden çalışma imkanı olan alanlara yöneliyor. E-ticaret de bu alanlardan biri. Evden e-ticaret yapmanın depo ve kira gibi masrafları olmamasından dolayı, çok cüzi yatırımlarla herkes bu işe girebiliyor. Peki evden e-ticaret nasıl yapılır? Nelere dikkat etmek gerekir? Uzmanlar işin detaylarını anlattı.
12.12.2021 13:36 GÜNCELLEME : 15.12.2021 17:59

ÜRÜN DİRİER Birçok kişi evden çalışma imkanı olan alanlara yöneliyor. E-ticaret de bu alanlardan biri. Başta giyim eşyaları, ev tekstili, yerel gıdalar ve gurme lezzetler olmak üzere temini ve kargolaması daha kolay olan kategorilerde evden satış oranı her geçen gün artıyor. Evden e-ticaret yapmanın depo, kira ve stok masrafı olmamasından dolayı çok cüzi yatırımlarla herkes bu işe girebiliyor. Peki evden e-ticaret nasıl yapılır? Nelere dikkat etmek gerekir?

YASAL PROSEDÜRLERE DİKKAT

Amazon, Etsy, AliExpress gibi global pazar yerleri üzerinden dünyanın herhangi bir yerindeki müşteriye ulaşmak ve ürün satmanın günümüzde çok kolay olduğunu ifade eden WorqCompany Kurucu Ortağı Cem Baytok, "Evden yapılan e-ticaret satışlarında bireysel anlamda ürün gamı çok geniş olmadığı için normal ihracat sürecindeki bürokrasi yerine mikro ihracat politikası uygulanmakta. Evden sadece ürün değil, danışmanlık ve eğitmenlik gibi hizmet satışı da yapabilirsiniz" diyor. E-ticaret evden yapılıyor olsa da dikkat etmek gereken bazı noktalar olduğuna işaret eden Baytok şu bilgileri aktarıyor: "Şirket kuruluşu aşamasında, hem şirketin türüne karar vermek hem de kuruluşta dikkat edilmesi gereken ayrıntıların ileride cezai sorumluluk oluşturmaması için profesyonel yardım almak önemli. E-ticaretin yapılacağı platform seçimi de bir diğer önemli nokta. Eğer mevcut pazar yerlerini kullanmayı düşünüyorsanız, her Pazar yerinin kendine özgü kurallarını ve komisyon kesintilerini ayrıntılı bir şekilde öğrenmelisiniz ki ürün fiyatını bunlara göre belirleyebilirsiniz. Keza kendi internet siteniz üzerinden satış yapmayı planlıyorsanız, ETBİS kaydı gibi yasal prosedürlere dikkat etmek gerekiyor. En az müşteri portföyü kadar önemli bir diğer konu tedarikçi seçimidir. E-ticaret ile ilgilenenlerin yaptığı en büyük hata ürünlerin sadece fiyatlarına göre tedarikçi seçmektir. Oysa ürünün tedarik süresi ve kalitesi bu işin sürekliliğini sağlayan en önemli konudur."

KADIN GİRİŞİMCİLER ÖNE ÇIKIYOR

Evden ticaret yapmak isteyenlere, evlerinde ürettikleri ürünleri internetten satarak, yıllık toplam 30 bin TL'ye kadar esnaf vergi muafiyeti tanındığını belirten IdeaSoft CEO'su Seyhun Özkara, "Evden e-ticarette sosyal medyadan veya bazı pazar yerlerinden satışa başlayanlar bu yolu tercih ediyor. Rakamlar muafiyet sınırına yaklaştığında veya işini istediği seviyeye getirebilen kişi vergi mükellefi oluyor, şirket kuruyor ve e-ticaret sürecine bu şekilde devam ediyor. Aksi durumda ciddi vergi yükümlülükleri çıkabilir. Bir diğer yöntem ise home office yani evinizi adres göstererek, bir şahıs şirketi kurabilir ve bu şirket üzerinden evden e-ticaret yapabilirsiniz. Sosyal medyanın gücüyle birlikte kadın girişimciler biraz daha öne çıkıyor. Son bir yıl içerisinde e-ticaret yapmak isteyen kadın girişimcilerin sayısı yüzde 35 oranında arttı" diyor.

İKMAL SİSTEMLERİ İŞİ KOLAYLAŞTIRIYOR

NeSatilir.com Kurucusu Yiğit Tuna ise, e-ticarete başlayacak herhangi bir satıcının yol haritasında öğrenmesi gereken ilk şeyin kesinlikle muhasebe olduğuna vurgu yaparak, "Birçok satıcının kar ettiğini düşünürken, kesintileri doğru hesaplayıp giderlerini doğru muhasebeleştiremediği için günün sonunda zarar ile kapanış yaptıklarına şahit oluyoruz. Önerimiz, ileri seviye olmasa dahi satıcıların en azından kendi finansal tablolarına hakim olacak, özellikle pazar yeri kesintileri ve KDV'yi doğru şekilde hesaplayabilecek derecede muhasebe bilgisine sahip olması" diyor. Evden e-ticarete başlamak isteyen satıcı adaylarının hayatlarını kolaylaştıracak en önemli konulardan bir diğerinin ise, hem yurt dışında hem de yurt içinde farklı platform ve üçüncü parti depoların sunduğu fulfillment (ikmal) sistemi olduğuna değinen Tuna, "Fulfillment sistemi ile stoklarınız platformların depolarına ya da anlaşmalı deponuza gönderiliyor ve bu depolarda muhafaza ediliyor. Sipariş geldiğinde gönderim entegre şekilde depolardan yapılıyor. Satıcı ise ürün depolama, elleçleme ve gönderim işlemleri uğraşmadan, tüm zaman ve enerjisini satacak yeni karlı ürünler bulmaya, bu ürünleri rekabetçi bir şekilde geliştirmeye, ürünlerin resimlerini, listelerini optimize etmeye ve ürün lansmana ayırabiliyor. Tamamen evden satış yapan birçok satıcı, ürünlerini Çin'den Amerika'ya gönderip, kendileri hiç stok yönetimine dahil olmadan operasyonu yürütebiliyor. Aynı şekilde ürünlerini Türkiye ve farklı ülkelerden tedarik ederek yurt dışındaki fulfillment tesislerini kullanan ve multichannel (çok kanallı) satış yapan birçok satıcı tüm operasyonlarını sadece evden yürütüyor. Fulfillment sisteminin geçtiğimiz seneler içinde Türkiye'de de oldukça büyük aşama kaydettiğini gördük. Şu anda en büyük pazar yerlerinden kimileri direkt olarak kendileri fulfillment sağlıyor ve kendi gönderim ağlarını geliştiriyor. Hızlı gönderim nedeni ile gönderimi direkt olarak pazar yerinin kendisinden sağlanan ürünler müşterinin tercihi oluyor. Ek olarak, pazar yerlerinin kendi fulfillment sistemlerini kullanan satıcıların ürünleri daha ön sıralarda yer veriyor, bu sayede görünürlükleri de artmış oluyor" diye konuşuyor.

ŞAHIS ŞİRKETLERİNDE REKOR

EG Bilişim Teknolojileri CEO'su Gökhan Bülbül, e-ticaret sektöründe yaşanan büyümenin, pandeminin ve dijitali kanıksamanın da etkisiyle beklentilerin ötesinde gerçekleştiğine işaret ederek, "Ticaretin alışılagelmiş işleyişinin değişmesine sebep olan pandemi döneminde fiziksel satış kanallarındaki alışveriş trafiği azalırken, e-ticaretin toplam perakende satışlar içindeki payı arttı. Evden e-ticaret yapmak üzere şahıs şirketi kuranların sayısında rekor seviyede artış yaşandı" diyor. Evden e-ticaret yapacakların dijital pazarlama yolculuklarına rehber olacak bazı ipuçlarını da sıralayan Bülbül şunları aktarıyor: "Dijital pazarlamaya yeni başlayacaklar için en hızlı ve kolay yöntem, işleriyle ilgili anahtar kelimeleri Google anahtar kelime analiz aracıyla belirleyip, potansiyeli ölçmek ve bu doğrultuda potansiyelin tamamına ya da belirli bir yüzdesine ulaşmak için ilk adımı atmak. Önceliği pazar analizine ve potansiyeli tespit etmeye vermek, doğru bütçe yönetimi ve kampanya stratejisini belirme konularında avantaj sağlayacaktır. Ardından düzenli olarak verilerini analiz edip neye, ne kadar yatırım yapacaklarına karar vermeler işlerini geliştirmeleri için fayda sağlar. Önerim, potansiyelin tamamına ya da en azından sınırlı bütçe varsa yüzde 30'una yatırım yapılması yönünde. Başlangıç için ideal olabilecek bir bütçe belirtmem gerekirse, e-ticaret firmaları günlük 300 TL ile; talep toplamaya çalışan küçük işletmeler ise günlük 100 TL ile dijital pazarlama yolculuğuna başlayabilir."

REKLAMIN HER ŞEY DEMEK OLDUĞUNU UNUTMAYIN

Meydan E-ticaret Kurucusu Şerif Temizkan ise şu bilgileri aktarıyor: "E- ticaret yapmaya karar verdikten sonra pazara hangi ürünle gireceğiniz büyük önem taşıyor. Bununla ilgili detaylı bir araştırma yapmak gerekiyor. Ürün piyasada var mı, ücreti, kullanım alanları sizin sunduğunuz alanlarla eşit mi, ürünün kitlesi hangi yaşlara, hangi cinsiyete, hangi bölgeye hitap ediyor? Ürününüzün hangi pazara ait olduğunu ve bütçenizi belirleyin. Ürününüzü sergileyin, tanıtın, sosyal medyayı mutlaka kullanın. Reklamın her şey demek olduğunu unutmayın. Ödeme seçeneklerini çoğaltın, satışa destek olacak kampanyalar düzenleyin. Tüm bunları yaparken güvenli e-ticaret yazılımı kullanın. Yazılımın güvenilir olması, sitenizin kesintisiz bir şekilde hizmet vermesiyle ilişkilidir. Evlerinde internet üzerinden ticaret yapmak isteyen kişilerin ilk olarak teknik adım atarak internet alt yapılarını hazırlamaları gerekiyor. İnternet sürekli olarak kendini yenileyen ve geliştiren bir alan. O yüzden mutlaka işin mutfağında yer alanlar uzmanlardan destek almaları gerekiyor."

5 ADIMDA EVDEN E-TİCARET

Covid-19 nedeniyle bazı sektörlerde iş kayıplarının yaşanması ve büyük şehirlerden tersine göç hareketinin hızlanmasıyla, evden e-ticaret yapan müteşebbis sayısında artış yaşandığını ifade eden TOBB E-ticaret Meclisi Üyesi, Ticimax E-ticaret Sistemleri Kurucusu Cenk Çiğdemli, "Ürün alıp satanlar haricinde, stoksuz ticaret olarak bilinen dropshipping yöntemiyle e-ticaret yapan sayısında da artış var" diyor. Çiğdemli, evden e-ticaret yapmanın püf noktalarını adım adım anlatıyor:

1. ADIM

Evden e-ticaret yapmak için öncelikle şirket kurmak gerekiyor. Satılan ürünlerin faturalandırılması için kişinin vergi mükellefi olması zorunluluğu var. Bununla beraber satacakları ürünleri alırken gider göstermesi için de şirket kuruluşu oldukça önemlidir. Evden internet satışı yapacak olan kişiler genellikle şahıs şirketi kurmakla beraber, limited veya anonim şirket de kurabilirler.

2. ADIM

İkinci adım olarak işin en önemli kısmı e-ticaret altyapısıdır. E-ticarette ürün yönetimi, stok yönetimi, sosyal medya satışı, müşteri memnuniyeti önemli olduğu için, altyapının güvenilir olması gerekir. Kesinlikle açık kaynak kodlu e-ticaret altyapısı kullanılmamalıdır.

3. ADIM

Ne satacağınıza karar verdikten sonra güvenilir ve her daim ulaşılabilir olan tedarikçiler bulmanız gerekecektir. Seçtiğiniz tedarikçinin ürün portföyünün geniş olması işinizi ilk başlarda kolaylaştıracaktır. Yeni başladığınız bir işte çok sayıda toptancı ile çalışmak yerine az sayıda toptancı ile çalışmak, işi öğrenene kadar kafanızın karışmasına da engel olacaktır. Böylelikle tüm enerjinizi işi öğrenmeye harcayabilirsiniz.

4. ADIM

E-ticarette belki de en önemli şey kargolama işlemidir. Kargo süreçlerini iyi yönetmeyen e-ticaret firmaları hızla müşteri kaybeder. Profesyonel kargo firmalarından tek tek teklif alarak, sizin için en avantajlı olanı seçmelisiniz.

5. ADIM

Sosyal medya bu işin olmazsa olmazı. Instagram ve Facebook e-ticaret için en çok kullanılan kanallardır. Buralarda e-ticaret sitenizin ve ürünlerinizin reklamını yapabileceğiniz birer hesap açmalı ve web sitesine yönlendirme yapmalısınız. Sosyal medyanın gücünden doğru faydalanabilirseniz, kısa sürede yurt dışından bile sipariş alır konuma gelebilirsiniz. Sosyal medya hesaplarınızda samimi videolar ve profesyonel fotoğraflar kullanmalı, eğer kendinize güveniyorsanız kendi fotoğraf ve videolarınızı da kullanabilirsiniz.

BİZE ULAŞIN