Sektör ilk kez ‘dikkat’ sinyalleri veriyor!

Küresel çapta görülen enflasyonist baskı, en sonunda oyun sektörünün büyüme hızına da etki etmeye başlıyor. Şu ana kadar pandemi başta olmak üzere hiçbir ekonomik krizden etkilenmeyen sektör, ilk kez “dikkat” sinyalleri veriyor.
19.07.2022 20:49 GÜNCELLEME : 20.07.2022 00:01

PARA OYUN/ ALİ EFE İRALI Oyun sektörünün yeni dinamosu olarak görülen NFT'ye dayalı oyun içi ekonomik varlıklar ve blok zincir tabanlı ödeme sistemleri, alternatif arayışları listesinde yine zirvede. Oyunların daha çok kişiye ulaşmasından ziyade, mevcut oyuncuların dönüştürülmesi (ROI-return on invesment ya da CPA-cost per acquisition metotlarında) hesaplamalarında, yeni bir gelir noktası olarak değerlendiriliyor. Pek çok yayıncı ve kanaat önderi tarafından da yönelinmeye başlayan ilgili teknoloji, oyun sektörünün elini biraz daha rahatlatmaya çalışan hamleler bütünü olarak karşımıza çıkıyor. Reuters'ten Josh Ye'nin haberine göre, geçtiğimiz günlerde TikTok'un oyun departmanı yöneticisi Jason Fung, şirketten ayrıldıktan sonra blok zincire dayalı oyun girişimini hayata geçirmeye başlamış. Aynı haberde, TikTok'un sahibi olduğu Bytedance firmasının da oyun sektöründe çok hızlı büyüme çabalarına atıfta bulunuluyor. Bu konu biraz önemli. Neden derseniz, daha önce Tencent Holdings'i Epic Games üzerinden anlattığımız yazıları hatırlayacaksınız. Bytedance, bölgesel anlamdaki en önemli rakiplerinden olan Tencent'a karşı büyük bir pazar hamlesine girişmiş durumda. Bayram sonrası bu konuyu gündeme getireceğiz ve Çin'in yükselen değerlerinin, Avrupa'yı domine etme çabalarının perde arkasına bakacağız. Şimdilik küçük bir dipnot bırakalım… CNBC'den Arjun Kharpal'ın haberinde Sensor Tower raporundan aktarıldığına göre Bytedance, 2021 Haziranı'ndan, 2022 Haziranı'na kadar mobil oyun üzerinden 1 milyar doları bulan bir gelir elde etmiş. Ama şimdi oyun sektörünün bugünkü durumuna geri dönelim…

YENİ ALTERNATİFLER ÇÖZÜM OLABİLİYOR MU?

Jason Fung'ın blok zincir üzerinden kendi yolunu çizmesi, ne ilk ne son hamle. Çünkü eski büyüme oranları tehlikeye girmeye başladı. Herkes mevcut payını koruma ya da kâr maksimizasyonunu olabildiğince garanti tutmaya çalışıyor. Bildiğiniz gibi bu süreçte oyun çok popüler bir alan olduğundan herkes bir fiyatlama, değerleme peşine düşmüş durumda. Ancak halihazırda net anlamda 200 milyar dolar bariyeri yıkılabilmiş değil. Fortune'un deneyimli yazarlarından Chris Morris, bu konuda bir araştırma gerçekleştirdi. Londra merkezli Ampere Analysis firmasının araştırma raporunun paylaşıldığı yazıda, 190 milyar dolarlık seviyelerde takip eden oyun pazarı için 2015 yılından bu yana ilk kez bir düşüş yaşanacağı bilgisi geçiliyor. Yüzde 1.2 kayıp yaşanacağı ve 188 milyar dolar seviyelerinde genel seyir izleneceği bilgisi paylaşılmış. Bu veri, küresel anlamdaki tüm oyun pazarı bağlamında değerlendiriliyor. Bu da aslında enflasyonist yapının ve borsalarda yaşanan değer kayıplarının en net neticelerinden biri olarak karşımıza geliyor. Pandemi gibi, hayati ürünlerin değer kazanması ve teknoloji ürünlerine yönelik satın alımların azaldığı bir dönemde dahi ayakta kalmayı başaran eğlence kalesi oyunların, bu sefer çok zorlu bir ekonomik mücadeleyle karşı karşıya olduğu görülüyor. Rüzgâr bu sefer az şiddetli olsa dahi, poyraz gibi esmeye başlıyor diyebiliriz. Ama karamsar bir tablo çizmemek lazım. Sonuçta, sektörün lider isimlerinin çetin rekabet şartları bağlamında rollerini değiştirmeye başlamaları da önemli bir işaret. Çin'in tüm satıhta mücadeleye girişmesi, liberal ekonomi anlayışını, oyun sektöründe belirgin biçimde göstermeye başladığı görülüyor. Saflar sıklaşıyor, ama Türkiye de ilgili noktada konumlandırma tercihlerini belirleme dönemine giriyor.

TÜRKİYE YERİNİ KUVVETLENDİRME ARAYIŞINDA

Bir Türk Telekom markası olarak Şubat ayında tanıtılan GameOn, Haziran ayı itibarıyla PUBG: Battlegrounds turnuva kayıtlarıyla e-spora merhaba, dedi. CS: GO ile eş güdümlü şekilde her aya bir turnuva gelecek biçimde gerçekleşmesi planlanan turnuvalarda, 200 bin liralık ödül havuzu kurulmuş biçimde. Aralık ayında da final yapılması bekleniyor. Hem bir tutundurma faaliyeti olarak sunulan hem de iç pazardaki dinamikler adına oyun sektörünün katılımcı kitlesini artırmayı hedeflediği bu çalışmaların sürmesi, sektör için çok önemli. Kaldı ki, Türk Telekom oyun sektöründe yerli üreticiyi destekleme anlamında geçmişten bugüne sahada hep yerini alıyor. Ama gönül, yerli üreticileri çok daha fazla sanayici ve iş adamlarının desteklemesi; pazar payının muhafaza edilmesi için mücadelede birlikte yol alınmasını ister... En önemli döviz kaynaklarının başında oyunun yer aldığını herkese anlatabilmeliyiz…

BİZE ULAŞIN