İstanbul’un köpekleri dünyaya açıldı

Okyanuslardan toplanan atık plastikleri kullanarak, Türkiye’nin ilk ve tek doğa dostu, sürdürülebilir evcil hayvan markası DOG.İST’i hayata geçiren Ali ve Fulya Kahraman çifti, kısa sürede dünyaya açılmayı başardı. Marka Avrupa’dan ABD’ye kadar birçok ülkeye ihracat yapmaya başladı.
24.04.2022 20:43 GÜNCELLEME : 25.04.2022 00:01

PARA RÖPORTAJ/ ÜRÜN DİRİER Türkiye'nin ilk ve tek doğa dostu, sürdürülebilir evcil hayvan markası DOG.İST, dünyaya açıldı. Ekim 2021'de kurulan ve kısa sürede tüm Türkiye'de hayvan severlerin gözdesi haline gelen marka, şimdi de Avrupa ülkeleri ve ABD'ye tasmalarını ulaştırmaya başladı. PR uzmanı Ali Kahraman ve eşi Fulya Kahraman tarafından hayata geçirilen markanın tüm ürünleri, atık plastiklerden elde edilmiş ipliklerden üretiliyor. Adını 'Dogs of İstanbul'un (İstanbul'un Köpekleri) kısaltmasından alan marka, gezegenimizin en büyük problemlerinden olan karbon salınımını azaltma misyonuyla yüzde 100 yerli üretim yapıyor. Bu segmentte yer alan ürünlere kıyasla üretim yaparken yüzde 62 daha az enerji ve yüzde 20 daha az su tüketiyor. Karbon emisyonu ise yine klasik yöntemlere göre yüzde 42 daha az. Tüm ihtiyaçlarını sürdürülebilir üretimlerden karşılamaya özen gösteren Kahraman çifti, iş kendi köpekleri için alışveriş yapmaya gelince piyasada hiç seçenek olmadığını görmüş. İşte markanın doğuş hikayesi de bu boşluğu fark etmeleriyle başlamış. Uluslararası Repreve sertifikalı markanın kurucuları Ali ve Fulya Kahraman çiftiyle, kısa sürede elde ettikleri başarının detaylarını konuştuk.

Evcil hayvan sektörüne yönelik sürdürülebilir, doğa dostu bir girişim kurma fikri nasıl oluştu?

Fulya Kahraman: Her şey kendi köpeklerimizin ihtiyacını karşılamak için Türkiye'de, hatta dünyada çok fazla seçenek olmadığını görmemizle başladı aslında. Ardından hem onların ihtiyaçlarını giderebilmek hem de çevreye ve sokaktaki sahipsiz dostlarımıza fayda sağlayacak ürün alternatifleri geliştirebilme çalışmalarıyla devam etti. Yaklaşık 2 yıllık Ar-Ge ve Ür-Ge çalışmaları sonucunda denizlerden, okyanuslardan toplanan atık pet şişeden dönüştürerek oluşturduğumuz DOG.İST tasmalarını hayata geçirdik. Atık pet şişelerin yumuşacık ve dayanıklı ipliğe dönüştürülmesiyle tasarladığımız tasmaları, hem doğaya hem de can dostlarımıza duyduğumuz saygının bir ürünü olarak görüyoruz. Bu segmentte yer alan ürünlere kıyasla üretim yaparken yüzde 62 daha az enerji ve yüzde 20 daha az su tüketiyoruz. Karbon emisyonumuz ise yine klasik yöntemlere göre yüzde 42 daha az. Uluslararası sertifika (Repreve) süreçlerini de tamamladık. Türkiye'de doğa dostu evcil hayvan ürünleri üreten ilk yerli marka olduk.

Ali Kahraman: Yakın gelecekte okyanuslarda deniz canlılarından çok plastik atık olacağı gerçeği ile ne yazık ki uzun süredir yüzleşiyoruz. Bu bilinçle bireysel olarak kendi alışverişimizi yaparken lokal ve sürdürülebilir markaları tercih ediyoruz. Ancak sıra iki köpeğimizin ihtiyaçlarını karşılamaya geldiğinde Türkiye'de hiçbir seçenek bulamadık. Evcil hayvan sektöründe ne yazık ki dünyada da; sürdürülebilir, sağlığa zararsız, sertifikalı ürünlerin olmadığını fark ettik. DOG.İST markası da bu şekilde ortaya çıktı.

Markanızın bir misyonu bir felsefesi var mı?

Ali Kahraman: DOG.İST çevreci harekete öncü olacak ve kullanım alışkanlıklarımızı değiştirecek bir duruş markası olarak düşünüldü. Üretim yaparken dünya kaynaklarının daha az tüketilmesine odaklanıyoruz. Bu nedenle sürdürülebilir ve geri dönüştürülmüş ürünler geliştiriyoruz. Bu gezegen dostu mücadeleyi İstanbul'dan başlayıp önce Türkiye'ye ardından da tüm dünyaya yaymak istiyoruz. Açıkçası gezegen dostu sürdürülebilir yaklaşımın bir tercih değil zorunluluk olduğuna inanıyoruz. Bugün BM raporlarına göre yaklaşık olarak her gün 1 kredi kartı büyüklüğünde mikro plastik tüketiyoruz. Çevre Araştırma Kurumu'nun yayımladığı raporda ise 2040 yılında okyanuslarda balıklardan çok plastik atık olacağı öngörülüyor. Bu veriler sadece plastik atık krizinin yarattığı bazı sonuçlar. İklim krizi, temiz su gibi kaynak krizi gibi çok büyük sorunlar insanlığın çözmesi gereken en önemli gündem maddeleri. Biz de bu sorunları odağımıza alarak geliştirdiğimiz ürünler ve oluşturduğumuz bilinçle her sektörde sürdürülebilir üretim metodlarının kullanılabileceğini göstererek çözümün bir parçası olmayı hedefliyoruz.

Markanız ekim ayında tüketici ile buluştu, Şu ana kadar nasıl bir ilgiyle karşılaştınız?

Fulya Kahraman: Büyük şehirler başta olmak üzere Türkiye'nin hemen her bölgesinde çevreci ürün arayışında olan binlerce hayvan severe ulaştık. Amacımız eriştiğimiz kişi sayısını her geçen gün artırarak daha fazla kaynağı koruyabilmek.

Yurt dışına açılmaya yönelik hedefleriniz neler?

Ali Kahraman: Yurt dışı için büyük petshop tedarik firmalarıyla anlaşmalar yaptık. Hollanda, Almanya, Macaristan, İngiltere ve ABD'deki hayvanseverlere de tasmalarımızı ulaştırmaya başladık. İspanya ve Portekiz için distribütörlük anlaşmamızı tamamladık ve çok kısa süre içerisinde bu pazarlarda da tüketiciye merhaba diyeceğiz. Yakın ajandamızdaki en önemli konu ise 22 Mayıs'ta Almanya'da gerçekleştirilecek Interzoo 2022 fuarında DOG.iST'in dünya evcil hayvan sektörüne yönelik lansmanını gerçekleştirmek yer alıyor.

Sektörün global hacmi nedir?

Ali Kahraman: Dünya evcil hayvan sektörü yaklaşık olarak 300 milyar dolarlık bir hacme sahip. Sektörde gelişmiş ülkelerin pazar payları diğer ülkelere kıyasla oldukça yukarıda. Örneğin ABD bu pazarın yaklaşık üçte birine sahip; yani 100 milyar dolar. Almanya, Hollanda, İngiltere gibi pazarlarda ise hacim yaklaşık 5 milyar dolar seviyelerinde. Türkiye ise evcil hayvan sektöründe büyüme hızıyla dikkat çeken ve gelişmekte olan bir pazar. Pandemi ile birlikte büyüme hızı yüzde 50'lere ulaşan sektörün genel hacmi yaklaşık olarak 1 milyar doları buluyor.

Sadece tasma mı üretiyorsunuz?

Fulya Kahraman: 6 farklı kategoride 100'e yakın ürünümüz bulunuyor. Boyun, air mesh ve göğüs çeşitlerinden oluşan tasmalar, gezdirme kayışları, emniyet kemerleri ve geri dönüştürülmüş çelikten üretilen, antibakteriyel ve ergonomik özellikte mama kaplarımız da bulunuyor.

BAYİLİK ŞARTI, HAYVAN SATIŞI YAPILMAMASI

DOG.İST, Derka Evcil Hayvan Ürünleri Ticaret Limited Şirketi çatısı altında faaliyet gösteren bir marka. Şu an İstanbul, İzmir, Ankara, Antalya, Muğla ve Mersin gibi büyük şehirlerde satış temsilcilikleri vermek üzere görüşmelerinin devam etmekte olduğu bilgisini veren Ali Kahraman, bayilik şartlarıyla ilgili olarak şunları aktarıyor:

"Satış temsilciliği veya bölge temsilcilikleri için temel olarak birkaç kırmızı çizgimiz bulunuyor. Her şeyden önce çevre bilinci ve hayvan sevgisi yüksek kişilerle iş ortaklığı kurmak gibi temel bir hedefimiz var. Ayrıca markamızın yer alacağı merkezde hayvan üretimi ve satışının yapılmaması en önemli ön koşullarımızdan. Bu iki önemli koşulun dışında genel olarak bakıldığında girişimci bir ruha sahip olmak, insan ilişkilerinde yetenekli olmak, alanda deneyim sahibi olması gibi koşulları sıralayabiliriz."

BİZE ULAŞIN