45 ülkeye elektrikli motosiklet satıyorlar

Türkiye’de elektrikli motosiklet denince akla ilk onlar geliyor. Tüm ürünleri evde şarj ediliyor ve yılda 100 bin küçük ölçekli motorlu araç üretiyorlar. Volta Motor’un Kurucuları Fatih Bayraktar ve Mustafa İnci, “45’ten fazla ülkeye ihracat yapıyoruz” diyor.
25.09.2022 18:00 GÜNCELLEME : 26.09.2022 00:00

PARA RÖPORTAJ/ AYŞEGÜL KÜÇÜKKURT ZOR Her şey Çin'deki bir fuara katılmalarıyla başlamış. Bir ay boyunca bölgede araştırmalar yapmışlar ve işe Çin'den ithalat yaparak başlamışlar. Bugün birçok kentte gençlerin gözdesi olan scooter ve elektrikli motorun yerli üreticisi Volta Motor'un kurucularından söz ediyoruz…

İstanbul Teknik Üniversitesi Mühendislik Fakültesi'nden mezun olur olmaz, ailelerinden aldıkları birer araba parasını sermaye yapıp 12 yıl önce işe koyulan 35 yaşındaki Fatih Bayraktar ve 33 yaşındaki Mustafa İnci, bugün Türkiye'de elektrikli motosiklet denince akla ilk gelenlerden. 2010'da kurdukları Volta Motor Sanayi Ticaret A.Ş'ye ait üç fabrikada benzinli, iki ve dört tekerlekli, elektrikli, teknopet, triporter gibi yılda 100 bin küçük ölçekli motorlu araç üreten firma; Romanya, Almanya, Yunanistan, İtalya ve İsrail de dahil 45'ten fazla ülkeye ihracat yapıyor. Adını ilk elektrokimyasal pili icat eden İtalyan fizikçi Alessandro Giuseppe Antonio Anastasio Volta'dan alan firma, 500'den fazla kişiye istihdam sağlıyor.

Volta Motor Sanayi A.Ş. Yönetim Kurulu Başkanı Fatih Bayraktar ve Volta Motor Sanayi Ticaret AŞ Yönetim Kurulu Üyesi ve Genel Müdürü Mustafa İnci ile bir araya gelerek yeni yatırımları, elektrikli araç piyasasındaki trendleri, ürünlerin özellikleri gibi pek çok konuyu masaya yatırdık.

Volta'nın bugünlere gelme yolcuğunu anlatır mısınız?

F. Bayraktar: Her şey, Çin'de yer alan bir fuara katılmamızla başladı. Bir ay boyunca bu bölgede araştırmalar yaptık. Bu araştırmalar sonucunda, ilk işimize ithalat yaparak başladık. Çok ufak sayılarda alım satım yaparak başladığımız bu yoldan, bugünlere kadar geldik. Sermayemiz yalnızca ailelerimizden aldığımız birer araba parasından oluşuyordu. Sonrasında ise yaptığımız her şeyi, şirketten kazandığımız para ile gerçekleştirdik. Şu anda 500'ün üzerinde çalışanımız var. Personel sayımızın üçte biri kadın çalışanlardan oluşuyor. Yeni açılacak fabrikalarımızda ise bu oranı daha da yükselecek. 100'ün üzerinde mühendis de bünyemizde çalışıyor.

İlk ürettiğiniz elektrikli araç hangisi oldu?

F. Bayraktar: Volta Motor olarak piyasaya elektrikli araçlarla giriş yaptık. İlk üretilen modelimiz VS1, elektrikli mopetti. İlerleyen zamanlarda pazarda hızlı büyümemiz ve akabinde de üretim adedinde yaşanan artışla birlikte, pazar bizi benzinli araç üretmeye de itti. Şu an ürünlerimizin yüzde 15'ini benzinli araçlar oluşturuyor.

Birçok parçayı kendi bünyemizde ürettiğimiz için daha az dışa bağımlıyız. Ancak her parçayı kendimiz üretmiyoruz. Her geçen gün bağlılık oranımızda hızlı bir düşüş olduğunu söyleyebiliriz.

Şu anda kaç çeşit ürün mevcut?

F. Bayraktar: 30'un üzerinde ürün çeşitliliğe sahibiz. Bahsettiğimiz gibi hepsi elektrikli araçlardan oluşmuyor. Benzinli araçlarımız da mevcut. Benzinli araçlarımızın satışını "Revolt" markası üzerinden yapıyoruz. Ayrıca yurtdışında satışlarımızı da VTA markamız üzerinden gerçekleştiriyoruz. Her yaş grubuna hitap eden ürünlerimiz mevcut. Ürünlerimiz için net olarak; 'şu yaş grubuna hitap ediyor' diyemeyiz.

En çok talep gören ürünleriniz hangisidir?

M. İnci: Her ürünümüzün, hatta her ürün kategorimizin alıcıları farklı oluyor. Ama şunu söyleyebiliriz ki en favori ürünlerimiz; elektrikli bisikletlerimizden olan VB2 ve VB7 modelimiz, elektrikli moped kategorisinde yer alan VS2 ve VS5. Dağıtım aracı olarak kullanabileceğiniz; VT5 ve VT7 ürünlerimiz çok fazla talep görüyor.

Araçların ortalama şarj süreleri nedir?

M. İnci: Araçların geneli altı-sekiz saat arasında şarj edilmektedir. Bazı ürünlerimizde hızlı şarj üniteleri mevcut. Şarj süresi; ürüne, kullanım şekline, kullanan kişinin kilosuna, yol durumuna vb. birçok dış faktöre bağlı olarak değişkenlik gösteriyor. Bütün ürünlerimizin batarya kısmı çıkarılıp, evinizde şarj etmeye uygun şekilde üretiliyor. Batarya ömrü şarj alışkanlığıyla doğru orantılıdır. Bataryalar, her model için uygun görülen saat aralığına uyularak şarj edildiği takdirde uzun ömürlü olacaktır. Bu şarj alışkanlığına uyulmaması, akülerin ömründe ciddi azalmalara neden olur. Fiyat ortalamaları da ürün kategorilerine göre değişkenlik göstermektedir.

Elektrikli araçlara talep her gün artıyor. Yeni inovatif başka yatırımlarınız olacak mı?

M. İnci: Günümüzde elektrikli araçlara talep, her geçen gün katlanarak artıyor. Böyle olunca daha çok elektrikli araçlarımıza yöneldik. Birden fazla kategoriye yoğunlaşmış durumdayız. Bunların başında; elektrikli bisiklet ve elektrikli moped gelmektedir. Özellikle dağıtım sektörüne getirdiğimiz çözümler sayesinde, dağıtım için yapmış olduğumuz ürünlerimize olan talep çok daha yoğun diyebiliriz. Artan akaryakıt fiyatları ve beraberinde çevre bilincinde yaşanan artış, elektrikli araçlara olan eğilimi artırdı. Ancak her ürün, bizim ürünlerimiz gibi evde şarj edilemiyor. İstasyonlara gerek duyulan ürünler de mevcut. Türkiye bu sürece hızlı adapte olmuş durumda. Yolda kalma durumuna karşın istasyon sıklıkları her geçen gün artırılıyor. Altyapı olarak tamamen hazırız, diyemeyiz ancak hızlı bir adaptasyon sağlandığından bahsedebiliriz.

Triportör modelindeki araçlarınızı çok sık görüyoruz. Hangi firmalara üretim yapıyorsunuz?

F. Bayraktar: Triportör araçlar çok yaygınlaşmaya başladı. Bunun başlıca nedeni tabii ki dağıtım maliyetlerinde yaşanan artış. Biz ürettiğimiz araçlarla firmalara çok büyük ölçüde dağıtım maliyeti avantajı sağlıyoruz. Ayrıca nüfusun yoğun olduğu şehirlerde yaşanan park ve trafik sorununa çözüm niteliğinde bir ürün diyebiliriz. Kompakt yapısı sayesinde her yere kolayca park edilebiliyor. Güvenlik açısından da hiçbir sorun teşkil etmiyor. Birçok zincir marketle anlaşmamız bulunmakta. Örneğin A101 mağazalarında ürünlerimizle sıklıkla karşılaşabilirsiniz. Özel üretimlerimizi de şu şekilde gerçekleştiriyoruz; her firma çözüm bulmak istediği noktaları, taleplerini tarafımıza iletiyor. Gerçekleştirdiğimiz görüşmeler neticesinde gerekli Ar-Ge çalışmalarına başlıyoruz. Seri üretim ürünlerimize ek olarak firmaların ihtiyacını tamamen karşılayacak ürünler üreterek çözüm odaklı bir yaklaşım sergiliyoruz. Dağıtım faaliyetlerine çözüm getirdiğimiz markalara Getir ve Şok Marketler grubunu örnek verebiliriz.

Şu anda kaç bayiniz bulunuyor?

F. Bayraktar: Toplam 300'den fazla bayimiz mevcut. Bayilik için birçok prosedürümüz var. Buna ek olarak Türkiye'de fabrika satış mağazalarımız bulunuyor. Onlar için de bazı standartlar söz konusu.

Scooter ve bisiklet yolları yapımı konusunda çalışmalarınız var mı?

M. İnci: Bu konuyla ilgili birçok çalışmamız oldu. İlgili makamların gerçekleştirdiği görüşmelerde bizler de yerimizi alıp, çözüm noktalarına ilişkin bilgi alışverişi gerçekleştirdik.

Yıllık ne kadarlık bir üretim gerçekleştiriyorsunuz?

M. İnci: Senede yaklaşık 100 bin adet üretim yapıyoruz. Aylık üretimimiz ise sipariş miktarına göre değişkenlik gösteriyor. Üretilen ürünlerin üçte biri ihraç ediliyor. Bu oran kademeli olarak artırılıyor. 45'ten fazla ülkeye ihracat gerçekleştiriyoruz. Bu ülkelerin başında; Romanya, Almanya, Yunanistan, İtalya ve İsrail gelmektedir.

Satış sonrası hizmetleriniz nedir?

F. Bayraktar: Satış sonrası hizmetler, satıştan çok daha önemli bir süreç. Olabildiğince müşterilerimizin bu süreçte yanında olmaya çalışıyoruz. Çok gelişmiş bir satış sonrası hizmetler departmanımız var.

Sektör hakkında neler söylemek istersiniz?

F. Bayraktar: Özellikle son dönemde piyasada inanılmaz bir artış söz konusu. Daha önce de belirttiğimiz gibi, doğa ve bütçe dostu bu araçlar her açıdan avantaj sağlıyor. Türkiye'de bu sektöre ciddi yatırımlar yapılıyor. Tabii bu bilincin artması için kullanılabilirliği de artırmak gerekir. Kullanılabilirlik de şarj istasyonlarının kolay ulaşılabilir olması ile mümkün olacak, diyebiliriz.

"Üçüncü fabrikamızı satın aldık"

"Türkiye'de iki bölgede üç fabrikada üretim yapıyoruz. İlki Gebze Serbest Bölge'deki 7 bin metrekarelik fabrikamız. Diğeri Düzce Gümüşova'daki fabrikamız. Bu fabrikamızın alanını genişletiyoruz. Toplam 30 bin metrekare kapalı alana sahip olacak. Ayrıca yine Düzce'de, Cumayeri'nde yeni bir fabrika satın aldık. 10 bin metrekaresi kapalı, toplam 23 bin metrekare alana sahip bu yeni fabrikada yılsonuna kadar çift bantlı üretim planlanıyoruz. Hedefimiz günlük 500 adet araç. Yurtdışında ise Almanya, İngiltere ve Çin'de anlaşmalı üretim noktalarımız bulunuyor."

BİZE ULAŞIN