Avrupa’nın da biletini kesecek

Türkiye’de devlet ve özel sektöre ait akla gelebilecek hemen her etkinlikte imzası bulunan biletleme teknolojileri firması, Biletinal gözünü Avrupa’ya dikti. Balkan coğrafyasına giriş yaptıkları bilgisini veren Biletinal CEO'su Ulaş Uslu, 2022 yılının son aylarında Batı Avrupa’ya açılacaklarını belirtti.
05.11.2022 15:40 GÜNCELLEME : 07.11.2022 00:00

PARA RÖPORTAJ/ ÜRÜN DİRİER Devlet Tiyatroları, Devlet Opera ve Balesi, Güzel Sanatlar Genel Müdürlüğü, Türkiye Voleybol Federasyonu, Türkiye'nin önde gelen sinema grupları, özel tiyatrolar, şehir tiyatroları, spor kulüpleri, performans sahneleri, dev konserler, tema ve eğlence parkları etkinlikleri gibi Türkiye'de akla gelebilecek hemen her organizasyonun arkasında onlar var. Bugün Türkiye'de satılan sinema biletlerinin yarısının, devlet tiyatrolarının, Devlet Opera ve Balesi'nin tamamının, özel tiyatroların yüzde 80'den fazlasının, Türkiye Voleybol Federasyonu'na bağlı karşılaşmaların tamamının ve birçok konser ve festivalin biletlemesi Biletinial sistemleri üzerinden gerçekleştiriliyor. Yılda 50 milyon adede yakın bilet, Biletinial üzerinden insanlara ulaşıyor. Türkiye dışında Kıbrıs'ta da operasyonlar yürüten şirket, Hırvatistan, Arnavutluk ve Kosova'da da çalışmaya başladı. Sistemi önümüzdeki aylarda tüm Balkan coğrafyasına yayacakları bilgisini veren Biletinal CEO'su Ulaş Uslu, "2022 yılı son ayları ise Batı Avrupa'ya açıldığımız bir yıl olacak. Yılın son çeyreğinde Almanya, Hollanda, Belçika ve Avusturya'da faaliyetlerimize başlayacağız. Almanya'da bir bölge müdürlüğü oluşturmayı hedefliyoruz" dedi.

Biletinal CEO'su Ulaş Uslu, sorularımızı şöyle yanıtladı:

Böyle bir iş modeli geliştirmeye, bu işe girmeye nasıl karar verdiniz?

Farklı dikeylerde yer alan teknoloji tabanlı girişimlerimiz olmakla birlikte, yolculuğumuz spor etkinliklerini odağına alarak başladı. Biletinial temelinde 2011 yılında Bursaspor'un biletlerini online platform üzerinden satmak için yola çıkmış bir şirket. Ancak sonrasında bütün futbol karşılaşmalarının biletlerinin tek elden satılması gündeme geldiğinde, bir durum değerlendirmesi yaptık. Sahip olduğumuz sistemi başka hangi alanlara adapte edebileceğimize baktık. Zira teknolojimiz, kurulmuş bir sistemimiz ve yazılım ekibimiz vardı. Yaptığımız incelemelerde, sinema sektörünün Türkiye'de gelişmesi ve sektördeki ihtiyaçlarını görünce, yönümüzü değiştirdik. Büyüme stratejimizi yaparken hedeflerimizi dikeylere böldük. Dikeylerden biri sinemaydı. Sinema bize müthiş bir yaygınlık ve data kazandırdı. Bunun yanında müthiş bir iş yükü de kazandırdı, ama aynı zamanda yüksek datayı işleme yetkinliğimizi geliştirdi.

İkinci büyüme alanımızı yazılım ve teknik altyapı olarak sinemaya çok benzeyen tiyatroyu seçtik. Pandeminin hemen dönüşünde odağımızı tiyatroya olarak belirledik. Biraz da sosyal sorumluluk projesi gibi oldu tiyatro hikayemiz. Pandemi sonrası birçok özel tiyatroya ön ödemeler yaparak ve fon sağlayarak yeni oyunların seyirci ile bulunmasına katkıda bulunduk. Bu, bizi herkesin bir adım önüne taşıdı aslında. Devlet tiyatrolarını kazandık, üzerine özel tiyatroların da yüzde 80'i ile sözleşme yaptık. Şirketin özel tiyatrodaki geliri de yaklaşık 10'a katlandı.

Spor alanında da varsınız, bildiğim kadarıyla?

Evet, üçüncü büyüme alanımız spor. Bu alanda da çalışma modeli olarak bize yakın olan Voleybol Federasyonu ile iş birliği yaptık. Çok iyi bir kazanım oldu bizim için, onların da yüksek bir müşteri memnuniyeti var. Çalıştığımız basketbol takımları var. Onların sayısını artırmaya çalışıyoruz. Biletinial bugün geldiği noktada biletleme konusunda faaliyet gösteren dünyadaki örneklerine göre, kendisine rakipsiz bir alan yaratmayı başaran bir girişim. Müşterilerimize, onların bütün teknolojik ihtiyaçlarını karşılayan ve 360 derece hizmet verebilen bir sistemi sunuyoruz. Bu iş yaklaşımı benzersiz. Bu benzersizlik de Biletinial'ı rakipsiz kıldı. Bu fark ise bizi pazar lideri yapıyor. Bu model ile kullanıcılar eğlence ve spor alanında aradıkları tüm etkinliklere ulaşabilirken, bizler de tüm tüketici davranışlarını analiz ederek gerek son kullanıcılarımıza gerekse içerik üreticilerine doğru içerikler sunabilmek için yapay zekâ algoritmaları geliştiriyoruz.

Rekabette sizi farklı kılan unsurlar neler? Hedef kitleniz sizinle çalışmayı neden tercih ediyor?

Kültür endüstrileri, gerek sağladığı istihdam gerekse de bağlantılı sektörlere sağladığı potansiyel olanaklarla büyümeye açık bir alan. Aynı zamanda pandemiyle beraber hayatın her alanında hızlanan dijitalleşmeye en çabuk adapte olan sektörlerden biri. Bugün daha fazla kültür kurumu, dijitalin sağladığı imkanlardan yararlanıyor. Bu alandaki potansiyele inanıyoruz ve Biletinial olarak kültür sektörünün alanımızdaki iş ortağı olmayı hedefliyoruz. Biletinial'ı online biletleme yapan bir pazaryeri gibi görmek yanlış olur. Bizi farklı kılan unsurlar öncelikle sinema, tiyatro, spor gibi etkinlik şirket ve merkezlerinin tüm operasyonlarını yönetmelerini sağlayan yazılım setimiz. Bunun dışında ve iş ortaklarımızın yazılım olarak tüm ihtiyaçlarını karşılayan teknolojik çözümler geliştirmemiz şeklinde özetleyebiliriz. En önemlisi de geliştirdiğimiz bu çözümler ile pazarı da büyütüp derinleştiriyoruz. Sinema ve tiyatro gibi merkezler sağladığımız çözümlerle gişe operasyonlarından kapı girişlerine, büfelerinden dijital ekranlarına, pazarlama ve loyalty tool'larına kadar tüm operasyon ve iş süreçlerini kendilerine sağladığımız çözümle tek merkezden online ve bütünleşik bir şekilde yönetme imkanına sahip oluyorlar. Üstelik bunun için yüksek maliyetlere katlanmalarına da gerek kalmıyor. Bu sayede sinema işletmelerine de çok ciddi destek sağlamış olduk. Kurduğumuz sistemle takip yapabildiler, telefonlarından o anda kaç bilet sattıklarını gördüler, gişe ve büfelerindeki kayıp kaçağı takip edebildiler. Bunu sağlamak için birçok yazılıma ayrı ayrı para ödemek yerine tek bir yazılımla; tüm ihtiyaçlarını karşıladılar.

Hangi kurumlara hizmet veriyorsunuz?

Bir tarafta etkinlik merkezlerine yazılım setimiz ve pazar yerimiz ile hizmet verirken, diğer yandan bu etkinliklere katılmak isteyen son kullanıcıların online ya da gişeden etkinlik biletlerine ulaşmalarını sağlıyoruz. Geldiğimiz noktada, Türkiye'nin önde gelen sinema salonları ve şehir tiyatroları ile birlikte TC. Kültür ve Turizm Bakanlığı'na bağlı Devlet Tiyatroları, Devlet Opera ve Balesi, Güzel Sanatlar Genel Müdürlüğü, Atatürk Kültür Merkezi (AKM), CSO Ada Ankara etkinliklerinin tek yetkili biletleme çözüm ortağı durumundayız. Bu yıl itibarı ile Türkiye Voleybol Federasyon'unun tüm kademelerdeki etkinliklerinin biletleme operasyonlarını da yine tek yetkili olarak üstlendik. Basketbol tarafındaysa, yine Türkiye'nin önemli kulüplerinin biletleme operasyonlarını yönetiyoruz. Özel tiyatro gruplarında da önemli bir pazar büyüklüğüne ulaştık. Amacımız burada da gerçekleştirdiğimiz iş ortaklıklarının sayısını artırmak ve sistemi dünyaya açmak. Pandemi öncesi Balkanlar'da başladığımız yurtdışı operasyonlarımızı, önümüzdeki dönemde genişletmek için çalışmalarımız sürüyor.

Biletleme sektörü dünyada nasıl bir büyüklüğe sahip?

Dünya genelindeki rakamlara baktığımızda, spor, müzik ve sinemanın önderliğinde eğlence sektörü olarak tanımladığımız alanda 2022 yılı için 76 milyar dolardan fazla bir pazar büyüklüğü oluşacağı öngörülüyor. Tiyatro ve türevleri ile birlikte bu rakamın 80 milyar doları geçeceğini tahmin ediyoruz. 2020 ve 2021 yılları pandemi nedeniyle sektör için çok büyük kayıplara neden oldu. Sektörün 2022 yılında pandeminin etkilerini hızlı gidereceğini söyleyebiliriz. Bu yıl sektörde pandemi öncesi olan 2019 yılının yüzde 25 üzerinde bir gelir büyümesi bekleniyor. Bu yılla birlikte sektörün gelişimini sürdüreceğini ve yıllık minimum yüzde 5 büyüme ile 100 milyar dolar sınırını birkaç yıl içinde geçeceğini tahmin ediyoruz. Bu alanda pazar lideri ülke ise Amerika Birleşik Devletleri. Sektörü ABD domine ediyor. Neredeyse toplam hacmin yüzde 30'unu ABD tek başına karşılıyor. Teknolojinin gelişimi ve mobil uygulamaların yaygınlaşması, sektörün de önemli ölçüde dönüşmesini beraberinde getirdi.

Türkiye'de biletleme sektörün büyüklüğü nedir? Biletinial ve sektör 2022'yi nasıl geçiriyor?

Türkiye'de yıllık 100 milyon adet civarında bir etkinlik biletlemesi söz konusu. Bu paketin içinde tüm spor karşılaşmaları, sinema, tiyatro ve konserler var. Bu pazar bilet adedi açısından Amerika'da spor tarafından domine edilirken, Türkiye'de ise sinema sektörü tarafından ediliyor. Türkiye'de biletlemede en büyük pay, açık ara sinema sektörünün. Biletinial olarak liderliğini üstelendiğimiz pazarda dört beş oyuncudan bahsedebiliriz. Oldukça konsolide bir pazar yapısına sahibiz. Uluslararası oyuncuların Türkiye temsilcilikleri ile bizim gibi lokal başlayıp yurtdışına açılan girişimciler de var. 2022 yılı ise bizim için hızlı başladı. Son iki yılı kısa sürede telafi ederek, pandemi öncesi rakamlarını geçeceğimizi öngörüyoruz. Çünkü hayatın içerisinde olmak isteyen geniş bir potansiyel ve bu alanlara ciddi bir talep var. Bu talebin arttığını yılbaşından bu yana net bir şekilde görüyoruz. Biletinal olarak bu süreçte Biletinal Yaz Konserleri, Biletinal Dany Brillant Konseri, İstanbul Night Flight Konserleri, Küçükçiftlikpark Konserleri / Halsey Konseri, İstanbul Müzik Festivali, Beyoğlu Kültür Yolu Festivali gibi önemli projelere imza attık. Sinema ve tiyatro dikeylerindeki pazar liderliklerimizden sonra, konser ve festival dikey alanında da önemli çalışmalar gerçekleştirirken, dünya çapında organizasyonlara imza attık.

Yaz sezonu boyunca gerek Kültür Bakanlığı ve belediyelerin gerekse özel organizasyonların konser ve festivallerinin içerisinde partner olarak yer alarak, 700 bin bilet satışı ve kapı organizasyonu gerçekleştirdik. Bursa Nilüfer Belediyesi tarafından gerçekleştirilen ve üç gün süren Nilüfer Müzik Festivali (Nilfest) kapsamında 50 bin kişiyi ağırladık. 3 Eylül tarihinde gerçekleştirdiğimiz dünya starı Halsey Konseri'nde ise yaklaşık 20 bin kişilik bir çalışmaya imza attık. Bu dünya ölçeğindeki büyük organizasyonların sorunsuz tamamlamanın yanı sıra konser ve festival dikey alında elde ettiğimiz bu başarı bizi gururlandırdı.

"Son beş yıldır her yıl yüzde 100 büyüyoruz"

Biletinial, 10 yılda Türkiye'nin en büyük biletleme platformu oldu. Özellikle son beş yıldır her sene yüzde 100 büyüme kaydediyoruz. Biletleme, ciro, ziyaretçi adedi, üye kazanımı olarak inanılmaz rakamlara ulaştık. Buna devam edeceğiz. Amacımız, Türkiye'den çıkmış bir şirket olarak dünyanın sayılı biletleme şirketinden biri olmak. Bunun için altyapımız, teknolojik birikimimiz, azmimiz, isteğimiz ve heyecanımız fazlasıyla var. Yurtdışına açılım konusundaki hedeflerimizi, kademeli bir planlamaya aldık. İlk etapta pandemi öncesinde başlattığımız Hırvatistan merkezli operasyonumuzu tekrar eski seviyesine çıkarttık. Hırvatistan, Arnavutluk, Kosova'da çalışmaya başlayan sistemimizi önümüzdeki aylarda tüm Balkan coğrafyasına yayacağız. 2022 yılı son ayları ise Batı Avrupa'ya açıldığımız bir yıl olacak. Yılın son çeyreğinde Almanya çevresindeki dört ülkeyi kapsayan (Almanya, Hollanda, Belçika, Avusturya) bölgede faaliyetlerimize başlayacağız. Almanya'da bir bölge müdürlüğü oluşturmayı hedefliyoruz.

Yeniliklere açık yapımızla, dinamik kadromuzla son tüketici tarafında etkinliklere dahil olma ve bilet alma süreçlerini en hızlı, en sorunsuz hale getirmeye çalışırken, Türkiye'nin kültür kurumlarına da her türlü teknolojik altyapımızla destek olmayı, onlara bilgi birikimimizle katma değer sağlamayı, çıktıkları uzun ve zorlu yolda yol arkadaşları olmayı istiyor, bunun için çalışıyoruz.

BİZE ULAŞIN