Global partneri JLL ile olan ortaklığının Türkiye'de büyüdüğü, ortağı JLL'nin Türkiye fokusunun da arttığı bir sene geçiren Value Solution Partners; Ankara Kentpark, MarkAntalya, Isparta Meydan, Biz Cevahir Haliç ve İst Marina gibi daha birçok alışveriş merkezinin de aralarında yer aldığı 305 adet yeni kiralama sözleşmesine imza attı. Value Solution Partners Kurucu Ortakları Dora Şahintürk ve Tarkan Ander, yeni kiralama sözleşmelerinin yanı sıra 30 bin metrekarelik alanda da sözleşme yenilemeleri gerçekleştirildiklerini anlatıyor. Ayrıca hem yönettikleri hem de kiraladıkları AVM ve piyasa lideri oldukları sermaye piyasaları ve ofis piyasasında büyüdükleri bir sene geçirdiklerini vurguluyorlar.
2024 yılını; bütçelerin dikkatli yönetilmesi gereken bir dönem olarak yorumlayan Value Solution Partners Kurucu Ortakları Dora Şahintürk ve Tarkan Ander ile artan ve artacak rekabet ortamında perakende sektörünü ve AVM'leri konuştuk.
-Geçtiğimiz sene perakende sektöründe neler yaşandı ve şirketiniz için nasıl bir yıl geçirdiniz?
Geçen senenin perakende açısından genel olarak iyi geçtiğini söyleyebiliriz. Perakendede cirolarını yönettiğimiz ve kiraladığımız birçok alışveriş merkezinde ve perakendeci özelinde enflasyonun üzerinde arttığı bir sene geçirdik. Perakendede turizmin etkisi pozitif. Elektronik, gıda, tekstil sektörlerinde enflasyonun üzerinde büyüme oldu. Birçok perakendecinin metrekare ve mağaza bazında genişlediği bir sene oldu. Hem yönettiğimiz hem de kiraladığımız alışveriş merkezleri ve piyasa lideri olduğumuz sermaye piyasaları ve ofis piyasasında büyüdüğümüz bir sene geçirdik. Ankara Kentpark, MarkAntalya, Isparta Meydan, Biz Cevahir Haliç ve İst Marina gibi daha birçok alışveriş merkezinin de aralarında yer aldığı 305 adet yeni kiralama sözleşmesine imza attık. Yeni kiralama sözleşmelerinin yanı sıra 30 bin metrekarelik alanda da sözleşme yenilemeleri gerçekleştirildi. 2023 yılında toplam yeni kiralama, yer değişikliği ve sözleşme yenileme dahil olmak üzere 402 adet 131 bin metrekarelik alanın kiralaması yapıldı. Global partnerimiz JLL ile olan ortaklığımızın Türkiye'de büyüdüğü, ortağımız JLL'nin Türkiye fokusunun da arttığı bir sene geçirdik.
-2024'e dair beklentileriniz nelerdir, sektördeki gelişmeleri nasıl değerlendiriyorsunuz?
2024 ile ilgili olumsuz spesifik bir beklentimiz olmamakla birlikte dikkatle hareket edilmesi gerektiğini düşünüyoruz. Alınacak faiz kararları ve bilinmezlikler yüzünden şirketlerin, bütçelerini dikkatli yönetmesi gereken bir dönem olacak. Türkiye'nin ekonomik olarak özellikle enflasyonla mücadeleyi ön planda tutacağı bir yıl bizleri bekliyor. Perakende ve gayrimenkul sektöründe enflasyonist ortamın yaratacağı zorluklara sektör hazır olmalı. Olumsuz değil, ancak dikkatli olunması gereken bir sene bekliyoruz.
-Temkinli bir yaklaşımın perakende sektörü için neden önemli olduğunu düşünüyorsunuz ve bu temkinli yaklaşım nasıl bir strateji gerektiriyor?
Son iki senedir perakendenin enflasyonun üzerinde dolar ve euro bazında büyüdüğü bir seneyi geride bıraktık. Bunun organik sebepleri olmakla birlikte bir kısmının da enflasyonist ortamın getirdiği geçici bir talep olduğu gerçeğini de unutmamız gerekir. Ekonomi yönetimindeki enflasyonla mücadelenin önceleneceği iktisadi yaklaşım, talep tarafında yavaşlamayı beraberinde getirebilir. Turizm payının yükseldiği bu iki senenin sonunda ülkenin turizm performansı perakende cirolarını direkt etkileyecektir. Perakende sektörünün kendi kabiliyetinin dışında alınacak kararlar ve yaratılacak ortam, bu sektörün dışındaki bilinmezliklerle ilgili negatif olmayı değil, temkinli yaklaşımın bir gereklilik olduğunu gösteriyor.
Alışveriş merkezleri nasıl farklılaşacak?
Value Solution Partners Kurucu Ortakları Dora Şahintürk ve Tarkan Ander'e göre AVM'ler, artan ve artacak rekabet ortamında ayakları yere basan bir şekilde farklılaşmalı. Şahintürk ve Ander, AVM'lerin geleceğini şekillendirme planlarını ve özellikle gastromi alanında atılması gereken adımları ise şöyle aktarıyorlar:
-Kendi hitap ettiği ziyaretçilerini iyi tanımlayıp onlara eksiksiz hizmet verebilecek mağaza karmasını yaratıp onun üzerine farklılaşma alanlarını inşa etmeli.
-Bizler de yönetimini ve kiralamasını yürüttüğümüz alışveriş merkezlerinin bulunduğu bölge, ölçeği ve hitap ettiği ve etmesi gereken profile uygun mağaza karması yönetimi ve imaj ve vizyon yönetimini öncelediğimiz esaslarla çalışıyoruz.
-Gastronomi alanında da benzer esaslara uygun bu alanların sayısını arttırdığımız, seçenekleri genişlettiğimiz, bölgeye ve profile uygun farklılaşmaya gittiğimiz her zaman dilimini kapsayabilen, her hızda ihtiyacı giderebilen, hitap ettiği profilin farklı ekonomi gerçeklerini de dikkat eden bir gastronomi marka karması genel politikamız haline geldi.
-Ancak gastronomide adetleri artırırken AVM'lerde geçirilen sürenin de artması gerektiğini, benzer mutfaklar yerine farklılaşan mutfakların ve ambiyansın, eğlence alanları ile birlikte yer alması gerektiğine; yerel tatlara da organize perakende içerisinde almaya imkan verirken ulusal ve uluslararası markalarında da mağaza karmasında yer verilmesi gerekiyor.
-Açık ve kapalı alan dengesinin de iyi kurgulanması gerekiyor. Gastronomi alanlarını alışveriş merkezinden ayrıştırmadan, bu alanların AVM ile birlikte maksimum sinerjiyi yaratmasını hedefliyoruz.