Sizi patron yapacak bayilikler (2)

Pizzacısı, kuruyemişçisi, emlakçısı, pidecisi, kuyumcusu, tekstili… Birikimi olan girişimciler, her yıl franchising pazarındaki yeni markaları kovalıyor. Zincir markalar globalde yerini almaya çalışırken, iki-üç şubeli olanlar ise iç pazarda büyümeye çalışıyor. Çoğu ise isim hakkı ve royalty bedeli bile talep etmiyor. (İkinci bölüm)
17.05.2022 07:43 GÜNCELLEME : 17.05.2022 07:43

PARA ARAŞTIRMA/ AYŞEGÜL KÜÇÜKKURT ZOR Yeni nesil kafeler, büyümeye çalışan emlak zincirleri, çeşit çeşit fast food markaları… 2022 yılında franchising sektörü yeni markalarla büyümesini sürdürüyor. Hem iç pazarda hem de yurt dışında pek çok şube açmayı hedefleyen markaların çoğu; yatırımcılarından isim hakkı bedeli, reklam bedeli ve royalty bedeli dahi talep etmiyor. Biz de PARA Dergisi olarak hem piyasaya yeni çıkmış markaların, hem de büyüme stratejisini değiştiren ve buna göre şartlarını tekrar revize eden firmaları derleyerek, isim hakkı bedellerini, franchising şartlarını ve şube açma hedeflerini araştırdık… (İKİNCİ BÖLÜM)

BONTON ÖZSÜT

Hedef 25 milyon TL ciro

STP Gıda'nın diğer markası olan BONTON Özsüt, 2022 yılında faaliyetine başlamış. Daha uygun fiyatlı ürünleri tüketicilere sunma hedefiyle yola çıkan marka, kiosk konseptinde küçük metrekareye sahip alanı, daha az personel ihtiyacı ve al götür hizmeti ile yatırımcı dostu. İlk etapta İstanbul'da Mecidiyeköy, Şişli Yenikapı ve İTÜ-Ayazağa metro istasyonlarında olmak üzere dört merkezde hizmet veriyor. Şu an için şubelerin hepsi Özsüt bünyesinde bulunuyor. Yurt dışında ise şubesi yok. 2022 yılsonuna kadar 20 BONTON şubesi açmayı planlarken 25 milyon TL de ciro hedefliyor.

*Francihising Şartları: BONTON Özsüt; İstanbul, İzmir, Ankara ve Bursa olmak üzere tüm büyükşehirlerde, yoğun cadde ve sokaklarda, şehir hastaneleri, üniversiteler gibi lokasyonlarla toplu ulaşımın yoğunlaştığı bölgelerde yer almayı istiyor. Markanın isim hakkı bedeli 150 bin TL + KDV. Marka, girişimcilerden reklam ve royalty bedeli almıyor.

Web Adresi: www.ozsut.com.tr

WORKINTON

Yurt dışı ağını genişletmeyi hedefliyor

2012 yılında kurulan Workinton, şu anda Türkiye'de co-working sektörünün en hızlı büyüyen girişimcisi konumunda bulunuyor. Kurulduğumuz günden bu yana 15 bin üyeye co-working, sanal ofis, hazır ofis ve toplantı odası hizmeti sunuyor. Firmanın 20 şubesi var. Türkiye'de altı, Katar'da ise beş şube franchise olarak yönetiliyor. Katar'daki şubeler Doha ve Lussail'de bulunuyor. Yurt içinde İstanbul, İzmir, Ankara ve Bursa olmak üzere dört ilde faaliyet gösteriyor. Workiton, hem 2022 hem de 2023 yılında yurt içi ve yurt dışı ağını genişletmeyi hedefliyor. Yılsonuna kadar ise 100 milyon TL ciroya ulaşmayı hedefliyor.

*Francihising Şartları: Workinton, 2012'den bu yana edindiği sektör tecrübesi, teknik ve güçlü dijital altyapısı sayesinde franchise'lar için planlamış bir süreç sunuyor. Firma, 'salesforce' yatırımı sayesinde hem satış hem de müşteri süreçlerini baştan sona kolaylıkla yönetebiliyor. Workinton'un isim hakkı, ilgili şubenin büyüklüğüne göre belirleniyor.

Web Adresi: www.workinton.com

TÜRKKEP

140 başvuru merkezi var

2008'de kurulan ve 2013 yılında Bilgi Teknolojileri ve İletişim Kurumu (BTK) tarafından Kayıtlı Elektronik Posta (KEP) Hizmet Sağlayıcısı ve Gelir İdaresi Başkanlığı (GİB) tarafından da e-Fatura Özel Entegratör'ü olarak yetkilendirilen Türkkep, Kayıtlı Elektronik Posta (KEP), e-Yazışma, e-Fatura, e-Arşiv Fatura, e-Defter ve e-Saklama hizmetlerini kurumsal ve bireysel müşterilere yetkili hizmet sağlayıcı olarak tek noktadan sunabilen ilk özel şirket olma özelliği taşıyor. Türkiye genelinde 140 Türkkep Başvuru Merkezi bulunuyor. Bu merkezlerin tamamı franchising yöntemiyle işletiliyor. Türkiye'de 52 ilde faaliyet gösteren firmanın yurt dışında hizmeti bulunmuyor. Türkkep, 2022'de yurt içinde 20 başvuru merkezi açma hedefi bulunuyor.

*Francihising Şartları: Türkkep Başvuru Merkezi açmak için çeşitli yatırım şartları aranıyor. Erişilmek istenen bölge büyüklüğüne göre en az iki personel istihdam edilmesi, bir araca sahip olunması ve ofislerini merkezi bir lokasyonda tercih edilmesi isteniyor. Firma, royalty ve reklam bedeli almazken giriş bedeli ve isim hakkı da talep etmiyor.

Web Adresi: www.turkkep.com.tr

TAVUK DÜNYASI

Kıbrıs'a iki şube daha açacak

Bu sene 10. yılını kutlayan Tavuk Dünyası, yenilikçi hizmet anlayışıyla büyümeye devam ediyor. Türkiye'de 221 franchise restoran, 39 merkez restoran olmak üzere toplam 260 noktada tüketicileriyle buluşan markanın, ayrıca Kıbrıs'ta bir, Rusya'da ise toplam 23 restoranı mevcut. Marka, 52 ilde hizmet verirken, Kıbrıs'ta ise iki yeni restoran daha açmayı hedefliyor. Yurt içinde 2022 senesi içinde 40 yeni restoran açmayı hedefleyen Tavuk Dünyası'nın yurt dışındaki çalışmaları ise devam ediyor.

*Francihising Şartları: Tavuk Dünyası'nın yatırımcılardan istediği, firma ile örtüşen değerlere sahip olması, motivasyonunun ve çalışma azminin yüksek olması. Firmanın önceliği, bölgeye en yakın mevcut franchise ile görüşme yapmak. Şubenin mimari olarak değerlendirilmesi sonucunda, yatırım olumlu bulunursa süreç başlıyor. İsim hakkı ve royalty bedeline ek olarak, lokasyona göre değişkenlik göstermekle birlikte inşaat bedeli ve açılış paketi bedelleri de alınıyor. Toplam pazarlama ve royalty bedeli olarak yüzde beş olarak talep ediliyor. 2022 senesi için isim hakkı bedeli 325 bin TL + KDV olup bu rakam, yıllık bazda güncelleniyor.

Web Adresi: www.tavukdunyasi.com

GLORIA JEAN'S COFFEES TÜRKİYE

Cirodan yüzde beş alıyor

1999 yılında Türkiye pazarına giren Gloria Jean's Coffees, Türkiye'de 33 ilde toplam 102 mağazasında hizmet veriyor. Mağazalarına ek olarak Total İstasyonları'nın "Bi' Güzel" markasıyla hayata geçirdiği yeni market konseptinde yer alan marka, en yeni ve en son teknolojiye sahip kahve makineleriyle yüze yakın Total İstasyonunda Bi' Güzel Market'lerde kahveseverlerle buluşuyor. 102 mağazanın dördü şirkete aitken 98'i ise franchising sistemiyle işletiliyor. Gloria Jean's Coffees Türkiye olarak toplam 33 ilde hizmet veriyor. Gloria Jean's Coffees yurt dışında 50 ülkede bin 200'den fazla mağazaya sahip. Başta Amerika ve Avustralya olmak üzere, Yeni Zelanda, Birleşik Arap Emirlikleri, Güney Afrika, Meksika, Singapur ve İrlanda, Gloria Jean's Coffees'in yaygın olarak yer aldığı ülkelerin sadece bir kaçı.

*Francihising Şartları: Mağazalarda uygulanan tüm standartlar ve kullanılan bütün ürünler, markanın belirlemiş olduğu kriterlerin dışına çıkılmadan oluşturuluyor. Firmanın franchising giriş bedeli 350 bin TL+KDV iken verilecek franchise mağazalar için royalty oranı net cirodan yüzde beş alınıyor. Firmada isim hakkı bedeli de mevcut.

Web Adresi: www.gloriajeans.com.tr

BAYRAMEFENDİ OSMANLI KAHVECİSİ

Bütün şubeler franchising

Bayramefendi Osmanlı Kahvecisi, modern ve özgün konsepti, zengin ürün çeşitliliği ve kendine özel dekorasyonuyla 2011 yılından bu yana misafirlerine hizmet sunuyor. Firma, Türkiye'nin her il ve ilçesinde "Mağaza, Ekspres, Konteyner ve Kiosk" konseptleriyle franchise vermeyi hedefliyor. Uluslararası planda franchise görüşmelerine de devam eden marka, 2022 yılı içerisinde yurt dışında yeni lokasyonlarda şubeleşme çalışmalarını sürdürüyor. Firmanın şu anda toplam 175 şubesi bulunuyor. Tamamı ise franchising sistemiyle yönetiliyor. 76 ilde hizmet veren Bayramefendi Osmanlı Kahvecisi, yurt dışında ise Umman ve Almanya'da faaliyet gösteriyor. Firma yılsonuna kadar 20 şube daha açmayı hedefliyor.

*Francihising Şartları: Firmada, şubenin inşaat yapı maliyet fiyatları metrekare büyüklüğüne göre değişiklik gösteriyor. Mutfak ekipmanları 250 bin TL + KDV, ilk gıda 90 bin TL+KDV, züccaciye ve otomasyon 125 bin TL + KDV değerinde ürün gönderiminde bulunuluyor. Tüm franchise işletmelere, açılış sırasında gün boyunca eğitim desteği veriyor. Marka tarafından royalty bedeli alınmıyor. Yüzde üç lojistik ve reklam bedeli talep ediliyor. Bayramefendi Osmanlı Kahvecisi'nde isim hakkı bedelleri, mağaza konseptinde 130 bin TL+KDV'dir, ekspres konseptinde 75 bin TL+KDV'dir, konteyner konseptinde 50 bin TL+KDV'dir, kiosk konseptinde 50 bin TL+KDV'dir.

Web Adresi: www.osmanlikahvecisi.com

DEFACTO

Beş kıtada mağazası var

İlk mağazasını 2005'te açan ve kısa süre içerisinde Türkiye'de hazır giyim konusunda lider markaları arasında yerini almayı başaran Defacto'nun bugün, beş kıtada 500'ün üzerinde mağaza ve 15 bin çalışanı bulunuyor. Firma, 33 ülkede 159 ilde faaliyetlerine devam ederken, online operasyonlarla birlikte faaliyet gösterdikleri ülke sayısı 93'e çıkıyor. 304 yurt içi ve 203 yurt dışı olmak üzere toplam 507 mağaza bulunuyor. 2023 hedefleri doğrultusunda kurumsal olarak yurt içinde dokuz, yurt dışında 27 yeni mağaza yatırımı yapacak. Franchise modeli ile ise yılsonuna dek yurt dışında 15 yeni mağaza açmayı hedefliyor.

*Francihising Şartları: Globalleşme stratejisi doğrultusunda 2026 yılında online ve fiziki olarak toplamda 180 ülkeye ulaşmayı hedefleyen marka, franchising şartları arasında hedef ülkelerimizde perakendecilik tecrübesi ve lokasyon yaratma kabiliyetine sahip olan, lojistik ve finansal gücü ile agresif büyümeyi kaldırabilecek kişileri tercih ediyor. Adayların beş yıllık bir plan sunmalarını isteyen Defacto, yatırımcılardan reklam ve loyalty bedeli talep etmiyor.

Web Adresi: www.defacto.com.tr

YATAŞ GRUP

517 franchise mağazası

Yataş Bedding, Enza Home, Divanev ve Puffy markaları ile tüketicilerle buluşan Yataş Grup'un şu anda 265 Yataş Bedding, 189 Enza Home ve 63 Divanev olmak üzere toplam 517 franchise mağazası bulunuyor. 69 ilde 189 Enza Home ve 58 ilde 265 Yataş Bedding mevcut. Tüm Türkiye'de 461 Puffy satış noktası var. Divanev markasının ise 41 ilde 67 mağazamız bulunuyor.

*Francihising Şartları: Firmada franchising giriş bedeli ve isim hakkı bulunmuyor. Yatırımcı, mimari yatırım maliyetini üstlenerek mağazayı açabiliyor. Mağaza açılış ve yatırım sürecinde Yataş Grup, farklı tüm konularda desteğini esirgemiyor. Yatırımcılardan herhangi bir aylık reklam ya da royalty bedeli alınmıyor.

Web Adresi: www.yatasbedding.com.tr

REDSTONE

100 metrekare üzeri ofis isteniyor

Yenilikçi franchise sistemiyle hızla büyüyen emlak şirketi olan Redstone, şu anda toplam 49 şubeye sahip. Firmanın tüm şubeleri, franchising yöntemiyle işletiliyor. 12 ilde faaliyet gösteren firmanın yurt dışında ise Almanya, Fransa, Rusya, İngiltere, Amerika, İspanya, Kazakistan, Polonya, Güney Afrika'da şubeleri mevcut. Firma, yılsonuna kadar 100 şube açmayı belirlerken, 25 milyon TL'likte ciro hedefliyor.

*Francihising Şartları: Redstone'nun franchising şartları arasında taşınmaz ticareti yönetmeliğine bağlı olarak gerekli belgelerin tamamlanmış olması ve taşınmaz ticareti yetki belgesinin alınmış olması gerekiyor. Markanın standartları doğrultusunda minimum 100 metrekare üzeri ofis istenirken, franchising bedeli ve royalty bedeli de şartlar arasında yer alıyor. Toplam ciro üzerinden yüzde beş royalty bedeli isteyen firma, yatırımcılardan isim hakkı bedeli de talep ediyor.

Web Adresi:www.redstoneturkiye.com

FRANCHISE'DA SON TRENDLER NELER? KİM, NE DİYOR?

"HİBRİT İŞ MODELLERİ DAHA DA ARTACAK"

Aycan HELVACIOĞLU / The Franchise Company Yönetici Ortağı

Pandemi dönemiyle birlikte özellikle hizmet sektöründe pek çok inovatif iş fikri hayata geçti ve ürün veya hizmet satan yeni konseptler karşımıza çıkıyor. Hemen hepsi de ya franchise talepleri alıyor ya da kendi istekleriyle franchise pazarlamasına başlıyorlar. Önümüzdeki dönemde e-ticaret ile birleştirilmiş hibrit iş modellerinin daha da artacağını gözlemliyoruz. Yiyecek içecek sektöründe vegan, glütensiz, organik veya daha sağlıklı alternatifler sunan pastane konseptleri, tatlı konseptleri, yöresel ve katma değerli menüleri olan restoran konseptleri, trend franchise modelleri oluyor. Girişimci için vazgeçilmez olan Cafe konseptleri dikkat çekiyor.

"DİJİTAL DÖNÜŞÜM YATIRIMLARIMIZI ARTIRDIK"

Mustafa Hakan ÖZELMACIKLI / Altın Emlak Firma Sahibi

2022 yılı için dijitale ağırlık verdik ve bu alanda ar-ge çalışmalarımızı yürütüyoruz. 2022'de yüzde 30 bir büyüme hedefimiz var ve bu doğrultuda da marka bilinirliğimizi artırmaya yönelik faaliyetlerimiz de arttı. Dövizdeki yükselme, inşaat maliyetlerindeki artış, arzın daralmasına rağmen talepte yaşanan artışların özellikle ikinci el gayrimenkul piyasalarında hareketliliği devam ettireceğini, emlak işletmelerinin rolünün artacağını öngörüyoruz. Ayrıca yabancıya satışta piyasaların daha da derinleşeceğini beklediğimizi ifade edebiliriz. Gayrimenkul, sağladığı getiriler açısından da diğer yatırım araçlarının önüne geçti. Özellikle de bu durumun devam edeceğine yönelik beklentiler var. Sadece tapu harcı gelirleri açısından baktığımızda gelirlerin bir önceki yıla göre yüzde 29.44 artarak 24 milyar 319 milyon 817 bin 134 lira olarak gerçekleştiğini görebiliyoruz.

"KURU YEMİŞ SEKTÖRÜNÜN BÜYÜKLÜĞÜ 5 MİLYAR DOLAR"

Ömer Faruk ERBİL / Ünal Kuruyemiş CEO'su

Tüm dünyaya en taze ve en kaliteli kuru yemiş tedariki hedefine emin adımlarla yürümekteyiz. Ünal markasını bizden sonraki nesillere devredene kadar bizleri daha ileriye taşıyacak tüm adımları atmaya devam edeceğiz. Kuru yemiş sektörü ölçülebilen büyüklüğü ile 5 milyar dolara sahip. İthal ürünlerin pazar payı ise yüzde 30'dur. Kuru yemiş ve sağlıklı atıştırmalık sektörü, her yıl çift haneli büyüme hızına sahip. Son iki yıldır pandemi süreci, genel olarak sektörün büyümesine pozitif etki sağladı. Artan talep, iklim değişikliği, tarım sektöründeki rekolte düşüklükleri de fiyatların yükselmesinde etken. Bununla birlikte döviz kurlarındaki artış, ithal edilen kuru yemiş fiyatlarının normalin üzerinde artmasına neden oldu. Değişen alışveriş alışkanlıkları ve teknolojik değişiklerin ışığında, Ünal Kuruyemiş markasını daha ileriye taşımaya yönelik yatırımlara ağırlık veriyoruz. Kurduğumuz online satış altyapısıyla ülkenin her noktasına kaliteli, taze ve sağlıklı ürünlerimizi ulaştırıyoruz. Ünal Kuruyemiş markasını global bir marka haline getirmek için, başta İstanbul ve dünyanın marka şehirlerine franchise modeliyle büyümeyi hedefliyoruz. Markayı nasıl bizden önceki nesilden güçlü bir şekilde teslim aldıysak, bir sonraki kuşaklara yenilikçi ve daha güçlü bir şekilde teslim edene kadar inovasyon çalışmalarımız hız kesmeden devam edecek.

"2022 İHRACAT HEDEFİ İSE 12 MİLYON EURO"

Erdoğan GÜNER / EM GROUP Yönetim Kurulu Başkanı

Çiğköftem olarak 2007'de İstanbul'da, 2008'de ise İstanbul dışında bayilik vermeye başladık. 2009'a gelindiğinde ise cesur bir karar alarak Avrupa'da şube açan ve çiğköfte sektöründe Türkiye'yi yurt dışında temsil eden ilk marka oldu. Bugün 300'e yakın yurt içinde 120'si yurt dışında olmak üzere dünyanın dokuz ülkesinde; Türkiye'nin "Gastronomi Elçisi Olmak" en kıymetli kazancımız. Türkiye'nin yanı sıra Almanya, Avusturya, Azerbaycan, Belçika, Fransa, Hollanda, İngiltere, İspanya ve Kıbrıs'ta milyonlarca sofraya Türkiye'de üretilen yöresel lezzetlerimizi ulaştırıyoruz. Yüzde 90 yerli ham madde kullanarak ürettiğimiz çiğköfte, etli içli köfte, sebzeli içli köfte, falafel, vegan burger gibi ürünlerimizle ülke ekonomisi için ihracatta kilogram başına 6 dolar katma değer oluşturuyoruz. Direkt olarak bin kişi, dolaylı olarak da 10 binden fazla kişi için geçim kaynağı olan şirketimizin 2022 yılı ihracat hedefi ise 12 milyon euro. Yılsonuna kadar güncel döviz kurunu baz alarak 230 milyon TL ciro hedefimiz var.

"200'DEN FAZLA ŞEHİRDE BİN 1400 RESTORANA ULAŞTIK"

Özgür ÇETİNKAYA / TAB Gıda Finans ve Franchise Yatırımlarından Sorumlu Genel Müdür Yardımcısı

TFI olarak, hızlı servis restoran zinciri sektöründeki tecrübemiz ve ekosistem şirketlerimiz sayesinde oluşturduğumuz yenilikçi iş modelinden aldığımız güçle, 2012 yılında Çin pazarına giriş yaptık. Muazzam büyüklükte bir pazar olan Çin'de, hızlı ve yenilikçi çözümler üretmeyi başardık ve hızlı bir şekilde büyüdük. Özellikle gıda ve lojistik operasyonları için gelişmiş bir tedarik zinciri olmayan Çin'de, bu alandaki tecrübemiz sayesinde tamamen benzersiz bir sistem geliştirip yerelleştirilmiş bir yaklaşım sunarak fark yarattık. Çin'de, Burger King'i kalite ve fiyat açısından diğer batılı markalardan farklılaştırdık; istek uyandıran bir hızlı servis restoran zinciri markası konumuna taşıdık. Tüm bu operasyonlarla birlikte kısa sürede, 200'den fazla şehirde bin 1400 restorana ulaştık. Bugün hem Türkiye'de hem de operasyonlarımızın olduğu ülkelerde misafirlerimize lezzetli, kaliteli, ulaşılabilir ürünleri güvenli bir şekilde sunmak ve en iyi hizmet deneyimini yaşatmak için kendimizi sürekli yenilemeye devam ediyoruz.

"ESKİ ARAÇLARIN ONARILMA İHTİYAÇLARI GÜNDEN GÜNE ARTIYOR"

Barbaros ÖZKÖK / Auto King Genel Müdürü

Dünyada artan otomobil fiyatları, yeni araçların ülkeye girişini azaltırken, eski araçların onarılma ihtiyaçları da günden güne artmaktadır. Yedek parça tedarikindeki problemler ve maliyetlerindeki artış, hasar görmüş bir parçanın onarılması için daha büyük çaba ve özen gösterilmesine sebep olmaktadır. Bu, hem onarım hem de oto bakım hizmetlerine olan talepleri oldukça artırmış bir durum olarak karşımıza çıkmaktadır. Bunların yanında sektördeki rekabetin yüksek olması, bu işi profesyonel anlamda yapabiliyor olmanın değerini de artırmaktadır. Sektörün geleceği için, profesyonel olmayan, merdiven altı diyebileceğimiz faaliyetlerin son bularak bugün yapmış olduğumuz iş modelinin yaygınlaşmasına olan ihtiyaç öngörülmektedir.

BİZE ULAŞIN