Sizi patron yapacak bayilikler (3)

Pizzacısı, kuruyemişçisi, emlakçısı, pidecisi, kuyumcusu, tekstili… Birikimi olan girişimciler, her yıl franchising pazarındaki yeni markaları kovalıyor. Zincir markalar globalde yerini almaya çalışırken, iki-üç şubeli olanlar ise iç pazarda büyümeye çalışıyor. Çoğu ise isim hakkı ve royalty bedeli bile talep etmiyor. (Üçüncü bölüm)
17.05.2022 21:34 GÜNCELLEME : 18.05.2022 00:01

ARA ARAŞTIRMA/ AYŞEGÜL KÜÇÜKKURT ZOR Yeni nesil kafeler, büyümeye çalışan emlak zincirleri, çeşit çeşit fast food markaları… 2022 yılında franchising sektörü yeni markalarla büyümesini sürdürüyor. Biz de PARA Dergisi olarak hem piyasaya yeni çıkmış markaların, hem de büyüme stratejisini değiştiren ve buna göre şartlarını tekrar revize eden firmaları derleyerek, isim hakkı bedellerini, franchising şartlarını ve şube açma hedeflerini araştırdık… (ÜÇÜNCÜ BÖLÜM)

CARREFOURSA

İki farklı formatta bayilik veriyor

Türkiye'de ilk yatırımını 1993'de yapan Fransa'nın global perakende markası Carrefour'un, 1996 yılında Sabancı Holding ile kurduğu ortaklık sonucunda perakende sektörünün öncü markası olarak faaliyetlerine başlamış. CarrefourSA'nın şu anda toplam 40 ilde 780 mağazası bulunuyor. 94 şube, franchising yöntemiyle işletiliyor. Yurt dışında şubesi bulunmayan CarrefourSA'nın Marmara, Ege, İç Anadolu, Karadeniz ve Akdeniz bölgeleri ile Çukurova'da aktif olarak yer alıyor. CarrefourSA olarak Türkiye genelinde mayıs ayı sonuna kadar 100, 2022 yılı içinde ise toplamda 160 yeni bayi açılışı yapmayı planlıyor.

*Franchising Şartları: Bulunduğu il ve ilçe merkezlerinde güçlü bir lokasyona sahip olmasının yanı sıra belirli finansal kriterleri karşılıyor olması, CarrefourSA bayisi olabilmek için öncelikli şartlar arasında yer alıyor. Firma, mini format market için 75-250 metrekare satış alanına sahip olunması istenirken, süper format için ise 250-600 metrekare arasında satış alanına sahip olunması tercih ediliyor. Mini format için 500 bin-750 bin TL arasında, süper format için ise 1 milyon ile 1 milyon 500 bin TL arasında banka teminat mektubu isteniyor. Bayilerden aylık reklam ücreti alınmıyor. Royalty bedeli ve isim hakkı bedeli ise bulunmuyor.

Web Adresi: www.carrefoursa.com

REİS KUYUMCULUK

Ücret talep etmiyor

Reis Kuyumculuk'un İstanbul Nişantaşı Cadde, Teşvikiye, Bağdat Caddesi ve İzmir Alaçatı'da mağazaları bulunurken KKTC, Kırşehir, Trabzon, Almanya ve Antalya'da ise satış noktaları mevcut. Firma bayilik ağını geliştirerek yurt dışında dört mağaza, yurt içinde ise 15'e yakın şube açmayı hedefliyor.

*Francihising Şartları: Firma, aynı sektörde çalışan ve sektörü tanıyan kişilere öncelik veriyor. Yeniliklere açık, genç ve dinamik bir yapıya sahip olunması şart koşuluyor. Reis Macro konseptiyle hareket eden marka, şu an için yeni kurulan bir yapı olduğundan herhangi bir bedel ya da isim hakkı talep etmiyor.

Web Adresi: www.reiskuyumculuk.com

LITTLE CAESARS

Yüzde 80'i franchising

1959 yılında Mike ve Marian Ilitch çifti tarafından ABD'de Michigan'da kurulan Little Caesars, dünyanın ilk üç büyük pizza zincirinden biri. Ayrıca Little Caesars, son 14 yıldır üst üste ABD'de "paranın karşılığını en iyi veren marka" olarak seçiliyor. Firmanın şu anda toplam 17 ilde 104 şubesi bulunuyor. Şubelerin yüzde 80'ni franchising sistemiyle yönetiliyor. Little Caesars yılsonuna kadar en az 15 şube açarak yüzde 60'a yakın hacimsel bir büyüme hedefliyor.

*Francihising Şartları: Little Caesars'ta her şey dahil franchise açma yatırım maaliyeti 1 milyon 600 bin TL + KDV. Şirketin royalty payı yüzde 6, pazarlama payı ise yüzde 6. Royalty bedelleri, işçilik, gıda, kira, vb. tüm maliyetler düşüldükten sonra işletmeciye kalan karlılık, net cironun yüzde 10 ile 15 oranında.

Web Adresi: www.littlecaesars.com.tr

PİZZA BULLS

İsim hakkı 50 bin TL

Zincir pizzacılardan olan Pizza Bulls'un yeni açılacak İstanbul Esentepe (Levent) şubesi de dahil toplam 68 şubesi bulunuyor. Şubelerin tamamı franchising yöntemiyle işletiliyor. İstanbul, Kocaeli, Yalova, Bursa, Karabük, Tekirdağ'da şubeleri bulunan markanın yurt dışında şubesi yok. Yılsonuna kadar 15 yeni şube açmayı hedefleyen markanın ciro hedefi ise 500 milyon TL.

*Francihising Şartları: Firma, işinin başında durabilecek, vizyonu yüksek, sistemi ve restoranı geliştirebilecek işletmecileri tercih ediyor. Pizza Bulls'un, bayilerden istediği aylık royalty bedeli yüzde 4, isim hakkı bedeli ise 50 bin TL.

Web Adresi: www.pizzabulls.com

UMRAN BAĞIMSIZ OTO ESKPERTİZ MERKEZİ

30 mağaza açmak istiyor

İkinci el araçlara garantili ekspertiz raporu düzenleyen ve bağımsız bir kuruluş olan Umran Bağımsız Oto Ekspertiz Merkezi'nin toplamda 34 ilde 82 şubesi bulunuyor. Tüm şubeler franchising sistemiyle yönetiliyor. Yurt dışında şubesi bulunmayan markanın yılsonuna kadar açmayı hedeflediği mağaza sayısı 30. Firmanın yılsonu ciro hedefi 150 milyon TL.

*Franchising Şartları: Firma, otomobil alım satımı, bakım onarım, yedek parça satışı gibi işlerin yapılmasına müsaade etmezken, otomobil ticaret trafiğine uygun lokasyonda en az 350 metrekare alana sahip, beş metre tavan yüksekliği bulunan iş yerleri tercih ediyor. Günlük 45-50 araca hizmet verebilecek sekiz-dokuz personel ve ekipman kapasitesine sahip olması şart. Firma bayilerden ciro üzerinden yüzdelik komisyon beklerken isim hakkı talebinde de bulunuyor.

COLDWELL BANKER TÜRKİYE

Franchise süresi 10 yıl

Global gayrimenkul danışmanlık firması olan Coldwell Banker Türkiye'nin şu anda 149 ofisi bulunuyor. Firma, bu yıl sonuna kadar 200 ofisi geçmeyi hedefliyor. Coldwell Banker'ın globaldaki şube sayısı ise 3 bin 726. Toplamda 54 ülkede yer alıyor. Franchising verilmesi hedeflenilen ilk beş il arasında İstanbul, Ankara, İzmir, Bursa ve Antalya bulunuyor.

*Francihising Şartları: Firmada franchising giriş bedeli 96 bin TL ile 256 bin TL arasında bölgelere göre değişiklik gösteriyor. Royalty bedeli yüzde 6. Kar marjı şubeler için aylık 200 bin-500 bin TL arasında değişiyor. Franchise süresi ise 10 yıl.

Web Adresi: www.cb.com.tr

ERA REAL ESTATE TÜRKİYE

Aylık ciro 240 bin TL'ye çıkıyor

45 yılı aşkın süredir dünyanın farklı noktalarında binlerce gayrimenkul profesyoneliyle çalışan ERA Real Estate'in Türkiye'deki şu anda mevcut franchise sayısı 22. Yurt dışında ise 2 bin 300 şubesi bulunuyor. Firma, İstanbul, İzmir, Ankara, Antalya ve Bursa'da franchise vermeyi hedefliyor. 2022 sonuna kadar 50 şube daha açmak istiyor.

*Francihising Şartları: Firmada franchising girişi bedeli 50 bin-100 bin TL arasında. Bayilerden aylık alınan royalty bedeli ise yüzde 6. Şubeler için aylık ciro hedefi 100 bin-240 bin TL arasında. Franchise süresi ise 10 yıl.

Web Adresi: www.era.com.tr

ARİŞ PIRLANTA

Franchising bedeli almıyor

Yurt içi, yurt dışı ve franchising mağazaları olmak üzere toplamda 25 şubeye sahip olan Ariş Pırlanta, yurt içinde bu yıl beş farklı lokasyonda olmayı hedefliyor. Yurt dışında başta Almanya olmak üzere satış noktalarını artırmayı hedefleyen marka, bunun yanı sıra Kırgızistan, Moğolistan, Hollanda ve Avusturya'da mevcut satış noktalarını ve bayiliklerini artırmayı istiyor.

*Franchising Şartları: Firmanın yatırımcılardan istediği şartların başında ise hem AVM hem da cadde mağazalarında trafiğin yoğun olduğu lokasyonlarda bulunmasını istiyor. Minimum 50 ile 60 metrekare, maksimum ise 100 metrekare büyüklüğünde olan mağazaları tercih eden firma, yatırımcılardan franchising bedeli almıyor. Yatırım maliyeti metrekareye bağlı olmakla beraber yaklaşık 350 bin dolar civarında. Ariş Pırlanta'nın konsept yatırımı metrekare başına bin ile bin 500 dolar arasında değişiyor.

Web Adresi: www.arispirlanta.com

ZEN PIRLANTA

Toplam 83 mağaza

Türkiye'nin önde gelen pırlanta markalarından olan Zen Pırlanta'nın Türkiye'de 83 mağazası bulunuyor. Amerika, Avrupa ve Orta Doğu'da da toplam 22 mağaza ile faaliyet gösteriyor. Türkiye'deki mağazaların 42'si, yurt dışında ise 17 mağaza, franchise yöntemiyle işletiliyor. Firmanın yılsonuna kadar hedeflediği toplam franchising şube sayısı ise 15.

*Franchising Şartları: Zen Pırlanta, bayilik verirken yatırımcının ticari görüşe sahip olmasına önem gösteriyor. Bayilerle en az beş yıllık imzalanan sözleşme, işletmenin ne şekilde yürütüleceği, markanın bölgede nasıl temsil edileceğini içeren karşılıklı esasları belirleyen içerikten oluşuyor. Bayilerle marka isim hakkı olarak tanımlanan lisans bedeli talebi olmuyor. Banka teminat mektubu ile çalışıyor.

Web Adresi: www.zenpirlanta.com

VOLTA

Yılda 110 bin adet üretiyor

Firma adını ilk elektrokimyasal pili icat eden Rus asıllı İtalyan fizikçi Alessandro Giuseppe Antonio Anastasio Volta'dan alan Volta Motor, Düzce Gümüşova Organize Sanayi Bölgesi'nde bulunan tesislerinde üretim yapıyor. Dünyada elektrikli araç piyasasında tanınan ve aranan bir marka olmak isteyen firmanın, yıllık elektrikli ve benzinli araç üretimi 110 bin adet.

*Franchising Şartları: Firmanın en çok satılan ürünleri ise elektrikli motorlu bisiklet, elektrikli moped, motosikletler. Firmanın 300 noktada bayisi bulunuyor ve ayrıca 38 fabrika satış mağazası mevcut. Volta Motor, bayilik almak isteyen kişilere de destek oluyor.

Web adresi: www.volta.com.tr

KİM NE DİYOR?

"ORTALAMA 500 MİLYON TL CİRO HEDEFİMİZ VAR"

Burak GİRAY / Özsüt İş Geliştirme Direktörü

Özsüt'te her geçen gün şube sayımızı artırmak ve yurt dışı operasyonlarımızı genişletmek hedefiyle çalışıyoruz. Bu hedefle bu yıl da franchise sistemiyle büyümeyi sürdürmeyi amaçlıyoruz. 2022 yılsonuna kadar yurt içinde ve yurt dışında 15'er yeni mağaza açma hedefindeyiz. 2022 yılı için açmayı hedeflediğimiz mağazalarımızla birlikte ortalama 500 milyon TL gibi bir ciro hedefliyoruz. Köklü Özsüt ailesinin parçası olmak isteyen franchise adayları, ozsut.com.tr adresimizi ziyaret ederek başvuru formunu doldurabilirler.

"2023 YILINDA HEDEFİMİZ AVRUPA"

Enis CEVAHİRCİOĞLU / Workinton CEO'su

Şubelerimizi planlarken tüm ürünlerimizi göz önünde bulundurarak tasarlıyoruz. Verimlilik ve konforlu çalışma alanları oluşturmak, bizim için ön planda. Şubelerimizin kapasitesinin yüzde 40'ını hazır ofisler, yüzde 25'ini co-working alanları, yüzde 25'ini toplantı odaları ve yüzde 10'nunu ise dinlenme alanları şeklinde oluşturuyoruz. 2022 yılı içerisinde Körfez ülkeleri Umman, Suudi Arabistan, Birleşik Arap Emirlikleri ve Bahreyn ve Ürdün'de şube açmayı hedefliyoruz. Türkiye'de ise Antep, Antalya, Eskişehir ve Gaziantep gibi noktalarda konumlanmayı istiyoruz. 2023 yılında ise hedefimiz Avrupa'nın farklı yerlerinde şubeler açarak daha çok kişinin iyi ve verimli çalışması için imkân yaratmak. Yılsonuna kadar ise 100 milyon TL ciroya ulaşmayı hedefliyoruz.

"4 BİN CİVARINDA KİŞİYE İSTİHDAM SAĞLIYORUZ"

Volkan MUMCU / Tavuk Dünyası CEO'su

Tavuk Dünyası'nın Gagawa markasıyla yurt dışında da önemli pazarlarda başarılı olması ve önde gelen markalar arasında yer alması da planlarımız arasında yer alıyor. Şu anda farklı birçok ülkeden franchising talebi alıyoruz ve bu, bizim için gurur verici. Yurt dışında geniş çapta başarı yakalayabileceğimiz ülkelerde kapsamlı bir plan çerçevesinde hareket ediyoruz. Rusya'da büyütmekte olduğumuz ve mevcut durumda 23 restoranlı zincirimizi genişletmek için yatırımlarımıza devam edeceğiz. Rusya pazarına ek olarak Avrupa'da ise başta İspanya olmak üzere diğer Avrupa ülkelerini de yakından inceliyor ve değerlendiriyoruz. Üretim tesisimiz, operasyon ve yönetim birimlerimizle doğrudan; şubelerimiz bünyesinde ise dolaylı olarak 4 bin civarında kişiye istihdam sağlıyoruz. 2022 yılında açılacak restoranlarla yaklaşık 750 kişi için daha yeni istihdam fırsatı yaratacağız.

"KAHVE PAZARI BUGÜN ÜLKEMİZDE HENÜZ DAHA YOLUN BAŞINDADIR"

Emrah BİLGİN / Gloria Jean's Coffees Genel Müdürü

2022 yılında 60 yeni franchise mağaza açmayı planlıyoruz. Başta Adana, Konya, Muğla, Edirne ve Aydın olmak üzere Türkiye'nin birçok ilinde açılması planlanan franchise mağazalar ile 2022 yılında şube sayısını ikiye katlayarak kaliteli kahve deneyimini çok daha fazla kahveseverle buluşturmak hedefleniyor. Kahve pazarı bugün ülkemizde henüz daha yolun başındadır. Z kuşağı ile birlikte yükselişini sürdürüp yiyecek ve içecek sektöründe pazarın lokomotifi haline gelecektir. Gelecek yıllarda artan bir ivmeyle bugün gelmiş olduğu seviyenin çok daha üstüne çıkacaktır.

"FİJİTAL OLMAYI HEDEFLİYORUZ"

Serdar ERSOY / Defacto Yatırım & Global Franchise ve Global Toptan & Kurumsal Satış Kanalı Genel Müdürü

Hazır giyim ve moda, pandeminin etkileriyle hızlanan dijital gelişmelerden en çok etkilen sektörlerden. Bizim de yeni dünyada başarılı olabilmek için odaklandığımız alanlar dijitalleşme ve globalleşme. Bu kapsamda sektöre kazandırdığımız ilklere bir yenisini daha ekleyerek Türkiye'de 'omnichannel'ı ilk kez en yaygın uygulayan moda markası olduk. Yurt dışındaki online kanallarımızı büyütmek için yatırımlarımızı hızlandırdık. Bu kapsamda yeni dönemde fiziksel mağazalarımız ve online mecralarımızı birleştirerek 'fizjtal' olmayı hedefliyoruz. İhtiyaç duyduğumuz teknolojiyi ise 200'yü aşkın Ar-Ge mühendisi kadromuzla kendi Ar-Ge birimimizde üretiyoruz. Öte yandan 'ulaşılabilir moda'nın öncüsüyüz ve bu alanda dünya markası olmayı temele alan bir büyüme stratejimiz var. Modayı lüks olmaktan çıkarıp, Defacto'yu ulaşılabilir moda markası olarak lanse etmek ve bu algıyı tüm hedef kitlelere benimsetmeyi hedefliyoruz. Özellikle yeni gelişen pazarlarda geniş ve hızla büyüyen kapsama alanının, erişilebilir ve uygun fiyatlı hazır giyim markası olmanın avantajını kullanmaya çalışıyoruz. Güçlü yatırımlarımızla istikrarlı büyümemizi sürdürmek üzere çalışmalarımızı aralıksız sürdürüyoruz. Yılsonu ciro hedefimiz ise 14 milyar TL.

"HEDEF 5 MİLYAR TL CİRO"

Aslı ÖZSOY / Yataş Grup Satış ve Pazarlamadan Sorumlu Genel Müdürü

2021'i yurt içinde Yataş Bedding ve Enza Home markaları için 103 yeni mağaza açarak 430 mağaza ile kapattık. Divanev markası için 50 yeni bayilik sözleşmesine imza atılırken, satış noktalarımızın sayısını 62'ye ulaştırdık. Yurt dışında ise 15 yeni satış noktası açtık. Şu anda yurt dışında Enza Home'un 69, Yataş Bedding'in 56, Divanev'in ise iki satış noktası bulunuyor. Almanya, ABD, Arnavutluk, Avusturya, Azerbaycan, Belçika, Fas, Güney Afrika, Bosna Hersek, Gambiya, Hırvatistan, Gürcistan, İran, Bulgaristan, Irak, İngiltere, Kanada, İsviçre, Katar, Pakistan, Türkmenistan, Karadağ, Kazakistan, Kıbrıs, Kırgızistan, Kosova, Libya, Lübnan, Makedonya, Macaristan, Mısır, Özbekistan, Romanya, Rusya, Somali, Umman, Karayip ve Hollanda'da mağaza ve satış noktalarımız bulunuyor. İran, Pakistan, Kanada, Çin, Hindistan ve İngiltere başta olmak üzere 51 farklı lokasyonda 161 satış noktası açmayı hedefliyoruz. Divanev markamız için 2022'de yurt içinde 60 mağaza hedefimiz bulunuyor. Yılsonu itibariyle Yataş Grup olarak 5 milyar TL ciroya ulaşmayı hedefliyoruz.

BİZE ULAŞIN