Dünya turizmine yön veren Türkler -1-

Otelcilikte dünya markalarının yönetimlerinde tepe noktalarda görev yapan Türk profesyoneller sektöre yön veriyor. Accor, Hilton, Marriott, Radisson, Kempinski ve pek çok zincir markanın bölge yöneticileri Türk. İşletme ve pazarlama gücümüzü dünya örnek alıyor. (Birinci Bölüm)
10.12.2022 16:07 GÜNCELLEME : 12.12.2022 00:01

PARA TURİZM/ ÖZLEM KAPAR BAYBURS Türk turizmi, hem sektör hem de çalışan profesyonelleriyle dünyaya örnek olmaya devam ediyor. Turizmde başarıyı yakalamak isteyen Tunus, yıllar önce Dünya Turizm Örgütü'nün (UNWTO) kapısını çalmıştı. UNWTO yöneticileri Tunuslulara "Türkiye turizmde ciddi başarılar kazandı. Oraya gidip bu işi nasıl başardıklarını öğrenirseniz daha iyi olur" önerisini yapmıştı…

Türkiye turizmde dolu dizgin ilerlerken, sektör profesyonellerinin başarıları da dünyaya yayılıyor. Türk yöneticilerin itibarı her geçen gün artarken, otelcilerimiz aranan yönetici profili olarak öne çıkıyor.

Otelcilikte dünya markalarının yönetimlerinde tepe noktalarda görev yapan Türk otelciler sektöre yön veriyor. Accor, Hilton, Marriott, Radisson, Kempinski ve pek çok zincir markanın bölge yöneticilerinden bazıları Türk. Özellikle Asya'da ve Arap ülkelerindeki otellerin ve turistik işletmelerin satış, pazarlama ve işletme birimleri Türk turizmcilere emanet edilmiş durumda. Dünya turizm dinamikleri Türk turizmcilerin işletme ve pazarlama gücünü keşfedip kadrolarına dahil ediyor. Özellikle pandemi döneminde Türk turizmcilerin esnek ve hızlı yapılanması pek çok övgü aldı, otel yönetimlerinde Türkler öncelikli tercihler arasına girdi.

Öte yandan Türk turizmcilerden bazıları küresel markaları yönettikten sonra kendi markalarını da kurmaya başladılar.

İşte PARA dergisi olarak biz de yurtdışında ülkemizi başarıyla temsil eden Türk otelcilerden önde gelen isimlerle konuştuk. Başarı hikayelerinin yanı sıra, sektör değerlendirmelerini ve öngörülerini dinledik.

YİĞİT SEZGİN

ACCOR HOTELS / DÜNYA TİCARET BAŞKANI

41 ÜLKEDEKİ ACCOR'LARI YÖNETİYOR

1974 doğumlu Yiğit Sezgin, çocukluk yıllarından bu yana turizmin içinde. Dedesi Rıfat Zeynioğlu, Türkiye Seyahat Acenteleri Birliği (TÜRSAB) Kurucu Başkanlığı ve Türk Hava Yolları yönetiminde görev yapmış önemli bir isim. "THY'nin açtığı her yeni hattı heyecanla takip ederdim" diyen Sezgin, öğrencilikten itibaren turizmde çalışmaya başladı. Harvard İşletme Okulu'ndan Yüksek Lisans derecesine ve İstanbul'daki Boğaziçi Üniversitesi'nden Otelcilik ve İşletme Yönetimi alanında lisans derecesine sahip.

Ritz Carlton ile yurt dışında açılan Sezgin, "İş hayatımın omuriliği Ritz-Carlton'dır" diyor. 20 Yılı aşkın seyahat ve konaklama deneyimi ile Ritz-Carlton, Wilton International, Hilton Hotels ve Radisson Hotel Group, Accor gibi çok uluslu gruplarda üst düzey liderlik rolleri üstlendi. Pazarlama, satış, marka, ticari yönetim, danışmanlık ve iş geliştirmeye odaklandı. Dünyanın dört bir yanında sekiz şehirde yaşadı.

BLG Capital Fonu'nun CEO'su görevinde Aman Resorts, Peninsula Hotel, Soho House Istanbul, W Istanbul, Ritz Carlton & Mandarin Oriental Residences gibi dünya çapında lüks gayrimenkul ve konaklama geliştirme portföyünü yönetti. Birleşme ve satın alma, entegrasyon, liderlik, stratejik pazarlama, marka yönetimi, ticari odaklanma ve performans yönetimi alanlarında güçlü referansları ile özellikle yükselen pazarlarda çok çeşitli başarılara ve kanıtlanmış bir geçmiş performansına sahip.

Halihazırda Accor Grubu Ticari Baş Sorumlusu olarak; Ortadoğu, Afrika, Güney Doğu Asya, Hint Okyanusu, Hindistan ve Türkiye bölgelerindeki, 41 ülke, 42 marka ve 500'den fazla otelin Marka, Pazarlama, Gelir, Dijital, E-Ticaret, 6 milyon üyeden oluşan yaşam tarzı sadakat programı, Satış, Halkla İlişkiler ve İletişim, Marka Sistemi Entegrasyonu ve tüm yeni birleşme ve devralmalardan sorumlu olarak mevcut görevine devam ediyor.

Yiğit Sezgin'in gelecekte iki rotası var biri CEO'luk; diğeri de halihazırda Accor'un çatısı altındaki özel birimlerden birinin başına geçmek. Bir süre sonra kendi işini yapmaya yönelebileceğini de söyleyen Sezgin, "Yine Accor'la kendi işimi yapabilirim. Çünkü bu çatıda çalışmayı seviyorum" diye konuşuyor.

On yıl sonra işinde yavaşlayacağını ve dinlenmeye daha fazla vakit ayıracağını anlatan Sezgin, gençlere eğitim verebileceğini de ekleyerek, "Senenin iki-üç ayını arkadaşlarımla geçirebileceğim bir düzen kurmak ve seyahatlerimi anlatan bir kitap yazmak istiyorum" ifadelerini kullanıyor. Türkiye'deki yakın arkadaşlarını Dubai'ye çekmeyi başardığını söyleyen Sezgin, dünyanın her yerinde her milletten dostu olduğunu anlatıyor.

ŞAFAK GÜVENÇ

MARRİOTT INTERNATİONAL / KÖRFEZ, LEVANT VE TÜRKİYE BÖLGE BAŞKAN YARDIMCISI

MARRIOTT'UN KATAR'DAKİ BÜYÜMESİNİN FİTİLİNİ YAKTI

İsviçre'de ve Amerika'da otel işletmeciliği üzerine okuyan ve bu sırada çeşitli turistik işletmelerde çalışan Şafak Güvenç, New York'taki Sheraton Hotel'de bir yıl kadar Yiyecek İçecek Müdürlüğü yaparak sektöre profesyonel olarak giriş yaptı. Peşi sıra New York'un en lüks otellerinden biri olan Essex House'ta üç yıl çalıştı. Oradan Kahire'ye giderek Sheraton Gezirah ve Cairo otellerinde müdürlük görevinde bulundu. Sonrasında yeniden Amerika'ya dönen Güvenç, bu kez Boston'daki The Westin Copley Oteli'ni yönetti. Kariyerine Katar'da devam eden Güvenç, Doha'da Ortadoğu ve Avrupa'nın ilk 'W' markalı otelini açtı.

2011-2016 yılları arasında Starwood Hotels Resorts'un Katar ve Umman'daki otellerinin bölge yöneticiliğini üstlendi. Bu sırada Katar'daki yeni otel markalarının da açılışını yaparak bu destinasyondaki büyümenin fitilini yakan yönetici oldu. Starwood markası Marriott'un çatısı altına girdikten sonra bütün bölgenin Başkan Yardımcılığı'na yükseldi. Güvenç'in sorumlu olduğu bölge Katar, Umman, Ürdün, Pakistan, Lübnan ve Kuveyt'i kapsıyordu, yanı sıra Doğu Avrupa'daki lüks otellerden sorumluydu. Pandemi sırasında şirket yeni bir organizasyona geçince yeni ve halen devam eden unvanı Marriott International Körfez, Levant ve Türkiye Bölge Başkan Yardımcısı oldu.

Marriott'un şu anda Avrupa ve Ortadoğu'da her şey dahil sistemine geçiş için hazırlık yaptığını ifade eden Güvenç, aynı zamanda bu yeniliğin direktörlüğünü yürüttüğünü aktarıyor.

Türk turizmindeki hizmet seviyesinin dünyada benzersiz olduğunu düşünen Güvenç, sorumlu olduğu ülkelerdeki Marriott otellerinde bu alanda ve eleman sayısında eksiklik hissettiklerini kaydediyor. Güvenç, "Örneğin bazı ülkelerdeki eleman açığımız nedeniyle restoranlarımızı haftada bir gün kapatıyoruz. Ama Türkiye'de böyle değil" diyor. Bodrum'un bir dünya destinasyonu olmaya başladığını anlatan Güvenç, Çeşme ve İzmir'in onu izlediği öngörüsünde bulunuyor.

Şafak Güvenç'in gelecek hedefinde uluslararası şirketlerde çalışmaya devam etmek var; CEO olmak da önceliklerinden biri. Güvenç, "Türk turizmine her zaman hizmet etmekten büyük gurur duyacağım" diyor. Genç turizmci adaylarına önce esneklik tavsiye eden Güvenç, sabırlı olmalarını, uzun vadeli bakmalarını ve en az iki-üç dil öğrenmelerini öneriyor.

YILMAZ YILDIRIMLAR

RADİSSON OTEL GRUBU /ORTA, GÜNEY, DOĞU AVRUPA & RUSYA & TÜRKİYE KIDEMLİ BÖLGE BAŞKANI

RADİSSON'UN STRATEJİK PLANLAMASI ONDA

25 yıldan daha fazla bir süredir turizm ve otelcilik sektöründe ve uluslararası otel gruplarında farklı pozisyon ve kademelerde yöneticilik yapıyor. 2005 yılından itibaren, Radisson Otel Grubu bünyesinde farklı ülkelerde, operasyon direktörlüğü, genel müdürlük, bölge direktörlüğü görevlerini sürdürdükten sonra, yaklaşık beş senedir operasyonda ve yapım aşamasında olan 200'den fazla otelin yer aldığı Orta, Güney, Doğu Avrupa, Rusya ve Türkiye bölgesinden sorumlu bölge başkanlığı görevini yürütüyor. Büyümeyi sürdürmek, karlılığı artırmak, en iyi operasyonel yapıyı oluşturmak, stratejik düşünme ve planlama ile hedeflere ulaşma konusunda şirket içinde etkin.

Yıldırımlar, "Misafirlerimizin ve yatırımcılarımızın memnuniyetine odaklanmak, geleceğin yeteneklerini keşfetmek ve geliştirmek için ekiplerimizi motive etmek, bir yönetici olarak en önem verdiğim konuların başında geliyor" diyor.

Kariyeri boyunca çok farklı pozisyon ve kademelerde görev aldığını, farklı coğrafyalarda farklı kültürler ile çalışma fırsatı olduğunu dile getiren Yıldırımlar, bunun da beraberinde çeşitlilik ve sürdürülebilir iş imkanlarını sağladığını kaydederek şöyle konuşuyor: "Bu bakış açısı ile en büyük hedeflerimden biri beraber çalıştığım ekip arkadaşlarımın gerek sektörümüzün gerekse grubumuzun büyümesiyle birlikte gelişimlerini sağlamak, onlara kariyer hedeflerini ve hayallerini hayata geçirme konusunda destek olmak. Şirketin zamanında benim için sağladığı imkanları sağlamak ve bizden sonraki nesillerin bu fırsatları doğru kullanıp dünya turizminin gelişmesine katkı sağlamak hedeflerim arasında."

Radisson olarak Türkiye pazarına ilk girdikleri zamanki yöneticilerin çok büyük bir kısmının yabancı olduğunu anlatan Yıldırımlar, bugün ise Türkiye portföyünü yöneten ekip içinde hiç yabancı bulunmadığını sözlerine ekliyor.

CEM KINAY

FÜTÜRİST OTELCİ

HERŞEY DAHİL'İN MUCİDİ

Kariyeri ülkemizin turizmde gelişmesi ile paralel giden Dr. Cem Kınay, sektörünün dünyaca tanınmış en önemli isimlerinden biri. Viyana merkezli Gulet Turistik ve Magic Life Oteller zincirinin kurucusu olarak Avrupalı turistleri ilk defa yaratıcısı olduğu "Her Şey Dahil" deneyimi ile tanıştırdı.

Avusturya, Türkiye, Yunanistan, İspanya, Mısır, Tunus ve Bulgaristan'da toplam 20 bin yataklı, 23 tane oteli olan Magic Life Oteller zincirini yönetti. 15 yıl boyunca Türkiye'de Sarıgerme, Marmaris, Bodrum, Belek, Side ve Kemer'de, Yunanistan Kos, Girit, Korfu ve Rodos adalarında, Avusturya Arlberg'te, Tunus Hamamet, Mahdia, Djerba'da, Mısır Sharm El Sheikh ve Nil'de, Bulgaristan Varna/Duni'de, İspanya Fuerteventura adasında milyonlarca misafir ağırlandı.

2004'te Magic Life Oteller zincirindeki hisselerini Alman TUI gurubuna sattı ve Miami'ye yerleşti, 2012 yılına kadar Amerika ve Turks and Caicos adalarında yaşadı. 2005-2009 The O Property Collection şirketinin kurucusu olarak Turks and Caicos adalarında Mandarin Oriental Dellis Cay Oteli'nin ve Bulgari Oteli'nin yatırımlarını ve gayrimenkul geliştirilmesi başladı. Dünyanın ünlü mimarları Zaha Hadid, Piero Lissoni, Antonio Citterio, David Chipperfield, Shigeru Ban, Kengo Kuma, Carl Ettensperger, Chad Oppenheim ile projeler ürettiler. Avusturya Cumhurbaşkanı tarafından "Avusturya Devlet Nişanı"na sahip Kınay'ın 50'nin üzerinde ödülü var.

2012 yılında ülkemize döndü ve o zamandan bu yana başta yabancı şirketler olmak üzere pek çok turizm kuruluşuna danışmanlık yapıyor. Yurtdışındaki tecrübelerini paylaşmak üzere geçen yıl eşi Elif Dağdeviren ile birlikte Anatolity Sürdürülebilir Kültür ve Turizm Vakfı'nı kurdu ve yeni projeler üretiyor. Özellikle kadın ve genç girişimcilerin yetişmesi konusunda destek sağlamak üzere çalışıyor. Şu günlerde 'Anatolity' markasıyla da yeni ve özel bir otel markasının çalışmalarına devam ederken, The Gaia Farm adı altında Assos'ta 'Kırsal Yaşam Sanatı Otel ve Evleri' yapıyor.

Cem Kınay, Türk turizminin dünyadaki yerinin gittikçe güçleneceğini, 100 milyon yabancı, 10-15 milyon yerli misafirle atılım yapacağını savunuyor. Pandemiden sonra doğru hareketlerle Türkiye'nin şansının arttığını düşünüyor.

KADİR UĞUR

BENTOUR YÖNETİM KURULU BAŞKANI

AVRUPA'DAKİ DUAYEN TÜRK TUR OPERATÖRÜ

O bir turizm duayeni, 55 yıllık turizmci; Avrupa'daki Türk tur operatörü BenTour'un Yönetim Kurulu Başkanı .

Kadir Uğur, İstanbul Erkek Lisesi'nde okurken rehberlik yaparak başladığı turizme, Türkiye'ye Avrupa'dan yüz binlerce turist getiren kendi yarattığı markasıyla devam ediyor.

Uğur, üniversitede iktisat okurken Almanya'da bir bankaya staj için gittiği sırada rehberlik kurslarına yazılıp İspanya'daki otellerde stajyer rehber olarak göreve başladı. Öğrenciliği boyunca Almanya'dan Türkiye'ye seyahat düzenleyen Orion şirketinde rehberliğe devam etti ve peşi sıra üç arkadaşıyla İmbat adı altında İstanbul'da bir şirket kurdu. İmbat Turizm'de önemli başarılar kazandılar. Deniz Kuvvetleri'nde 18 aylık askerlik döneminin önemli bir kısmı yine Almanya'da Bremen'de geçti. Askerlik sonrası Almanya'ya yerleşti. Kadir Uğur, hikayesinin devamını şöyle aktarıyor:

"İmbat'taki hisselerimi sattıktan sonra eşimle 1976 yılında Stutgart'a yerleştik. Tur operatörlüğü hikayem ise 1983 yılında başladı; Avrupa Turban Turizm (ATT) diye bir şirket kurduk. Dört-beş yıl içinde 350 bin turist sayılarına ulaştık. 80 sonlarında Elit Otelcilik'i kurduk, Alanya'da Doğanay Oteli'ni kiraladık. Bu sırada birkaç satış teklifi aldım, satmayı düşünürken hiç beklenmedik bir olay yaşandı, Körfez krizi çıktı ve turizm durdu, ben de şirketi sattım. Marmaris'e gittim, 10 yıl boyunca yine ufak tefek turizm işleri yaptım. İsviçre'den teklif gelince ona yöneldim, Kaya Holding ile birlikte bir dönem çalıştık. 2004'te anlaşmam bitince, şirketten ayrıldım. Ayrılırken MNG'den Mehmet Nazif Bey, 'Bentour'u kuralım' dedi. 2004 yılında Bentour'u kurduk. 2007 yılında Nazif Bey çekildi, kendi kurduğum Bentour İsviçre benim oldu. Ben de Almanya'ya geçtim ve sonraki yıllarda devam ettim; halihazırda oğlum Deniz'le çalışıyorum.

Yıllar içinde krizler peş peşe devam etti, ama biz turizmde dayanmayı başardık. Avrupa'dan Türkiye'ye her yıl yüz binlerce turist getiriyoruz. Ağırlıklı olarak Avrupa'nın çeşitli ülkelerinden yılda ortalama 200 bini aşkın turist kapasitemiz söz konusu. Bu yıl çok iyi de gidiyor, 2019 rakamlarını aştık. Türkiye'ye 150 bine yakın misafir getiririz."

Türkiye'nin turizmdeki insan kalitesinin dünyada benzeri olmadığını, turizmcilerin esnek ve hızlı yapısıyla öne çıktığını savunan Uğur, "Türk turizmciler olarak Almanlar'ın İkinci Dünya Savaşı'ndan çıktıkları zamanlarda çalıştığı gibi çalışıyoruz. Eğer bu şekilde çalışmasaydık Türkiye'de turizm diye bir şey olamazdı; krizler ve zorluklarla yaşamayı öğrendik" diyor.

Kadir Uğur'un turizmci gençlere tavsiyesi de şöyle: "Turizmi bir iş değil, hobi olarak görün! İnsanları ve dünyayı tanımak turizmden geçer."

MURAT KINAY

HİLTON HOTELS/ORTA VE DOĞU AVRUPA FRANCHİSE DESTEK DİREKTÖRÜ

AVRUPA'DAKİ OTEL YATIRIMCILARININ BAŞVURU ADRESİ

Turizm kariyerine 1995 yılında Hilton'un amiral gemisi otellerinden biri olan Hilton İstanbul Bosphorus'ta İnsan Kaynakları ve Eğitim bölümünde başladı ve şirketle birlikte Londra'ya taşındı. Orada, Hilton bünyesinde operasyon, satış ve pazarlama, gelirler yönetimi gibi çeşitli pozisyonlarda uzunca bir süre çalıştı. Ardından Bulgaristan'ın başkenti Sofya'da açılan Hilton Sofya otelinde devam etti.

Hilton Global Marka Organizasyonu'nda, Türkiye, Arap Yarımadası ve Doğu Avrupa dahil olmak üzere, EMEA (Avrupa, Orta Doğu ve Afrika) bölgesinde, farklı bir coğrafyayı kapsayan Marka Performans Desteği Direktörü olarak görev yaptı. Gelir yönetimi, iş geliştirme, gruplar ve etkinlik satışları gibi ticari alanlar konularında kariyerini sürdürürken, yanı sıra odalar bölümü ve ön büro gece operasyonlarında da uzun süreli operasyon deneyimi oldu. Şu anda Avrupa bölgesi genelinde Franchise Destek Direktörü olarak çalışıyor. Otel yatırımcılarına ve yönetici şirketlerin üst düzey ekiplerine yatırımların geri dönüşünü en üst düzeye çıkarmak ve markadan aldıkları geri dönüşü arttırmak için destek veriyor.

Kınay, şunları ifade ediyor: "İşini severek yaptığın, her gün uyandığında ayakların geri gitmeden işine gittiğin takdirde başarılı olunamayacak bir yer, mekan veya ülke yok." Genç turizmcilere "Çok doğru bir adım atarak bu sektörü tercih ettiğiniz için sizi kutluyorum" diye seslenen Kınay, "Turizm, barış getiren, eğiten, toleransı öğreten ve insanları birbirine saygı duymaya teşvik eden bir sektör. Genç arkadaşlara işlerini severek yapmalarını, karşılık beklemeden misafir memnuniyetine odaklanmalarını ve en önemlisi sürdürülebilir turizm konusunda ellerinden geleni yapmalarını tavsiye ediyorum. İşletmelerinde temiz ve sürdürülebilir turizm faaliyetlerinin gerçekleştirilmesine öncü olsunlar. Hilton şirketinin kurucusu Conrad Hilton'un belirlediği vizyonundan hareket ederek onlara "yeryüzünü misafirperverliğin ışığı ve sıcaklığıyla doldurmaya çağırıyorum" ifadelerini kullanıyor.

KORAY GENÇKUL

HİLTON HOTELS / ORTADOĞU, AFRİKA VE TÜRKİYE İNSAN KAYNAKLARI BAŞKAN YARDIMCISI

TURİZMİN İNSAN KAYNAKLARI UZMANI

Türkiye'deki yüksek öğrenimini tamamladıktan sonra son 25 yılda sırasıyla Ürdün, Kudüs, Suudi Arabistan, Kuveyt, Abu Dabi ve Dubai'de eğitim ve geliştirme direktörlüğü, otel insan kaynakları direktörlüğü, bölge insan kaynakları direktörlüğü ve son olarak da 2016-2022 yılları arasında Hilton Grubu'nda Ortadoğu Afrika Türkiye İnsan Kaynakları Başkan Yardımcılığı görevlerinde bulundu. Son görevinde 30'a yakın ülkedeki 125 otel ve 24 bin çalışandan sorumluydu. Gençkul, geçtiğimiz günlerde Hilton'daki görevinden ayrıldı ve yeni bir göreve başlamadan önce biraz ara verdiğini söylüyor.

Ülkemizdeki özellikle marka büyük işletmelerin dünya standartlarında bir performans ve hizmet kalitesiyle çalıştıklarını ifade eden Gençkul, "İnancım şu ki daha çok mesleki eğitim almış, daha ileri düzeyde yabancı dil konuşabilen ve daha çok staj imkanı ile daha iyi eğitilmiş bir iş gücü yaratabilirsek her segmentte dünya ile yarışacak şekilde hizmet vermemiz mümkün" diye konuşuyor.

Türk turizm çalışanlarının dünyada sayılarının az olmasına rağmen başarılı bir profil sergilediğini düşünen Gençkul, özellikle daha kıdemli pozisyonlarda çalışacak son derece başarılı birçok Türk yöneticiyi görmenin mutluluk verici olduğunu kaydediyor. Daha iyi bir dil eğitimi ve mesleki geliştirme programları sayesinde pek çok genç turizmciye yurt dışında yeni fırsatlar olacağını ekleyen Gençkul, "2030 yılında dünya seyahat ve turizim piyasası 1.9 milyar kişiye ve 2 trilyon dolarlık bir kapasiteye ulaşacak. Bu nedenle turizim ve seyahat sektörleri milyonlarca yeni iş imkanı sunacak" ifadelerini kullanıyor.

BİZE ULAŞIN