Üç-dört komutta oyun yapılabilir mi?

Şu sıralarda Open AI’dan gelen omni hamlesi sonrasında bütün basının gözü bir kez daha yapay zekâya çevrilmiş durumda. Sektörel anlamda pek çok noktada yıkımın işaretini veren uygulamalar, gerçekten yıkım mı, yoksa daha da kolaylaştırıcı bir etki mi yapıyor?
24.05.2024 11:51 GÜNCELLEME : 24.05.2024 11:51

PARA OYUN/ ALİ EFE İRALI Sony'nin Helldivers II konusundaki sürecini geçen hafta anlattığımızı hatırlarsınız. Yapay zekâ sürecine girmeden önce kısa bir güncelleme yapalım istiyorum. Bu yazı, Para Dergisi'nin 19.05.2024 tarihli sayısına aittir.)

Konu hem Sony ile hem de diğer devlerle ilgili olması yönünden oldukça önemli. The Verge'den Jess Weatherbed'in haberine göre, App Store'da eski konsol oyunlarını oynatmaya yarayan emülatörlere izin çıkmış. Bu da pek çok oyun emülatörünün mağazaya yüklenmeye başladığının sinyalini veriyormuş. Burada konu sadece Sony PlayStation değil, aynı zamanda pek çok diğer konsol için de geçerliymiş. Ayrıca, geçtiğimiz dönemlerde özellikle emülatörler üzerinden mağazaya tekrar kazandırılan pek çok oyunun güncelleme almadıkları için kaldırılacakları yönünde haberler çıkıyordu. Yani eski bir konsol oyununun iOS'a uygun hale getirilmesi yetmiyordu. Üstüne güncelleme de yapılması gerekiyordu. Ancak yaklaşık 20, belki daha fazla eski oyunlar için ne gibi bir güncelleme yapılabileceği önemli bir sorunu teşkil ediyordu. Bakalım bu yeni durum, ilgili oyunları ne yönde etkileyecek?

CHATGPT'DE ÜÇ-DÖRT KOMUTTA OYUN YAPABİLİR MİYİZ?

Yanıt, tabii ki evet. Ama kısıtlarımız da yok değil... Geçtiğimiz haftalarda biraz da olsa değindiğim konuyu, artık bir örnek olarak sizlerin de deneyebileceğiniz şekle getirmek istiyorum. Üç-dört komuttan başka hiçbir kod ya da programlama bilgisi olmadan oyun yapabilir miyiz sorusunun yanıtını arıyoruz. Konuyu oldukça basit tuttuğumuzu düşünelim. Öğretmensiniz ve öğrencilerinize farklı yöntemler üzerinden bir şey öğretmek istiyorsunuz. Evdesiniz, çocuğunuza sizin kontrolünüzde bir etkileşimli oyun kurmak istiyorsunuz. En basit anlamda ChatGPT 3.5 ile tüm bu bahsettiklerimi yapabileceksiniz. Temel kısıta sonra geçeceğiz ama öncelikle komutları vereyim:

"1-Seninle birlikte HTML5'te ve canvas'ta çalışacak şekilde basit bir oyun yapmak istiyorum. Üç tane kutu oluşturalım. Kırmızı, yeşil ve mavi renklerinde olsun. Her sahnede bir soru çıksın metin halinde ve renk yazsın. O rengi bulmaya çalışalım. Eğer kutu üzerine tıklandığında doğru biliyorsak, sistem bize bravo diyerek bizi sonrakine geçirsin." (Altyapıyı oluşturdu)

"2-Sanırım kutuların üzerine tıklandığında yanıt gelmiyor, bunu düzeltelim. Ayrıca sahnede aynı anda üç renk birden bulunsun. Aynı sahnede birden çok aynı renk olmasın, hepsi farklı olsun." (Renk üretiminde sorun yaşadı)

"3-Kutuların üzerine tıklayınca uyarı gelmiyor. Ayrıca kutuların renkleriyle soru uyuşmuyor." (Çözdü, çalışıyor)

Ne okuduk ki şimdi? Bu yukarıda okuduklarınız, basit bir renk bulma oyunu. Sonucunda bir HTML5 bir de Javascript olarak kod yazdırılıyor. Çıktıyı alıp w3schools.com adresindeki Try It Editor'e yapıştırırsanız (Javascript kısmını aralığına yerleştirmeniz kâfi) görseldeki gibi bir oyun elde edeceksiniz. Ekranda kutuların belirmesini ve çıkan soru ile birlikte hangi renk sorulduysa onu seçerek ilerlemenizi sağlıyor. Birkaç komut daha yazıp dördüncü ya da beşincide de Türkçe hale getirebilir ya da puan olarak eklemeler yaptırabilirsiniz. Ortaya çıkan sonucu görselden inceleyebilirsiniz. Şimdi gelelim en önemli noktaya. Kısıtlar… Oyunu bu şekilde oluşturmak kolay gibi görünse de, komutlarda yer alan HTML5, canvas ve Javascript ifadeleri, aslında teknik terimleri simgeliyor. Bunlar Web tasarımıyla ilgilenmemiş olanların çok rastlayabilecekleri kavramlar değil. Oysa ki, birinci komut sonrasında çıkan hata ve ikinci komutta onun düzeltilmesi; hemen ardından üçüncü komutta oyunun çalışır hale gelmesi için ekstra bir programlama bilmek gerekmiyor. Ama oyunun nerede nasıl üretileceğini söylemek için temel bir bilgi düzeyine sahip olunması gerekiyor. Bu kısım HTML5, yani web sitelerinin görüntülenmesini sağlayan biçimlendirme dili değil. Canvas kısmı… Bunu herkesin bilmesini bekleyemeyiz tabii ki. Aynı şeyi yapay zekânın diğer tüm alanları için de en azından şimdilik söylemek çok doğru olacak. Yapay zekânın ve özellikle Open AI ekibinin çabaları bir devrimi simgeliyor. Bu noktada eğer sağlam bir temeliniz varsa, ancak o zaman işe yarar bir ürün ortaya koyabiliyorsunuz. Yani çıktıyı nereden alıp nereye ve nasıl yerleştireceğinizi bilmeniz önemli. En azından şimdilik görünen bu. Diğer bir ihtimal de, hiçbir temel bilgiye gerek kalmadan bir ürün üretebilmekte ki, böyle bir şeye de ihtiyacımız var mı tam emin değilim. Yani temel anlamda konuya dair bilgi birikimi olmaksızın neyi isteyebileceğimizden nasıl emin olabiliriz ki? Sorunları görmeden, öğrenmeden ve farklı olanı anlamadan, nasıl daha yenilikçi düşünülebilir? Bir de küçük dipnot ekleyelim… Yapay zekâ bizim yerimize üretsin diye çabalamamamız lazım, işinizi kolaylaştırıyor olduğunun farkında olmamız lazım…

BİZE ULAŞIN