A’dan Z’ye e-ihracat yol haritası (1)

E-ihracat sektörü sınırsız fırsat barındırıyor. Türk ürünlerinin kalite algısının yüksek olması ve kur farkı, sınır ötesi ticarette Türkiye’nin elini güçlendiriyor. Uzmanlar, nereye ne satılır, mikro ihracatın avantajları, devlet destekleri, pazar yerleri, regülasyonlar ve eğitimler hakkında A’dan Z’ye yol haritası hazırladı.
11.03.2022 10:07 GÜNCELLEME : 14.03.2022 11:27

PARA ARAŞTIRMA/ ÜRÜN DİRİER Her ölçekten firma, KOBİ, bireysel satıcılar, yöresel ve el emeği ürün üretenler e-ihracat üzerinden dünyaya satış yaparak kur farkını avantaja çeviriyor. Geçtiğimiz yıl Türkiye'de e-ihracat hacmi yüzde 200 büyüdü. Sektöre her geçen gün yeni oyuncular dahil oluyor. Sınır ötesi ticarette Türk ürünlerinin kalite algısı da çok yüksek. Avrupa, Amerika ve Asya başta olmak üzere hemen hemen tüm kıtalara Türk ürünleri e-ihracat yoluyla ulaştırılıyor. E-ihracat alanında hizmet veren uzmanlar, e-ihracata başlamak isteyenler için A'dan Z'ye yol haritası çizdi. Ne satılır, hangi ülkelerde fırsat var, mikro ihracatın avantajları, devlet destekleri, pazar yerleri, regülasyonlar ve eğitimler hakkında her şeyi bu dosyada bir araya getirdik. (Birinci bölümdür, araştırma ikinci bölümle devam edecek...)

TÜRKİYE'DEN 190 ÜLKEYE EBAY ÜZERİNDEN SATIŞ

GittiGidiyor Genel Müdürü ve eBay MENA Bölge Direktörü Öget Kantarcı, KOBİ'lere eBay çatısı altında global bir ağ sağladıklarını belirterek, "Yerli satıcılar yurt içinde satış yapar gibi ürünlerini sadece GittiGidiyor'da satışa çıkararak 190 ülkedeki 152 milyon eBay kullanıcısına ulaştırabiliyor. Bu süreçte gerek satış esnası ve gerekse satış sonrasında ihtiyaç duyabilecekleri tüm çözümleri sunuyoruz. İç pazarla sınırlı kalmayıp dünyada yeni pazarlara açılmak isteyen satıcılarımızın, sistemlerine düşen siparişi anlaşmalı kargo firmalarıyla e-ihracat için kullanılan depoya sevk etmeleri yeterli oluyor. Ürünler yurtdışındaki adrese teslim olana kadar tüm satış sonrası operasyonlarla ilgili biz devreye giriyoruz. Bunun dışında GittiGidiyor'da listelenen bir ürünü eBay üzerinden uluslararası satışa açmaları durumunda, otomatik olarak o ülkenin dilinde listeleme yapılıyor" diyor. Bu da dil bariyerine takılmadan e-ihracat yapılabilmesine imkân tanıyor. Ayrıca ihtiyaç duyulması halinde iade ve yerel dilde müşteri hizmetleri gibi noktalarda da satıcılara destek olduklarını ifade eden Kantarcı, "E-ihracat pandemiyle birlikte birçok işletme için çıkış kapısı oldu. Ticaret Bakanlığı'nın son verilerine göre; Türkiye'de e-ihracatın genel ihracat içindeki payı yüzde 1,3. Diğer yandan sınır ötesi e-ticaretin genel ihracata oranında dünya ortalamasının yüzde 4,4 olması, Türkiye'deki e-ihracat firmalarına bu alanda birçok fırsat olduğuna işaret ediyor. Bu yükselişin etkisi, 2018'den bu yana e-ihracatın ülkemizdeki öncülüğünü üstlenen GittiGidiyor'daki verilerimize de yansıdı. Pandeminin başlarında lojistik ve üretim sorunları yaşanmasına karşın başvuru adedimiz oldukça yükseldi. E-ihracat yapan satıcılarımızda iki kat artış olurken, sergilediğimiz ürün adetlerimiz 10 bini aştı" diye konuşuyor.

GittiGidiyor'dan yapılan satışlarda; en çok rağbet gören ürünler mutfak ürünleri, ayakkabı, ev tekstili ve dekorasyon, elektrikli mutfak aletleri ve spor aletleri oluyor. Talep gören kategorilerde dönemsel olarak değişiklik yaşanabiliyor. Almanya, ABD ve İngiltere gibi ülkelerden ilgi çok yüksek. Almanya'da zigon sehpa gibi taşıması kolay, küçük ve demonte mobilyalar daha çok tercih ediliyor. Genel olarak cezve, çay makinesi, tencere, tava gibi mutfak ürünlerine de yoğun bir talep var. Uluslararası araştırmaların sunduğu öngörüye göre, sınır ötesi e-ticaretin küresel e-ticaret içindeki payının 2022 yılında yüzde 22'ye ulaşması bekleniyor.

Bugün itibariyle 4 bine yakın satıcının on binlerce ürünü yurt dışında listeleyerek eBay üzerinden e-ihracat yapabildiklerini ifade eden Kantarcı şu bilgileri veriyor: "2022 yılının sonunda satıcı sayımızı yüzde 25 artırmayı hedefliyoruz. Bunun dışında önümüzdeki dönemde Orta Doğu ve Hindistan ile sınır ötesi e-ticareti artırmayı, satıcılarımızı bu ülkelerde daha görünür kılmayı planlıyoruz. Ayrıca ABD, İngiltere ve Almanya pazarlarının önemli olduğunu biliyoruz. Dolayısıyla bu bölgelerde halihazırdaki satış hacimlerimizi de artırmayı hedefliyoruz. GittiGidiyor'da e-ihracat yapmak için satıcılarımızın ürünlerini platformumuzda listelemesi ve o ürünleri hangi dış pazarlarda satışa açmak istediğini belirtmesi yeterli. Ardından süreç eBay üzerinden otomatik olarak ilerliyor. Yerli satıcılarımız, e-ihracat aracılığıyla hızlı, kolay ve güvenli bir biçimde ürünlerini eBay'in milyonlarca kullanıcısıyla buluşturabiliyor."

TÜRK ÜRÜNLERİNİN KALİTE ALGISI YÜKSEK

Elektronik Ticaret İşletmecileri Derneği (ETİD) Yönetim Kurulu Başkanı Emre Ekmekçi, 2022 yılında önceliklerinin e-ihracat olacağını vurgulayarak, "Türkiye olarak iyi bir ihracatçıyız. Hala e-ihracat konusunda yapmamız gereken çok şey var. Yurt dışında Türkiye'nin ürünleri konusundaki kalite algısı oluşmuş durumda ve talep de artarak devam ediyor. Türkiye, 2020-2024 yılları arasında e-ticaretin en fazla büyüme göstereceği ülkeler listesinde Arjantin, Endonezya ve Hindistan'ın önünde en fazla büyüme beklenen ülke olarak yer alıyor. Bu bakış açısına sahip Çin, ABD, İngiltere gibi ülkeler, dijital teknolojileri kullanarak e-ihracat konusunda büyük atılım gerçekleştirdi. 2021'de birçok pazaryeri iş modelli siteler üzerinden ürünlerin Türkiye'den yurt dışına satışında artış gerçekleşti" diyor. Yerel işletmelerin de artık uluslararası ticarette satış yapabilme imkanına sahip olduklarını fark ettiklerine değinen Ekmekçi'nin aktardıklarına göre, sadece büyük markalar değil yeni girişimciler ve KOBİ'ler sektörde büyük bir pay almaya başladı. Pandemi ile yükselişe geçen e-ticaret sektörü, e-ihracata gösterilen talebi de artırdı. 2021 yılının dokuz aylık döneminde e-ihracat yüzde 200 artarak 2 milyar 500 milyon dolara ulaştı. Yılın başında yürürlüğe giren internet üzerinden yurt dışına satış yapan mikro ihracatçıya yüzde 50 vergi muafiyeti de pazarın hareketlenmesini sağladı. Aynı zamanda Ticaret Bakanlığı bünyesinde yer alan İhracat Genel Müdürlüğü bünyesindeki E-ihracat ve Dijital Pazarlama Dairesi kurulması da ülkemiz ve e-ihracat sektörü açısından pozitif etki yaratan adımlardan biri oldu.

HANGİ ÜLKELERDE FIRSAT VAR?

Bu kapsamda pandeminin etkisiyle e-ihracat alanında Türkiye'nin önünün açıldığını söyleyen Ekmekçi şu bilgileri aktardı: "Gıda ve özel izne tabi ürünlerin dışında her ürünün e-ihracat ile satışının mümkün olduğunu söyleyebiliriz. Her üründe farklı ülke ve gümrük kurallarının bulunduğunu ve firmaların bu kurallar çerçevesinde ilerlemeleri gerektiğini de belirtmeliyiz. E-ihracatla satılan ürünlerin giyim, ayakkabı, aksesuar, mücevher, saat, elektronik ve otomotiv parçaları gibi yükte hafif pahada ağır ürünler olduğu ve katma değer bakımından geleneksel ihracattaki ortalamanın üzerinde olduğunu söyleyebiliriz. Bu da Türkiye'nin geleneksel yöntemlerle yaptığı ihracata kıyasla e-ihracat yoluyla gelirini daha fazla artırabileceği anlamına geliyor. Ancak e-ihracat yoluyla diğer ülkelere satış yapan firmaların, sürdürülebilir bir ticaret ilişkisi geliştirmek için, yabancı dilde müşteri hizmetleri sunması ve satış sonrası hizmetleri aksatmaması gerekiyor. Türkiye'den en çok e-ihracat yapılan ilk 10 ülke sırasıyla; ABD, Almanya, Suudi Arabistan, Fransa, Birleşik Krallık, İtalya, Hollanda, Ürdün, Birleşik Arap Emirlikleri ve İspanya'dır. E-ihracat, pazaryerleri üzerinden de web sitesi üzerinden de gerçekleştirilebilir. En önemli noktalardan biri, ülkelerin ödeme sistemlerinin markanın kendi web sitesine entegre edilmesi gerekliliği. Kapıda ödeme, sanal pos ya da ihracat yapılan ülkede kullanılan bir ödeme entegratörünün web sitesine dahil edilmesi gerekiyor."

KUR FARKINDAN DOLAYI YÜKSEK FİYATLA SATIŞ MÜMKÜN

TOBB E-ticaret Meclis Üyesi, Ticimax E-ticaret Sistemleri Kurucusu Cenk Çiğdemli de 2021'in e-ihracat yılı olduğunu düşünenlerden. Hem ciro hem adet bazında yaklaşık yüzde 50 büyüme gerçekleştiğine vurgu yapan Çiiğdemli, "Firmalarda e-ihracat ile ürünlerini Türkiye'de satabileceklerinden çok daha yüksek fiyatlara satabilecekleri konusunda bir bilinç oluştu artık. Büyümede kur farklılıklarının da etkisi olmakla beraber, ödeme sistemlerinin çeşitlenmesi ve kargo operasyonlarının büyümesi de büyük oranda katkı sağladı. Bir de şu var, dünyada e-ticaret büyüdükçe, doğru orantılı olarak e-ihracat da büyüyor. Dünya artık ticari anlamda sınırların kalktığı bir aşamada. Ticimax Akademi bünyesinde KOBİ'lerimize ve bireysel satıcılara yönelik ücretsiz eğitimler vererek, sektöre katılımı artırmayı hedefliyoruz" diyor. 2021'de yaşanan konteyner problemlerine karşı kargo firmalarının yeni yeni yollar ile sorunları aşmayı başardığını da ifade eden Çiğdemli, "Yolcu uçaklarıyla gönderim yapmaya başlayan firmalar oldu mesela. Sektör bu sorunlardan çok etkilenmedi diyebiliriz. E-ihracatta KOBİ ve küçük ölçekli işletmelerin payı şu an yüzde 35 seviyesinde. 2022'de bu oranın da yukarı doğru bir grafik çizeceğini öngörüyoruz. Yurt dışına en çok satılan ürünler tesettür giyim, giyim, moda ürünleri, el işçiliği ürünleri, çanta, ayakkabı, oyuncak, av-kamp malzemeleri ve kısmi olarak da gıda ürünleri oldu. Özellikle Ortadoğu ülkeleri gıda alıyor Türkiye'den" diye konuşuyor. Çiğdemli'nin aktardığı bilgilere göre bu yılın yıldızı ise kitap oldu. En çok Türkçe kitap satıldı. Çiğdemli, "Biz 12 bine yakın e-ticaret sitesine altyapı sağlıyoruz. Bunların içinde 2021'de yurtdışına en çok satış gerçekleştiren firma bir kitapçı. Avrupa'da yaşayan Türklere Türkçe kitap satıyor. Ayda 150 bin euro'luk kitap satışı gerçekleştiriyor Avrupa'ya. İşi o kadar büyüdü ki operasyonları daha iyi yönetebilmek adına kendi kargo firmasını da kurdu bu yıl" diyor. E-ihracat için her ürün kategorisinde ve her ülkede fırsat olduğuna da değinen Çiğdemli şunları paylaşıyor:

"Ortadoğu, Avrupa ülkeleri ve ABD başta gelmekle beraber Çin de bu anlamda Türkiye için çok önemli bir pazar haline gelmeye başladı. Çin'de büyüyen üst-orta sınıf özellikle kaliteli ürün almaya çok meraklı. Çin'de de büyük bir fırsat var. Her şey satılabilir Çin'e. Ne kadar iyi bir siteniz olursanız olun, bulunduğunuz ülkenin dışında bir ülkede görünür olmak zordur. Çünkü Google sizi kendi ülkeniz dışındaki aramalarda üst sıralara çıkarmaz. Biz bu sorunu farklı sunucular kullanarak aşıyoruz. Yaptığımız iş birlikleri ile birlikte 100 ayrı ülkede sunucularımız var. Bu şekilde tüm ülkelerdeki Google aramalarında site üst sıralara kolaylıkla yükselebiliyor. Ticimax olarak mikro ihracat yapmak isteyen firmalar için BÜDOTEK Boğaziçi Üniversitesi Teknoparkı'nda Ar-Ge merkezimizde geliştirdiğimiz çok sayıda e-ihracat modülüyle birçok çözüm sunuyoruz. E-ihracat modülleri ile doğru ülkeye doğru ürünün satılabilmesi, dil ve ödeme seçenekleri farklılığından kaynaklı sorunların çözülebilmesini sağlıyoruz."

MİKRO İHRACAT VE AVANTAJLARI NEDİR?

E-ihracat operasyonlarının çoğunluğunu kapsayan mikro ihracatın avantajlarından da bahseden Çiğdemli, mikro ihracat kavramını şu sözlerle açıklıyor: "İnternet üzerinden yurtdışına yapılan bir satışta (e-ihracat), KDV hariç fatura tutarı 15 bin Euro'dan az ve satışa konu olan malların ağırlığı 300 kilogramdan hafif ise, bu e-ihracat türüne mikro ihracat diyoruz. Yani mikro ihracat (bir diğer adıyla hızlı kargo yoluyla ihracat), bildiğimiz şirketler arası toptan ihracattan farklı olarak aslında son tüketiciye yapılan satışları kapsar. İster KOBİ düzeyinde bir üretici olarak, isterseniz bireysel satıcı olarak, yani şahıs şirketi kurarak internet üzerinden mikro ihracat yapabilirsiniz. Dünyada 196 ülke var. Gerek web siteniz üzerinden, gerek Amazon, Alibaba, Rakuten, Etsy, eBay gibi global pazaryerleri üzerinden istediğiniz ülkeye satış gerçekleştirebilirsiniz. Kendi fabrikada veya atölyede ürettiğiniz ürünleri de satabilirsiniz, evde ürettiğiniz ürünleri de satabilirsiniz, al-sat da yapabilirsiniz. Mesela bir KOBİ'nin ürettiği tencereyi internet üzerinden Almanya'da bir ev hanımına satması da mikro ihracata girer, bir esnafın toptancıdan aldığı bir yedek parçayı Japonya'daki bir müşteriye satması da mikro ihracata girer, evde yaptığınız bir bez bebeği Kanada'da bir müşteriye satmanız da mikro ihracata girer."

Çiğdemli'nin verdiği bilgilere göre, mikro ihracat yükte ve pahada hafif ürün ticareti yapan sektörlerin ihracat potansiyelini artırmak amacını taşıyor. Böylece uzun süren prosedürler kısaltılmış oluyor. Dünya artık teknolojiyle beraber çok hızlandı. Ticaretin de buna ayak uydurması kaçınılmaz. İnsanlar artık dünyanın bir ucundan bir başka ucuna internetten sipariş verip, kargosunu hemen teslim almak istiyor. Mikro ihracat bu nedenle var. Özellikle de KOBİ'ler için kur farkını hızla avantaja çevirmenin bir yolu mikro ihracat. Örneğin burada e-ticaret sitenizde 100 liraya satacağınız bir elbiseyi, Amerika'da bir müşteriye 100 dolara satabilirsiniz. Devletin teşvikleri de çok fazla. Devlet KOBİ'lerin mikro ihracatı, yani firmadan direkt tüketiciye yapılan online ihracatı benimsemesini kolaylaştırmak adına birçok teşvik sunuyor. Klasik ihracattan farklı olarak prosedürlerden arındırılmış bir sistem var. ETGB sistemi üzerinde tüm prosedürler yetkili kargo firmaları aracılığıyla gerçekleştiriliyor. ETGB sistemi ile yapılan mikro ihracat işlemleri sonrasında KDV iadesi de alınabiliyor. Alibaba, Amazon, Etsy ve Rakuten gibi küresel pazar yerlerinde satış yapmak isteyenlerin üyelik bedelleri de devlet tarafından karşılanıyor. İnternet üzerinden yurtdışında verilen reklam giderlerinin de yüzde 60'a kadarını devlet karşılıyor. Mikro ihracatta düzenlenen bir gümrük beyannamesi olmaması da ayrı bir avantaj. Gümrük beyannamesi yerine online ortamda Elektronik Ticaret Gümrük Beyanı (ETGB) düzenleniyor ve klasik ihracatta olduğu gibi gümrük müşavirine ihtiyaç da olmuyor. Gümrükleme masrafları ve gümrükleme hızı düşünüldüğünde bu sistemin özellikle KOBİ'ler açısından sunduğu avantajlar çok çok önemli. Bireysel müşterinize direkt satış yaptığınız için, müşterinizin ülkesindeki gümrükleme vergi muafiyetlerinden de faydalanabiliyorsunuz. Klasik ihracattaki gibi banka teminatlarına gerek yok. Ödeme almak için e-ticaret altyapı firmanızın yönlendireceği ödeme kuruluşlarıyla anlaşmak yeterli. Çok sayıda ve yüksek adetli ürün gönderilmediği için risk oranı da yok denecek kadar düşük.

NASIL BİR YOL İZLEMELİ?

Peki bir işletmenin mikro ihracat yapabilmek için nasıl bir yol izlemesi gerekir? Mikro ihracat yapmak için gerekli olan ETGB beyanını, yukarıda da isimlerini saymış olduğumuz yetkilendirilmiş hızlı kargo operatörleri yapmaktadır. Yani başvuru için yetkili kargo şirketiyle irtibat kurmak yeterli. E-ticaretin vitrini web sitesi olduğu için profesyonel bir web siteniz olması çok önemlidir. Ticari web sitenizde firmanız ve ürünleriniz hakkında detaylı tanıtım, görsel ve iletişim bilgileriniz yer almalı. Web siteniz mutlaka mobil uyumlu olmalı. Çünkü Google aramalarının yarıdan fazlası artık akıllı telefonlar üzerinden yapılıyor. Herhangi bir sektör ayrımı olmamakla beraber, tekstil, deri, aksesuar, hediyelik eşya gibi yükte ve pahada hafif ürünler olması gerekiyor. Alibaba, Etsy, Rakuten, Amazon, E-bay gibi global pazaryerlerinde sosyal medya hesabı açar gibi kolaylıkla hesap açarak ürünlerinizi buralara da koyabilirsiniz. Veya sitenize müşterileri direkt olarak çekebilmek için ilgili ülkeyi hedefleyen Google, Facebook, Instagram reklamları da verebilirsiniz. İhraç edeceğiniz ürünün Gtip (Gümrük Tarife İstatistik Pozisyonu) numarasını da öğrenmeniz gerekmektedir. Bu, dış ticaret işlemlerinde ürünlere verilen bir numaradır. Tuik.gov.tr sitesinden de öğrenebilirsiniz.

NASIL YAPILIR? KİMLERİ KAPSAR?

Mikro ihracatın en önemli avantajı ise, vergi muafiyeti. Hızlı kargo taşımacılığı şirketleri tarafından düzenlenen Elektronik Ticaret Gümrük Beyannamesi (ETGB) ile mikro ihracat işlemlerinde gerçekleşen mal ihracatından elde edilen kazancın yüzde 50'si gelir vergisinden muaf tutuluyor. Vergi avantajından faydalanabilmek için, İhracattan kaynaklanan hasılatları toplamı yıllık 400.000 Türk lirasına kadar olanların, ilgili yılda kendilerinin sigortalı olması, İhracattan kaynaklanan hasılatları toplamı yıllık 800.000 Türk lirasına kadar olanların, ilgili yılda kendilerinin sigortalı olması ve en az ortalama bir tam zamanlı ya da eş değer kısmi zamanlı işçi çalıştırması, İhracattan kaynaklanan hasılatları toplamı yıllık 1.600.000 Türk lirasına kadar olanların, ilgili yılda kendilerinin sigortalı olması ve en az ortalama iki tam zamanlı ya da eş değer kısmi zamanlı işçi çalıştırması, İhracattan kaynaklanan hasılatları toplamı yıllık 2.400.000 Türk lirasına kadar olanların, ilgili yılda kendilerinin sigortalı olması ve en az ortalama üç tam zamanlı ya da eş değer kısmi zamanlı işçi çalıştırması gerekmektedir. İhracat kapsamına, ağırlık ve tutar itibarıyla Posta İdaresi ya da hızlı kargo taşımacılığı yapan şirketler tarafından düzenlenen elektronik ticaret gümrük beyannamesiyle gerçekleştirilen mal ihracatları girmektedir.

E-ihracata başlamak için öncelikle profesyonel bir altyapı firmasıyla görüşerek e-ihracata uygun bir web sitesi açılması gerekiyor. Daha sonra ETGB yetkisi olan bir kargo firmasıyla iletişime geçmek gerekiyor. PTT ve UPS başta olmak üzere pek çok kurum elektronik ticaret gümrük beyannamesi düzenleme yetkisine sahiptir. Ürünlerinizi Türkçe faturanın orijinali ve İngilizce kopyası ile birlikte yetkilendirilmiş olan kargo şirketlerine teslim etmeniz yeterlidir. Elektronik ticaret gümrük beyannamesi sistemi ile yapılan mikro ihracat işlemlerinden KDV iadesi almanız içinse, size verilmiş olan elektronik ticaret gümrük beyannamesi sorgu numarasını kullanabilir ve böylece kolayca KDV iadenizi de alabilirsiniz. E-ihracat sitesi açmak için gereken maliyet değişmekle beraber yıllık ortalama 8 bin TL'dir. Ticari web sitenizde firmanız ve ürünleriniz hakkında detaylı tanıtım, görsel ve iletişim bilgileriniz yer almalıdır. Dünyanın herhangi bir yerinde firmanızın adı aratıldığında arama motorlarında görünür olmanız, güven vermek açısından önemli. Bunun için gerekli SEO çalışmaları yaptırılmalı. Google ve Facebook gibi reklam mecralarına ülke bazlı küçük reklamlar vermek de satışlarınızı hızlandıracaktır. Sitenizin çoklu dil ve lokasyon seçeneğine, her ülkenin kendi para birimiyle mal alımı yapabilmesine olanak sağlayacak bir altyapıya sahip olması gerekir. Özellikle hedeflediğiniz bir ülke var ise, o ülkenin kültürel kodlarına uygun bir web sitesi tasarlanması da önemlidir. Bunun için site arayüzü ülkelere göre ayarlanabilecek bir altyapı gerekir. Her ülkeye yönelik satış ve pazarlama stratejisi de geliştirmeniz gerekebilir. Doğru ülkeye doğru malı doğru fiyat seçenekleriyle satmak, e-ihracat için öncelikli konulardan biri.

30 BİN KİŞİYE E-İHRACAT EĞİTİMİ VERDİ

Worldef Başkanı Ömer Nart, e-ihracatın her aşamasında doğrunda ya da dolaylı olarak katkı sunduklarını belirterek, "Yurt dışı şirket kurulumundan depo operasyonlarına, pazaryerleri entegrasyonlarından online mağaza açmaya kadar firmaların e-ihracat için ihtiyaç duyduğu her alanda uçtan uca destek sağlıyoruz. Ayrıca, e-ihracat webinarları, e-ihracat eğitimleri ve bölgesel e-ihracat konferansları ile de e-ihracat farkındalığına ciddi katkı sunuyoruz. Bunun en büyük sebebi, Türkiye'yi bölgesel e-ticaret merkezi yapma vizyonuna katkı sağlamaktır. Bu farkındalığa hizmet etmek için bölgesel ve global etkinlikler ve e-ihracat eğitimleri kurguluyoruz. Bünyemizde bulunan MEB onaylı ilk e-ticaret okulu Worldef Business School (WBS) aracılığı ile 30 binden fazla kişiye e-ticaret ve e-ihracat eğitimleri verdik. Bu hizmetlerimizle genel e-ihracat rakamlarına doğrudan ya da dolaylı olarak katkı sunuyoruz" diyor.

E-ihracatın, geleneksel ihracata alternatif bir sınır ötesi e-ticaret modeli olduğuna değinen Nart, "E-ihracatta birçok kategoride binlerce ürün satılabilir. Örneğin; Kayseri'den Amerika'ya mobilya satan firmalar var. Ya da Karadeniz yaylalarından Dubai'ye Anzer balı gönderen bireysel satıcılar var. Ama e-ihracatta özellikle niş ürünlere yönelmek gerekiyor. Her yerde bulunamayacak, dikkat çeken, özgün ve özel ürünlerin yurt dışına satışı çok daha kolay oluyor. Mesela Denizli'de özgün metal dekorasyon ürünleri üreten bir firma var. Tamamen özgün tasarımlarını e-ihracat ile birçok ülkeye satıyor ve hatırı sayılır bir müşteri kitlesi var. Bu sebeple e-ihracatta niş ürünlerin şansı çok daha fazla" diye konuşuyor.

Nart'ın verdiği bilgilere göre, e-ihracatta global pazaryerleri aracılığı ile hemen her ülkeye satış imkanı var. Hedef ülkede e-ihracata odaklanan firmalar, komşu ülkelerde de satış imkanı bulabiliyor. Ama genel olarak Türkiye'de e-ihracatta en popüler ülkeler arasında ilk sıralarda Amerika Birleşik Devletleri, Almanya ve Suudi Arabistan yer alıyor. Bu ülkeleri; Fransa, Birleşik Krallık, İtalya ve Hollanda takip ediyor. Ürdün, Birleşik Arap Emirlikleri ve İspanya gibi ülkelerden de Türk ürünlerini tercih eden online tüketiciler ya da firmalar var.

E-ihracatta önce hedef pazar analizi yaptırmak gerektiğine vurgu yapan Nart şu bilgileri paylaşıyor: "Ürün rekabet gücü var mı, hedef kitlenin hassasiyetleri neler gibi detaylı bir analiz gerekir. Daha sonra iş modeline karar vermek lazım. Pazar yerleri ile mi yoksa kendi e-ticaret sitesiniz üzerinden mi e-ihracat yapacaksınız, bunu belirlemek lazım. Ardından hedef ülkede şirket kurulumu gerekiyor. Daha sonra hedef ülkelere göre popüler ödeme araçlarını aktif etmek gerekir. Pazar yerlerinden ödeme almak daha kolaydır. Bunun dışında Elektronik Ticaret Gümrük Beyannamesi (ETGB) lisansı olan uluslararası kargo şirketleri ile bölgelere göre kargo anlaşmaları yapılmalıdır. Gelen siparişler de mikro ihracat ile ya da yurt dışı depo operasyonları ile nihai tüketiciye gönderilir. E-ihracata önce Pazar yerleri ile başlamak, hedef pazarı tanımak için mantıklı olacaktır. Daha sonra satış hacmine göre daha farklı bir iş modeline geçiş yapılabilir."

E-ihracatta devlet desteklerine de değinen Nart'ın aktardığı bilgilere göre, Ticaret Bakanlığı tarafından ihracat için verilen 14 farklı destekten e-ihracat firmaları da yararlanabiliyor. E-ihracat girişimleri için marka tescilinden pazara giriş seyahat masraflarına kadar birçok destek sağlanıyor. Bunlar dışında yurt içi ve yurt dışı fuarlara katılım giderleri, tanıtım/pazarlama faaliyetleri, yurt dışında birim açma destekleri, yerelleştirilmiş web siteleri için dijital reklam maliyetleri, geleneksel medya mecralarında yayınlanacak yerel dildeki ilanlar ve tanıtım amaçlı promosyon malzemeleri gideri gibi maliyetler için teşvik veriliyor. Diğer destekler ise şunlar; marka tescil ve korunma desteği, rapor desteği, şirket satın alma desteği, belge desteği. Ticaret Bakanlığı'nın e-ihracat portalında e-ihracat devlet destekleri ve teşviklerinin oranları ve şartları konusunda detaylı güncel bilgiler yer alıyor. (ARAŞTIRMA İKİNCİ BÖLÜMLE DEVAM EDECEK...)

BİZE ULAŞIN