Farklı endüstrilerin oyun birlikteliği sürüyor

Oyun, alanda yer almayan pek çok teşebbüs için de önemli bir pazarlama aracı olma konumunu sürdürüyor. Ama telif hakları kaynaklı problemler kimi zaman önemli bir set oluşturabiliyor. Bu hafta, ilginç bir örnekten yola çıkarak tarafları karşı karşıya getiren süreçlere değiniyoruz…
30.11.2023 17:35 GÜNCELLEME : 01.12.2023 00:01

PARA OYUN/ ALİ EFE İRALI Marka oluşturmak çok zor. O markayı korumak ve prestijini yükseltmek de ayrı zor. Ama oyun gibi çok yönlü kullanıcı kitleleri söz konusu olduğunda biraz daha esnek davranmanız gerekebiliyor. En ufak bir sert çıkış ya da oyuncuyu-geliştiriciyi zora sokacak eylem, ters tepebiliyor. Bugün çok ilginç bir örnekten bahsedeceğim. Neden telif hakkı ihlalinin beklenenden çok daha farklı yönlere götürebilecek serüvenleri bize sunabildiğiyle ilgili. Bundan yaklaşık bir buçuk yıl evvel Ziggy rumuzlu bir oyun geliştiricisi The Store is Closed isimli bir oyun geliştirmeye başladığını söylüyor ve Steam isimli pazar yerine giriş yapıyor. Buraya kadar her şey normal. Kickstarter isimli kitle fonlama sistemine dahil oluyor ve 10 bin sterlin değerinde bir fona ihtiyacı olduğunu belirterek oyunun geliştirme süreçlerinden bazı görüntüler paylaşıyor. Ve bir şirket, bu görüntüler üzerine derhal eylem planı hazırlıyor. Oyun, bir mobilya perakendecisi IKEA'ya neredeyse bire bir benzer görseller içeriyor iddiası üzerine bir çerçeve oluşturuluyor. IKEA, oyunun değiştirilmesini istiyor. Baktığımızda logoların sarı-mavi, İsveç menşeli ve doğrudan mağazanın adının bile STYR (dört harf aynı font gibi) olarak bazı benzerlikler taşıdığı anlaşılıyor. Kickstarter'da 78,328 sterlin değerinde bir fonlama aldığı görülüyor. IKEA'nın başlattığı süreç ise, oyunun temel anlamda popüler hale gelmesini sağlayan en önemli dinamik oluyor. The Escapist'ten Richard Hoeg'in bahsettiğine göre Ziggy'nin bu süreci parodi olarak savunma ve Amerikan yasalarına göre sürece oyunu adapte etme ihtimali de bulunuyor ama o kadar kolay değil tabii. Steam sayfasında 2024'ün üçüncü çeyreğinde piyasaya çıkacağı bildiriliyor. Tam anlamıyla fiziki gerçeklikte tecrübe ettiğimiz gibi olmasa da bu durumu Streisand Etkisi'ne benzettiğimi söyleyebilirim. Bir şeyin üzerini kapatmaya çalıştıkça daha da görünür kılınması anlamında diyorum. Oyun, belki bağımsız bir geliştiricinin basit bir deneyimi olacakken daha da büyüyen bir kar topuna dönüşme ihtimalini elde etmiş oldu. Aslında IKEA, gerçekten de yüksek benzerlik oranlarını belki de kendi marka stratejisi anlamında doğru biçimde savunurken, aynı zamanda ilgili oyunun daha fazla duyulmasına da neden oldu. Konu hakkında çok güncel bir bilgi yok. Ancak IKEA'nın normalde sanal ve artırılmış gerçeklik anlamında pazarın ilklerini ortaya koyduğu da düşünülünce, yine bir kazan-kazan olduğunu da söylemek gerekiyor kanaatindeyim. En nihayetinde, böylesine bir karşı karşıya gelme durumu olsa da IKEA'nın da aynı haberlerde adının geçtiği ve bir yaygın etki elde ettiğini de hatırlatmak lazım. Diğer bir altını çizmemiz gereken nokta da oyun sektörünün paydaşları. İletişim sektöründe çalışanların, oyun sektörünün başka sektörlerin dinamiklerine benzemediğini söylemek gerek. Tüketici kitlesinin çok niş bir yapıya sahip olabildiğini hatırlatalım istiyorum.

STEAM'İN DOLAR KARARININ YANKISI SÜRÜYOR

Tutundurmadan sonra, geçtiğimiz haftalarda bahsettiğimiz Steam'in TL yerine dolar kuruna geçme kararının yankılarına dönmek istiyorum. Süreç o kadar büyüdü ki, PC Gamer ve benzeri pek çok prestijli basın platformu, Türkiye ve Arjantin'de oyun tüketicilerinin yaşadığı sorunu köşelerine taşıdı. Fiyatların olağanın dışında yükselmesine neden olan bu döviz kararını bendeniz de deneyimledim. Fiyatlamayı yakından takip edebilmek bakımından, 20 Kasım öncesi altı oyun satın aldım. Oyunları rastgele ve genel öneriler üzerinden seçtim. İsimleri şöyle: Disco Elysium - The Final Cut, Raft, Zero Hour, The Walking Dead: The Telltale Definitive Series, Prey ve Dishonored 2. 6'sının da Steam isimli dijital pazar yerinden temin edildiğini hatırlatayım bir kez daha. 20 Kasım 2023 öncesi toplam ödenen tutar 231.46 TL (yüzde20 KDV dahil) olarak yansıdı. Ertesi gün, döviz kuru değişikliği sonrasında alacak olsaydım ödemem gerekecek olan tutar 21.00 TL'nin biraz üzerinde olacaktı. Yani neredeyse 10 katı bir artış söz konusu. Bazı oyunlarda 30 katına kadar çıktığı görülüyor. Ancak Türkiye, yine diğer başka ülkelerden biraz daha şanslı konumda diyebiliriz. Çünkü tam yurtdışı satış fiyatı da yansıtılmıyor. Yine döviz kuru bile olsa bir ayarlama yapılmış. Ama bu durum yüksek farkı göz ardı ettirmiyor. Oyuncuların çok sayıda şikayeti üzerine, bazı geliştiricilerin bölgesel fiyatlamada dolar üzerinden daha düşük fiyatlamalar yapabileceği konuşuluyor olsa da öncelikle oyuncu potansiyelinin oraya doğru yönelmiş olması gerektiğini de hatırlatmış olalım. Umarız, Steam ya da geliştiriciler nezdinde biraz daha detaylı bir çalışma bizleri karşılar.

Güzel bir hafta geçirmenizi dilerim…

BİZE ULAŞIN