"2022 hedefimiz 650 milyon TL ciro"

2022’de yüzde 176 büyüyerek 650 milyon TL ciro hedeflediklerini söyleyen Dagi Giyim Sanayi Yönetim Kurulu Üyesi ve CEO’su Barış Düzel, “2024 sonuna kadar yurtdışında en çok bilenen ve tercih edilen iç giyim markası olarak ilk beşe girmeyi planlıyoruz” diyor.
28.08.2022 21:28 GÜNCELLEME : 29.08.2022 00:00

PARA RÖPORTAJ/ İDİL TARAKLI Hazır giyim sektörüne 1984 yılında giren ve zaman içinde Türkiye'nin birçok ilinde mağaza sayısını artırarak büyümeye, gelişmeye devam eden Dagi Giyim Sanayi AŞ; bugün kadın-erkek iç çamaşırı, ev, uyku ve plaj giyimin yanı sıra spor giyim ile rahat giyim üretimi yapıyor.

2020 yılında 8 bin 330 metrekarelik kapalı alanda hem üretimi, hem de lojistik hizmetlerini içine alacak şekilde Tekirdağ'da fabrikasını yapılandıran markanın bugün bünyesinde, üretimden mağazaya kadar 900'den fazla kişi çalışıyor. 2011 yılından bu yana da şirket hisselerinin yüzde 44.75'i, Borsa İstanbul'da işlem görüyor.

Markanın kaliteli ve konforlu algısının arkasında, kullandığı doğal kumaşların özenle seçilmesinin çok önemli etkisi olduğunu belirten Dagi Giyim Sanayi AŞ Yönetim Kurulu Üyesi ve CEO'su Barış Düzel; "Koleksiyonumuzda yer alan yaklaşık iki bin ürün çeşidinin tamamı kendi tasarım ofisimizden çıkıyor" diyor. 2024 sonuna kadar yurtdışında en çok bilenen ve tercih edilen iç giyim markası olarak ilk beşe girmeyi planladıklarını da dile getiren Düzel, 2022'de yüzde 176 büyüme ile 650 milyon TL ciro hedeflediklerini söylüyor.

Dagi Giyim Sanayi AŞ Yönetim Kurulu Üyesi ve CEO'su Barış Düzel ile şirketin son bilanço verilerini ve hedeflerini konuştuk.

Dagi'nin satışlarında en önemli payı hangi ürünler alıyor?

Dagi'nin cinsiyetlere göre çok dengeli bir satış dağılımı var. Yaş grubu olarak markanın özellikle yeni lokasyonları ve online satışlarında 25-45 yaş grubu müşterilerinin ağırlıklı olduğunu söyleyebiliriz. Kategoriler arasında da yıl toplamında da dengeli bir dağılımımız var. Yazın plaj giyimin payı yüzde 50'lere ulaşabiliyor, benzer şekilde soğuk kış dönemi ev-uyku giyim bu sefer yüzde 50'lere yükselebiliyor. Yıl boyunca rahat giyim, aktif giyim ve iç giyimin de istikrarlı bir satış payı bulunuyor. Yaş grupları, kategoriler arasındaki bu denge, esasında markanın en güçlü alanlarından biri.

Portföyünüze dahil etmeyi düşündüğünüz yeni ürünler var mı?

Müşterilerimizin yeni dönemlerde Dagi'de alışık oldukları koleksiyonun yanında çok daha trend renk, kumaş ve modelleri de görebilmeleri için çalışıyoruz. Örneğin 2022 Yaz sezonunda 700'ün üzerinde farklı tasarımdan oluşan plaj koleksiyonumuz, sadece Türkiye'nin değil birçok dünya markasının da ulaşamadığı çeşit barındırıyordu.

Belki biraz daha öne çıkarabileceğimiz derinleşme, aktif spor giyimde olacaktır. Önümüzdeki sonbahar-kış koleksiyonuyla birlikte spor yaparken yüksek konfor ve rahatlığı sunan ama aynı zamanda sokakta, sosyal ortamlarda veya seyahatlerde de şıklığı ve renkleriyle fark yaratacak bir koleksiyon seçkisini müşterilerimize sunmayı hedefliyoruz. Öte yandan tasarımı ile ön plana çıkan bir yaz sezonu alt markası ile de dünyanın sayılı tatil yerleri ve adalarında prestijli iş birlikleriyle mağazalar açmayı planlıyoruz.

Halen kaç mağazanız var ve yıl sonu hedefiniz nedir?

Şu an yurtiçinde 109 mağazamız var. İstanbul'da beş, İzmir'de iki, Antalya ve Muğla'da üç olmak üzere bu sene yurtiçinde 10 tane daha açacağız. Yurtdışında ağırlıklı olarak franchise modeliyle yerel güçlü ortaklarımızla büyüme sağladık. Gürcistan ve Irak ağırlıklı olmak üzere Kıbrıs, Kazakistan, Balkanlar, Ürdün, Filistin ve Moğalistan'da toplam 24 mağazamız var. Körfez ülkeleri ağırlık olmak üzere bu sene altı tane daha açacağız. Öte yandan yurtdışında 30 ülkede online pazar yerinde bulunuyoruz. Ancak belirtmeden geçemeyeceğim, online penetrasyonumuz çok daha yüksek cirolu olarak başlıyor. Asya kıtasını yıl sonuna kadar yetiştirmeye çalışıyoruz. 2023'de ise Amerika kıtası dışında major perakende pazarlarının tamamında satışta olmayı hedefliyoruz.

Franchise koşullarınız nedir?

Türkiye'deki franchise modelini kullanmıyoruz. Geçmişten gelen birkaç franchise mağazamız var, ama onlar da yavaş yavaş kapanıyor ya da biz devralıyoruz. Yurtdışında ise ülkede yerel bir ortakla ilerlenmesinin zorunlu olduğu ülkeler dışında, yerel pazarda perakende alanında tecrübeli ve ulaşılabilir yüksek moda markalarını portföylerinde barındıran gruplarla iş birliği yapmayı tercih ediyoruz.

Özelikle Kuzey Afrika, Körfez ve Bağımsız Devletler Topluluğu ülkelerinde güçlü bir yerel perakendecinin markanın hızlı yaygınlaşmasına ve önemli 'premium' lokasyonlarda mağazalar açabilmesine katkısının yüksek olduğunu görüyoruz. Franchise modelinde mutlaka 'master franchise' hakları vererek ilerliyoruz. Bunun için en az üç yıllık bir iş planında el sıkışıyoruz. Bu ülkelerdeki online altyapı geliştirme ve pazar yerleri entegrasyon ve anlaşma sürecinin tamamını biz üstleniyor hazır hale getirip franchise sahibi gruba anahtar teslim devrediyoruz.

Cironuzun ne kadarı ihracat?

Tüm yurtdışı operasyonunu başta Avrupa olmak üzere, Kuzey Afrika ve Orta Doğu'da ürünlerimizi nihai tüketiciyle buluşturarak yürütüyoruz. Ciromuzun yüzde 20'sini yurtdışı oluşturuyor. 12 aylık genişletilmiş bütçe projeksiyonumuzda bu oranı yüzde 30'lara yaklaştırarak yılı bitirmeyi ve gelecek yılın sonlarına doğru yüzde 50 eşiğini aşmayı hedefliyoruz.

Dagi'nin en büyük önceliği nedir?

Çok pahalı kumaşlar kullanıyoruz. Bizim en önemli önceliğimiz, daha çok model yapmak ve daha kaliteli kumaş kullanmak. Özellikle de daha kaliteli kumaşlar kullanmak istiyoruz. Sürdürülebilirliği devam ettirmek amacıyla endüstriyel kayın ağacından üretilen kumaşlar kullanmaya yönelik önemli çalışmalarımız var.

Bu konuyu biraz açabilir misiniz?

Adana'da tarlada alım garantisiyle çalıştığımız bir projemiz var. Bunlar lisanslı ATA tohum. Sarı Gelin ve Gelincik olmak üzere iki cins.10 dönümlük bir arazide böyle bir anlaşma yaptık. Burada yerli çiftçiyi desteklemek istiyoruz. Farklılık yaratmaya çalışacağız. Modayı takip eden konforlu, kaliteli ve sürdürülebilir kumaş kullanmayı planlıyoruz. Hedefimiz dünyada hatırı sayılır bir marka olmak.

Net esas faaliyet kârınızın son bilançonuzda artıya geçtiği dikkat çekiyor.

Son iki yılda yaptığımız yatırımların meyvelerini toplamaya başladığımızı söyleyebiliriz. Müşterilerimize sunduğumuz ürün çeşitliliğinin artırılmasının yanı sıra, mağazacılık tarafında da doğru lokasyonlarda yer alarak ve yeni konseptimizle hem ziyaretçi sayısını artırmayı hem de müşteri memnuniyetini sağlamayı başardık. E-ticaret tarafında da sistem altyapısını geliştirdik. Yurtdışında yeni pazarlara odaklanarak karlı bir şekilde ciro büyümesi elde ettik. Sonuç olarak, müşterilerin tekrar eden ziyaretlerinin artması, sepet ürün adet ortalamamızın yükselmesiyle birlikte hem ciroda hem de karlılıkta önceki yıllara göre iyi seviyeler yakaladık.

Bu arada satışların maliyeti artarken satış gelirleriniz de artmış…

Dagi olarak 2021 itibarıyla agresif bir büyüme atılımı yaptık. İki kat sermaye artırımı gerçekleştirdik. Profesyonel kadromuzu güçlendirdik. Gerek online, gerekse fiziksel mağazacılık konusunda yeni yatırımlar yaptık. Çok iddialı bir üç yıllık planımız var. Dediğiniz gibi cirodaki büyümeye paralel olarak satılan mal maliyetlerinde de artış sözkonusu.Ama burada önemli olan ciromuzdaki artışın oransal olarak, satılan mal maliyetinden daha yüksek olması. Nitekim şirketimizin brüt kar marjı, geçen senenin ilk yarıyıl sonuçlarına göre 11 puan artış göstererek yüzde 58'e ulaştı.

Ancak şirketin borç yükü de çok fazla. Özellikle de kısa vadeli borçlardaki artış trendi dikkat çekiyor…

Kredilerimizdeki artış, şirketimizin operasyonel büyümesine paralel oluşan işletme sermayesi ihtiyacının doğal bir sonucu. Özellikle yurtdışı pazarlarda satışa başlarken tüm ürün seçkimizden yeterli miktarda bir ilk stok seviyesi oluşturarak operasyonlarımıza başlıyoruz. Bu stokun hız kazanması, pazara uygun ürünlere göre kalibre edilmesi, en az bir sezonu yaşamamızı gerektiriyor. Geçen yıl yaptığımız sermaye artışının etkisiyle daha düşük borçluluk seviyesiyle kapattığımız bir bilançonun üzerine, yaptığımız yatırımların sonucu olarak borçluluk seviyemiz kontrollü bir biçimde yükseldi. Haziran sonu itibarıyla bilançomuzun yüzde 41'i özkaynaklarımız ile finanse edilmeye başladı. Bu oranın da agresif büyüme oranları olan firmalar başta olmak üzere piyasa ortalamasının çok üzerinde olduğunu rahatlıkla söyleyebilirim.

GELECEK YIL 40. YAŞINI KUTLAYACAK

Dagi, 2023 yılında 40. kuruluş yıldönümünü kutlayacak. Bu kapsamda 11 ajansla çalışıyor. Dagi Giyim Sanayi Yönetim Kurulu Üyesi ve CEO'su Barış Düzel, "Özel Dagi kolleksiyonu yapacağız. Nostaljik ürünlere ağırlık vereceğiz. Hem etkinlik hem pazarlama hem de nostaljik ürünleri, modern haliyle sunmayı planlıyoruz" diyor.

YURTDIŞI PAZARLARI VE ONLİNE SATIŞI ARTIRMAYI PLANLIYOR 

Toplam cironun yüzde 22'sini online satışların oluşturduğunu belirten Dagi Giyim Sanayi Yönetim Kurulu Üyesi ve CEO'su Barış Düzel, şunları söylüyor:

"Almanya ofisinden oradaki pazar yerlerine bugün fatura kesebiliyoruz. Ayrıca Körfez ülkesindeki iki pazar yeri ve Kuzey Afrika'nın en büyük pazar yeri ile entegrasyonumuzu sağlayıp satışa başladık. Bugün 30 ülkede ürünlerimiz online satın alınabiliyor. Ağırlıklı olarak Avrupa kıtasındaki ülkeler olmakla birlikte, Körfez ülkeleri ve Kuzey Afrika, satış yaptığımız ülkeler arasında yer alıyor. Hedefimiz şu an Afrika ve biraz daha Balkanlar'da e-ticareti kullanmak. Yılsonunda ise yurtdışı online payının yüzde 30 olmasını hedefliyoruz. 2023 yılı sonunda cironun yüzde 50'den fazlasının yurtdışı pazarlardan ve yüzde 50'den fazlasının yine online kanallardan geldiği bir marka olmayı planlıyoruz."

BİZE ULAŞIN