Oyunda sallantı sürüyor, krizler derinleşiyor

Son haftalarda odaklandığımız Unity, oyun sektöründeki tek sarsıntı merkezi olmadı. Başka bir oyun motoru devi Epic Games de kervana katıldı, ama farklı bir konu başlığıyla… Gündemde işten çıkarmalar var…
10.10.2023 00:06 GÜNCELLEME : 10.10.2023 00:06

PARA OYUN/ ALİ EFE İRALI Geçen haftalarda Unity Technologies'den gelen, yükleme başına pay alma meselesine dair "sizi duyduk" mesajlarının hemen ardından, üst yönetimden yanıt geldi. Unity Create'in başındaki isim Marc Whitten'dan açıkça özür diledi ve bazı düzeltmeler yapacaklarını belirtti. Kişisel kullanım için olan Unity sürümünü kullanan geliştiricilerin, elde edecekleri gelir üzerinden verecekleri payın daha önceki 100 bin dolar seviyesinden 200 bin dolar seviyesine çıkartıldığı ve "Made with Unity" ibaresinin zorunluluğunun ortadan kaldırılacağı açıklandı. Kaldı ki bu ikinci kısmın pek çok oyunsever tarafından da oyunun kalitesine yönelik bir önyargı oluşmasına sebep olduğu biliniyordu. Çünkü ücretsiz sürümlerle pek çok oyun geliştiricisi olmayan oyuncunun sektöre oyun yapıyor olması anlamında büyük bir havuza dönüşen sistem söz konusu. Bu da ekstra bir yazılım ifadesiyle desteklendiğinde, gerçek oyun geliştiricilerin dezavantajına dönüşen bir algı yaratıyordu. Unity'nin kişisel kullanım sürümünün ücretsiz kalacağı ve çalıştırma bedelinin alınmadığı da bu ifadenin öncesinde belirtilmiş. Yani bir tür iyileştirme çabası, var ama çok sayıda gelen tepkinin bir de reel karşılığını görüyoruz ki sormayın gitsin…

OYUN MOTORLARINA BAĞIŞ AKINI

Unity'deki karardan sonra başta Godot olmak üzere pek çok farklı oyun motoruna dair bir ani hareketlenme yaşanmıştı. Nispeten Unity Technologies bu hareketlenmeyi aldıkları tedbirlerle yavaşlatmayı başardılar. Sonuçta, demokratikleştirme dediğimizde akla gelen isim halihazırda Unity. Pek çok kişinin oyun endüstrisiyle tanışmasına vesile olması ve sektöre dahil edilmelerini sağlaması yönünden bizdeki yeri hep ayrı. Ancak farklı arayışlar da kendisini göstermiyor değil. GamingOnLinux'tan Liam Dawe'in açıklamasına göre Godot Engine'in, geride bırakıyor olduğumuz hafta toplam aylık fonlama bütçesi 50 bin euro bandına dayanmış (yazı tarihi itibarıyla 49 bin 800 euro bandında seyrediyor). Yani bir kısım geliştiriciler her ay destekleyecekleri bir finansal katman oluşturmuşlar. Bu da Godot tarafındaki geliştirme sürecinin hızlanacağı ve çok daha geniş bir topluluğa ulaşmaya başlayacağını işaret ediyor. Bunun ne kadar etkin bir yayılma sahası bulacağını da zaman gösterecek. Bir başka şaşırtıcı haber de oyun yapımcıları tarafından gelmişe benziyor. Engadget'tan Mariella Moon'un haberine göreyse, açık dünya oyun sisteminden tanıdığımız Terraria'nın geliştiricisi Re-Logic, Unity'nin rakibi olarak gördüğü Godot ve FNA oyun motorlarına toplam 100 biner dolar olacak şekilde bir bağışta bulunulmuş. Bu sayılar, destek ve içerdiği mesaj anlamında çok ama çok büyük sayılar. Özellikle de dış dünyaya, pazardaki hareketlerin çok yakından seyredildiği ve kullanıcı görüşlerinin dikkate alınması gerektiği anlamında okuma yapabiliriz bu kararları. Sektördeki hareketlenme, tabii ki bu noktada sadece finansal anlamda bir yön değiştirme süreciyle de kalmıyor. Aynı zamanda diğer oyun motoru devleri de farklı süreçlerle boğuşmaya devam ediyor. Unity'nin dev rakibi Epic Games de tam bu noktada bizleri karşılıyor.

EPIC GAMES'İN HEDEFİNDE KONTROLLÜ BÜYÜME VAR

Ben bu satırları yazdığım esnada son dakika olarak tarafıma iletilen bir bilgi notuyla küçük çaplı bir şaşkınlık yaşadım. Epic Games, iş gücünün toplam yüzde 16'lık bir kısmını işten çıkarmaya gidiyormuş. Bu üzücü süreçte, işten çıkarmalar için altı aylık tazminatlar da hesaplanmış. CNN'den Clare Duffy'nin haberine göre baştaki isim Tim Sweeny kazandıklarından fazla harcadıklarını ve yeni adapte etmeye çalıştıkları sistemde işten çıkarma olmadan devam ettirebileceklerini umduğunu ancak bunun artık kaçınılmaz bir hal aldığını ifade etmiş. Aynı haberde belirtildiği gibi daha önceden bu köşede de yazmıştık, Meta ve Microsoft'un işten çıkarmaya gittiği bir süreçte çok da şaşırılmaması gereken bir haber gibi gelebilir. Ancak sarsılmaz dediğimiz oyun sektöründe bir anlamda yeniden değerlendirmeler yapılmaya başlandığını çok ama çok net biçimde görüyoruz. Engadget'tan Malak Saleh ise farklı bir noktaya işaret ediyor. Sweeney, açıklamasında; şirketin oyunlarını metaverse ekosistemi içerisinde tutabilmek için altyapıyı geliştirmeye odaklanacağını aktarmış. Bu da aslında geçtiğimiz zaman dilimi içerisinde sürekli biçimde üç boyutlu simülasyon sistemlerine yapılan metaverse hamlelerinin bir anlamda yön değiştirmeye başlayacağını gösteriyor. Yani, evet bir realite ve yatırım silsilesi vardı. Halihazırda devam eden süreçler de var. Ama altyapı ve istenen ile gerçekleşen sanıyoruz ki birbirini her zaman istendiği şekilde tutmayabiliyor.

BİZE ULAŞIN