10 adımda şirket kurmak

WorqCompany Kurucu Ortağı Cem Baytok, şirket kurmak için atılması gereken adımları 10 maddede özetledi.
10.05.2021 12:16 GÜNCELLEME : 10.05.2021 12:17

PARA ÖZEL/ Yeni girişimcilerin korkulu rüyalarından biri de hiç kuşkusuz sonu gelmeyecek gibi görünen prosedürlerle uğraşmaktır. Prosedürler arasında kaybolmak istemeyen girişimciler için, şirket kuruluşunda gerekli olan tüm süreçleri yöneten WorqCompany Kurucu Ortağı Cem Baytok, şirket kurmak için atılması gereken adımları 10 maddede özetledi.

1- Kurulacak olan şirketin türüne karar vermek (şahıs, anonim, limited vb.)

Şirket türü yaptığınız işin hacmi ve ortaklık yapınıza göre değişken avantajlar sağlayabiliyor. E-ticaretle uğraşan ya da internet üzerinden ihracat yapan kişiler için şahıs şirketi daha avantajlıyken, belirli bir işlem hacminin üzerinde satış yapan ya da ortaklık yapısı ile çalışan ekipler için anonim, limited şirket türleri daha uygun hale geliyor. Bu karar sadece vergi maliyetleri açısından değerlendirildiğinde ise eksik kalıyor. İmza attığınız anlaşmalarda şahıs şirketi iseniz bireysel sorumluluğunuz varken, anonim ve limited şirketlerde sermayenizle sorumlu bir iş ilişkisi yaratırsınız.

2- Ticaret unvanının belirlenmesi

'na göre hem kuruluş, hem de unvan değişikliği gibi durumlarda unvanın tüm Türkiye çapında korunması zorunlu olduğu için Ticaret Sicili Gazetesi üzerinden düşündüğünüz unvanın kullanılıp kullanılmadığını kontrol etmeniz gerekiyor.

3- Şirket kuruluş yerinin/adresinin belirlenmesi

Şirketi kurarken resmi kurumlara vereceğiniz adres bilgisi de vergi dairenizin belirlenmesi için önemli bir husus. Hizmet sağlayıcınızın şirket kuruluş onayı için vergi dairesi yoklamasını sizi fiilen getirmeden tamamlayabilmesi bir ek kolaylık. Adresinizi kiralama yoluyla aldıysanız, sanal ofis sağlayıcınızın iş devamlılığını göz önüne almanız gerek. Bu servisi veren işletme kapanırsa, yeni adres değişikliğiniz için 1500 TL üzerinde maliyet oluşur. Ayrıca bankalar tarafından da sık adres değiştiren bir şirket olarak riskli konuma düşebilirsiniz.

4- Şirketin amacını, varlıklarını ve kimlerden oluştuğunu gösteren sözleşmeler

Ticaret sicil müdürlükleri artık MERSIS isimli bir sistem üzerinden kayıt belgelerini toparlıyor. MERSIS'e şirketinizi kurarken şirketinizin amacı, konusu, sermaye ve yatırım ortaklıkları gibi bilgilerin yer aldığı bir kuruluş sözleşmesi oluşturmanız ve buraya yüklemeniz gerekiyor.

Cem Baytok

5- Ana sözleşme

Şirketin tüm ortak ve yetkililerinin bilgilerinin yer aldığı bu sözleşmede, eğer ortaklı bir yapı söz konusu ise mutlaka bir kişinin sınırsız yönetim yetkisine sahip olarak belirtilmesi, ardından da bu sözleşmenin ticaret siciline kontrol ettirilmesi gerekiyor. Ticaret Sicil Müdürlüğü'nün onay verdiği sözleşmenin notere tasdik ettirilmesi ve 15 gün içerisinde tekrar TCM'ye tescil ettirilmesi gerekiyor, aksi takdirde sözleşme geçersiz sayılıyor. Ana sözleşmelerinizde eksikler, ileride yeni ortakların katılmasında yönetim kontrolü ve denetim mekanizmalarının baştan doğru tasarlanması ve ana sözleşmenize yansıtılması ayrıca dikkat edilmesi gereken hususlardan.

6- Sözleşmelerin ticaret siciline ve notere onaylatılması

Yukarıda belirtilen sözleşmeleri ticaret siciline ve notere onaylatmak gerekiyor. MERSIS'te oluşturduğunuz bir sözleşme olmadan noterden maalesef onay alamıyorsunuz. İdealinde servis sağlayıcınızın tüm bu süreçlerde size destek olması gerekir.

7- Vergi dairesi ve vergi levhası işlemleri

Şirketin kuruluş yerine en yakın vergi dairesinde kayıt oluşturulması ve yasal vergilendirme süreçlerine tabi olunması gerekiyor. Ticaret Sicil Müdürlüğü, başvurunuzun ardından şirket kuruluşunu vergi dairesi ve SGK'ya bildiriyor. Gerekli evraklarınızı vergi dairesine teslim ettikten sonra şirket kuruluş yerinin uygunluğu hakkında sizi denetlemek (yoklama) için bir memur geliyor ve onun onayı sonrasında vergi levhası çıkarabiliyorsunuz. Yeni ekonomide, şirketinizin ofisinde çalışmak zorunda değilsiniz.

8- Muhasebeci/mali müşavir bulunması

Şirketin defterlerini tutacak ve beyannamelerini verecek yetkili muhasebeci ve mali müşavirlere her ay sabit ücret ödemeniz gerekiyor. Bu servis sağlayıcılar sermaye şirketi olarak size servis vermiyorsa, net ücretlerinin üzerine sizden ayrıca stopaj da tahsil etmekle yükümlüler. Muhasebecinizden mali takvimin getirdiği vergi yükümlülükleri hakkında düzenli ve tutarlı bilgi almanız gerekir.

9- Şirket banka hesabının oluşturulması

Şirket kurma sürecinin bir parçası da banka hesabı açmak. Yeni mevzuat, bankalara dünyanın her yerinden bu işlemi yapabilme esnekliği getirdi. Ancak henüz bu servisi bankalar şirket kuruluşları için vermekte yavaş kalıyorlar. Zaten bankaların yavaşlığı nedeniyle, yeni finansal servisler veren startuplar yeni dijital bankalar haline dönüşüyorlar.

10- E-fatura ve kredi kartı ile mobil tahsilata başlanabilmesi

İster e-ticaret yapın, ister danışmanlık şirketi kurun, yeni işletmelerin tüm fatura ve muhasebe işlemlerini elektronik olarak yapabileceği bir altyapı kurmanız iş verimliliğiniz ve dünyaya entegrasyonunuz için gereklidir. E-fatura, Ön Muhasebe Yazılımı, Mobil POS, e-ticaret platfromlarına entegrasyon yazılımları, CRM yazılımları, Bulut Teknoloji Hizmetleri gibi servisleri tek tek almak zorundasınız. Biz WorqCompany olarak tüm bu hizmetleri entegre platform olarak müşterilerimize sunuyoruz.

BİZE ULAŞIN