Instagram’dan dünyaya satış yapma rehberi (1)

İnternetle birlikte biçim değiştiren ticaret, artık sosyal medya platformlarına taşındı. Instagram, bunların en başında geliyor. Dünyadaki 1.4 milyar Instagram kullanıcısı, ayda 130 milyon kez ‘shopping’ tuşuna basıyor. Fatura kestiğiniz müddetçe, isterseniz oturduğunuz yerden satış yapabilirsiniz. İşte işin uzmanlarından Instagram ticareti için yol haritası…(Birinci Bölüm)
06.06.2022 10:53 GÜNCELLEME : 06.06.2022 10:53

PARA ARAŞTIRMA/ ÜRÜN DİRİER Instagram'ın 1.4 milyar kullanıcısı bulunuyor, günlük fotoğraf ve video paylaşım sayısı 60 milyon, beğeni ve etkileşim sayısı ise 1.6 milyar civarı. Bu devasa rakamlar, Instagram'ı en popüler alışveriş platformlarından biri haline getirdi. Özellikle tekstil, moda, gıda, aksesuar, kozmetik, dekorasyon, mutfak malzemeleri, ev tekstili, pet ürünleri, bebek ürünleri, kitap, kırtasiye ve elektronik ürünlerin satışı için muazzam bir mecra. Türkiye'ye bakacak olursak 68,9 milyon sosyal medya kullanıcısı var. Bunlar, birden çok sosyal medya platformuna üye. Sadece Instagram'a üye olanların sayısı 52 milyon 150 bin kişi. Instagram üzerinden nüfusun yüzde 61.1'ine, direkt olarak ulaşmak mümkün. (Birinci Bölüm)

Öte yandan dünyadaki toplam 1.4 milyar Instagram kullanıcısı, bir ay içerisinde 130 milyon kez 'Instagram shopping' tuşuna basıyor. Bu da platformun e-ticaret sektörü için önemini gösteren bir rakam. Kullanıcıların ilgi alanlarının en ince detayına kadar gözlenmesi ve segmente edilmesi, Instagram üzerinde alışverişi çok cazip hale getiriyor. Instagram üzerinden ticaret yapmanın tek değil, birçok yolu var. Faturanızı kestiğiniz sürece önünüzde hiçbir engel bulunmuyor. İsterseniz dünyanın diğer ucuna bile oturduğunuz yerden satış yapabilirsiniz.

Uzmanlar, Instagram'da satış yapmanın yollarını ve püf noktalarını Para Dergisi için anlattı.

INSTAGRAM SHOP İLE ENTEGRELİ ÇALIŞILMALI

Ticimax E-ticaret Sistemleri Dijital Pazarlama Yöneticisi Pınar Keleş, dünyada uzun süredir kullanılan fakat Türkiye'de son dönemlerde kullanılmaya başlanan Instagram özelliklerinden biri olan InstaShop'un kullanılmasının, marka kimliğini güçlendirmek adına oldukça önemli olduğunu ifade ederek "InstaShop, Instagram'dan ürün satan firmaların Instagram mağazaları ve e-ticaret sitelerinin entegreli bir şekilde çalışmasını sağlayan bir Instagram özelliği. Genellikle bu özellik ile firmalar, paylaşımlarında ürünlerini etiketleyebiliyor ve doğrudan e-ticaret sitelerine yönlendirerek satış gerçekleştirebiliyor. Güvenli ödeme yöntemleri sunmak ve marka kimliğini güçlendirmek için oldukça önemli bir özellik" diyor. Instagram görselliğe dayalı bir sosyal medya platformu olduğu için burada satış yapmak isteyenlerin paylaşım görselleri ve videolarına oldukça önem vermesi gerektiğine de işaret eden Keleş, "Instagram özellikleri arasında yer alan çoklu paylaşım özelliğini kullanarak ürünlerinizi her açıdan gösterecek görseller ile ürünlerinizi tanıtabilirsiniz. Performansınızı mümkün olduğunca yukarılara çıkarabilmek için doğru #hashtag (etiket) kullanımına dikkat etmelisiniz. Satmak istediğiniz ürünle doğrudan alakalı #hashtag kullanmak, hedeflemiş olduğunuz potansiyel müşterilerinize ulaşabilmenizi kolaylaştıracaktır" diye konuşuyor. Instagram'dan satış yapan firmaların bağlı olduğu yasal mevzuatlara da değinen Keleş, şu bilgileri paylaşıyor:

"Bu yasal mevzuatlar şirket kurulumu, vergi düzenlemesi, fatura kesimi çerçevesinde ele alınıyor. Instagram'da satış yapacak kişilerin en çok kurduğu şirket türü, şahıs şirketleridir. Sattığınız her ürün için fatura kesmeniz de oldukça önemli. Satılan ürünlerde fatura kesilmediği takdirde ürün satın alan kişilerin vergi dairesine şikayet hakkına sahip olduğu unutulmamalı. Instagram'dan ürün satışı yapan firmaların kestikleri ürün faturaları üzerinden aylık ödeyecekleri KDV bulunmakta. Bununla beraber firmanız adına kestiğiniz faturalar üzerinden gelir vergisi de ödemeniz gerekir. 1 Ocak 2021 tarihinden itibaren vergi levhalarında e-ticaret yaptığı görünen firmalar, gelir vergisi muafiyeti ile yüzde 2 ve yüzde 4 oranında vergi ödemeye başladı. Sizler de şirket kurulumu esnasında e-ticaret kodunu vergi levhanıza işletebilir ve vergi muafiyetinden yararlanabilirsiniz."

ORTALAMA ALIŞVERİŞ TUTARI 300 TL

E-Ticaret Altyapı Sağlayıcıları Derneği (EDER) Kurucu Üyesi ve Projesoft CEO'su Yüksel Eminoğlu, aylık 1 milyarın üzerinde kullanıcının Instagram'ı aktif olarak kullandığını belirterek, "Bu kullanıcılar da bir ay içerisinde 130 milyon kez Instagram shopping tuşuna basmaktadırlar ki bu rakamlar, pazarın büyüklüğünü bize net olarak gösteriyor. Gerek sistemi kullanan kullanıcıların demografik yapısı gerekse de bu kullanıcıların ilgi alanlarının en ince detayına kadar gözlenmesi ve segmente edilmesi, Instagram üzerinde alışverişi çok cazip hale getiriyor" diyor. Bunun farkında olan Instagram yönetiminin de alışverişlerin Instagram'dan çıkmadan bitirilebileceği 'Instagramdan Öde Butonu' (Instagramcheckout) ile firmalara daha çok ciro vadettiğini ifade ederek, "Şimdilik bu en gelişmiş alışveriş özelliği sadece Amerika'da denenmekte fakat Instagram'da satış yapmak için bunu beklemeye de gerek yok. Şu anda Türkiye'de hem büyük markalar hem de firma sahibi olmayan şahıslar, Instagram üzerinden satış yapabiliyor. Büyük şirketler genelde marka bilinirlikleriyle sitelerine trafik çekerlerken firma sahibi olmayan şahıslar ise daha çok havale veya kredi kartı ile satış yaparak ödeme almaktalar" açıklamasında bulunuyor.

Instagram üzerinden yapılan satışların yoğunluğuna bakınca öncelikle bütçe kullanarak reklam veren markaların, sadece post paylaşmakla kalmayıp sitelerine doğru hedef kitleden müşteri çekerek cirolarını yükselttiğine işaret eden Eminoğlu, şunları aktarıyor: "Bu işletmelerin en çok tercih ettikleri yöntem ise ürün kataloglarını sisteme yükleyerek gerektiğinde buradan sitelerine trafik çekmektir. Bunun dışında hızla büyüyen bir influencer pazarı da var ve bunlar çeşitli formatlar (içerik, resim ve video) aracılığıyla ürünlerle ilgili bilgi paylaşırlar ve Instagram üstünden havale veya kapıda ödeme ile tahsilat yaparak ürün satışı gerçekleştirirler. Burada da kullanıcı kitlesine bakıldığında oldukça yüksek ciroların döndüğü görülebilir. Instagram'dan yapılan satışlara ürün bazında bakıldığında genelde tekstil, kozmetik ve hızlı tüketim maddelerinin öne çıktığını görüyoruz. Instagram üzerinden satışların ödemeleri ise genelde Havale/Kapıda Ödeme veya Ödeme Linki vasıtası ile yapılırken buradaki alışveriş tutarları da ortalama 300 TL civarında gerçekleşiyor."

EN ÇOK MODA VE HEDİYELİK SATILIYOR

IdeaSoft CEO'su ve TOBB E-ticaret Meclis Üyesi Seyhun Özkara ise, Instagram'dan satış yapmak için özel bir yasal prosedür gerekmediği bilgisini vererek, "Vergi mükellefi olarak ticaret yapan her şahıs şirketi veya kurum; Instagram üzerinden mağazasını açabilir, ürünlerini tüketiciye sunabilir. Bunun önünde özel bir prosedür veya durum söz konusu değil" diyor. Instagram hayatımıza girdikten sonra alışveriş davranışlarımızın da değiştiğine işaret eden Özkara, "Artık insanlar sadece ürün arayarak ürün satın almıyor. İlgi alanlarınıza ve daha önceki davranışlarınıza göre de ürünler önünüze geliyor ve beğeniyorsanız, ilginizi çekiyorsa satın alabiliyorsunuz. Instagram üzerinden Türkiye'de ağırlıklı olarak satılan ürünler; tekstil ürünleri, giyim, moda, aksesuar ve hediyelik eşya. Çünkü görsel açıdan zengin ürünlerin satışı, çok daha uygun ve sonuç veriyor" diyor. Herkesin bu platformda bir şeyler satışa çıkarabileceğini ifade eden Özkara, şunları paylaşıyor: "Bunun önünde bir engel bulunmuyor, fakat kitlelere erişmek için ürünleri pazarlamak oldukça önemli. Görmediğimiz ve bilmediğimiz milyonlarca ürün var. Instagram üzerinden satış yapmak için web sitesine teoride ihtiyacınız yoktur. Resmi koyarsınız, almak isteyen tüketiciler sizlerle irtibata geçer ve iletişim yoluyla satış tamamlanır. Fakat tüketiciye güven vermesi açısından, süreçleri yürütmek, stok yönetmek, para tahsil etmek, ödeme takip etmek açısından oldukça zordur. Instagram üzerinden yurt dışına satış yapmak da mümkün. Bunun en yakın örneği eşim. Almanya, Hollanda, Amerika ve İtalya'ya vitray cam ürünleri satıyor."

INSTAGRAM'DA ETKİLİ REKLAM NASIL VERİLİR?

Dijital Reklam Yönetim Platformu Magnetiq'in kurucu CEO'su Berkay Yavuz'un aktardığı bilgilere göre, Instagram'da reklam verirken, daha etkili olması için dikkat edilmesi gereken bazı önemli noktalar bulunuyor. Öncelikle reklam modelini doğru seçmek ve içerikleri hedef kitleye uyumlu şekilde düzenlemek gerekiyor. Doğru adımları atmak, reklamları doğru bir şekilde kurgulayarak, hedeflenen kitleye ulaşmak için gerekli stratejileri uygulamak, reklamların performansını artıracağı gibi reklam bütçesini de daha iyi yönetmeye yardımcı oluyor. Yavuz, doğru ve etkili bir reklam vermek için izlenmesi gereken adımları ise şu şekilde özetliyor: "Ulaşmak istenilen sonuca göre reklam amacı seçilmelidir, örnek olarak, markanızın tanınmasını isterseniz, marka bilinirliği, takipçileriniz ile iletişiminizi güçlendirmek isterseniz, etkileşim amaçlı reklamlar yapabilirsiniz. Yeni müşterilere ulaşmak için hedef kitlenizin açık ve net belirlenmesi önemlidir, günün sonunda ürünleriniz ile ilgilenen ve satın alma potansiyeli olan kullanıcılara reklamlarınızın ulaşması, bütçenizi doğru kullanmanızın anahtarıdır. Reklam bütçenizi belirlerken, hedef kitlenizin büyüklüğüne ve rekabete dikkat etmelisiniz. Reklamlarınızın ilgi çekici olması ve etkili sonuçlar elde edebilmesi için reklam tasarımlarının özenle hazırlanarak ve kısa ve açıklayıcı metinler içermesi önemlidir. Seçtiğiniz platforma göre hazırladığınız reklam tasarımının uyumlu olması, kullanıcı deneyimi açısından olumlu etki yaratacaktır. Yapılan hatalardan bahsedecek olursak, bunların başında sabırsızlık gelmekte, kullanıcılar reklam verdiklerinde çok hızlı sonuç almayı bekliyorlar, ancak reklamlar belli bir öğrenme sürecinden geçecektir ve bunun için reklamı en az iki-üç hafta herhangi bir değişiklik yapmadan izlemek önemlidir. İkinci olarak, hedef kitlenin çok geniş belirlenmesi. Herkes müşteriniz değildir, ürünlerinizle ilgilenecek, doğru insanlara ulaşmak amaç olmalıdır. Üçüncüsü, reklam görsellerinin yanlış seçilmesi. Ürünlerinizi açık ve net gösteren, kullanım amacını ve faydasını anlatan görsel ve fotoğraflar seçilmelidir. Dördüncüsü, reklam metinlerinin uzun ve çok fazla bilgi vermeye yönelik olması. Unutmayın, sosyal platformlarda insanların niyeti sosyalleşmektir. Vereceğiniz mesajı kısa ve net vermeniz marka ve reklamların akılda kalıcılığını artıracaktır. Son olarak da bütçenin yanlış belirlenmesi, diyebiliriz. Bütçenizi belirlerken, pazar dinamiklerini iyi değerlendirmek önemlidir. Hedef kitlenizin büyüklüğünü ve rekabetin yoğunluğunu göz önünde bulundurarak bütçenin test edilerek belirlenmesi gerekiyor."

BİZE ULAŞIN