"İhracata kota koyduk"

Çamsan Ordu YKB Hakan Poyraz ile, pandemi sürecinde mobilya sektöründe yaşanan hammadde sorununu konuştuk.
20.05.2021 14:40 GÜNCELLEME : 20.05.2021 14:40

PARA ÖZEL RÖPORTAJ/ Çamsan Ordu 1984 yılında Türkiye, Orta Doğu ve Balkanların ilk MDF üreticisi olarak Ordu'da kuruldu. Çok kısa bir sürede, dünya çapında kalite standartlarını yakalayıp Türkiye'nin ilk MDF ihracatına imza attı. Yıllık 200 bin metre küp üretim kapasitesine sahip iki fabrikasında mobilya sektörüne yönelik ham MDF, MDFLAM ve tutkal üretimi gerçekleştiriyor. 42 bin metre karesi kapalı, toplam 159 bin metre kare alan üzerinde kurulu olan fabrika iki MDF üretim tesisi, üç lamine kaplama tesisi, laminant parke tesisi, kâğıt emprenye tesisi, kimya tesisleri, merkezi biyolojik ve kimyasal atık arıtma ve değerlendirme tesislerinden oluşuyor. Aynı zamanda Avrupa ülkeleri içinde bu alanda üretim yapan beşinci fabrika.

Çamsan Ordu Yönetim Kurulu Başkanı Hakan Poyraz ile, firmanın yurt dışı operasyonları, alanında kurulan ilk Ar-Ge merkezi ve pandemi sürecinde mobilya sektöründe yaşanan hammadde sorununu konuştuk.

MDF'nin dünyada pazar hacmi, büyüklüğü nedir? Siz hangi ülkelere ihracat yapıyorsunuz?

-Araştırmalar gösteriyor ki, ağaç panel pazarının dünyada büyüklüğü 2020 yılında 154 milyar dolar iken bu rakam 2026 yılında 230 milyar dolara çıkacak. Sektör özellikle Asya'da çok hızlı büyüme gösteriyor, Kuzey Amerika ve Avrupa'da da yine MDF'ye olan talebin hızla arttığını güncel raporlardan takip ediyoruz. Yeni tesis yatırımımız ile MDF üretimimizi iki buçuk katına, ihracat pazar payımızı ise üç katına çıkaracağız. Biz BDT ülkeleri, Avrupa, Orta Doğu ve Afrika ülkelerine ihracatımızı her yıl istikrarlı bir şekilde büyütüyoruz. Katma değeri daha yüksek ürünleri daha sürdürülebilir yöntemlerle üretebilmek amacıyla bölgemizin ilk Ar-ge merkezini kurduk.

"Solar çatının örnek teşkil etmesini diliyorum"

Yeni MDF üretim tesisinize solar çatı kurduğunuzu biliyoruz. Biraz bilgi verebilir misiniz?

-Günde 2 bin 200 metreküp üretim kapasitesi ile 250 bin metre kare alana yayılmış bu yeni üretim tesisimizin çatısına kurduğumuz 'Solar Çatı' ile elektrik ihtiyacımızın yüzde 10'unu karşılayabileceğiz. Solar çatı, 18 bin 358 adet panel ile 38 bin metre kare alanda 5,8 MW elektrik enerjisi üretimi hedefliyor. Bu girişimin, Türkiye'deki tüm sektörlere örnek teşkil etmesini diliyorum. Diğer ülkelere baktığımızda güneş enerjisi oldukça önemli bir yere sahip, Türkiye'de bu konudaki bilinç ve yasalar her geçen gün daha da gelişiyor. MDF3 üretim tesisimizle birlikte fabrika geneli çatılara kurduğumuz sistem bugün Ordu'da kurulan, en büyük güneş enerjisi santrali. Ülkemizin aydınlık geleceğine olan inancımız ile yatırımlarımıza hız kesmeden devam edeceğiz.

"Sektör ihracatta ilk 10'da yer alıyor"

Ağaç bazlı levha sektörü özelinde bakıldığında Türkiye'nin dünyadaki konumu nedir?

-2019 yılı verilerine baktığımızda, Türkiye'de ağaç, orman ve kâğıt ürünleri üretim sektörünün büyüklüğünün 17 milyar doların üzerinde olduğunu görüyoruz. 2030 yılına kadar yıllık ortalama yüzde 4,8 büyüyeceği düşünülen sektörün büyüklüğünün 30 milyar dolara ulaşacağı öngörülüyor. Son 4 yıldır yıllık ortalama yüzde 8 büyüme kaydeden sektörde en büyük ihracat pazarları sırasıyla İngiltere, İran, İsrail ve Almanya. TİM'in (Türkiye İhracatçılar Meclisi) açıkladığı yeni verilere göre, 1-31 Ağustos tarihleri 2019 ve 2020 yılı ihracat rakamları gösteriyor ki, Ağaç ve Orman Ürünleri başlığı altında yer alan Mobilya, Kağıt ve Orman Ürünleri gurubu, ihracatını en yüksek oranlı artıran ve en fazla ihracat yapan ilk 10 sektör içerisinde yer alıyor. Bu, ülkemiz için gerçekten mutluluk verici.

Sunta üreticisi Kolçam ile ortaklık yaptınız. Bu size ne kazandıdı?

-Kolçam, Türkiye'de ilk ve tek Ekstrüzyon Pres Sistemi ile seri üretim çözümler üretebilen köklü bir şirket. Gerçekleştirdiğimiz bu ortaklık ile çok daha geniş bir yelpazede sektördeki üreticilerimizin ihtiyaçlarına cevap verebilmenin mutluluğunu yaşıyoruz. Bu ortaklık ile birlikte hem bölgede hem de global pazarlarda pazar payımızı artırmayı hedefliyoruz. Ürün çeşitliliğimizi artırarak, Türkiye, Orta Doğu ve Balkan ülkelerinin delikli yonga levha ihtiyaçlarına daha hızlı bir şekilde cevap vereceğiz. Bu yatırım, her iki markanın da büyüme stratejisini destekleyecek ve rekabet gücünü artıracak.

"İhracata kota koyduk"

Pandemi sürecinde iç pazarda sektör temsilcilerinin yaşadığı hammadde sorunu ile ilgili neler söylemek istersiniz?

-İç pazarda sektör temsicileri olan mobilya üreticileri, mobilya yan sanayisi ve aksesuar üreticileri, MDF ve MDFLAM ürünlerine ulaşamadıklarını ve üretici firmaların da kendilerine 3 ila 4 ay arası temin süreleri verdiğini belirtiyor. Çamsan Ordu olarak biz ihracatımıza kota veriyoruz ve iç pazarı devamlı desteklemek üzere çalışıyoruz. Zira Türkiye pazarında varlığı olmayan bir üreticinin global pazarlarda da başarılı olabileceğine inanmıyoruz. Özet olarak Çamsan Ordu, kesinlikle iç pazarı ihmal etmiyor. 2019 yılındaki ihracatımızın toplam satışlarımızdan aldığı payı, iç pazara ağırlık verme kararımız sebebiyle, 2020 yılında yüzde 11,62'den yüzde 10,19 seviyesine kadar azalttık.

BİZE ULAŞIN