Gelecek vaat eden yeni pazar: Menopoz
GÜZİDE YÜLEK/ Menopoz, kadınların biyolojik döngüsünün kaçınılmaz bir dönemi olsa da ticari anlamda özellikle Türkiye'de göz ardı edilen alanlardan biri. Ancak son yıllarda dünya genelinde menopoz pazarı ciddi bir büyüme gösteriyor. Yapılan küresel analizlere göre, menopoz destek ürünleri pazarı 2023 itibariyle yaklaşık 18 milyar dolara ulaşmış durumda ve 2024-2030 döneminde yıllık yüzde 5.5 civarında büyüme göstererek 26 milyar dolara dayanacak. (Kynk: Kings Research). Pazarda en büyük pay ABD ve Avrupa'nın olsa da Asya-Pasifik ülkeleri ve Latin Amerika'da da ciddi bir artış gözlemleniyor.
En hızlı büyüyen alt kategoriler arasında; bitkisel takviyeler, hormon destekleri, medikal cihazlar, aromaterapi ürünleri, cilt bakım serileri, özel fonksiyonel giyim ürünleri ve akıllı giyilebilir cihazlar yer alıyor.
Son 5 yılda pazarda özellikle menopoz özelinde mindfulness ve meditasyon uygulamaları, VR (sanal gerçeklik) destekli gevşeme ve stres azaltma çözümleri, bitkisel bazlı fonksiyonel gıdalar ve menopoz çikolataları, lazer ve radyofrekans destekli pelvik tedavi cihazları yeni alanlar olarak dikkat çekiyor.
Ayrıca menopoz ile birlikte ortaya çıkan idrar kaçırma sorununa yönelik dünyada dikkat çeken ürünler arasında; kegel cihazları, idrar kaçırmayı önleyici hijyenik iç çamaşırları, gece sızıntılarına özel yatak koruyucuları, pelvik bölgeye yönelik soğutucu jel bandajlar, probiyotik destekler ve vajinal flora düzenleyici fitiller bulunuyor.
Amerika ve Avrupa ülkelerinde menopoz pazarının büyümesi, kadın sağlığına dair artan farkındalık, yaşlanan nüfus ve sağlık problemlerine yönelik yenilikçi çözümler sayesinde hız kazanıyor. Özellikle hormon replasman tedavileri, cilt bakım ürünleri, bitkisel takviyeler, fonksiyonel giysiler, cinsel sağlık ürünleri ve dijital sağlık çözümleri menopoz pazarının itici güçleri arasında yer alıyor. İngiliz markası Matalan, menopoz dönemindeki kadınlar için serinletici iç giyim ve pijamalar geliştirirken Thrive Global, kadınların uyku düzenini iyileştirmeye yönelik menopoz odaklı çözümler sunuyor. Menopoz dostu yataklar ve yastık kılıfları gibi inovatif ürünler de özellikle Kuzey Amerika'da büyük ilgi görüyor.
TÜRKİYE'NİN POTANSİYELİ ÇOK YÜKSEK
Türkiye'de menopoz tedavisi ve destek ürünleri pazarının büyüklüğüne dair spesifik veriler sınırlı olmakla birlikte, genel eğilimler incelendiğinde önemli bir büyüme potansiyeli görülüyor. Örneğin Türkiye'de kozmetik ve kişisel bakım ürünleri pazarı her yıl ortalama yüzde 10 büyüyor. Bu büyüme, menopoz dönemindeki kadınların artan ihtiyaçları ve bilinçlenmesiyle destekleniyor. Ancak Türkiye menopoz pazarı için geliştirilen ürünler bebek adımlarıyla ilerlerken küresel örneklerin çok gerisinde kalıyor. Kadın sağlığına yönelik farkındalık kampanyalarının yetersizliği, kadınların menopoz sürecine dair açıkça konuşmaktan çekinmesi, bu alanda girişimci eksikliği pazardaki boşluğun sebeplerinden bazıları olarak sayılabilir. Bundan dolayıdır ki kadınların büyük bir çoğunluğu Türkiye'de menopoz semptomlarını en hafif şekilde atlatmak için geleneksel yöntemlere başvuruyor ya da sınırlı sayıdaki ithal ürünlere yöneliyor. Penti'nin birkaç ay önce geliştirdiği Aging koleksiyonu haricinde menopoz dönemine özel geliştirilen serinletici pijamalar, özel iç giyim ürünleri bulunmuyor. Ayrıca fonksiyonel yatak tekstili gibi ürünler de yok. Cilt bakımında ise sadece birkaç marka menopoz dostu ürünler sunuyor. Türkiye'de idrar kaçırma sorunu yaşayan kadınların %60'ı bu sorunu ya gizliyor ya da çoğunlukla ped ve hijyenik ürünlerle geçici çözümler buluyor. Pelvik kasları güçlendiren cihazlar, doğal içerikli lokal destekler, gece koruyucuları, probiyotik ürünler, dijital çözümler konusunda da hala ciddi eksiklikler bulunuyor.
Türkiye'de menopoz destek ürünleri ve hizmetleri pazarının 2023 sonu itibarıyla yaklaşık 200 milyon TL civarında olduğu tahmin ediliyor. Dünya genelinde ortalama menopoz yaşı 51 iken Türkiye'de bu yaş 47-49. Ve ülkemizde 45-59 yaş arasında kadın nüfus oranı yaklaşık 7.8 milyon. Bu da bu pazarın büyük bir ekonomik potansiyel barındırdığını gösteriyor.
Her yıl yaklaşık 400 bin kadının menopoza girdiği ve toplam menopoz döneminde olan kadın sayısının 4 milyonun üzerinde olduğu düşünüldüğünde pazarın potansiyelinin çok büyük olduğu görülüyor.
GİRİŞİMCİLER İÇİN YOL HARİTASI
Türkiye'de menopoz pazarındaki büyük boşluklar girişimciler için büyük fırsatları da beraberinde getiriyor. Çünkü bu pazar doğru stratejilerle büyük bir girişim fırsatı sunuyor. Yol haritası çizmeden önce eksikliklerin tespit edilmesi, pazar araştırması yapılması ve geliştirilebilecek alanların/ürünlerin çıkarılması ilk adım olarak yapılması gerekenler. Eksikleri ve geliştirilebilecek alanları sizin için sıralayalım:
*Dijital Menopoz Yönetim Uygulamaları: Caria ve Mimosa gibi yabancı uygulamaların dışında Türkiye'de menopoza özel kişisel takvim oluşturan, ruh hali ve fiziksel şikayet takibi yapabilen yerli mobil uygulamalar yok. Küresel kadın sağlığı uygulamaları pazarının 2022 yılında 3,9 milyar ABD doları değerinde olduğu ve 2023-2030 yılları arasında yüzde 20,6'lık bir bileşik yıllık büyüme oranı ile genişlemesi öngörülüyor (Kaynak: Infinitive Data Expert). Yani yazılımcılar için bu alan çok bakir bir alan.
*Abonelik Bazlı Menopoz Kutuları: Bitki çayları, aromaterapi ürünleri, takviyeler, fonksiyonel atıştırmalıklar ve cilt bakım ürünlerini bir arada sunan aylık kutular Türkiye pazarında eksik.
*Fonksiyonel Giyim ve İç çamaşırı: Sıcak basmalarına karşı nefes alabilen, termal dengeli iç çamaşırı ve uyku kıyafetleri, pelvik destekli taytlar ve gece koruyucuları üretimi fırsat sunuyor.
*Fonksiyonel Gıdalar: D vitamini, omega-3 ve bitkisel özlerle zenginleştirilmiş barlar, menopoza özel üretilmiş bitter çikolatalar ve fonksiyonel yoğurt ürünleri diğer pazarlarda hızla yükseliyor ama Türkiye'de bu alan için geliştirilmiş özel ürün henüz yok.
*Pelvik Sağlık Cihazları: Kegel egzersiz cihazları, mobil uygulamalı pelvik kas çalıştırıcı cihazlar Türkiye'de üretilmiyor.
*İdrar Kaçırmaya Yönelik Akıllı Ürünler: Akıllı sensörlü iç çamaşırı ve idrar kontrol bildirim cihazları dünyada da yeni yeni çıkıyor ve Türkiye için de fırsat oluşturuyor.
*VR Destekli Rahatlama Uygulamaları: Menopoz dönemi en stresli dönemlerden biri. Bu döneme özel stres ve anksiyete yönetimi için tasarlanmış sanal gerçeklik uygulamaları dünyada örnekleri ile dikkat çekerken Türkiye pazarı bu konuda tamamen boş ve yatırımcısını bekliyor.
*Kadınlara Özel Bilgilendirici Platformlar: Dünya genelinde menopoz kulüpleri ve kadın toplulukları oluşurken ülkemizde bu konuda henüz ciddi ve sürekli içerik üreten platformlar yok denecek kadar az.
Türkiye'de menopoz pazarının büyümesi birkaç faktöre dayanıyor. Kadınların ortalama yaşam süresinin uzaması, menopoz dönemindeki kadın sayısını da doğal olarak artırıyor. Kadınların sağlık konusundaki farkındalığının yükselmesi, menopozla ilgili ürün ve hizmetlere oran talebi de doğal olarak artıracak. Dijital sağlık çözümlerinin yaygınlaşması, kadınların menopoz sürecini daha etkin yönetmelerine de olanak tanıyacak.
Menopoza özel cilt bakım ürünü sayısı az
Genç ve sağlıklı bir cildi sürdürülebilir kılmak için kozmetik sektörünün geliştirdiği çok sayıda ürün bulunuyor. Ancak yüzlerce ürün genel sorunlara odaklanıyor. Menopoz döneminde ciltte meydana gelen kuruluk, elastikiyet kaybı ve kırışıklık gibi sorunlara yönelik sınırlı sayıda bakım ürünü var. Vichy, menopoz dönemindeki kadınlar için özel olarak geliştirdiği Neovadiol serisiyle dikkat çekiyor. Özellikle Neovadiol Peri-Menopause Gece Bakım Kremi, yüz konturu için yeniden şekillendirmeye ve sarkmalara karşı cilt görünümünü yenilemeye yardımcı oluyor. Cyrene Skincare, menopoz döneminde hormonal değişimlerin cilt üzerindeki etkilerini hafifletmek amacıyla çeşitli cilt bakım ürünleri sunuyor. Hırvatistan kökenli Fraktal markası menopoz ve perimenopoz dönemine özel geliştirilmiş ürünleriyle Türkiye'deki kadınların seçeneklerinden bir diğer marka.
Prof. Dr. Ramazan MERCAN / Amerikan Hastanesi ve Koç Üniversitesi Hastanesi Kadın Hastalıkları ve Doğum Uzmanı "Hormon tedavisinin yararları risklerinden daha fazla"
Menopoza bağlı en önemli yakınmalar arasında ateş basması, terleme, çarpıntı, uyku bozuklukları, cinsel sorunlar, kilo alımı ile kas ve eklem sistemindeki zayıflamalara bağlı yorgunluk sayılabilir. Ayrıca ciltte değişiklikler, kemik kitlesinde kayıp ve kadınlarda vücut imaj algısının bozulmasına bağlı depresyona kadar gidebilen psikolojik değişiklikler gözlenebilmektedir. Menopoza bağlı yakınmalar genellikle geçici olmakla birlikte, bazı hastalarda yaşam boyu devam edebilmekte ve kadınların yüzde 25'inde şiddetli olabilmektedir. Menopoza bağlı yakınmaların azaltılması veya önlenmesiyle ilgili yapılabilecek en iyi tedavi yöntemi, hormon tedavisidir. Hormon tedavisini; doğal menopoz yaşı olarak kabul ettiğimiz 50 yaşından önce menopoza giren veya cerrahi olarak 50 yaşından önce yumurtalığı alınan bütün kadınlara, tıbbi açıdan bir engel yoksa öneriyoruz. 50-60 yaş grubundaki kadınlara hormon tedavisinin yarar ve risklerini anlattıktan sonra kararı hastaya bırakıyoruz. Şu andaki veriler, bu gruptaki kadınlarda yarar-zarar oranları düşünüldüğünde hormon tedavisinin yararlarının daha fazla olduğunu göstermektedir. 60 yaşından sonra başlanmasını uygun görmüyoruz. Ne kadar hormon tedavisi görülmeli konusunda bir görüş birliği bulunmamakla birlikte, ortalama 5 yıl şeklindeki görüşler daha ağırlık kazanmakta, 60 yaşına kadar devam etmesinde de bir sakınca görülmemektedir. Son zamanlarda oldukça popüler hale gelen biyoeşdeğer hormonlar aslında hormon benzeri etki göstermekte ve teorik olarak yan etkilerinin daha az olduğu düşünülmektedir. Ancak, bu konuda yapılan çalışma sayısı az olduğu için şu anda rutin olarak önerilmemektedir. Sadece FDA tarafından onaylanan preparatlar kullanılabilir, onun dışında reçetesiz ve kurallar dahilinde üretimi yapılmayan preparatların kullanılması önerilmemektedir.
Cristina POLİNİ / Penti Pazarlama Yöneticisi
"Özel koleksiyonumuzun devamı gelecek"
Penti olarak, her yaştan ve her yaşam evresinden kadının kendini bedeninde rahat, doğal ve güzel hissetmesini önemsiyoruz. Kadınların ihtiyaçlarını anlamak için onlara kulak veriyor, hayatlarındaki dönüşüm anlarını yakından inceliyoruz. Bu dönüşümlerden biri de menopoz dönemi. Menopoz kadınların bedenlerinde ve duygusal dünyalarında önemli dönüşümlerin yaşandığı doğal bir süreç fakat bugüne kadar üzerinde çok fazla konuşulmadı. Yaptığımız araştırmalar sonucu da özellikle menopoz yaşının çevresel ve genetik faktörlerle 40'lı yaşlara kadar düştüğünü gözlemledik. Sıcak basmaları, gece terlemeleri ve cilt kuruluğu gibi yaygın semptomlar, günlük yaşam kalitesini ve konforu doğrudan etkiliyor. Misyonumuz ve marka vaadimiz doğrultusunda, kadınların bu süreci daha rahat ve özgüvenli geçirmelerine destek olmak için Penti Aging adını verdiğimiz kolajen içerikli pijama ve iç giyim koleksiyonumuzu geliştirdik. Bu koleksiyon, menopoz dönemindeki kadınların değişen ihtiyaçlarına gerçekten dokunan yenilikçi çözümler sunuyor. En büyük farkı, UMORFIL™ teknolojisiyle denizden elde edilen kolajenle zenginleştirilmiş kumaşı. Bu özel teknoloji, cildin gece boyunca nemini korumasına yardımcı olurken, aynı zamanda kolajen desteği de sağlıyor. Cooling Effect teknolojisi sayesinde sıcak basmalarına ve gece terlemelerine karşı serinletici bir etki sunarken, hafif ve nefes alabilen yapısıyla gün boyu rahat hissettiriyor. Yumuşacık dokusu hassas ciltlere uyum sağlıyor, kötü koku oluşumunu engelleyen özelliğiyle de ekstra ferahlık sunuyor. Bu koleksiyon yalnızca bir başlangıç. Kadınların beklenti ve deneyimlerini dinleyerek, ihtiyaçlarına en uygun çözümleri geliştirmeye devam edeceğiz.
Müge TURAN / Orzaks Pazarlama ve Kurumsal İletişim Direktörü
"Yeni ürünler için çalışmalarımız sürüyor"
Türkiye'de menopoz yaşı ortalama 47-49 arasında değişiyor. Bu da kadınların yaşamlarının önemli bir bölümünü menopoz sonrası dönemde geçirdiğini gösteriyor ve bu döneme yönelik ürün ve hizmetlere olan ihtiyacın arttığını ortaya koyuyor. Menopoz pazarı, hormon replasman tedavileri, bitkisel takviyeler, vajinal nemlendiriciler ve özel tasarlanmış iç giyim gibi geniş bir ürün yelpazesini kapsamakla birlikte, Türkiye'de bu alana yapılan yatırımlar henüz istenilen seviyeye ulaşmadı. Kadın sağlığı konusunda farkındalığın artması ve menopoz semptomlarını hafifletmeye yönelik yeni ürünlerin piyasaya sunulması, menopoz pazarının önümüzdeki yıllarda büyüme potansiyeline sahip olduğunu gösteriyor. Türkiye'de menopozla ilgili ürün ve hizmetlere olan ilginin giderek arttığı ancak sektörün henüz gelişim aşamasında olduğu söylenebilir. Daha fazla yatırım ve inovasyon ile menopoz pazarı, sağlık sektöründe önemli bir alan haline gelebilir ve kadınların yaşam kalitesini artıran çözümler sunabilir.
Biz Orzaks olarak, kadın sağlığını desteklemek amacıyla bilimsel veriler ışığında geliştirilen inovatif takviyeler sunuyoruz. Kadın sağlığı, birçok farklı ihtiyacı beraberinde getirebilir. Biz de bu bilinçle, kadınların bu dönemdeki gereksinimlerine yönelik Minomin ve Feminex ürünlerimizi geliştirdik. Minomin özel bileşenler içerirken aynı zamanda vitamin-mineral kombinasyonuna sahip; kemiklerin ve kas fonksiyonunun korunmasına, normal enerji oluşum metabolizmasına katkıda bulunurken bağışıklık sisteminin normal fonksiyonuna da yardımcı oluyor. Feminex ise bitkisel içeriklerle zenginleştirilmiştir; normal enerji oluşum metabolizmasına, sinir sisteminin normal işleyişine katkı sağlıyor, yorgunluk ile bitkinliğin azalmasına destek oluyor. Bu ürünlerimizle kadın sağlığına yönelik önemli bir destek sunarken, özel yeni ürün geliştirme süreçlerimiz de devam ediyor. Bilimsel araştırmaları yakından takip ederek, kadınların ihtiyaçlarına en uygun çözümleri sunmak için Ar-Ge çalışmalarımızı hız kesmeden sürdürüyoruz.