Devlerin yapay zekâ ile mücadelesi…

Oyun endüstrisinin yapay zekâya entegrasyon arayışı, bizleri karşıladığı yenilikler bağlamında her geçen gün daha da sarmalamaya başlıyor. Yapay zekânın üretim ve organizasyon şemalarında, oyunlarla bir denklik kurması, önemli ve bir o kadar da zorlu bir mücadeleyi işaret ediyor.
09.02.2024 11:53 GÜNCELLEME : 09.02.2024 11:53

PARA OYUN/ ALİ EFE İRALI Geçen zaman dilimi içinde akıllarda sürekli aynı soru yer alıyordu. Oyunun sanatsal kısmında yapay zekânın etkilerini ne ölçüde yorumlayacağız? Bu sorunun daha yanıtını oturtamadan, üretim mekanizmasının diğer süreçlerine adapte olmaya başlayan bir süreç dizisiyle karşılaştık. Kaldı ki, yapay zekâ oyunun vazgeçilmez bir parçası. Bu hepimizin malumu. Geleneksel süreç yönetiminde, bilgisayarın gerçek kullanıcıya karşı verdiği mücadele karşısında yıllardır geliştirilmeye çalışılan bazı süreçler oluyordu. Bunları maksimize ederek daha keyifli hale getirme hedefi güden firmalar ve oyunları da mevcuttu. Ancak yine altını çizerek belirteceğim yöndeşme, bunları çok farklı bir boyuta taşıyor bugün. Sadece bilgisayarda size karşı öğrenen bir mekanizmadan değil; aynı zamanda önünüze çıkacak eserin çok yönlü paydaşlarını da şekillendirecek bir yaşayan organizma halini almış durumda.

DEVLERİN REKABETİNDE YAPAY ZEKÂ ETKİSİ

Üretken yapay zekânın oyun içindeki tasarımsal etkisi, yavaş yavaş kendini göstermeye başlıyor. Yani sadece oyun içerisinde bir mücadele varlığı olarak değil, oyunu şekillendirerek deneyimi farklılaştıran bir sürece dönüyor. Bu konuda Dell Technologies'ten Jay Limbasiya, CIO'ya bir yazı kaleme almış. Birincil elden üretken yapay zekânın örneklendirilmesi bakımından bir bakmanızda fayda var. Bununla birlikte çip ve görüntü teknolojileri deyince akla gelen ilk isimlerden olan NVIDIA'nın oyun ya da oyuna doğrudan dönük olmayan hamleleri de pazarın geleceğini yorumlayabilmemiz açısından önemli duruyor. Geçtiğimiz günlerde Reuters'ten Yelin Mo ve Brenda Goh'nun haberinden öğrendiğimiz kadarıyla NVIDIA, Çin'e özel olarak geliştirilen bir yapay zekâ çipini Huawei ile rakip anlamda fiyatlayan bir süreçle karşımıza gelmeye başlamış. Oyun endüstrisinin göz bebeği olan NVIDIA'nın bu hamlesinin aslında Çin pazarına özel olarak geliştirdiği H20'ye odaklandığı ve bu yapının Çin'in ordusu dahil olmak üzere pek çok noktada yapay zekâ geliştirme segmentine entegre edilmesi gibi bir konu varmış. Oyunda sunulan ya da oyunlarla özdeşleştirilen paydaşların ne şekilde yol alabildiklerini daha da somutlaştırması bakımından oldukça ilgi çekici bir gelişme bu. Şimdi buradan oyuna döndüğümüzde çok uzağa gitmiyor olacağız. Değinecek olduğum ikinci konu ile bu çip hamlesini, birbirinden bağımsız olarak ele alabiliriz de almayabiliriz de. Yine Reuters'ten tecrübeli isim Josh Ye'nin haberinde, Çin'in dev ismi Tencent Holdings'in CEO'su konumunda yer alan Pony Ma (Ma Huateng) bazı açıklamalarda bulunmuş. Tencent Holdings'in gelirlerinin yüzde 30'dan fazlasını oyunların oluşturduğunun belirtildiğinin altını çizelim. Ma, konuşmasında rakipleriyle önemli bir mücadelede olduklarını vurgulamış; bununla birlikte yapay zekânın odağında geliştirmekte oldukları süreçlerde önemli aşamalar kaydettiklerini ifade etmiş. Kendilerini sektörün bir numarası olarak konumlandırmasalar da yapay zekâda kaydettikleri gelişmeler ışığında çok da geride kalmadıklarını belirtmiş. Aslına bakılacak olursa, birkaç yıl evvel Sketchfab'in Epic Games'e geçmesi, Epic Games'in Tencent bağlamı gibi konular aslında bu çalışmaların bir parçası olmasa da bendenize bir ipucu sunuyor gibi hissediyorum. Özellikle de şu günlerde üç boyutlu üretime yönelik geliştirilen yapay zekâ uygulamaları baz alındığında, oyun sektörünün doğrudan içinde yer alan isimlerin, yapay zekâya öyle ya da böyle yatırım yapıyor oluşu, çok dikkat çekici noktalar barındırıyor.

KİŞİSELLEŞTİRME HER ŞEY MİDİR?

Bahsettiğimiz yapay zekâ süreçlerinin temel odağında üretkenlik ve deneyimin yeniden şekillenerek yorumlanması yer alıyor. Yani, oyuncunun bir sonraki hareketinin dahi kurgu dışına itilebileceği, belki de daha önce tasavvur edilemeyecek senaryo şekillendirmelerinin yapılabileceği bir ortam oluşuyor. Aynı şekilde, asset olarak tanımladığımız oyun içi varlıkların bile farklılaştırılıp yenilenebileceği bir yeni dönem görüyoruz. Nereye varabileceğini ya da dur noktasının olup olmayacağını anlamak çok güç. Şu an için anladığımız, her sektörde olduğu gibi kişiselleştirilebilir, özelleştirilebilir yapıların varlığını diğerlerine göre daha uzun bir süre boyunca idame ettirebiliyor oluşu. Yani kişiye özel dikimin, yapay zekânın katabileceği en önemli etkilerden biri olacağı şüphesiz bir gerçek. Önemli olan, bunu yaparken mevcut şemayı kırmadan, mümkün mertebe kullanıcı uzaklaştırmadan yapabilmekte gizli. Devler de bunu başarabilmek için kıyasıya bir mücadele vermeye devam edecek gibi duruyor…

BİZE ULAŞIN